Hur skall kostnaden för kollektivtrafiken fördelas TRANSPORTIDÉ
Vad är kollektivtrafik? Kollektivtrafik är i förväg organiserade regelbundet tillgängliga transporter Kollektivtrafik erbjuds allmänheten eller en särskild personkrets Kollektivtrafik har givna regler för resandet Linjetrafik, kompletteringstrafik, skolskjuts, färdtjänst, riksfärdtjänst, sjukresor TRANSPORTIDÉ
Kollektivtrafikens ekonomi . Resor Kostnad Underskott Linjetrafik 1 120 22 300 41% Kompletteringstrafik 0,5 70 80% Skolskjuts 100 2 100 100% Färdtjänst 12 2 523 88% Riksfärdtjänst 0,1 30 70% Sjukresor 8 2 000 80% TRANSPORTIDÉ
Olika lagar reglerar samhällets stöd TRANSPORTIDÉ
Vad är en trafikhuvudman handha den lokala och regionala linjetrafiken göra en trafikförsörjningsplan med trafik, grunder för taxan, handikapp o miljöåtgärder att upphandla och samordna transporttjänster som kommunerna eller landstinget skall tillgodose ansvara för färdtjänst och riksfärdtjänst i kommuner som överlåtit sina uppgifter TRANSPORTIDÉ
Organisation av trafikhuvudmän Organisationsform Antal Kommunalförbund 1 Förvaltning 2 Aktiebolag 17 Partipolitiskt tillsatt styrelse i aktiebolag finns i 10 aktiebolag. TRANSPORTIDÉ
Olika typer av inflytande Ägarinflytande i styrelse och bolagsstämma Samarbetspart som påverkar planeringsarbetet Köpare som beställer och betalar trafik TRANSPORTIDÉ
Modellen skall stimulera till ökat resandet effektiva trafiklösningar samnyttja resurser ge bättre förutsättningar för kollektivtrafiken bidra till trafikpolitiska målen TRANSPORTIDÉ
Modeller för kostnadsfördelning Grundmodellen Gemensamt huvudmannaskap och kostnadsansvar Gävleborgsmodellen (Gävleborg, Jämtland, Kalmar, Uppsala, Västernorrland, Västerbotten, Västtrafik, och Östergötland) Gemensamt ansvar, men landsting och kommuner ”beställer” och betalar för trafik Land3tingsmodellen (Stockholm, Skåne, Gotland) Endast landstinget är huvudman TRANSPORTIDÉ
Grundmodellen upplevs ge otydligt politiskt inflytande Gävleborgsmodellen är tydligare Landstingsmodellen ger tydlig regionalpolitik. Modellen minskar kommuners inflytande TRANSPORTIDÉ
Inflytande på trafiken Samråd om planeringen och tilläggsbeställning Gävleborgsmodellen har beställning av trafik Kommuner upplever svårare att påverka trafikförsörjningen i landstingsmodellen TRANSPORTIDÉ
Intresse att öka resandet Litet om man utjämnar kostnader och intäkter Gävleborgsmodellen ger ökat intresse av resandet I landstingsmodellen ser en part alla kostnader och alla intäkter. TRANSPORTIDÉ
Incitament att effektivisera trafiken Utjämning minskar intresset Incitamentet ökar i Gävleborgsmodellen men man har olika beräkning av underskott som minskar effekten Största möjligheterna i landstingsmodellen TRANSPORTIDÉ
Skapa förutsättningar för trafiken Utjämning minskar intresset I Gävleborgsmodellen ser man ekonomisk effekt av egna åtgärder I landstingsmodellen ser man ekonomisk effekt av egna åtgärder TRANSPORTIDÉ
Avtal för att kunna påverka trafiken 5 10 15 20 Kommunala trafikförsörjningsplaner grund för THMs plan THM ska ha arbetsgrupp med kommuner Kommunen kan beställa mer trafik Kommunen kan sätta tak för trafikåtagande Samråd före planering och upphandling Andra krav på hänsyn till ägarkrav TRANSPORTIDÉ
Metoder att beräkna kostnader Grundmodellen summerar all kostnader och alla intäkter och fördelar kostnad per km Gävleborgsmodellen delar upp på kommunala linjer och landstingslinjer. Bäst effekt om man beräknar kostnader och intäkter för varje trafikslag och linje TRANSPORTIDÉ
Metoder att beräkna kostnader 1/3 gör ingen beräkning av kostnader och intäkter för trafikslag, linje eller område Underskottsfördelning i 16 län utjämnar kostnader/intäkter Kommunerna kan inte tillgodogöra sig hela effekten av åtgärder Hämmar effektivt resursutnyttjande TRANSPORTIDÉ
Jämförelse beräkning av underskott Genomsnittsberäkning Km kr/km milj. Tåg 500 40 20 Buss 10000 20 200 Taxi 500 10 5 Intäkt 11 125 Underskott Snitt 9 Beräkning per trafikslag kr/km intäkt kr/km Tåg 40 25 Buss 20 10 Taxi 10 3 Underskott Tåg 15 Buss 10 Taxi 7 TRANSPORTIDÉ
Vad driver kostnaderna Antal kilometer Antal timmar Antal fordon Trafik med få resenärer Separata lösningar TRANSPORTIDÉ
Vad är samordning? Samordnad upphandling Samordnad planering Samordnat resande Bada två barn går snabbare och är roligare än att bada ett TRANSPORTIDÉ
Om man skall samordna mer, vad krävs det då? Lätt att se samordningsmöjligheterna Lätt att göra det Se effekten av arbetet Roligt att göra det Fler uppdrag i samma organisation Regler och rutiner Samlad ekonomi Se resultatet av eget arbete TRANSPORTIDÉ
Trafikhuvudmännens uppgifter 5 10 15 20 Färdtjänst Sjukresor Samordna färdtjänst, sjukresor mm Skolskjuts TRANSPORTIDÉ
Särskild kollektivtrafik Samordning av linjetrafik och skolskjuts sänker kostnaden Samverkan om färdtjänst sänker kostnaden I Gävleborgsmodellen ser kommunen en direkt effekt av samordning av skolskjuts, färdtjänst och linjetrafik. TRANSPORTIDÉ
Hur ser det ut med samordning Beställningscentraler i egen regi Länstrafiken 9 Landstinget 5 TRANSPORTIDÉ
TRANSPORTIDÉ
Skolskjuts Ca 290 000 eller 29 % av eleverna i grundskolan är berättigade till skolskjuts. Störst andel elever i kommuner med liten andel av befolkningen i tätort Omfattande skolskjutstrafik i kommunal regi som bör kunna merutnyttjas för allmänt resande TRANSPORTIDÉ
Entreprenörernas möjlighet att påverka verksamheten Avtal med incitament exempel på avtal finns i berör ca % av upphandlade fordon i Sverige Andel av intäkter 100 % Blekinge, Sundsvall, Helsingborg, Östersund 3 % Andel av intäkter 20-50 % Västtrafik, Gävle, Norrbotten 10 % Andel av intäkter + ersättning per påstigande Jönköping, Dalatrafik 5 % Ersättning per påstigande Halland 2 % Bonus för ökad kvalitet Stockholm, Jönköping, Skåne 20 % Alla typer av incitament 35 % TRANSPORTIDÉ
Omvärldsfaktorer 52 % 42 % Kollektiv-trafikandel Kollektivtrafik-utbyggnad Befolknings-ökning ökad trängsel Väg-utbyggnad 52 % Ekonomisk utveckling ändrad tidsvärdering Lokalisering bostäder och arbetsplatser; utglesning Ekonomisk utveckling ökat antal bilar Skatter, bränslepris 42 % TRANSPORTIDÉ
Vilka problem skall vi lösa Stort underskott Fördela underskottet Påverka trafiken Effektivare trafik Politiskt inflytande Samordna trafik Gävleborgsmodellen Avtal om samverkan Beräkna underskottet noga Samband åtgärd effekt TRANSPORTIDÉ