Kollektivtrafiken i Märstaområdet - problem och möjligheter!?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tekniskt underlag för landsbygdsprogrammet Projekt Tulpan.
Advertisements

Märsta station.
Gratis kollektivtrafik för Studenter!
Hur arbetar vi med passagerarprognoser för en Öresundsmetro? Karin Brundell-Freij, WSP Halvtidskonferens
KICK_OFF samordning och strategier för fler enskilda konstnärer i skolan / skapande skola.
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Disposition - Hållbar utveckling
TRAVEL PLANplus Arbetsgruppsmöte 28 maj 2009
Valbo Köpstad Samrådsmöte den 17 april.
Nationellt forum Digital agenda för Örebro län
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
Regionalt mobilitetskontor & Exempel på projekt som gett resultat.
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
Med ambition att bidra till en svensk fordonsflotta oberoende av fossila bränslen 8 maj, 2012.
Information och inspiration för Hälsotrampare inför hösten
Bakgrund Rehnbergsavtalet 1991 Samarbete mellan PRO, LO
Välkommen! Stormöte 4 februari 2014 Ortsutveckling FLENS STAD.
1 Trafiksäkerhetsrevisionen – en hjälp till självhjälp Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan.
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Ortsutveckling i Hälleforsnäs
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
Fjärde järnvägspaketet
Postprojektet Skåne den 22 september Bibliografisk service - en service att reflektera över  - en dyr service?  - en nödvändig service?  - kan.
Regionala miljömålsdagen 8 juni 2011 Lars Nyberg.
Erfarenheter och förväntningar i Gävleborg – så här har vi gjort
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Resenärsperspektivet inom kollektivtrafiken Transportforum 2011 Linköping Gunnel Färm ordförande Resenärsforum.
Fossilbränslefri region
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
– hållbar regionförstoring med ett hela – resan - perspektiv
Skåne Arbetsmetoder och verktyg. 300 GWh år GWh år 2020.
1 Sammanhållningspolitiken och Europa Strukturfonderna efter : Förberedelser! 2010: Europa e sammanhållningsrapporten Budgetöversyn.
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Välkommen! S eminarium om energieffektivisering i fastigheter Oskarshamn 10 mars 2010.
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
Spel: Plenarsession. Er uppgift i 6 steg 1.Studera yttrandet 2.Välja grupp (1 elev per grupp), utarbeta och lämna in ändringsförslag 3.Förbereda er för.
…och hur kan vi använda det? …och få ut det till andra?
Lupp - Lokal uppföljning av ungdomspolitiken. Incitament för att ta hänsyn till barn och unga Nationella ungdomspolitiska mål Nationella ungdomspolitiska.
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
Sveriges första anläggning för flytande biogas
Om persontrafik på järnväg inte fanns…..
Förslag till Cykelstrategi för Kalmar län
Elbilens roll i framtidens samhälle, kvinnornas betydelse Jessica Alenius.
Resvanor i Ludvika och Smedjebackens kommuner Resultat från resvaneundersökningen Våren 2014.
Färdplan 2050 Viktor Rydell. Global nivå Vid FN:s klimatkonferens i Cancún 2010 åtog sig alla industriländer att ta fram nationella långsiktiga strategier.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Ortsutveckling Flen Centrum- och Näringslivsutveckling 29 augusti 2013 BCPW.
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
Ekomatsligan 2014 EkoMatCentrum 13 oktober 2014
Färdtjänsten och tillgänglighetsarbete
Effektiva hemtjänstresor - Effektiv planering i hemtjänsten ger energieffektiva transporter Workshop 13 mars Uppsala.
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
RALS 2007 – Lite siffror mars anställda 50,2 % kvinnor 49,8 % män.
Ortsutveckling Skebokvarn
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Välkommen! Stormöte 22 oktober 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Strategisk inriktning för Trafikverket
1 År 2009 v Svensk kollektivtrafiks barometer för anropsstyrd trafik AnBaro Månadsrapport.
Thomas Rehnström Sedan augusti 2008 har Kalmar län Sveriges renaste Kollektivtrafik 53%
Hur mår Halland? Sofia Frising miljömålssamordnare
VÄLKOMNA TILL Länsplandag Klimatanpassning i den fysiska planeringen 17 april 2012.
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Vandrande skolbussar.  att skapa möjligheter för och uppmuntra nya resvanor;  att skapa en trafiksäker och trygg miljö runt skolan och;  att öka kunskapen.
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
Presentationens avskrift:

Kollektivtrafiken i Märstaområdet - problem och möjligheter!? Möte på Märsta bibliotek, tisdag den 24 april kl 14.00 Vi berättar mer. Kom och säg vad du tycker! Mer information får du på: www.omstallningsigtuna.se/projekt/kollektivtrafik Arr: Kollektivtrafikgruppen (En oberoende grupp av kollektivresande i kommunen), Kultur och Fritid

Välkommen och bakgrund Kollektivtrafikgruppens uppgift: Bidra till omställning från biltrafik till kollektivt resande Medborgardrivet Kollektivtrafikgruppen bildades våren 2010 på ett medborgarmöte “Hur skall vi förbättra kollektivtrafiken till klimatsmart resande?”

Kollektivtrafikgruppens medlemmar Carl Gunnar Jansson Rolf Brunnberg Anna Holmgren Björn Lindbergson Gunnel Peterson Barbro Larsson Kerstin Lindgren Lars-Gunnar Bråvander Lasse Wedén Kurt Frödeberg

Kollektivtrafikgruppens arbetsuppgifter Temporär förbättring av Märsta bytespunkter Utveckling av busslinjer Direktbuss Sigtuna – Märsta - Stockholm Utveckling av beteende-/resvaneundersökningar Program för fördubbling av kollektivtrafiken på 10 år Samarbetsplan för kommun, SL och Arriva Användarvänlig information Spårbil Arlanda-Märsta-Valsta-Sigtuna Kollektivtrafikgruppen i Sigtuna kommun

Utsläppen måste minska! Kommunens klimatmål för 2020: en minskning på 40% av växthusgaserna jämfört med 1990 Mer än 50% av alla koldioxidutsläpp kommer från transportsektorn Biltransporterna från/till Sigtuna kommun 5% högre än länsgenomsnittet Kollektivtrafikandelen 6-7% lägre än länsgenomsnittet (SL 2009) Minskning av fossilbränsledrivna transporter inom kommunen borde därför vara högsta prioritet för kommunens ledning och kommunens medborgare Kollektivtrafikgruppen i Sigtuna kommun

Ska vi uppnå klimatmålet måste bilismen begränsas Ska vi uppnå klimatmålet måste bilismen begränsas. Det går inte att bygga ut vägarna mer i Storstockholm utan mycket allvarliga miljökonsekvenser

Bilen – dyr bekvämlighet och miljöbov Ett exempel: Resa mellan Märsta station och Stockholm central Bilresa Kollektivtrafikresa CO2 – utsläpp 9 kg/resa 0 kg/resa 2000 kg/år 0 kg/år Kostnader 140 kr/resa 50 kr/resa 60 000 kr/år 10 000 kr/år (med 30 eller 90 dagars biljett) Källa: www.trafiken.nu

”Arbetsunderlag” Översiktsplan (2002), Klimatstrategin (2010), Trafikstrategin (2009), Miljöprogrammet (2009), Ortsanalyser (2010), Sigtuna kommun Förstudien Märsta bytespunkt, Trafikverket, (2007) Gruppens enkätundersökning bilisters resvanor till/från Märsta station, feb 2011 Seminariet “Attraktiva stationsområden för enklare resande”, Jernhusen (sept. 2011) Spårbilsseminariet , sept. 2011 Resultat av våra kontakter med myndigheter m fl Kollektivtrafikgruppen i Sigtuna kommun

Kontakter Kommunen Trafikverket SL Arriva Upplandstrafiken Bussförare, spärrvakt Handikapprådet, Landsbygdsrådet Handikapporganisation SPF i Sigtuna, PRO i Sigtuna Kollektivtrafikgruppen i Sigtuna kommun

Kommunens önskelista till SL 2011-10-10 (saxat) KS vill ha större satsning på kollektivtrafiken i kommunen Fokusera satsningar på nybyggnadsområden Märsta stn – satsning på en totalombyggn, 14 000 resande idag Generellt bättre tidsanpassning till pendeltågen Brister i trygghet, belysning, väderskydd Kollektiv trafik dygnet runt till Arlanda Ökad turtäthet för bussarna 570 och 575 under högtrafik Direktbuss från Valsta/Steninge till Märsta stn Lokalbuss i Valsta (jfr 573 i centrala Märsta) Förstärkt kollektrafik på landsbygden Orättvisor i taxesystemet, med mera………. Kollektivtrafikgruppen i Sigtuna kommun

Våra funderingar på problem i Märsta   Stationen Bussar i Sigtuna och mot Märsta 573:an - vad tycker vi? Annan linjesträckning? 583 till Arlanda - ny tull för bussresenärer? Valsta /Steningehöjden Steninge Slottspark Rosersberg, nya industriområdet Hållplatsutformning Spårbil/ Spårvagn Landsbygden

Vilka problem har vi idag? Vad tycker du?

Bättre turtäthet!

Mindre trängsel mera trivsel!

Problem/möjligheter Samarbetsplan saknas mellan kommun och SL (modell Norrtälje) Klimatmål att infria Fler busslinjer, bättre turtäthet Problem för de med funktionshinder Trafikstörningar Väderskydd vid busshållplatser Bristfällig information, fler digitala skyltar Halkrisk vintertid på gångvägar till busshållplatser Bättre passning mellan bussar och pendeltåg En trafikantvänligare station (spärrar, väntsal….) Kollektivtrafikgruppen i Sigtuna kommun

Vad händer efter detta möte? Idéer och synpunkter samlas in och presenteras i ett slutgiltigt förslag. Förslag med bakgrundsmaterial och minnesanteckningar från mötena finns tillgängliga på www.omstallningsigtuna.se/projekt/kollektivtrafik Förslaget lämnas till kommuns berörda politiker och tjänstemän, SL, Trafikverk och Arriva med begäran om att genomföra förslagen. Kontaktpersoner Lars-Gunnar Bråvander larsgunnar.bravander@bredband.net Rolf Brunnberg r.brunnberg@hotmail.com Kollektivtrafikgruppen i Sigtuna kommun