Www.transportlearning.net Kampanjer för ökad resemedvetenhet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Multikulturella aspekter på apoteksverksamhet Är detta något vi bör forska om och i så fall hur? SIG Samhällsfarmaci Tobias Renberg Sofia Kälvemark.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Rapport Medlemspanelen augusti 2010 FöretagarFörbundet.
Gunilla Kajrup, proj.ledare Mikael Lennartsson, bitr.
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
Energiledningssystem
Hållbar utveckling – Driftsäkerhetsarbete genom ODR
BYGGBRANSCHEN I SAMVERKAN
Ändamålsenliga planbestämmelser
Hälsopedagogik- Vad är det ?
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
”Likvärdig utbildning i svensk grundskola?” (Skolverket/Sverker)
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Rosersberg Systematiskt säkerhetsarbete VT 2007 Föreläsning Leif Svanström Sektorsperspektivet.
Hälsa på samhällsnivå Hur vill du jobba med kapitel 7.
En organisations mediehantering vid förtroendekris
Implementering av den nationella strategin för föräldrastöd
Lärarnas Samverkansråd 1. Avtalsperiod: 25 månader (1/ – 30/4 2012) 2. Löneöversyn med garanterat utfall om 3,5 % 2010 utgörs det garanterade utfallet.
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
 En drog är en substans, syntetiskt eller icke – syntetiskt  I dagligt tal avses med droger olika rusmedel med psykoaktiv verkan – något som ändrar.
Icke motoriserade transporter Thomas Krag Mobility Advice.
MORIA: Frihet och utlitarism. Bentham, Mill och Sidgwick Yttrrande och livsstilsfrihet The harm principle Aktutilitarism (och tumregler)
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Kyrkskolans fritidshem
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
En guide för effektutvärdering
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Projektledning.
MORIA: Frihet och utlitarism
Kampanj – „fit on the way“ FIT ON THE WAY – DEN HÄLSOSAMMA HÅLLPLATSEN „BLI FRISK PÅ VÄGEN“ God design och ökad tillgänglighet.
MOBILITY MANAGEMENT INTRODUKTION MOBILITY MANAGEMENT & TRAVEL AWARENESS (RESEMEDVETENHET) INTRODUKTION.
Hälsopedagogik- Vad är det ?
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 1 Mål och vision BRANSCHEN ● Vision ● Idé ● Strategiska områden ● Framgångsfaktorer.
Propaganda.
Prisförändringsprövning Anders Sandoff Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
Förenkla för företagen Träff miljökonsulter Hösten oktober, Malmö.
Liv & Hälsa ung Ojämlikhet i hälsan Källa: - ”På väg mot Sveriges Friskaste län år med Liv & Hälsa ung. Hur mår niondeklassare i Sörmland?” -
Utvärdera – hur gör man praktiskt? Metoder och verktyg Presentation för Göta Styrgrupp,
Arbetssätt. Etablera gemensamma former Inriktnings- och samordningsfunktion StödKontakt.
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Kommissionen för jämlik hälsa
ATT ARBETA I LAG. 1 Lag “Ett lag är en grupp människor som arbetar tillsammans mot ett gemensamt mål.”
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
Räddningstjänsten i Norrtälje kommun Södertörns Brandförsvars- förbund Räddningstjänsten Storgöteborg Räddningstjänsten Syd.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
Spridningskonferens Projektet Sociala risker Bakgrund Projektet bedrivits under Tvärsektoriellt samarbete, både inom Lst och kommunerna.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Energiklok Affärsrådgivning Ett verktyg för att skapa framtidens kostnadseffektiva, konkurrenskraftiga och energikloka företag. Startmöte 4 oktober.
Trygg i Göteborg Introduktion för socialsekreterare 19 oktober 2016.
Kommunikationsplanering
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Utvärdering är avgörande för vår förståelse av vilka metoder, strategier och förnyelsearbete vi behöver för att förbättra kvalitet Kultur reflekterar.
Analysseminarium – ÖK maj
Mats Embertsén Reell kompetens hur går vi vidare.
Teorier och Principer bakom ”good practice” vid livsstilsförändring
Kommissionen för jämlik hälsa
Rättighet, skyldigheter och hantering av konflikter
Kumla skolas plan mot diskriminering och kränkande behandling
Halvtid GrönBlå Samverkan.
Stages of change är säkert välkänd hos många, Modellen som Prochaska och Di Clemente arbetet fram, vilken beskriver hur en individ genomgår fem steg vid.
Aktiva skoltransporter
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Kampanjer för ökad resemedvetenhet

Kampanjer för ökad resemedvetenhet DEFINITION AV TRAVEL AWARENESS •Transportinformation och reklamkampanjer kan påverka människors medvetenhet, attityder och resvanor - och stimulera cykling, gång och användandet av kollektivtrafik. •Tre generella typer av kampanjer kan urskiljas: • Allmänna medvetenhetandehöjande kampanjer • Kampanjer riktade till särskilda grupper och områden • Individanpassade kampanjer

Kampanjer för ökad resemedvetenhet FÖRÄNDRINGENS 7 SKEDEN Följande bilder visar en modell som illustrerar elementen i „the Stages of Change Model“, som utvecklats som en del av INPHORMM-projektet (de så kallade 5 ‘A’:na’) och delar av „the Theory of Planned Behaviour“. Modellen med Förändringens 7 skeden (the 7 stages of change) har utvecklats i TAPESTRY-projektet.

Kampanjer för ökad resemedvetenhet Tapestry Steg 1 1. Medvetenhet om problemet Medveten om problemet med trafikstockningar?

Kampanjer för ökad resemedvetenhet Tapestry Steg 1 1. Awareness of problem Aware of the issue of traffic congestion? Tapestry Steg 2 2. Acceptera ansvar Accepterar personligt / gemensamt ansvar? 1. Medvetenhet om problemet Medveten om problemet med trafikstockningar?

Kampanjer för ökad resemedvetenhet Tapestry Steg Insikt om valmöjligheter Medveten om uthålliga transportsätt?

Kampanjer för ökad resemedvetenhet Tapestry Steg 3 Tapestry Steg 4 4. Utvärdering av valmöjligheter Finns det ett fullgott alternativ? Insikt om valmöjligheter Medveten om uthålliga transportsätt?

Kampanjer för ökad resemedvetenhet Tapestry Steg 5 5. Göra ett val Avser att göra en förändring av beteende?

Kampanjer för ökad resemedvetenhet Tapestry Steg 5 Tapestry Steg 6 6. Experimenterande beteende Provar nya transportalternativ? 5. Göra ett val Avser att göra en förändring av beteende?

Kampanjer för ökad resemedvetenhet Tapestry Steg 7 7. Invant beteende Långsiktig övergång till uthålliga transportsätt?

Kampanjer för ökad resemedvetenhet BUDSKAP • Använd argument som de flesta kan hålla med om. • Gör det önskvärda beteendet speciellt på något sätt. • Använd positiva budskap och en icke- auktoritär ton. • För platsbaserade kampanjer – använd budskap som är relevanta för de viktigaste angelägenheterna för platsen (t.ex. barnens hälsa och säkerhet vid skolor och anställdas hälsa och “produktivitet” vid arbetsplatser). • För individanpassade kampanjer, betona att små ändringar kan göra stor sammantagen skillnad.

Kampanjer för ökad resemedvetenhet INCITAMENT OCH MARKNADSFÖRING • Incitament bör vara direkt riktade att främja det önskade beteendet. • Överväg att kombinera incitament med åtgärder som missgynnar det oönskade beteendet. • Försäkra er om att incitament som införs inte motverkas av befintliga policies som främjar bilanvändning (t.ex. tjänstebilspolicy). • Använd marknadsföringsmaterial som stärker varandra, t.ex. affischer och flygblad.

Kampanjer för ökad resemedvetenhet