Skriv till Hjälplinjen.se 10 september 2010. 2 Skriv till Hjälplinjen.se •Vad vi ville •Hur vi gjorde •Resultat.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att förstå anonymiteten (översättning från
Advertisements

Överenskommelse om psykisk ohälsa 2013
Kompetenslyftet eHälsa i primärvården Välkommen!
Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?

Idrottslärare om astma
1 Sociala medier inom juridiken Mark Klamberg, doktorand.
Videokonsultation med medborgare
Lärare om unga elever på nätet T Microsoft Synovate Temo: David Ahlin, Marika Lindgren Åsbrink Datum:
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
SASSAM Version 1.1 © SASSAM SASSAM Version 2.0 Omgivning 1 Sociala förhållanden Arbetsförhållanden Utbildning - kompetens Fritid Nätverk.
Kundundersökning mars 2010
Införande i Landstinget Gävleborg
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Inloggning till Landstinget Kronoberg via Citrix
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Kapitel 3 November 2008/Leif Carlsson Kontakter med vården Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
V ersion Dialogseminarium – Patientens väg i vården Välkommen!
Dialogseminarium Dokumentation & uppföljning – fokus på KOL Välkommen!
1.
Enkätresultat för Fritidshem Föräldrar 2014 Skola - Hällby skola.
1 Att göra användningstester Niclas Siljedahl, Länsbibliotek Dalarna.
Fakta om undersökningen
INFÖR NATIONELLA PROVET
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Mattis Bergquist
Länsgemensam ledning i samverkan
Fakta om undersökningen
Utvärdering + uppföljning = resultat
Ekonomirapporten. April 2014
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
SEO Manager för EPiServer LÅT REDAKTÖRERNA VARA REDAKTÖRER.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015 Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015.
78 svar 73 st för barn boende i Hudiksvalls kommun 5 för barn boende i Nordanstigs kommun Datum för mötet okt nov jan (2) 28.
CV & ANSÖKNINGSBREV Per Arvidsson Lina Landström KARRIÄRCENTRUM
1 Munkedal 2009 Sveriges Kommuner och Landsting Signild Östgren Leif Klingensjö.
Vem som svarat på enkäten Fig 1. Män =75 år Boende Fig 2 Eget boende, ej hemtjänst Eget boende med hemtjänst.
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
BjH 8 mars BjH 8 mars
Täckningsgrad Dec 2014 – jan 2014 Täckningsgrad Dec 2014 – jan 2014.
1 Logging and monitoring of TCP traffic in SSH tunnels Masters thesis Anton Persson.
Luleå Luleå eLäkekonst Hur kan IT förändra vården? Nils Schönström Center för eHälsa i samverkan Luleå.
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Informationsteknologi - Lektion 2 Trådlöst nätverk (WLAN) Trådlöst nätverk (WLAN) Filarkivet: Filarkivet:
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
BVForum - en genomgång för revisorer Sören Thuresson.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
När infaller Julafton och hur ofta?
Presentationens avskrift:

Skriv till Hjälplinjen.se 10 september 2010

2 Skriv till Hjälplinjen.se •Vad vi ville •Hur vi gjorde •Resultat

3 Skriv till Hjälplinjen.se •Att ge en god första erfarenhet av att söka hjälp. •Att komplettera Hjälplinjens verksamhet med det skrivna ordet •Fungera som motpol till destruktiva inslag kring psykisk ohälsa som finns på Internet. •Att utveckla och implementera en rikstäckande tjänst via Internet dit människor som är i psykisk kris eller deras närstående kan skriva och få stöd och hänvisning. •Att göra tjänsten känd bland allmänheten

4 Referensgrupp •Karin Bergelv socionom och BRIS-ombud, arbetar på BRIS med bl. a. BRIS-mejlen som sedan flera år är en verksamhet dit barn kan skriva över nätet för råd och stöd.BRIS-mejlen •Elisabeth Jansson journalist, psykolog och snart utbildad psykoterapeut med kognitiv inriktning. •Sofia Alsing barnmorska som arbetar på Umo.se med att granska svar som deras experter skrivit på inkommande frågor.Umo.se •Heidi Ander gymnasielärare och nätvandrare. Arbetar inom projektet Nätvandrarna som drivs i Fryshusets regi. •Ann-Katrin Bosbach präst med lång erfarenhet av att möta människor i kris i skriven kontext genom sitt engagemang i kyrkans frågelåda. •Eva Svedmark doktorand på Umeå universitet och med i Umeå live, som är ett stort projekt som undersöker hur människors vardag förändras av IT. Hennes forskning kretsar kring hur ungdomar och unga vuxna kommunicerar om psykisk ohälsa på nätet. Umeå live •Lars Lindkvist strategikonsult inom IT, media och marknadsföring.

5 Projektet •Utbildning •RFSL, Bob Hansson, Ola Jameson •Teknik •Utveckling av applikation •Testning & utvärdering •Integrering med Hjälplinjen •Svarsmetodik •Utarbeta •Testa •Marknadsföring •Utbildning i Sociala media samt start av •Twitter •Facebook •Blogg.hjalplinjen.se •Pilotprojekt jan - maj •Lansering maj 2010

6 Teknik - bakgrund Krav vi utgick ifrån: •Användbarhet – Följer kraven i Vervas offentliga riktlinjer ”24- timmars-webben” •Säkerhet – Trafiken krypteras mellan inskrivarens dator och Hjälplinjens server. Informationen kan inte tolkas. •Teknisk tillgänglighet – Stabil applikation, hållbar för hög belastning •Tekniken ska stödja metoden •Insamling av statistik på samma sätt som i telefonjouren •Svaren ska granskas en gång

7 Teknik •Användarkonto som inskrivaren själv måste minnas •Visst antal tecken till sitt förfogande •Frivilligt lämna uppgift om kön, ålder och län •Hjälplinjen ska ha möjlighet att stänga tjänsten vid hög belastning •Efter inskrivaren fått svar ska man frivilligt kunna skatta svaret på en skala mellan 1 och 10 •Möjlighet till följdfråga

8 Resultatet, två gränssnitt (kontaktytor) •Publikt gränssnitt för den som skriver •Administrativt gränssnitt för Hjälplinjens medarbetare

9 Svarsmetod - bakgrund •Utgångspunkt: telefonjourens svarsmetodik. Hur översätter man den till skriven kontext? •Inventering av liknande verksamheter på Internet •Erfarenhetsutbyte med referensgruppen •Metoddagar och utbildningar

Nationella hjälplinjen Svarsmetod •Professionellt •Personligt •Empatiskt •Normkritiskt •Relevant hänvisning

11 Svarsmetod - struktur •Innan vi svarar •Textanalys •Språkintoning •Ringa in uppdraget/frågan •När vi svarar •Inledning •Stöd och råd •Hänvisning •Avslutning •När vi har svarat •Textanalys •Språkintoning •Ringa in uppdraget/frågan

Nationella hjälplinjen Svarsmetod - kvalitetssäkring •Professionella medarbetare •Handledning •Svarsmetodik •Granskning •Skattning av svaren

13 Resultat av testning •Från frivilliga testpersoner •känt sig bekräftade •upplevde sig ”sedda” och blev tagna på allvar i sin situation •känt hopp •avsaknad av expertråd kring specifika problem/diagnoser •Från referensgruppen •Normalisera och stötta det positiva •Inte problematisera för mycket •Mer konkret hänvisning

14 Professionellt med ett personligt anslag Terapi / behandling PersonligtProfessionellt Hänvisning

15 Marknadsföring •Långsiktig ökning av kännedomen om Hjälplinjen och därmed Skriv till Hjälplinjen.se •Marknadsföringen bygger på en analys av vilka sökord och begrepp som används mest •På Google – av de som söker •I brev till Skriva – av de som skriver till oss •I jourtelefonen – av de som ringer in •På Bloggar och forum – av de som skriver och kommenterar •4st sökordsgrupper som representeras av egna budskap •Två delar •Webbannonsering •Upprop i samarbete med andra verksamheter

16 Första sidan hjalplinjen.se Sökordsgrupp 1 /Våga söka hjälp /generell

17 Första sidan hjalplinjen.se Sökordsgrupp 2 /Anhörig, kompis, närstående. Diagnosord

18 Första sidan hjalplinjen.se Sökordsgrupp 3: Livskris, kris, sorg

19 Första sidan hjalplinjen.se Sökordsgrupp 4. Självmord

20 Samtliga budskap och startsidor SG 1 - generellSG 2 – Anhörig, diagnosSG 3 – Kris, Livskris, SorgSG 4 - självmord KLICK

21 Uppropet Puff till sida som beskriver uppropet Länk till en sida med andra verksamheter Lista som sorteras olika beroende på vilken av Hjälplinjens startsidor man kommer in på

22 Andra verksamheter på Hjälplinjens webbplats

23 Widgets •Sida med widgets för •Blogg •Webbplats •Facebook

24 Antal besökare 2010 Lansering

25 Antal frågor •Totalt inkomna: 291st (vara ca 201 efter lansering) •Unika258st (dvs ej följdfrågor)

26 Antal frågor efter lansering

27 Skattning •68 personer har skattat •Medelbetyg = 8

28 Åldersfördelning

29 Könsfördelning

30 Orsaker till kontakt

Jourtelefon: 020– Texttelefon: 020–