Nyheter i BVF 923 version 4.0, gäller från

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Säkerställd intern styrning och kontroll
Advertisements

Samordnad vårdplanering - SVPL Gemensam rutin för Västra Götaland
Direktiv 2010/32/EU EU-direktiv om förebyggande av stick-och skärskador inom hälso-och sjukvården Ramavtal som ingåtts av arbetsmarknadens parter. Nationellt.
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
SIDAN 1 Kampanjrådgivning -gallring. Gallringsinventering våren 2012  Inventering av gallringsbeslut 1990 till idag  Fokus på: –Är beslutet.
Riskbild vid arbete i spår
Felaktig/Missvisande uppgift i marknadsföring : :6 Marknadsföring utan delägares uppdrag :8 Marknadsföring utan skriftligt.
Information om det nya kravet på yrkesförarkompetens
Leverantörsdagen Gävle 14 april
Obehörigt spårbeträdande och kameraövervakning inom järnvägssektorn
Vem är ansvarig för arbetsmiljön?
Bibliotek för SVIT Säkerhet Verksamhet Informationsstruktur Teknik Biblioteket Jessica Rosenälv
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Användande av JIMO Version 1.1
Verksamhetsförändringar 2012
Välkomna till referensgruppsmötet den 11 juni 2013.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
SÄO A-arbete blir i JTF A-skydd
Tips och råd för att uppfylla krav enligt BVF 810.0
Vanliga fel vid riskbedömning
SORKANALYS Systematisk risk- och konsekvensanalys vid organisatorisk förändring. HE LAGERSTRÖM AB.
Bokföring av Lönekostnader
Vems ansvar? vad kan vi göra?
Föreståndares kompetens
Plötsligt var det ett vägarbete!
Ofta förekommande frågor
Vägverkets nya regelverksstruktur
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
Krav på leveranser till förvaltning
Fördelning av arbetsmiljöuppgifter operativt
Steg 1 - Mötet VÅR VISION FÖR ARBETSMILJÖN OCH HUR VI KOMMER DIT
Att möta framtiden Cancerrehabilitering
Inköpsbehov har uppstått
Med systematiskt arbetsmiljöarbete menas
Resultat från Bilprovningens webbenkät om bilisters inställning och vanor gällande bilkörning och alkohol. September Enkätresultat.
Säkerheten främst Registrering av behörigheter
Förberedelser för arbetet
Bevakning av driftplatser
Upphandlarnas roll i säkerhetsarbetet GNS
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetsmiljöns regelverk – låg hippfaktor eller…
Omarbetad handbok Ingår nu som en del i en serie handböcker:
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Säkerheten främst.
Referensgrupp Senior alert Dagordning  Förtydligande av mål och prestationskrav 2013, utdataportalen  Utbildning munhälsa och riskbedömning.
Spärrfärd Vagnuttagning och A-fordonsfärd slås ihop och kallas i JTF för spärrfärd. Reglerna för spärrfärd finns i JTF framtagna för de olika trafikeringssystemen.
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Överenskommelse om samordning kring barn
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Nya föreskrifter och allmänna råd
Aktiviteter och upplevelser
Arbete i spår Förslag på inriktning av kortsiktiga lösningar för att förbättra riskbilden vid arbete i spår…
Revisionsplan – Fullmäktiges revisionsenhet (REV) Ove Olsson, BDO Stockholm AB PROTOKOLLSBILAGA B Fullmäktiges protokoll , §
Transportstyrelsens tillsyn mot arbete i spårmiljö Claes Elgemyr Chef för sektionen infrastruktur.
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Riskgranskning av organisatoriska förändringar
Revisionsplan – Fullmäktiges revisionsenhet (REV) Ove Olsson, BDO Stockholm AB PROTOKOLLSBILAGA B Fullmäktiges protokoll , §
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
VerksamhetsområdeInvesterings erfarenheter ”arbete i spår”
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
RUTIN FÖR SYSTEMATISKT ARBETSMILJÖARBETE (SAM)  RISKBEDÖMNING MED HANDLINGSPLAN SAMVERKAN  AVTAL  APT - ARBETSPLATSTRÄFFAR  SAMVERKANSGRUPPER.
REGERINGENS BESLUT I PRÖVNINGEN AV VATTENFÖRVALTNINGENS FÖRSLAG TILL ÅTGÄRDSPROGRAM.
Nyheter i TTJ från Egenskydd
Certifiering av kompetenskrav för kritiska arbetsmoment inom sektorn
Dataskyddsförordn ing GDPR- ny lag som gäller
Omarbetad handbok Ingår nu som en del i en serie handböcker:
Presentationens avskrift:

Nyheter i BVF 923 version 4.0, gäller från 2011-06-01

Beslut 2010-10-04 Åtgärder ska vidtas i intilliggande spår då risk finns att fordon/arbetsredskap/materiel kan inkräkta på säkerhetszonen. Hastighetsnedsättning ska ske till 70 km/h förbi arbetsplatsen. Om entreprenören bedömer att man kommer att inkräkta på säkerhetszonen ska istället A-skydd anordnas på intilliggande spår.  Arbete med tågvarning får endast bedrivas enligt följande: Spår med största tillåtna hastighet 120 km/h

Beslut 2010-10-04 Arbete med tågvarning på driftplats får endast bedrivas enligt följande: Grundregel är att arbete med tågvarning inte får bedrivas på driftplatser med mer än 4 tågspår. Efter särskild inventering och riskbedömning, som utförs av entreprenören i samråd med byggledare, kan arbete med tågvarning utföras med de restriktioner som tas fram för den specifika driftplatsen.   Åtgärderna är en förstärkning av de krav som finns i BVF 923.

Beslut 2011-03-23 Nya och förändrade regler som ersätter de kompletterande regler till BVF 923 som beslutades den 4 oktober 2010. Ändringar enligt nedan ska vara införda i BVF923 Regler för arbetsmiljö och säkerhet vid aktiviteter i spårområde senast 2011-05-31 En dokumenterad riskbedömning ska alltid göras innan arbete i spår, och förutom den arbetsmiljömässiga säkerheten för personalen i spåret även innehålla tydlig planering av säkerheten på intilliggande spår). Den konsekvensreducerande åtgärden som hastighetsrestriktion av 70 km/tim på intilliggande spår som infördes i beslutet 4 oktober, tas bort och ersätts med den säkerhetsrelaterade åtgärden ovan.

Beslut 2011-03-23 Det tillfälliga beslutet vid tågvarning 120 km/tim slopas. Som säkerhetshöjande åtgärd tas möjligheten till yttertågvarnare bort, detta begränsar möjligheten att arbeta med skyddsformen tågvarning vid otillräckliga siktförhållanden. Arbete med tågvarning på driftplats ska särskilt riskbedömas utifrån möjligheten för utrymning. Förbudet med tågvarning vid platser med mer än 4 huvudspår slopas. Ny omarbetad BVF 923 Regler för arbetsmiljö och säkerhet vid aktiviteter i spårområde med införande av de nya reglerna ovan och med fokus på förstärkt beskrivning av regler för SoS-planerarens och SoS-ledarens roller och uppgifter

Kompletterande beslut 2011-05-06 Trafikverket ska ta fram checklista för riskbedömning som ett särskilt dokument. Det kommer att ske tillsammans med spårentreprenörer och andra intressenter och överlämnas till Transportstyrelsen för granskning. Efter granskning beräknas checklistan att vara utgiven 1 september. Dokumentet ska användas vid riskbedömning av alla som genomför aktiviteter. Riskbedömningen ska ske per aktivitet och både vid förplanering, verifiering av förplanering och direktplanering.

Nyheter i BVF 923 version 4.0, gäller från 2011-06-01

Nyheter i BVF 923 Riskbedömning har införts som ett nytt begrepp för att höja betydelsen av den säkerhetsmässiga planeringen av skyddet. Tidigare begrepp ’SoS-planering’ är ersatt av ’riskbedömning’.  Riskbedömningen ska innehålla en tydlig planering av åtgärder för att inte personal, arbetsredskap eller fordon ska kunna komma in i säkerhetszonen för intilliggande spår. Riskbedömning ska vara skriftlig och underskriven. Riskbedömningen är processbeskriven i kapitel och text

Nyheter i BVF 923 Tillsyningsman är SoS-ledare vid A-, L- och E-skydd. Tågvarning med yttertågvarnare är ej längre tillåtet. Arbete med tågvarning på driftplats ska riskbedömas utifrån möjligheten för utrymning. Samtliga varselkläder, ska uppfylla standard EN 471, klass 3. Ny funktion SoS-planerare Tydliggörande av SoS-ledarens roll Hastighetstabell, numer upp till 150 km/h

Nyheter i BVF 923 - övergångsregler Riskbedömning ska börja tillämpas fr.o.m. 2011-09-01. Fram till dess kan riskbedömning i detta dokument läsas som SoS-planering. En checklista för riskbedömning kommer då att finnas publicerad 2011-09-01. Fram till dess gäller de tidigare reglerna om innehåll i SoS-planering (kap 13.1) i BVF 923 vers. 3.0. Med SoS-planerare menas arbetsledning t o m 2012-12-31. Därefter gäller att kompetens SoS-planerare ska utföra föreskrivna arbetsuppgifter.

Nyheter i BVF 923 - övergångsregler Kraven på varselkläder och varselväst gäller för nya entreprenader som upphandlas efter 2011-06-01. Kraven ska dock vara uppfyllda för alla entreprenader senast 2012-12-31.

Nyheter i BVF 923 - checklistan Trafikverket tar fram checklista för riskbedömning. I föreskriften finns enbart rubrikerna för riskbedömning. Bedömning av de risker som är förknippade med aktiviteten i spårområdet enligt BVF 923. En riskbedömning ska göras för varje aktivitet i spårområde. Riskbedömningen ska vara dokumenterad. Vid egenförflyttning behöver inte riskbedömningen vara dokumenterad.

Nyheter i BVF 923 - checklistan Checklistan används också för att beskriva åtgärder. Används vid förplanering, kontroll av förplanering och direktplanering. Riskbedömning ska ske per aktivitet. Checklistan används för aktiviteter i tillämpbara delar.

Nyheter i BVF 923 – checklistan tidplan 2011-05-31 Remissförslag klart 2011-06-01 Remissutskick 2011-06-27 Remissvar 2011-06-29 Hantering av remissvar – fysiskt möte 2011-07-15 Slutversion till Transportstyrelsen för granskning 2011-08-01 Svar från Transportstyrelsen 2011-08-10 Eventuella ändringar av checklista 2011-08-12 Fastställande av checklista och distribution 2011-09-01 Checklistan börjar gälla