Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Tom Petersen Transportforum

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Tom Petersen Transportforum"— Presentationens avskrift:

1 Tom Petersen Transportforum 2017-01-11
Vad vet vi om taxi? Tom Petersen Transportforum

2 Bakgrund Taxi förser privatpersoner, företag och det offentliga med anropsstyrda transporter Taxi är en flexibel och diversifierad del av transportsystemet, särskilt lämpad för att tillgodose vissa former av tillgänglighet Men… våra kunskaper kring taxi och dess förutsättningar är begränsade och splittrade Kommande nulägesanalys från Trafikanalys Trafikanalys - Vad vet vi om taxi?

3 Taxis roller i transportsystemet
Taxi: transportörer och BC Kollektivtrafik - anropsstyrd kompletteringstrafik - integrerad kollektivtrafik Särskilda persontransporter - färdtjänst - sjukresor - skolskjuts Trafikanalys - Vad vet vi om taxi?

4 Taxi och samåkning – i dag, i morgon och i övermorgon (SOU 2016:86)
Aktuella utredningar Uppdrag till Trafikverket och VTI för hållbar kollektivtrafik i landsbygd Taxi och samåkning – i dag, i morgon och i övermorgon (SOU 2016:86) Samordning av särskilda persontransporter – redovisning 30 juni 2018 Uppdrag till Trafikverket - Satsningen på kollektivtrafik i landsbygd uppgår till 199 miljoner kronor 2016, för beräknas siffran uppgå till miljoner kronor per år. Därtill ökas järnvägsunderhållet med 100 miljoner kronor per år Satsningen inriktas på åtgärder för att förbättra järnvägssystemets funktionalitet utanför de stora och mest trafikerade banorna. Summa ca 1,2 mdr under fyra år Uppdrag till VTI - effektiva och innovativa lösningar för att öka möjligheterna att resa kollektivt på landsbygden - Exempel på områden: samåkning, anropsstyrd trafik och bilpooler - slutrapport 30 november 2017 - 2 miljoner kronor under två år Samåkningsutredningen En obligatorisk användning av taxameterutrustning i taxifordon utan möjligheter till dispens. En ny kategori av yrkesmässig personbefordran med personbil eller lätt lastbil utan obligatoriskt taxameterkrav. Ändringar eller förtydliganden av de regler som finns för samåkning mellan privatpersoner. Samordning av särskilda persontransporter analysera reglerna för särskilda persontransporter i syfte att identifiera hinder för kommunala och regionala myndigheter att åstadkomma en effektiv samordning av organiserandet och utförandet av sådana transporter, och föreslå ändrade eller nya regler för att undanröja sådana hinder. Trafikanalys - Vad vet vi om taxi?

5 Syfte Identifiera taxis roller Analysera hur taxi används
Beskriva nuläget med avseende på taxins användning och kunskapen därom Utbud och efterfrågan Ekonomi Avgränsning: inte Kvalitet i utförandet Arbetsmarknad, anställningsförhållanden m.m. Trafikanalys - Vad vet vi om taxi?

6 Möjliga intressanta frågeställningar – om det fanns data
Taxis roll i svensk kollektivtrafik Integrering av linjetrafik med anropsstyrd Gränsytan allmän kollektivtrafik / särskilda persontransporter Förhållande stad / landsbygd Kommande förändringar med samåkning, delade tjänster, automatiska fordon etc. Trafikanalys - Vad vet vi om taxi?

7 Disposition Taxibranschens organisation (ekonomi) Utbud
Privata taxiresor Samhällsbetalda resor Trafikanalys - Vad vet vi om taxi?

8 Taxibranschens organisation
Beställningscentraler Transportörer Två möjligheter till avgränsning: SNI-kod Trafiktillstånd (Taxiförbundet) – endast transportörer BC: Taxi Stockholm, Taxi Kurir, Sverigetaxi, Taxi Göteborg etc. Problem vid avgränsning: BC ej egen SNI Transportörer är ofta ”diversearbetare” I framtiden kanske även BC ska ha tillstånd, bäddar för registerbaserad statistik Trafikanalys - Vad vet vi om taxi?

9 Uppskattningar av branschen
även inom SNI-kod Taxitrafik kan finnas företag med taxiväxlar, eller kombinerad verksamhet som inkluderar växlar Trafikanalys - Vad vet vi om taxi?

10 Taxifordon per bransch (SNI 2007)
Trafikanalys - Vad vet vi om taxi?

11 Ekonomi, källor Företagens ekonomi (FEK), SCB
antal företag, omsättning arbetsställen, med lokalisering antal anställda Trafikanalys publikation ”Transportbranschens ekonomi” (Bisnodes bearbetning av FEK) Senaste t.o.m. 2015 Trafikanalys - Vad vet vi om taxi?

12 Ekonomi, transportörer – per län
Variablerna o nyckeltal Trafikanalys - Vad vet vi om taxi?

13 Ekonomi, transportörer – per företagsform
Jf enskilda ftg m AB Trafikanalys - Vad vet vi om taxi?

14 Ekonomi, BC – per län Ej per ftg form…
Trafikanalys - Vad vet vi om taxi?

15 Jämförelse transportörer/BC
2014 Transportörer BC Antal AST 6 700 164 Anställda 19 400 1 700 Omsättning, mdr kr/år 15 9,6 Anställda per AST 2,9 10 Omsättning per AST, milj kr/år 2,2 58 Omsättning per anställd, tkr/år 765 5 800 BC har 8 procent av anställda, 64 procent av omsättningen Intäkter från transportörerna 3,6 gånger fler anställda per AST än det genomsnittliga transportörföretaget 26 gånger mer omsättning än det genomsnittliga transportörföretaget Trafikanalys - Vad vet vi om taxi?

16 Storstadslänens dominans inom BC
Storstadslänen hyser cirka 40 procent av antalet arbetsställen 60 procent av antalet anställda 80 procent av omsättningen Storstadslänen har i genomsnitt 4 gånger fler arbetsställen 8 gånger fler anställda 20 gånger större omsättning än BC i övriga län Trafikanalys - Vad vet vi om taxi?

17 Utbud Fordonsregistret (Transportstyrelsen/Trafikanalys/SCB)
Antal registrerade bilar per län, drivmedel Körsträckedatabasen (Trafikanalys/SCB) Körda kilometer per län, drivmedel (inkl tomkörning) Trafikanalys - Vad vet vi om taxi?

18 Fordonsregistret – taxifordon per drivmedel m.m.
Trafikanalys - Vad vet vi om taxi?

19 Körsträckedatabasen Trafikanalys - Vad vet vi om taxi?

20 Körsträckedatabasen Taxi körde 118 miljoner mil 2016
drygt 40 % av bilar registrerade i Stockholms län. 48 procent eller 57 miljoner mil med miljöfordon 1,7 procent av trafikarbetet med personbil 1,4 procent av det totala trafikarbetet på väg Körsträckan per invånare var 12 mil 5 mil i Blekinge län 21 mil i Stockholms län 6 600 mil per taxibil – per miljötaxi Trafikanalys - Vad vet vi om taxi?

21 Privata taxiresor De nationella resvaneundersökningarna
Riks-RVU 1995–98, RES 1999–2001, RES0506, RVU Sverige 2011–16 Officiell statistik Låg upplösning och precision ”Reselement” som mått för att fånga terminalresorna Uppskattas till mellan 40 och 70 miljoner resor per år Trafikanalys - Vad vet vi om taxi?

22 Privata taxiresor – RVU
en okänd andel av Skolskjuts kan vara resor med kommunalt upphandlad buss Trafikanalys - Vad vet vi om taxi?

23 Samhällsbetalda resor
Officiell statistik: Färdtjänst och riksfärdtjänst Ingen statistik: Skolresor uppdelade på taxi (skolskjuts) och skolresor/elevresor: regional kollektivtrafik och kommunal buss till gymnasium och särskola Sjukresor – landstingen Vissa undersökningar från branschen (MERIT, Svensk kollektivtrafiks ”anropsstyrda nätverk”) Trafikanalys - Vad vet vi om taxi?

24 Pågående och kommande förändringar
Lag om redovisningscentraler RC 1 jan 2017 Fullt genomförd 1 maj 2018 – ny källa till registerbaserad statistik? Taxi-/samåkningsutredning Proposition i vår – kan förändra marknaden, ej statistiken Utredning om samordning av Särskilda persontransporter Direktiv om statistikförsörjning Trafikanalys - Vad vet vi om taxi?

25 Samordningsutredningen
Ur direktivet: ”Brist på statistisk uppföljning av kostnader för och utbud av särskilda persontransporter” Utredaren ska därför ”se över behovet av att en statlig myndighet regelbundet samlar in sådana uppgifter” Trafikanalys - Vad vet vi om taxi?

26 Idéer Skolskjuts och sjukresor – identifiera statistikbehov, möjliga mått och datakällor Undersök möjligheterna att samla in statistik från transportörer och BC jf Trafikanalys ”lastbilsundersökning” (godstransporter på väg) Utvecklingsprojekt på Trafikanalys i höst Trafikanalys - Vad vet vi om taxi?

27 Tack för uppmärksamheten!
Tfn Trafikanalys - Vad vet vi om taxi?


Ladda ner ppt "Tom Petersen Transportforum"

Liknande presentationer


Google-annonser