Kapitel 13 Inköpsavdelningens organisation och struktur

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Att mäta besparing Biträdande avdelningschef Karin Peedu
Kapitel 1 Inköps roll i värdekedjan
Folkhälsan i Sverige: Årsrapport 2012
Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
Kapitel 5 Att köpa företagstjänster
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Att bygga målstyrt Underhåll
E-Build™ Contact Förstudie om en branschgemensam företagsportal 6 december 2013.
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
AUTOMATIC DELIVERY REWARDS (ADR) (Nytt program – 1 september) LifePak ® (Exempel) – PSV kr med 5% rabatt= (59.19 PSV) Frakt=
Med ambition att bidra till en svensk fordonsflotta oberoende av fossila bränslen 8 maj, 2012.
Lönsamhet i produktionsförbättringar
Kapitel 7 Marknadsstrukturer och leverantörsanalys
Kund: Akademikerförbundet SSR Kontakt: Stina Andersson/Linus Isaksson
Fördjupad analys kvalitetssystem, ledningsfunktion och säkerhetskultur Anm. Enhet F = enheten för flygplats, flygtrafiktjänst och luftfartsskydd.
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Projektföljeforskning
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Bättre inköp! Att forma en organisation, och skapa verktyg och rutiner, som möjliggör för universitetet att följa lagar och regler inom inköpsområdet.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
| Trycksår Kommun/Områdes-skillnader (inklusive könsdimensionen) Dennis Nordvall Statistiker/Datamanager,
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Affärsidé - företagets vägvisare
Logistics platforms for improved strategic flexibility
”Så förbättrar vi vår konsultverksamhet!” Ett konkret exempel genomfört våren 2001 Nyckelfrågor att arbeta med: Förutsättningar; 1. Företagets historik/bakgrund.
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Modell för arbetsmiljöledningssystem
Mattis Bergquist
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
Sveriges utrikeshandel (Andelar i procent) ImportExport EU (25) EFTA NAFTA Central- och Östeuropa Asien - Japan - Kina Övriga 59,9.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
1 Individ Kompetens 60%66%67% Motivation 59%64%60% Ansvar & Initiativ 77%74%68% Befogenheter 82%69%61% Organisation Samarbete 52%66%68% Organisatorisk.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
:44 Mäklarpanelen maj För vilka är bostadsmarknaden mest fördelaktig just nu, d v s i vilken utsträckning är det.
Modell för Utveckling av ledningssystem
Försäkringskassans regleringsbrev för 2013
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Helhet Händelse Agerande Kunskap om vardagsverksamheten Förståelse av vardagsverksamheten.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Organisation och produktion
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Jenna Brandon Sofie Flint Madelene Görs Linnea Henningsson Linnea JohanssonGrupp 8 LOGISTICS PLATFORMS FOR IMPROVED STRATEGIC FLEXIBILITY - - Abrahamsson,
Organisera företaget.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Organisationers formella drag
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
VAD TÄNKER FINLÄNDARNA OM SOCIAL- OCH HÄLSOVÅRDSTJÄNSTERNA SERVICE OCH DESS FRAMTID?
Organisationsteori MÅL, STRATEGI OCH EFFEKTIVITET
Kapitel 15 Budgeten.
Föreläsning 4 Distribution Produktion Materialförsörjnig Cyklett
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
1997 Ulrika Holm, kommunikationsdirektör,
Produktens olika delar
Funderar ni på att lägga ut inköpsfunktionen? Outsourcing av inköpsfunktioner är ett utmärkt sätt att gå från reaktivt till proaktivt inköp.
6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan.
Introduktion till The Rational IT Model
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
Kommunikationsprocesser
Presentation av affärsplan
Presentation av affärsplan
Presentationens avskrift:

Kapitel 13 Inköpsavdelningens organisation och struktur

Program Inköpsfunktionens struktur i organisationen De bakomliggande faktorer som avgör inköps roll, position och organisationsuppbyggnad. Nivåer för uppgifter, ansvar och befogenhet Organisationella strukturer inom inköpsfunktionen Befattningsprofiler inom inköp

Inköpsfunktionens organisationsstruktur Beror starkt på verksamhetens egenskaper och omvärldsfaktorer Olika nivåer av centraliserad eller decentraliserad struktur Centraliserad Centraliserad hybrid Hybrid Decentraliserad hybrid Decentraliserad Vanligtvis väljs en blandad organisationsstruktur

Inköpsdirektörens rapporteringskanal Organisationell rapporteringskanal/linje 2003 1995 1987 Totalt # % Vice verkställande direktör 48 16.90 % 54 18.75% 6 2.06% Ekonomidirektör 46 16.20% 34 11.18% 21 7.22% Vicedirektör 43 15.14% 47 15.46% 18.56% Verkställande direktör 41 14.44% 15.76% 16.15% Operativ direktör 7.39% - Administrativ direktör 7.39 % 26 8.55% 40 13.75% Produktionsdirektör/ chef drift- och tillverkning 19 6.69 % 15.79% 71 24.40% Övriga 18 5.92% 23 7.90% Koncernchef/Chef stödfunktioner 17 5.99% 2 0.66% Material/logistikchef 5 1.76% 22 7.24% 25 8.59% Konstruktionschef 4 1.41% 1.37% Sammanlagt 284 100.00% 304 291 Johnson and Leenders (2004)

Organisationsstruktur för försörjning 2003 1995 1987 Totalt # % Centraliserad 72 25.35 % 69 22.85% 83 28.04% Centraliserad hybrid 116 40.85 % - Hybrid 28 9.86 % 196 64.90% 175 59.12% Decentraliserad hybrid 46 16.20 % Decentraliserad 22 7.75 % 37 12.25% 38 12.84% Sammanlagt 284 100.00% 302 296 Johnson and Leenders (2004) Dessa siffror visar att inköp, under de senaste årtiondena, har blivit betydligt mer synligt i högsta ledningen i större företag

Faktorer som påverkar inköpsavdelningens rapporteringshierarki Den organisationella lokaliseringen beror på vilken syn ledningen har på inköpsfunktionen. Ledningen syn beror på följande faktorer: Inköpens andel av slutproduktens tillverkningskostnad Företagets ekonomiska ställning Till vilken omfattning företaget är beroende av leverantörsmarknaden

Uppgifter, ansvar och befogenheter Strategiska inköpsbeslut (långsiktig påverkan) Utveckling och utfärdande av riktlinjer för verksamheten, processer och arbetsbeskrivningar som ger inköpsavdelningen befogenheter Utveckling och implementering av program för granskning och revision Outsourcing av aktiviteter och/eller funktioner Etablerande av långtidsavtal med prioriterade leverantörer Införande av en leverantörsstrategi baserad på multi- eller single sourcing Större investeringar Beslut om ekonomiska investeringar i leverantörer (dvs. integration i tidigare led) Utformande av policyer avseende internprissättning och internhandel Utformande av policyer avseende reciproka avtal, motköpsavtal etc.

Uppgifter, ansvar och befogenheter Taktiska inköpsbeslut (påverkan på medellång tid) Koncernavtal och/eller årsavtal Utformande och utveckling av program för värdeanalys Införande och utförande av kvalitetscertifieringsprogram för leverantörer Val och kontraktering av leverantörer i allmänhet Program inriktade på minskande av leverantörsbasen Operativa inköpsbeslut (kortsiktig påverkan) Orderprocess Leveransbevakningsaktiviteter avseende frisläppta order Fakturahantering och betalning Problemlösning Övervakning och utvärdering av leverantörers prestationsförmåga

Uppgifter, ansvar och befogenheter Förhållanden mellan tre ledningsnivåer och några ledande befattningar Ledande befattning Högsta ledningen Logistik- ledningen Inköps- ledningen Inköps- ansvarig Inköpsassistent/ materialplanerare Strategisk nivå X X X Taktisk nivå X X X Operativ nivå X X

Organisationsstrukturer för inköp Strukturer för företag uppdelade på flera enheter Decentraliserat inköp: Affärsenheten är ansvarig för alla inköpsbeslut Stabs/linjeorganisation: både koncerninköp och inköp inom affärsenheten finns parallellt och delar upp ansvar och aktiviteter mellan sig. Centraliserat inköp: central inköpsavdelning som är ansvarig för strategiska och taktiska inköpsbeslut Hybridstruktur: kombination av de tre föregående strukturerna med syfte att kombinera gemensamma behov mellan verksamhetsenheterna. Det finns olika sorters samordning: Frivillig koordinering, Inköpsledare och Ledande designkoncept. Tvärfunktionella sourcingteam: kontraktering sker centralt genom ett sortimentsteam. Men, alla operativa inköpsaktiviteter är decentraliserade.

Organisationsstrukturer för inköp Centraliserat versus decentraliserat inköp: Några kriterier att beakta: Gemensamhet i inköpsbehoven Geografisk lokalisering Leverantörsmarknadsstruktur Besparingspotentialer Behov av expertis Prisvariationer Kundbehov I praktiken utgör dessa faktorer beslutsgrunder för att bestämma om man ska köpa centralt eller på annat sätt.

Organisationsstrukturer för inköp Ledningsgrupp Koncerninköp Koncernstab Division A Division B Division C Produktion Marknadsföring/försäljning Produktion Marknadsföring/försäljning Produktion Marknadsföring/försäljning Struktur för centraliserad inköpsorganisation (exempel)

Organisationsstrukturer för inköp Ledningsgrupp Koncernstab Koncernstab Division A Division B Division C Inköp Produktion Marknadsföring/försäljning Inköp Produktion Marknadsföring/försäljning Inköp Produktion Marknadsföring/försäljning Struktur för centraliserad inköpsorganisation (exempel)

Organisationsstrukturer för inköp Fördelar och nackdelar med decentraliserat inköp Fördelar Direkt ansvar för de operativa bolagen Stark kundorientering gentemot den interna mottagaren Mindre byråkratiska inköpsprocedurer och större operativ flexibilitet Mindre friktion tack vare samordning Direkt kommunikation med leverantörer Nackdelar Utspridd köpkraft, brist på skalfördelar Inte enhetlig behandling av leverantörer Utspridda leverantörs-marknadsundersökningar Begränsade möjligheter att bygga särskild expertis för inköp, leverantörsmarknader. Olika kommersiella inköpsvillkor hos de olika operativa bolagen

Organisationsstrukturer för inköp Ledningsgrupp Koncerninköp Koncernstab Division A Division B Division C Produktion Inköp Marknad / försäljning Produktion Inköp Marknad / försäljning Produktion Inköp Marknad / försäljning Hierarkisk struktur Funktionell struktur Centraliserad / decentraliserad inköpsstruktur (exempel)

Organisationsstrukturer för inköp + Ledande person o Medlem Inköpsdirektör Division nr. 1 Division nr. 2 Division nr. 3 Inköps- chefernas råd Division nr. 4 Division nr. 5 Division nr. 6 Inköpschef Inköpschef Inköpschef Inköpschef Inköpschef Inköpschef o + + o Globala sortiments råd Kabelkontaktorer Kemikalier Kretskortsmontage etc. o o o Tvärfunktionella inköpsteam vid IBM Van Weele och Rozemeijer (1996)

Konsekvenser för professionella inköpare Funktion Ansvar Kunskaper som krävs Inköpsdirektör (CPO) Utveckla företagets sourcingstrategier, system och rapporter. Allmänna ledaregenskaper Ledarskap Kommunikationsförmåga Koncerninköpare Strategiska sortiment Kommersiella färdigheter Långsiktig planeringshorisont Bred affärsinriktning Kategoriinköpare Nya material och komponenter Nya leverantörer Allmän teknisk utbildning Medellång planeringshorisont Projektinköpare Investeringsvaror, varor för underhåll och tjänster Projektledaregenskaper Teknisk utbildning Inköpare ickeproduktrelaterat Allmänna varor, anläggningsmaterial och tjänster Generalist Företagsadministration Operativ inköpare Materialplanerare Materialplanering Orderhantering Problemlösning Leverantörsvärdering Allmänna kunskaper Pragmatisk Kunddriven Stresstålig

Konsekvenser för professionella inköpare Jämfört med tio år sedan är professionella inköpare: Högre utbildade (handelshögskola, master) Ansvariga för mer pengar Oftare kvinnor Förhandlar oftare fram långtidsavtal Inblandade i outsourcingbeslut Tar den globala marknaden i beaktning Minskar kostnader och antal leverantörer

Slutsatser Inköpsstrukturer verkar variera mycket mellan företag. Detta beror på högsta ledningens syn på inköp och försörjning. Vid analys av omfattning, uppgifter, ansvar och befogenheter för inköpsfunktionen skiljer vi på strategisk, taktisk och operativ nivå. Inköpsstrukturer verkar vara volatila: en period av centraliserat inköp följs ofta av en förändring i motsatt riktning.