Kartläggning av inköpsprocessen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Säkerställd intern styrning och kontroll
Advertisements

Skyddsombuds- utbildning
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Nyttorealisering på 10 min
Kartläggning av energirådgivningen Stockholms län
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Aktivering och Mobilisering inför Arbetslivsintroduktion
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Vision 2025 Bilder: Hanna Maxstad I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet. Lust är.
VISION Kommunplaner – strategisk planering
TRYGG LARMMOTTAGNING.
 Kvalitetsarbete i svensk folkbildning Folkbildningsrådets perspektiv.
Logistik på SU
Arbetsuppgifter för GA och PA Joakim Lilliesköld.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
Q2 Q3 Okt Nov Dec Jan Feb Mar Maj Jun Göteborgs universitet förnyas Apr Styrelsemöte 7 apr Styrelsemöte 12 okt Start ny organisation.
Bättre inköp! Att forma en organisation, och skapa verktyg och rutiner, som möjliggör för universitetet att följa lagar och regler inom inköpsområdet.
Kulturanalys i praktiken
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Ett processinriktat arbetssätt
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
Att få rätt saker att hända
Effektstyrning® av IT Vad är det? Varför då? Hur gör man?
Välkomna till en dag om eArkiv
Arbete med unga som varken arbetar eller studerar Studie av arbetet med unga mellan 16 och 25 år som varken arbetar eller studerar 21 kommuner och 38.
Utvärdering + uppföljning = resultat
Sid 1 Strategisk upphandling. Sid 2 Om enkäten Syfte ­Underlag för projektet strategisk upphandling Metod och urval ­Webbformulär ­Formuläret har skickats.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Att tillsammans påverka!
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Fakta om undersökningen
Din kompetens – vår möjlighet. Övergripande visionärt mål Målet är att hos landstinget som arbetsgivare höja kunskapen om personer med funktionsnedsättning.
Att planera ett e-arkivprojekt
Förslag till Arbetsrutiner inför ”Nulägeskartläggning” MÅL 1
DIVISION Landstingsdirektörens stab Förstudie – virtuell ögonsjukvård Planering av aktiviteter och tidsplan Studieresor Kartläggning och marknadsanalyser.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Områdesmöte Vårterminen Agenda Del 1: Status upphandling och tidsplan Områdesmöte Grundidé Diskussion Del 2: Arbete i resp. grupp.
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
Göteborgs universitet förnyas – implementering av organisationsarbetet
Ekonomimöte 9 feb 2011 Inköp på csc.
Strategiska perspektiv på verksamheten
NEA Seminarium 7 december 2004
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Kartläggning av inköpsprocessen
Steg 4 - Mötet FÖLJA UPP OCH UTVÄRDERA VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Lärande utvärdering genom följeforskning
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
1 IMPLEMENTERING AV HANDLINGSPLAN Bakgrund Regeringen har beslutat att statliga myndigheter ska hantera beställningar elektroniskt senast.
Handlingsplan för utveckling av exploateringsprocessen Ansvar och befogenheter I exploateringsprojekt Utkast 3 Exploateringsgruppen /Susanne Ek.
Ledningssystem på 60 minuter
Sundsvalls kommuns Servicecenter HR, IT, Ekonomi Jonas Borg, koncernstaben, Sundsvalls kommun
Projekt livsmedel för SÄRSKILDA NÄRINGSÄNDAMÅL. Bakgrund Livsmedel för särskilda näringsändamål : Utredningar om dietistresurser och livsmedel.
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Områdesmöte Vårterminen 2015.
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Universitetsgemensam IT
PoPS: Processkartläggning av, och pilotutredning inom, utveckling av stödtjänster Driftrådet 28 maj 2019.
Presentationens avskrift:

Kartläggning av inköpsprocessen Kick off 10 mars 2010 Kartläggning av inköpsprocessen Presentation: Vem är jag? 36 år, bor i Upplands Väsby med min man och våra 2 barn, Julia och Adam Fritidsintressen är, träning och fotboll. Fotbollstränare till dottern och jag gillar schlager. Jobbat på KTH sedan 2001, på Systemgruppen på CSC med ekonomi och är CSC-skolans upphandlingsansvarig Varför har jag fått uppdraget som projektledare? Jag har ett stort intresse för inköpsfrågor. Tidigare jobbat som privat anställd med inköpsfrågor. Bakgrunden till projektet startade för ca 2 år sedan, ESV ville ha personer från myndigheter till att ingå i referensgruppen som skulle genomföra en förstudie om e-beställningar i staten. Madeleine Axberg gick som representant för KTH och kände att det behövdes ett komplement till de upphandlingschefer som ingick i referensgruppen. Att Madeleine valde mig var för att i upphandlingsnätverket som jag ingår visste hon att vi på SGR hade påbörjat arbetet hos oss att se över våra processer vid inköp. Jag ser fram mot det här jobbet som vi KTH nu ska göra under främst våren och jag är jätteladdad för det här uppdraget som jag har fått. Jag hoppas att jag ska vårda uppdraget väl.

AGENDA Presentation av projektet e-beställning Presentation av delprojektets syfte och målsättning Beskrivning hur delprojektet ska genomföras Tydliggörande av förväntningar på de som medverkar i delprojektet Aktivitetsplan och hemsidan Tid för frågor Buffé och mingel Ljusgården Lv3

Bakgrund Regeringen ökar kraven på myndigheterna Regeringens handlingsplan för e-handel Målbild 2013 KTH:s projekt Elektroniska beställningar Delprojekt Varugruppsstrategi Delprojekt Processkartläggning Delprojekt E-beställningssystem Delprojekt Implementering KTH:s organisation och arbetssätt för inköpsfrågor – hur ser det ut idag KTH:s inköpsmönster - varugruppstrategiarbetet

Avgränsningar i projektet I projektet ingår inte: IT-stöd för upphandling Andra konkurrenssättning vid avrop Resebeställningar Inventariesystem

Projektorganisation Uppdragsgivare – Anders Lundgren Styrgrupp – Tina Billing CSC (ordf.), Maria Andersz CHE, Peter Carlsson ITM och Ulla Jacobsson CHE Projektgrupp – Madeleine Axberg UF (proj.ledare), Sara Johansson CSC, Urban Sjöström UF och Joakim Pettersson ITA Referensgrupp - upphandlingsnätverket

Delprojekt -Varugruppsstrategi Syftet med delprojektet är att ta fram en varugruppsstrategi för KTH, för att tydliggöra vilka varugrupper/varugruppsområden som KTH har störst nytta av att införa i e-beställningssystemet. Med största nytta menas i första hand att hitta områden som gör det enklare för beställaren att hitta produkter, beställa produkter och knyta ihop beställningen med fakturan i systemet, d.v.s. att effektivisera och korta ledtiderna.

Delprojekt E-beställningssystem Resultatet från delprojekt processkartläggning – nyläge och kartläggning av KTH:s befintliga affärssystem utgör underlag till en kravspecifikation till e-beställningssystem. Kartläggningen av de olika affärssystemen är till för att möjliggöra en integration mellan de olika systemen där så är möjligt och vinstgivande.

Delprojekt - Implementering handlingsplan Implementering av nylägesprocessen på respektive skola. Införande av inköpsstrategier, inköpsorganisation och bemanning av de roller som framkommit i nylägesprocessen.

Delprojekt - Implementering e-beställningsystem Implementering av ett e-beställningssystem bör göras stegvis på KTH:s skolor. I delprojektet ingår utbildning av användarna för att de ska få tillgång till systemet. Resultatet för delprojekt är att e-beställningssystemet är implementerat på samtliga skolor och UF

Delprojekt Processkartläggning

Delprojektorganisation Delprojektledare kartläggningen – Sara Johansson CSC Referensgrupp – utsedda ansvariga på skolorna, deltagarna i kartläggningarna, upphandlingsnätverket och Ann Edström ITA Självklart är även styrgruppen och projektgruppen med i organisationen för delprojektet.

Ansvarig på resp skola EES - Johanna Bergman ABE - Susanne Weideskog BIO - Holger Eklund CSC - Sara Johansson CHE – Kenneth Andersson EES - Johanna Bergman ICT - Thomas Tonndorf ITM - Malin Skoglund SCI - Anette Rudholm STH – Eilert Stensson UF - Madeleine Axberg VIL - Gunilla Johansson

Delprojekt -processkartläggning - syfte Att kartlägga och analysera inköpsprocessen och ta fram förändringsförslag

Processkartläggning - Projektmål Kartlägga och beskriva dagens inköpsprocess Kartlägga och beskriva hur en framtida önskvärd inköpsprocess ska se ut Identifiera vilka roller och vilken ansvarsfördelning KTH:s framtida inköpsorganisation ska bemannas med Dokumentera förbättringsåtgärder samt ge förslag till hur dessa kan realiseras.

Processkartläggning - Tillvägagångssätt Steg 1 – Nulägesanalys Nulägeskartläggning Identifiera förbättringsområden Nyttopotential Steg 2 – Nylägesanalys Identifiera förändringsområden och diskutera val av åtgärder Steg 3 – Handlingsplan Utforma handlingsplan Identifiera risker VC lägger till anteckningar.

Nulägesanalys Arbetsprocess Dagens processer (Vilka berörs?) (Hur är beslutsgången?) (Hur upplevs processen?) Identifiera bra exempel (Vilka processer/områden fungerar bra och varför?) Identifiera dåliga exempel (Vilka processer/områden fungerar mindre bra och varför?) Existerande stöd/hjälpmedel för dessa processer (checklistor, program, mm)  

Nulägesanalys Identifiera förbättringsområden och nyttofaktorer Förslag på förbättringsåtgärder inom områden där det finns behov Diskussion och listning på vad som genererar nytta för verksamheten

Nylägesanalys Identifiera förändringsområden och diskutera val av åtgärder Vidare analys av de förbättringsområden som framkommit under nulägesanalysen. Målet är att gruppera deltagarnas förslag på åtgärder inom områden där förändring behöver vidtas för att uppnå en effektivare inköpsprocess.

Nylägesanalys Fördjupad beskrivning av nyttan Vilka förenklingar i vardagen medför detta för inköparna inom KTH Vilka besparingar förändringarna medför för KTH generellt? Hur skall vi nå de effekter som eftersträvas? Vilka hinder finns? Hur kan vi mäta att effekterna uppnåtts?

Utforma handlingsplan Handlingsplanen utgörs av en aktivitets- och tidsplan, en övergripande nyttobedömning samt en grov uppskattning av projektets kostnader.

Förväntningar Ansvarig för skolan Medverkar till en bred förankring av projektet inom sina skolor Ansvarar för att förankra projektets syfte, mål och resultat med den administrativa chefen för skolan Är förlängda armen till delprojektledaren och projektgruppen

Förväntningar deltagare i nu- och nylägesanalys Sätter sig in i projektets bakgrund, effekt- och projektmål Ger projektet och dess projektledare stöd genom att medverka aktivt under kartläggningen av inköpsprocessen t.ex. genom att komma med konstruktiva förbättringsförslag Medverkar till ett diskussionsklimat som präglas av ”högt i tak” och en vilja att vara öppen för förändringar För vidare information om projektets arbete och resultat till dina kollegor och medarbetare

Förväntningar Styrgrupp Styrgruppen undanröjer hinder för projektet Hjälper till att förankra projektet hos olika intressenter Följer upp projektets resultat och deltar i beslut Förändringsområden Handlingsplanens inriktning och omfattning Medverka vid prioritering av resursinsatser  

Förväntningar på oss KTH:s delprojektledare/Sara Metamatrix/Victoria Leder arbetet Kvalitetssäkrar projektets resultat/leveranser Ansvarar för förankrings och informationsspridning av projektets resultat Medverkar vid workshoparna Metamatrix/Victoria Utformar och leder workshopövningarna Dokumenterar och analyserar underlag Medverkar vid återkoppling Medverkar vid presentation av resultat Övriga projektgruppen kommer att medverka. Var bereda på det! Representant från IT-förmedlingen, likaså

Aktivitetsplan Kick-off – 10 mars F1 och Ljusgården Lv3 Nulägesanalys – uppstart v 10 Återkoppling nulägesanalys – v 16-17 Workshop nyläge – 24 maj KTHB Salongen Återkoppling nyläge – 16 juni F2

Har du frågor? Sara Johansson sarah@csc.kth.se Victoria Callenmark Anknytning: 80 73 Victoria Callenmark Victoria.callenmark@metamatrix.se Telefon: 0739 – 44 20 42 Mer information hittar du på: http://intra.kth.se/administration/upphandling/e-bestallning/1.50553

Gruppövning Vilken är den viktigaste faktorn för att effektivisera inköpsprocessen? Fundera enskilt någon minut Diskutera i grupper om 5 Dokumentera era faktorer på utdelat blad Kortfattad redovisning

Förbättringsåtgärder Organisation Roller, ansvar och befogenheter Kompetens Kunskap inom området Resurser Tillgång till personal och pengar IT-stöd Verktyg och hjälpmedel i vardagen Ledning & Styrning Mål, ritktlinjer och ramar för inköpsarbetet