FRITIDSHEMMET i ett historiskt perspektiv

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Rom = människa.
Advertisements

Vår vision för Segevångsskolan bygger på att vi tror att alla kan lyckas. Segevångsskolan ska vara en skola där alla är trygga, delaktiga, ansvarskännande.
Folkhälsan i Sverige: Årsrapport 2012
Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition
Äldre i välfärden.
Genusperspektiv i förskola/skola
Arbetsmarknaden i samband med finanskrisen
Eurokoderna När blir de klara? Vad menas? •Då respektive standard finns? •När respektive standard kan användas? •Då det går.
Siffror om jämställdhet
Folkbildningspolitikers attityder till studieförbunden 2013
Malmö stads riktlinjer för det politiska samarbetet under mandatperioden 2007 – (budget 2008) Fler hyresrätter skall byggas och hyresrätten skall.
Effekter & Resultat 10 års förebyggande arbete med föräldrar & barn Thomas Johansson, EPM 2008 Leksandsmodellen i korthet Studier av Leksandsmodellen Forskarstöd.
Den svenska förskolan.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kyrkskolans fritidshem
Vad vet du om världen? Källa ”Blir världen bättre?”, Staffan Landin.
Populära aktiviteter på nätet bland unga internetanvändare i hemmet en genomsnittlig dag 2009 (procent) * Med socialt nätverk avses här socialt nätverk/community/diskussionsforum/chattgrupp.
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Gymnasieskola i förändring – med fokus på yrkesutbildningar Nordisk mötesplats 13 november 2013.
VART SKA VI…?.
Fritidsverksamheten på Södermalms skola
DROPOUTS Det behöver inte vara så. σ Sigma Variation Stigma t-esta.
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Parallellspråkigheten i Sverige – går den framåt eller bakåt vid universiteten? Linus Salö.
Kapitel 7 November 2008/Leif Carlsson Trygghet och sociala relationer Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000,
Från skolforskning … till forskning i skolan
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
1 Sammanhållningspolitiken och Europa Strukturfonderna efter : Förberedelser! 2010: Europa e sammanhållningsrapporten Budgetöversyn.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Arbetsmarknadsdepartementet A&O - temagruppen för arbetsplatslärande och omställning i arbetslivet 3 februari 2011.
MITTUNIVERSITETET I SIFFROR Mittuniversitetet i siffror1.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Erik 5 år lär sig räkna.
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
Arbetare Ojusterat3,13,7 Ålder, yrke3,23,5 Alla variabler3,13,5 Individuella ökningar3,33,8 Tjänstemän Ojusterat3,54,0 Ålder,
MÅL FÖR BARN- OCH UTBILDNINGSNÄMNDEN Anpassa verksamheters lokaler till antalet barn och elever.
Norrbottens läns landsting – en behovsstyrd hälso- och sjukvård Allt vi gör har sin utgångspunkt i hälso- och sjukvårdslagen - tandvårdslagen Målet för.
Att tidigt upptäcka barn i behov av särskilt stöd
U N G D O M S S T Y R E L S E N Demokrati och mänskliga rättigheter Svenska folkets kunskaper och värderingar.
Alkoholen, jag och samhället Per Blanck Varför dricker en del alkohol? Festmarkör Socialt smörjmedel Gott Förväntas göra det Stämningshöjande Ångestdämpande.
Två bilder av Avaya användarförenings utveckling Bilderna är gjorda med hjälp av den statistik som finns arkiverad, därför saknas vissa år.
Bisek – fortsatt forskning Henrik Swahn Biseks programledare Presentation vid seminarium 4/4-06.
Förskolans förutsättningar och aktuell lagstiftning.
Cannabiskonferens i Säffle 6 maj 2013 MAUDE JOHANSSON
Kyrkskolans fritidshem
Läroplansträff fritidshem
Allt var bättre förr! Eller? NEJ. Vad det bättre förr? Bättre poliser och snällare tjuvar.
Välkomna Föräldrarmöte Måsöskolans fritidshem HT 2013
Läroplansträff fritidshem
Förskoleklass på Tomtebogård
Formuläret Liv & hälsa år 2008 November 2008/ Margareta Lindén-Boström & Carina Persson Liv & hälsa år 2008 – en urvalsundersökning våren 2008.
Välkomna till Kungsholmens grundskola F
Projekt A Från teori till praktik Vad hände med Projekt A? Och varför?
Träff med Örebro läns fritidsgårdar 18 maj 2010 Hällefors kommun VÄLKOMNA!
Formuläret Liv & hälsa år 2008 Liv & hälsa år 2008 – en urvalsundersökning våren 2008 Margareta Lindén-Boström
Sv Kvalitetsdrivet 2013 Högre kvalitet i högre utbildning eller breddad rekrytering? Eller både och? Aleksandra Sjöstrand.
Träff med fritidsgårdar Örebro län 24 nov 2009 Hällefors kommun VÄLKOMNA!
ProViking Forskningsprogram inom Produktframtagning 1000 milj kr under – en satsning på svensk industri som stärker svenska samhället ® ProViking.
Ökad psykisk ohälsa bland unga – förslag till förklaringar och åtgärder 45 min - 35 min= 18 bilder. Sven Bremberg.
Andelen elever (åk 9) som är behöriga till gymnasieskolan 2007/ /2009 Riket 88,8 % 2007/2008 För att en elev ska vara behörig till gymnasieskolan.
1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”
Välkomna till Landvetterskolan
BARNSKÖTARUTBILDNING
Kyrkskolans fritidshem  På fritidshemmet går elever från förskoleklass upp till den termin eleven fyller 13 år.  Efter årskurs 3 måste platsen sökas.
Eneffektiv användning En effektiv användning av resurser.
GFN 11 dec 2014 Mål för mötet Skolverkets allmänna råd fritidshem Intern utbildning fritidshem FFH Systematiskt kvalitetsarbete Skolinspektionen-
Matematik Tavelsjö Fritidshem Våren 2011 Förvandling av tema - rum till affär, där vi tränar pengars rätta värde och att växla pengar upp till 20 kronor.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
Presentationens avskrift:

FRITIDSHEMMET i ett historiskt perspektiv Malmö 2013 Ingrid Bardon HLK Högskolan i Jönköping FRITIDSHEMMET i ett historiskt perspektiv

VAD? Arbetsstuga Eftermiddagshem Fritidshem ?????

Vad har betydelse Tänkare/forskning Politik/Ideologi Piaget Gesell Eriksson Dewey Mead Vygotsky Foucault Politik/Ideologi Ekonomi Människosyn Kunskapssyn Fördelningspolitik Marknaden

NÄR? Arbetsstuga – Slutet på 1800-talet Eftermiddagshem – Fritidshem – 1970--framåt

Varför? Arbetsstuga Industrialismen Minska tiggeri och kriminalitet Barnen fick fritid eller fri tid Eftermiddagshem Eliminera risker Fritidshem Kvinnor ut på arbetsmarknaden Stöd för barns sociala utveckling

HUR? (innehåll) Arbetsstuga Social fostran – undervisning Hantverk Måltider Skilda dagar för pojkar och flickor Renlighet och ordning (medleklassens normer gäller) Eftermiddagshem Social utveckling – inlärning Rekreation Läxläsning Fritidshem Social kompetens – lärande Lek Skapande verksamheter Temarbete Fysiska aktiviteter Näringsriktiga måltider (6-åringarna kom med så småningom)

Tre diskurser (efter en idé av Rohlin, 2012) Social arena Socialpedagogisk arena Utbildningspolitisk arena Slutet på 1800-talet Ca 1940-70-talet Mitten av 1990-talet--- Arbetsstuga Folkskollärare, hantverkare, ”frivillig personal” Komplement till familjen/hemmet Eftermiddagshem/ fritidshem (Skolbarnsomsorg) Förskollärare Fritidspedagoger Övrig personal (ex.vis barnskötare) Fritidshem Lärare med inriktning fritidshem/fritidsveksamhet Grundlärare med inriktning fritidshem Övrig personal ( ex.vis barnskötare) Komplement till skolan Fridtjuv Berg Anna Hierta Retzius Barnstugeutredningen/ Barns fritid/ SIA Skola och fritidshem - en helhet Lokala skolstyrelser Välgörenhet Barnavårdsnämnder/Socialstyrelsen Socialstyrelsen/Skolverket Social fostran --undervisning Social utveckling - inlärning Social kompetens- lärande

Antal barn Tabell 3 B: Inskrivna barn efter ålder och kön 2004–2010. Andel av alla barn i befolkningen 5 år 6 år 7 år 8 år 9 år 10 år 11 år 12 år 2004 Totalt 0,7 79,4 80,4 76,6 63,1 20,4 7,4 3,1 2005 Totalt 0,7 80,9 82,0 78,2 65,4 21,9 7,8 3,4 2006 Totalt 0,7 82,5 83,4 79,9 67,6 23,1 8,4 3,8 2007 Totalt 0,8 83,5 83,7 80,2 68,9 24,2 8,9 4,1 2008 Totalt 0,7 83,6 84,6 81,2 69,6 25,9 9,8 4,2 2009 Totalt 0,6 82,8 84,2 81,4 70,6 27,2 10,1 4,2 2010 Totalt 0,6 84,4 85,5 82,9 73,1 29,7 11,5 4,2

Viktiga utredningar Barnstugeutredningen (BU) (Barns fritid) Skolans inre arbete (SIA) Skolbarnsomsorgskommittén

Styrdokument Allmänna råd om formerna SFF program för innehåll i fritidshemsverksamhet, 1984 Sociastyrelsen Pedagogiskt program för fritidshem, 1988 Skollagen och Lpo 94, 1998, Allmänna råd Skollagen och Lgr 11, 2010; Allmän- na råd (flera)

Men utbildning då???? Fritidspedagogutbildning (1964) 1965. 2 år Fritidspedagogutbildningen, Högskoleutbildning 1977. 2 ,5år Barn – och ungdomspedagogiska programmet med inriktning Fritidspedagog.1993, 3 år Lärare med arbete i fritidshem/fritidsverksamhet. 2001. 3,5 år Grundlärare med arbete i fritidshem. 2011, 3 år

Det stora systemskiftet från socialpolitik till utbildningspolitik Från Childcare to Educare Mitten av 1990-talet Snabba förändringar i samhället Globalisering Informationstekniken Snabb utvecklingstakt Krav på individen att snabbt lära nytt

Den röda tråden genom en 150-årig historia Legitimitet Social ”fostran” Hantverk Komplettera barnens övriga miljöer Måltider

Att fundera på: Vad har mest betydelse för fritidshemmets utveckling fram tills idag? Vilken betydelse har det historiska ursprunget för hur fritidshemmet ser ut idag? Vilken betydelse har forskning? Ideologier? Politiska beslut? Och…vilken betydelse har de för varandra? Och vilken betydelse har ovanstående för hur yrket att vara lärare i fritidshem har utvecklats?