Countryside taste and business Arena IFAC®

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lärcentra- strategiska noder Dagens sanning eller morgondagens utopi? Projekt som finansieras av.
Advertisements

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
Socialfondens regionala plan. Styrkor - Stockholm är en fungerande och funktionell region där lokala problem kan lösas regionalt - Stockholm har en stor.
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Spelregelsprocessen och samarbetet med civilsamhället
Margaretha Lindbäck Jämte som blivit Rospigg 22 år i jämställdhetsarbetets tjänst Tror på systraskap och samarbete Möjlighetsinriktad Verkar lokalt, regionalt.
Från idé till verklighet!
Ett regionalt kriskompetenscentrum med människan i centrum.
Samordningsförbundet. Förstudie Arena Projektperiod 1 febr – 31 dec 2014 Projektledare; Päivi Johansson.
Vision 2025 Foto: Hanna Maxstad I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet. Lust är passion,
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Interreg Sverige-Norge kvadratkilometer Yta som halva Sverige eller 2/3 av Norge Det berör 3 miljoner människor.
Välkomna till träff med Samrådsgruppen för näringslivsfrågor Dokumentation på Gränsgångaren gransgangaren.wordpress.com.
Aktuella frågor på EU-nivå
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Presentation Jämte, Estland, Västerbotten, Stockholm.
Handlingsprogram för livsmedel Miljönämnden 18 december 2012.
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
Compare Karlstad Competence Area Karlstad
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Kluster för internationell marknad.
Vad är ett varumärke? Mer än bara en logotype!
Vad det handlar om Malmö stad satsar på att göra Malmö till en trygg och bra stad att leva, bo och arbeta i. Tillsammans med Malmöborna, företag, fastighetsägare,
Tankar från kompetensförsörjningsprojektet
KOMPETENSFÖRSÖRJNING!
Mare Boreale - för samverkan i Bottenvikens kust- och skärgårdsområde
Att stödja övergången till en koldioxidsnål ekonomi inom alla sektorer
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
God hälsa och positiv livsmiljö för alla i Jämtlands län Bäckedals folkhögskola Uppdaterat: Långa och korta kurser inom olika gamla.
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. IQ Samhällsbyggnad Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet.
Studieresa - BRO nov 2009 Representanter från Näringslivskontor REKO-Lärcentra Destinationsgruppen Länsstyrelsen Regionaltresurscentra ALMI ALMI/IFS.
Från Järnkraft till Hjärnkraft – en slingrande kreativ resa i träfiberland Om framgångar och motgångar i arbetet med att utveckla kreativa näringar i Västernorrland.
Utvecklingsstrategi för Örebroregionen
Forsknings- och utbildningsmiljön Innovation och produktrealisering (IPR) och satsningen på Mats Jackson, MDH,
Tankens Trädgård - från idé till PrAkademi! Ordförande Ingrid Thuresson –29 VÄLKOMMEN!
Strategiska perspektiv på verksamheten
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Genomförande Framtidens lärande Tre ledord: Tillgänglighet - Tillväxt - Konkurrenskraft Stärka e-lärandeutvecklingen i Skåne/Blekinge genom att bygga en.
Landsbygdsutveckling i Västmanland Västerås slott.
Helen Bålman, Örebro 9 juni 2008 MILJÖDRIVNA MARKNADER.
GoINN är en kraftfull satsning från Chalmers och Göteborgs universitet för att bygga samverkande innovationssystem. Projektet genomförs tillsammans.
Välkomna till träff med Samrådsgruppen för näringslivsfrågor
Västra Götalandsregionens nya handlingsprogram
Regionala styrkor och branschkluster i Helsingborg-Helsingör
Vad är Leader Göta älv ? Ett samarbete mellan Ale, Lilla Edet, Trollhättan och Vänersborg för att utveckla landsbygden Skapa ekonomisk tillväxt och arbetstillfällen.
Life Science betydelse för Västsverige. Life Science – en framtidsbransch Viktig bransch för den nationella och regionala tillväxten.  20 % av Sveriges.
Next Generation Incubator Nationell Öppen Plattform
Kraftsamling/nätverk – regionalt och nationellt Konkreta förslag och behovsanalyser Internationella jämförelser Innovation för tillväxt
Dalarnas nätverk för hållbar konsumtion. Avsiktsförklaring Dagens konsumtionsmönster behöver förändras och bli hållbara utifrån alla tre aspekter av hållbar.
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Landsbygdsdepartementet Sverige – det nya matlandet Johan Andersson Anell, departementssekreterare.
Mobilisering av en innovationsmiljö SKB:s laboratorier och tillväxt i regionen.
Gestaltad livsmiljö - en ny politik för arkitektur, form och design Gestaltad livsmiljö – en ny politik för arkitektur, form och design SOU 2015:88 Överlämnande.
Förberedande projekt inom temat Framtidens välfärd Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn –
Ett Interreg Sverige-Norge projekt
Aktivitetslista för utveckling av näringslivsklimatet
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Dalarna ska vara ledande i Sverige för lanthandelsutveckling och
I Västmanland löser vi globala utmaningar Affärsplan Västmanland
Befintlig forskning om och med Resurscentra för kvinnor
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
FRAMTIDENS SMAKDESTINATIONER Eva heter jag, för er som inte träffat.
Fokus Yrkesutbildning VO
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
LRF Dalarna Livsmedelsstrategi och Samverkan i matkedjan
Samverkansprojekt för bättre hälsa
PROGRAMMÅL 1 Effektmål 2030 Etappmål 2021
Presentationens avskrift:

Countryside taste and business Arena IFAC® Innovation Food Arena Ett resurs - och kompetenscentrum för utveckling av landsbygdsföretagande Countryside taste and business Arena IFAC® IFAC®

IFAC® - mål och syfte - Positiv utveckling av befintliga företag på landsbygden - Fler nya företag – nya branscher - Fler nya entreprenörer- unga, kvinnor och nya svenskar - Ökad samverkan mellan producenter och marknadens parter ( hela kedjans aktörer ) - Vara en regional och nationell mötesplats för producenter, grossister, branscher och näringsliv – där människor med olika yrkeserfarenheter, branschkunskaper och kompetenser möter varandra och nya lyckosamma koncept och produkter kan skapas - en kreativ verkstad IFAC®

IFAC® - mål och syfte En arena – Ett resurs- och kompetenscentra för företagens gemensamma eller enskilda behov och vilja att möta framtiden – behovsanpassad service och coaching - affärsutveckling - samverkan - produktutveckling - marknad - koordinering - idéutbyte - spetskompetens - förpackningar - logistik IFAC®

IFAC® - mål och syfte Positiv utveckling för närproducerad mat- mat med mervärde – IFAC® ska - möjliggöra att smarta idéer blir verklighet - stödja utveckling av nya produkter - koordinera resurser för en positiv affärsutveckling och snabbare etablering på marknaden - koordinera samverkan mellan producenter, handel grossister och konsumenter IFAC®

IFAC® - mål och syfte - innovativ livsmedelsförädling ska vara ett ledande utvecklings-och kompetenscentra för - innovativ livsmedelsförädling - mat med mervärde - klimatsmart mat - närproducerat - matcoacher och därtill knutna verksamheter med fokus på att koordinera samverkan och resurser samt öppna dörrar lokalt, regionalt och nationellt IFAC®

IFAC® - mål och syfte Ökad förädlingsgrad av råvara, bättre lönsamhet för producenter Bidra till utveckling av nya innovativa produkter och koncept utifrån marknadens behov Öka företagande bland kvinnor och våra nya svenskar Öka utbudet av mat med mervärde i butik och på restauranger Ökad mat- turism inom besöksnäringen Bevara naturvärden – ha hållbarhet som varumärke Idélab, Erbjuda lokaler för företagsexpansion IFAC®

Framgångskoncept Komplettera det som redan finns Tradition och kunnande Lokomotivföretag med egen distribution och marknad Samverkan över gränser Ökade konsumentkrafter för Hälsa- Livskvalitet Trender i samhället - Ungas matval Måltidsriket Värmland/Örebro/ Förpackningar, The Packaging Arena Forskning, utveckling Vilja till utveckling Lokaler Kommunikation och logistik Handlingskraft - verkstad IFAC®

Framgångskoncept Öppna dörrar och traditionella gränser Stimulera innovativa ideér och göra dem möjliga Koordinera kompetenser och kunskaper Mobilisera styrka Koppla nätverk, företag och branscher Förmedla nödvändiga kompetenser, insikter och nätverk för att företag ska bli attraktiva och konkurrenskraftiga på en allt tuffare marknad IFAC®

Målgrupper Befintliga och nya företag Unga, presumtiva entreprenörer Lärosäten Handel Branschorganisationer Befintliga etablerade Nätverk IFAC®

Genomförande Start Nationellt pilotprojekt Utveckla metoder och modeller för utveckling och etablering av företag på landsbygden i en begränsad geografisk region - M M som ska spridas nationellt Det nationella pilotprojektet genomförs under fyra år med till största delen offentlig finansiering. Arbetet delas in i tre faser: Uppbyggnad och metodutveckling Utvecklingsprocess Uppbyggnad av IFAC IFAC®

Uppbyggnad och metodutveckling Utvecklingspotentialer Marknadens behov idag och i morgon Näringens intresse Intressenter / samverkansparter Hinder och möjligheter Tidigare lyckosamma projekt och centra FoU inom området Former att nå nya målgrupper / unga Former och modeller för nya otraditionella samverkansformer Driftsformer Finansiering START IFAC®

Utvecklingsprocess Samarbetsformer Metod och modell Konkreta projekt och koncept utvecklas för samverkan mellan kedjans alla aktörer kring: - Produktutveckling - Förädling - Förpackning - Marknad - Affärsutveckling - Kommunikation - Logistik Metod och modell - Konkreta och strategiska driftformer för IFAC - Metoder och modeller för att tillgodose marknadens behov och näringens intresse, t ex produktutveckling, förpackningar, kompetensutveckling, certifiering, fler unga och kvinnor som företagare… - Börja i en mindre region och sedan sprida modellerna nationellt IFAC®

Uppbyggnad IFAC® Resurs- och kompetenscentrat, IFAC® byggs upp kring en fysisk plats för operativ verksamhet. IFAC ska innehålla fyra ”ben ” = fyra samverkande delar Entreprenörskap och affärsutveckling Logistik, nätverk och samarbete forskning och utveckling, produktutveckling utbildning och kompetensutveckling IFAC®

Metod/organisation för utveckling Marknadens BEHOV HÅLLBAR EKONOMISK TILLVÄXT Befintliga företag Nya företag Marknadens parter KOMPETENSCENTRUM EntreprenörskapAffärsutveckling Logistik Nätverk, Samarbete Forskning, utveckling produktutveckling Utbildning och kompetens- utveckling IFAC®

Samverkansparter, exempel ICA, Coop Forum, Martin Olsson - Konservkompaniet Svenskt Näringsliv Regionförbundet Örebro Lantmännen FoU Sveaskog Ekologiska lantbrukare Tasteline Måltidsriket Kurs- och konferensanläggningar Bondens egen marknad Producenter (primär- och förädlare) LRF Hushållningssällskap SLU inst Stad och Land The Packaging Arena Konsumentföreningen Stockholm KRAV Svensk Köttinformation Universitet och högskolor Svensk Handel Communicare, Consultus IFAC®

Organisationsutveckling Steg 1 Huvudansvar ”neutral part” med koppling till offentlig + privat sektor med egen styrgrupp och verksamhetsledare Steg 2 Näringens huvudansvar, egen organisationsform (ekonomisk förening el. bolag )? IFAC®

Styrning Steg 1 Näringen styr utvecklingen genom beslutande styrgrupp Näringen styr utvecklingen genom beslutsmässig styrelse och verksamhetsledare IFAC®

Finansiering Steg 1 hög grad av offentlig finansiering Steg 2 hög grad av privat/näringslivsfinansiering Steg 3 självfinansiering / självdrivande verksamhet IFAC®

Tidsperspektiv Period 1 hösten 07 – aug 08 Start och utveckling Period 2 aug 08 - dec 09 Etablering Period 3 jan 2010 – Verksamhet IFAC®

IFAC® Innovation Food Arena Countryside taste and business Arena Initial start med ett regionalt nav för samverkan, förädling och nyttjande av resurser Utveckling i samverkan med och genom olika intressenter och samverkande parter Samverkan mellan hela kedjans aktörer IFAC®

Behovsanpassat resurscentra IFAC® Innovation Food Arena Countryside taste and business Arena Utveckla metoder och modeller för att nå ut till både befintliga och nya entreprenörer och olika branscher Behovsanpassat resurscentra Intressera unga för ” Countryside Business” IFAC®

IFAC® Innovation Food Arena Countryside taste and business Arena Bakgrund Intresset för natur, kultur och djur, mat och livskvalitet, creative culture, upplevelser och miljö är stort och ökar IFAC®

IFAC® Innovation Food Arena Countryside taste and business Arena Bakgrund Landsbygdens möjligheter och potentialer i en tid då traditionellt lant- och skogsbruk har och kommer fortsatt att präglas av rationaliseringar och specialiseringar IFAC®

IFAC® Innovation Food Arena Countryside taste and business Arena Utmaningen för att lyckas Samverka Förmågan att ta tillvara och se landsbygdens resurser Matcha produkter och tjänster utifrån behov Skapa behov Marknadsföra till rätt målgrupper såväl nationellt som internationellt. IFAC®

Verksamhet Nav IFAC® Noder Nod Nod Nod Nod Nav Nod Nod Nod Nod Nod Nav: Nationellt utvecklings- och kompetenscentra med övergripande helhetsgrepp, huvudsäte Noder: Geografiskt spridda regionala arenor med fysiska mötesplatser   IFAC®

IFAC® Innovation Food Arena Countryside taste and Business Arena Ska vara motor och nav och generera i starkt mervärde Möjliggöra en konkurrenskraftig affärsutveckling för företagande på landsbygden Ska utveckla en resurseffektiv samverkan mellan producenter och handel och grossister IFAC®