Hur skall kostnaden för kollektivtrafiken fördelas

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Regionala trafikförsörjningsprogram
Advertisements

Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Regionala trafikförsörjningsprogram
Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Enhetschef Fastighetsutveckling
Skogspriser 2013.
Nordiska kommunala chefsrevisorskonferensen Helsingfors 18 – 21 augusti STADSREVISIONEN SIDAN 1.
Arbetsintegrerande sociala företag är företag som driver näringsverksamhet (producerar och säljer varor och/eller tjänster): med övergripande ändamål.
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Kundundersökning mars 2010
Möjligheterna med kommersiell trafik nu och i framtiden
Erfarenheter och förväntningar i Gävleborg – så här har vi gjort
Nytt sjukreseregelverk 1 maj 2009
KOLLEKTIVTRAFIKMYNDIGHETEN I VÄSTERBOTTENS LÄN
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Modell för dyslexiutredning Arbetet startade i april 2010 Arbetsgruppen är geografiskt och kompetensmässigt tillsatt. - Vad är bäst för barnet? -Minsta.
Anropsstyrd trafik-Norrbotten
SKÅNE. BLEKINGE KRONOBERG ÖSTERGÖTLAND KALMAR LÄN.
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
SKAPANDE SKOLA - på agendan idag: Skapande skola 2011 Erfarenheter hittills, generellt Så ser det ut i Östra Götalands län Gynnsamma förutsättningar Kvalitet.
Kostnader för läkemedelsförmån Utveckling t.o.m. september 2014 Materialet: avser kostnader inklusive moms är ej åldersstandardiserat Lennart Tingvall:
1/ – 31/ AT AT/SG 1992 ÄDEL – skattevxl av hjälpmedel och resurser. HSL till kommunerna – gemensamt forum för hjälpmedelsfrå.
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
Blekinge Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? Vilket speciellt resmål eller plats skulle ni helst åka till i Sverige.
RTS Konjunkturbarometer RTS konjunkturbarometer Presenteras årligen av RTS i samarbete med regionala turistorganisationer Syftar till: att följa.
Inriktningsplanering för
Ny kollektivtrafikmyndighet Teknik- och gatukontoret.
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Färdtjänsten och tillgänglighetsarbete
Bakgrund Samhällsstöd till olika trafikformer såsom linjetrafik, färdtjänst, sjukresor och skolskjuts Olika lagar och olika organisationer Påverkar.
Region Norrland Kartläggning av kollektivtrafiken
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Kapitel 15 Budgeten.
Uppföljning av beslut om begränsad subvention för ARB Thord Redman Avdelningschef.
Styrning och nyckeltal
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna 50 mkr för 2007 Länsstyrelserna - ansökningar och beslut Projekt inom affärsutveckling och.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Landstingen och regionerna i diagram och siffror Jämförelsetal för verksamhet och.
Sökning gjord
Sydsvensk regionbildning ideell förening -hälso- och sjukvård -kultur -kollektivtrafik -infrastrukturplanering -demokrati och internationalisering -hållbar.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING KRONOBERGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING JÄMTLANDS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING DALARNAS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
Högspecialiserad självskadevård Vägen framåt Martin Rödholm Överläkare psykiatri, Med.Dr. SKL, Uppdrag Psykisk Hälsa Svenska Psykiatrikongressen
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
Regionsamverkan Sydsverige 2,5 miljoner invånare 26% av Sveriges befolkning.
Kostnader för läkemedelsförmån Utveckling t.o.m. april 2016 Materialet: avser kostnader inklusive moms är ej åldersstandardiserat Jonas Eriksson:
Flyktingsituationen och mottagande av nyanlända Talieh Ashjari.
Extra Företagarpanel September 2010 Hela Sverige September 2010.
Mats Hellstrand, för temagrupp Indikatorer-Avtal-Ersättning Nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS) Indikatorresultat verksamhetsår 2014.
Ingemar Götestrand Temagrupp Uppdrag/Uppföljning Nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS) Uppföljning av år 2015 HFS-nätverket.
Antal olyckor januari-juni *2014 jämfört med medelvärde år **2015 jämfört med medelvärde år ***2016 jämfört med medelvärde år LänMedelv.
Verksamhetsidé Förena arbetsliv och utbildning i ett gemensamt åtagande och ansvar att trygga personal- och kompetensförsörjningen inom vård och omsorg.
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna
Psykisk hälsa och ohälsa: ett tudelat uppdrag
Regionkommun i Dalarna 2019
Utredning – gemensam organisation i Norrland
Antal olyckor januari-november
Delårsrapport Augusti 2017 Barn- och utbildningsnämnden
Tom Petersen Transportforum
Dalatrafik Bengt Benjaminsson.
Antal olyckor januari-december
Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningar som tillsammans skapar attraktiva och moderna.
Månadsstatistik till och med april 2017
Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningar som tillsammans skapar attraktiva och moderna.
Förgröningsrådgivning
Kostnader för inhyrd personal i hälso- och sjukvården

Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningar som tillsammans skapar attraktiva och moderna.
Presentationens avskrift:

Hur skall kostnaden för kollektivtrafiken fördelas TRANSPORTIDÉ

Vad är kollektivtrafik? Kollektivtrafik är i förväg organiserade regelbundet tillgängliga transporter Kollektivtrafik erbjuds allmänheten eller en särskild personkrets Kollektivtrafik har givna regler för resandet Linjetrafik, kompletteringstrafik, skolskjuts, färdtjänst, riksfärdtjänst, sjukresor TRANSPORTIDÉ

Kollektivtrafikens ekonomi . Resor Kostnad Underskott Linjetrafik 1 120 22 300 41% Kompletteringstrafik 0,5 70 80% Skolskjuts 100 2 100 100% Färdtjänst 12 2 523 88% Riksfärdtjänst 0,1 30 70% Sjukresor 8 2 000 80% TRANSPORTIDÉ

Olika lagar reglerar samhällets stöd TRANSPORTIDÉ

Vad är en trafikhuvudman handha den lokala och regionala linjetrafiken göra en trafikförsörjningsplan med trafik, grunder för taxan, handikapp o miljöåtgärder att upphandla och samordna transporttjänster som kommunerna eller landstinget skall tillgodose ansvara för färdtjänst och riksfärdtjänst i kommuner som överlåtit sina uppgifter TRANSPORTIDÉ

Organisation av trafikhuvudmän Organisationsform Antal Kommunalförbund 1 Förvaltning 2 Aktiebolag 17 Partipolitiskt tillsatt styrelse i aktiebolag finns i 10 aktiebolag. TRANSPORTIDÉ

Olika typer av inflytande Ägarinflytande i styrelse och bolagsstämma Samarbetspart som påverkar planeringsarbetet Köpare som beställer och betalar trafik TRANSPORTIDÉ

Modellen skall stimulera till ökat resandet effektiva trafiklösningar samnyttja resurser ge bättre förutsättningar för kollektivtrafiken bidra till trafikpolitiska målen TRANSPORTIDÉ

Modeller för kostnadsfördelning Grundmodellen Gemensamt huvudmannaskap och kostnadsansvar Gävleborgsmodellen (Gävleborg, Jämtland, Kalmar, Uppsala, Västernorrland, Västerbotten, Västtrafik, och Östergötland) Gemensamt ansvar, men landsting och kommuner ”beställer” och betalar för trafik Land3tingsmodellen (Stockholm, Skåne, Gotland) Endast landstinget är huvudman TRANSPORTIDÉ

Grundmodellen upplevs ge otydligt politiskt inflytande Gävleborgsmodellen är tydligare Landstingsmodellen ger tydlig regionalpolitik. Modellen minskar kommuners inflytande TRANSPORTIDÉ

Inflytande på trafiken Samråd om planeringen och tilläggsbeställning Gävleborgsmodellen har beställning av trafik Kommuner upplever svårare att påverka trafikförsörjningen i landstingsmodellen TRANSPORTIDÉ

Intresse att öka resandet Litet om man utjämnar kostnader och intäkter Gävleborgsmodellen ger ökat intresse av resandet I landstingsmodellen ser en part alla kostnader och alla intäkter. TRANSPORTIDÉ

Incitament att effektivisera trafiken Utjämning minskar intresset Incitamentet ökar i Gävleborgsmodellen men man har olika beräkning av underskott som minskar effekten Största möjligheterna i landstingsmodellen TRANSPORTIDÉ

Skapa förutsättningar för trafiken Utjämning minskar intresset I Gävleborgsmodellen ser man ekonomisk effekt av egna åtgärder I landstingsmodellen ser man ekonomisk effekt av egna åtgärder TRANSPORTIDÉ

Avtal för att kunna påverka trafiken 5 10 15 20 Kommunala trafikförsörjningsplaner grund för THMs plan THM ska ha arbetsgrupp med kommuner Kommunen kan beställa mer trafik Kommunen kan sätta tak för trafikåtagande Samråd före planering och upphandling Andra krav på hänsyn till ägarkrav TRANSPORTIDÉ

Metoder att beräkna kostnader Grundmodellen summerar all kostnader och alla intäkter och fördelar kostnad per km Gävleborgsmodellen delar upp på kommunala linjer och landstingslinjer. Bäst effekt om man beräknar kostnader och intäkter för varje trafikslag och linje TRANSPORTIDÉ

Metoder att beräkna kostnader 1/3 gör ingen beräkning av kostnader och intäkter för trafikslag, linje eller område Underskottsfördelning i 16 län utjämnar kostnader/intäkter Kommunerna kan inte tillgodogöra sig hela effekten av åtgärder Hämmar effektivt resursutnyttjande TRANSPORTIDÉ

Jämförelse beräkning av underskott Genomsnittsberäkning Km kr/km milj. Tåg 500 40 20 Buss 10000 20 200 Taxi 500 10 5 Intäkt 11 125 Underskott Snitt 9 Beräkning per trafikslag kr/km intäkt kr/km Tåg 40 25 Buss 20 10 Taxi 10 3 Underskott Tåg 15 Buss 10 Taxi 7 TRANSPORTIDÉ

Vad driver kostnaderna Antal kilometer Antal timmar Antal fordon Trafik med få resenärer Separata lösningar TRANSPORTIDÉ

Vad är samordning? Samordnad upphandling Samordnad planering Samordnat resande Bada två barn går snabbare och är roligare än att bada ett TRANSPORTIDÉ

Om man skall samordna mer, vad krävs det då? Lätt att se samordningsmöjligheterna Lätt att göra det Se effekten av arbetet Roligt att göra det Fler uppdrag i samma organisation Regler och rutiner Samlad ekonomi Se resultatet av eget arbete TRANSPORTIDÉ

Trafikhuvudmännens uppgifter 5 10 15 20 Färdtjänst Sjukresor Samordna färdtjänst, sjukresor mm Skolskjuts TRANSPORTIDÉ

Särskild kollektivtrafik Samordning av linjetrafik och skolskjuts sänker kostnaden Samverkan om färdtjänst sänker kostnaden I Gävleborgsmodellen ser kommunen en direkt effekt av samordning av skolskjuts, färdtjänst och linjetrafik. TRANSPORTIDÉ

Hur ser det ut med samordning Beställningscentraler i egen regi Länstrafiken 9 Landstinget 5 TRANSPORTIDÉ

TRANSPORTIDÉ

Skolskjuts Ca 290 000 eller 29 % av eleverna i grundskolan är berättigade till skolskjuts. Störst andel elever i kommuner med liten andel av befolkningen i tätort Omfattande skolskjutstrafik i kommunal regi som bör kunna merutnyttjas för allmänt resande TRANSPORTIDÉ

Entreprenörernas möjlighet att påverka verksamheten Avtal med incitament exempel på avtal finns i berör ca % av upphandlade fordon i Sverige Andel av intäkter 100 % Blekinge, Sundsvall, Helsingborg, Östersund 3 % Andel av intäkter 20-50 %   Västtrafik, Gävle, Norrbotten  10 % Andel av intäkter + ersättning per påstigande Jönköping, Dalatrafik  5 % Ersättning per påstigande Halland  2 % Bonus för ökad kvalitet Stockholm, Jönköping, Skåne  20 % Alla typer av incitament  35 % TRANSPORTIDÉ

Omvärldsfaktorer 52 % 42 % Kollektiv-trafikandel Kollektivtrafik-utbyggnad Befolknings-ökning ökad trängsel Väg-utbyggnad 52 % Ekonomisk utveckling ändrad tidsvärdering Lokalisering bostäder och arbetsplatser; utglesning Ekonomisk utveckling ökat antal bilar Skatter, bränslepris 42 % TRANSPORTIDÉ

Vilka problem skall vi lösa Stort underskott Fördela underskottet Påverka trafiken Effektivare trafik Politiskt inflytande Samordna trafik Gävleborgsmodellen Avtal om samverkan Beräkna underskottet noga Samband åtgärd effekt TRANSPORTIDÉ