Vägledningsenheten Arbetslivsenheten Kompetenscentrum

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lärcentra- strategiska noder Dagens sanning eller morgondagens utopi? Projekt som finansieras av.
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Kvalitetssäkring Struktur och organisation
Individuellt Stöd i Vuxenlivet Arbetslinjen 2.0
Biblioteken som stöd till vuxen- och distansstuderande.
Ett regionalt kriskompetenscentrum med människan i centrum.
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Det kommunala uppföljnings- och informationsansvaret
Kompetensplattform Halland
Yhmyndigheten.se Myndigheten för yrkeshögskolan ”Myndigheten för yrkeshögskolan bidrar till att försörja arbetslivet med rätt kompetens i rätt tid vilket.
Folkhögskola – vad är det?
KomAn – vägar till arbetslivet för personer med funktionsnedsättning
7 juni 2006 Copyright © Splitvision Research. All rights reserved. Resultat från GR:S effektstudie 2006 Gällande studerande.
Tillsammans gör vi studier möjligt
Projektmöte 26 april 2006 •Inledning, GIS-pris mm •Lägesrapport från info-delprojektet •Visning av karttjänsterna •GIS-dagarna 2006 •Vad händer i övrigt.
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
1 Förstudie – Transportcollege Transportutbildning i Östgötaregionen, Tranås och Västervik
Lärcentrum som infrastruktur för vuxnas lärande
Arbetsmarknadsutsikter till slutet av 2014 Dalarnas län Analysavdelningen Jan Sundqvist.
Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län
Projektstöd Västerbotten
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Framtidsvägen.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Framtidsspåret.se ett steg framåt……...
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Vård- och.
Styrning och ledning av Nackas vuxenutbildning – diskussionsunderlag
Syftet är att nyanlända snarast ska…
Nationellt centrum för flexibelt lärande, CFL CFL är en statlig myndighet med uppgift att främja livslångt lärande för alla, genom att stärka och stimulera.
Lokal Arbetsförmedling
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer 10 mars 2006.
Yhmyndigheten.se Lanseringskonferens valideringsinfo.se.
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Gymnasial lärlingsutbildning »Bakgrunden till Skolverkets förslag till Gy-lärling? » Hur kan förslaget bli framgångsrikt för alla elever i gymnasieskolan.
Gymnasieutredningen Gymnasieutredningen U 2007:01 Anita Ferm.
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Samverkan för nyanländas etablering och introduktion
Vuxenutbildning motor för regional och lokal utveckling zEn infrastruktur som tjänar vuxnas lärande brett från folkbildning via grundläggande och gymnasial.
LärCentrum Partille. Mål -en mäklande funktion -tillgodose olika gruppers behov av utbildning -en motor som arbetar för ökad kompetensutveckling -en mötesplats.
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Tre missuppfattningar 1 It-löser alla problem 2 Konkurrens leder alltid till bättre kvalitet 3 Komvux är traditionell, dyr och dålig Sven Salin Idéseminarium.
Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1 PU vid LiU.
GYMNASIAL LÄRLINGSUTBILDNING - nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv Teknikcollege Östergötland
Lärcentra Glesbygdsverkets kartläggning Glesbygdsverkets uppföljande enkät CFL:s enkät och uppföljning av svenska lärcentra.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Teknikutbildning för dagens och framtidens industri – kompetenscentra för effektiv resursanvändning.
Bakgrund -Generationsväxling Personalbrist Över 20% går i pension -Efterfrågan på personal inom vård och omsorg med utbildning både på gymnasial.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Regionala samrådet Direktivet Utbildnings- och insatskedjan
Tjörn Tjörnbron Tjörn runt Akvarellmuseet invånare.
Utredningen om översyn av den kommunala vuxenutbildningen på grundläggande nivå Flexibilitet och individualisering inom vuxenutbildningen Nacka
PROGNOS hösten 2014 Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö UC
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer Februari 2006.
Definition Vård- och omsorgscollege är en samverkansform på regional och lokal nivå mellan utbildningsanordnare och arbetsliv inom vård och omsorg.
Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter:
VANLIGA STUDIEFRÅGOR med studie & yrkesvägledare Som studie & yrkesvägledare arbetar vi med att vägleda mot ett yrkesmål. Det kan innebära att vi tittar.
Vuxenutbildningen i Kristianstads kommun
Vuxenutbildning MÅLEN FÖR KOMMUNAL VUXENUTBILDNING ÄR ATT VUXNA SKA STÖDJAS OCH STIMULERAS I SITT LÄRANDE. DE SKA GES MÖJLIGHET ATT UTVECKLA SINA KUNSKAPER.
Li Jansson Arbetsmarknadsekonom/Branschansvarig Näringslivets syn på kommunernas roll i kompetensförsörjningen.
Stora pensionsavgångar Bakgrund: risk för personalbrist i branschen Krav på mer kvalificerade kunskaper Åldrande befolkning.
Förstudie om gemensam insatsmarknad i Nacka. Bakgrund och syftet med förstudien Nacka kommun och Arbetsförmedlingen Nacka Värmdö har under flera år har.
Den svenska arbetsförmedlingens service till arbetslösa – några utvecklingstendenser Nordiska ministerrådets jubileumskonferens i Reykjavik 21/22 maj 2014.
Sektor medborgare och samhällsutveckling (SMS) Sektorschef: Rogher Selmosson.
Effektivare Sfi och vuxenutbildning Propositionens syfte Sfi ska inte vara en egen skolform utan ingå i skolformen kommunal vuxenutbildning Ändringen träder.
Vuxenutbildning MÅLEN FÖR KOMMUNAL VUXENUTBILDNING ÄR ATT VUXNA SKA STÖDJAS OCH STIMULERAS I SITT LÄRANDE. DE SKA GES MÖJLIGHET ATT UTVECKLA SINA KUNSKAPER.
Pressmeddelande för Örebro augusti 2015.
Komvuxutredningen (U 2017:01)
Bild av esf-projektets tänkta process och målgrupp
Upplägg Utredningens uppdrag Våra arbetshypoteser kring vägledning
Presentationens avskrift:

Vägledningsenheten Arbetslivsenheten Kompetenscentrum Framtid och Utveckling Empowerment och Brukarperspektiv

Organisation

MÖTESPLATS MÄKLARE MOTOR

MÖTESPLATS Vägledning för vuxna Vägledning för ungdomar och föräldrar Vägledning via telefon, webb och skype Tryckt informationsmaterial Publika datorer med söksidor Intressetester Karriärcoaching

…MÖTESPLATS Expedition och antagning till den kommunala vuxenutbildningen Jobb – Drop in för arbetslösa Söka-jobb-kurser för arbetslösa

…Mötesplats forts Studieplatser för allmänheten Högskolekurser via videokonferens Introduktionspass inför studier via Internet IT-handledning för studerande Handledd datorträning för arbetslösa Kök med självservice, brukarkafé

…Mötesplats forts Grupprum Datasal att hyra för arbetsplatser och föreningar Tentamensmöjligheter för högskolestuderande Introduktionsmöten och tillsyn av prov för distansstuderande inom vuxenutbildningen

…Mötesplats Och… EU-kontoret KASK (Kattegatt, Skagerack, Öresund) Region Halland

MÄKLARE Kartläggning av utbildningsbehov Beställning av vuxenutbildning Koordinering av högskolekurser Beställning av uppdragsutbildning Samordning av IT-utbildning till kommunanställda ”Kommunkompetensen”

…Mäklare forts Uppsökande verksamhet Näringslivskontakter Samverkan med näringslivsenheten Samverkan med GR Samverkan med Region Halland

MOTOR Inspiration, kontaktnät, energi - för personlig utveckling - för näringslivsutveckling - för samhällsutveckling

- Utförare av verksamhet för arbetslösa - Ingen myndighetsutövning Arbetslivsenheten - Utförare av verksamhet för arbetslösa - Ingen myndighetsutövning

MÅL Öka sysselsättningen Minska arbetslösheten Minska bidragsberoendet Deltagarna ska bli anställningsbara

Verksamheter Praktik Arbetsträning, arbetsförmågebedömning Gruvan, 30 platser Arbetslaget, 10 platser Magasinet, 10 platser Söka-jobb-aktiviteter Vägledning, coaching Anställningsstöd

NYA TIDER 2007 Ny arbetsmarknadspolitik Kraftigt minskat deltagarantal I väntan på Arbetsförmedlingens nya org Kommunal utredning - Kommunens roll och ansvar? - Enhetens fortsatta uppdrag? - Nya verksamheter?

Samlar alla studie-och yrkesvägledare i Kungsbacka VÄGLEDNINGSENHETEN Samlar alla studie-och yrkesvägledare i Kungsbacka

Mål: Att erbjuda vägledning till ungdomar och vuxna för att stödja och inspirera dem att ta goda, genomtänkta beslut om sin framtid. Policy: Vägledningen ska vara oberoende och fristående, och utgå från individens behov.

Bildades 2003. Reform i många kommuner. Består av 16 vägledare. Varje vägledare i Kungsbacka har drygt 800 brukare.

Bemanningspool Gemensam fortbildning Gemensamma strukturer Kvalitetssäkring Erfarenhetsutbyte

2007 Utvärdering, beslut i nämnd 070612 Handlingsplanen ska förnyas Resurser tillförs, så att utvecklingsarbete fortgår. Ökat krav på gymnasievägledningen: ALLA! Vägledningsenheten kvarstår som egen enhet med uppgift att ge studie-och yrkesvägledning till kommunens skolor och allmänhet

Kompetenscentrum Kungsbacka Beställarenhet för vuxenutbildning Infrastruktur för vuxnas lärande

KOMPETENS

Beställarenhet Upphandling Differentierade priser Ingen egen utbildningsverksamhet Liten administration Infrastruktur

2.000 vuxna studerande per år Grundläggande vux Gymnasial vux Sfi Särvux KY Högskolekurser Uppdragsutbildning 75% av alla kursplatser är på gymnasial vux 80% av de gymnasiala studerar på deltid Medelpersonen är kvinna och 38 år

Mål från nämnden ”Den vuxna befolkningen i Kungsbacka som efterfrågar utbildning ska alltid uppleva att utbudet av den kommunala vuxenutbildningen motsvarar deras efterfrågan och behov.” ”Kompetenscentrum ska utvecklas till ett Lärcentrum och därvid utreda de lokala företagarnas utbildningsbehov”

All vuxenutbildning ska upphandlas Gruppundervisning: Komvux 050701-080630 Flexibelt lärande: Eductus 060101-080630 Flexibelt lärande IT: ThorénGruppen 060101-080630 Distansutbildning: MiRoi 060101-080630 Sfi: 090701 Gruv: Tid ej angiven Särvux: Tid ej angiven

Behovsstyrd utbildning Utbildningsbudget finns hos Kompetenscentrum Brukaren ansöker om utbildning och studieform Kompetenscentrum kontrollerar behörighet och antar till utbildning, eller avslår ansökan

Hur kommer utbudet till? Kartläggning genom Vägledare Utbildningsanordnare Genom den uppsökande verksamheten Genom Kompetensrådet I samverkan med GR och det ”virtuella kompetensrådet”.

Antagningsläget gymn. aug/sept 2007 Komvux: 38% Eductus: 32% Miroi: 17% ThorénG: 8% Lindälv mfl: 5% Totalt 109.000 poäng 137 platser 2006 Komvux: 53% Eductus: 24% MiRoi/NTI: 14% ThorénG: 5% Lindälv mfl: 4% Totalt 134.000 poäng 161 platser

TREND Något färre ansökningar över lag – högkonjunktur! Färre allmänna kurser! Fler yrkesutbildningar, ökad samverkan GR 80% av de studerande på gymnasial nivå studerar deltid Ökad efterfrågan på flexibla upplägg och distans

Framtiden??? Utredning om ”Fri-vux”, klar 0803 Ökad regional samverkan, gemensamma projekt Ökad samverkan med arbetslivet, ex uppsökande verksamhet, uppdrag

Lärcentrum/Centrum för tillväxt Kompetenscentrum Vägledningsenheten Arbetslivsenheten