Tomas Bokström, Modellområdesprojektet, SKL Uddevalla 7/11

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Brukarfokus i biståndshandläggning
NORRBUS Gemensamma riktlinjer för barn- och ungdomar
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
“Healthy Cities holds the key to delivering Health 2020 at the local level” (Zsuzsanna Jakab, Regional Director WHO Regional Office for Europe)
Psykiatridelegationens arbetsgrupp för samverkan kring barn och unga.
PSYNK – Nuläge Östra Norrbotten.
Barnen allas ansvar PSYNKprojektet
Varför ska vi mäta? Spridningsseminarium barn och unga
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Socialdepartementet PRIO •Långsiktighet •Gemensamt ansvartagande •Ordinarie strukturer.
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
VISIT VISIT En mottagning för barn, ungdomar, deras familjer och unga vuxna, 0-25 år med uppgift att förebygga och behandla psykisk ohälsa.
Socialstyrelsens nationella riktlinjer för god vård och omsorg
Hälso- och sjukvårdsnämnden Budget 2010 och planering 2011 – 2012
S OCIALA INVESTERINGAR Några frågor. Ä R DET NÅGON SKILLNAD MELLAN SOCIALA INVESTERINGAR OCH VANLIGA UTVECKLINGS - PROJEKT ? Sociala investeringar innebär.
Social investeringsfond Norrköpings kommun
Lilla Edets Kommun Växtkraft Välbefinnande Stolthet Identitet.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Psykisk hälsa barn och ungdom Modellområden –
1 Kommentarer ”Lika skola med olika resurser?” Peter Fredriksson IFAU.
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Den etiska plattformen för prioriteringar inom svensk sjukvård
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
Långsiktighet, samordning och helhetssyn
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
Socialinvesteringsfond Norrköpings kommun
Socialinvesteringsfond Norrköpings kommun
SkolFam2 Norrköpings kommun. SkolFam2  Beviljat: våren 2011  Belopp: 3,9 miljoner kronor  Samverkande parter: social- och utbildningskontoret.  Syfte:
Barn som anhöriga till föräldrar med missbruk m.m.
En guide för effektutvärdering
Tidiga insatser för barn i förskolan
Elizabeth Englundh Socionom, Fil. Dr I PEDAGOGIK
1 Södertörnsrapporten 2009 Fokusera på det övergripande (och icke det enskilda) Gymnasieskolans nyckeltal Naturvetenskapliga programmet Byggprogrammet.
Finanspolitiska rådets rapport- några kommentarer Torbjörn Becker Östekonomiska institutet vid Handelshögskolan i Stockholm (SITE)
Information om pågående överenskommelser 2013 mellan staten och SKL.
Barn i ekonomiskt utsatta hushåll Cecilia Karlsson, Folkhälsocontroller.
1 Statens beredning för medicinsk utvärdering. 2 SBU:s uppgift att vetenskapligt utvärdera tillämpade och nya metoder ur (ett samlat) medicinskt, ekonomiskt,
Sociala investeringar Kommunfullmäktige Kommunfullmäktige reserverar 120 milj. för perioden Kommunfullmäktige reserverar 120 milj.
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
Gävleborg/Hudiksvall
Verksamhetschef Barnsjukvården Östra Norrbotten
Regional utvecklingsstrategi – RUS – antogs 2010 Mobilisering och kraftsamling Regionala prioriteringar En riktningsgivare med vision, mål och strategier.
NEA Seminarium 7 december 2004
Kapitel 15 Budgeten.
Lärande utvärdering genom följeforskning
Det sociala investeringsperspektivet i Uddevalla kommun
Sociala investeringar – ett nytt synsätt? Stefan Ackerby SKL.
Fem generella perspektiv i utvecklingsarbetet
Att bryta långvarig skolfrånvaro Workshop 8 oktober Psynk
Eneffektiv användning En effektiv användning av resurser.
PSYNK- projektet Samverkan för barn och ungas psykiska hälsa 1 april 2015 Jessica Lindskog Processledare PSYNK-projektet.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Västbus Samverkan barn och unga Västbus
Sociala investeringar / tidiga insatser Louise Källbom Stefan Nybom Inledning – förebyggande insatser Ex – umeå och norrkoping Psynk Frågor Social investeringar/Tidiga.
Ekonomnätverk sociala investeringar 14 juni 2016
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Behovsanalys – kalkylerna bakom sociala utfallskontraktet i Norrköping Ekonomnätverk sociala investeringar 14 juni 2016
Med avstamp i forskning mot evidensbaserad praktik Magnus Zingmark Leg arbetsterapeut Medicine doktor FoU-ansvarig Östersunds kommun.
HFS – nätverkets grundidé Margareta Kristenson Professor/överläkare i socialmedicin Linköpings universitet/Region Östergötland Nationell koordinator för.
Strängnäspartiet – Budget 2014
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Analysseminarium – ÖK maj
Avdelningen för vård och omsorg
Västbus Samverkan barn och unga Västbus
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Sociala investeringsmedel, spår 2
SKL 1 september 2018 Arbetsmaterial
Presentationens avskrift:

Tomas Bokström, Modellområdesprojektet, SKL Uddevalla 7/11 Sociala investeringar – rätt, fel och möjligt ur ett ekonomiskt perspektiv Tomas Bokström, Modellområdesprojektet, SKL Uddevalla 7/11

Disposition 1. Modellområdesprojektet – psykisk hälsa barn och unga 2. SKL om sociala investeringar 3. Modellområdesprojektets arbete med sociala investeringar 4. Internationell utblick 5. Kan man få stöd i sitt utvecklingsarbete?

1. Kort om Modellområdesprojektet Överenskommelse mellan Socialdepartementet och SKL Första linjen för barns och ungas psykiska hälsa Synkronisering av verksamheter och mellan huvudmän Tidiga insatser Forskning/utvärdering – mått! 2009-2011 14 modellområden, Vänersborg & SDF Angered + VGR www.skl.se/psynk

Synkroniseringsbehov! BUP Ungdomsverksamhet Fritidsgårdar Elevhälsa Primärvård SiS Synkroniseringsbehov! Tandvård Socialtjänst Öppenförskola Ungdomsmott BVC MHV Vuxenpsykiatri HVB Polis Frivilligorganisationer Skola

2. SKL om sociala investeringar

Cirkulär på gång (Stefan Ackerby, bitr. chefsekonom) Är sociala investeringar förenliga med kommunala redovisningslagen, balanskrav och principen om god ekonomisk hushållning? Cirkulär på gång (Stefan Ackerby, bitr. chefsekonom) Investering möjligt men kan inte bokföras som en sådan enligt gällande lag Öronmärkning av anslag för investeringar därför enda möjligheten inom den kommunala budgeten. Förebyggande insatser ej skäl för att budgetera underskott

Reservera ett överskott, sänka resultatmål (Norrköping) Reducera utgifter inom övriga områden (Nynäshamn) Försäljning av tillgångar, t.ex. aktier (Trelleborg)

3. Modellområdesprojektets arbete med sociala investeringar

Frågeställningar Hur kan effekten av tidiga insatser värderas? Hur kan incitamenten för tidiga insatser stärkas? Hur kan resurser frigöras för införande av nya metoder/insatser samtidigt som uppföljningen av dess effekt noga utvärderas? Hur kan vi få större fokus på resultat, utfallsmått snarare än processmått?

Aktiviteter Samarbete med Ingvar Nilsson & Anders Wadeskog Kartläggning av ”karriärer” i en bättre och sämre process Metoder, interventioner Mått för utvärdering av effekt Samlar erfarenheter, nationellt och internationellt

Potentiella vinster av att göra rätt Karriärer, livsförlopp 0-18 år ADHD Depression Skyddsbehov Bättre/sämre process Vilken variation finns i befintliga insatser – potentiell vinst? Vad kostar det man gör i befintlig verksamhet – för vem?

ADHD bättre process

ADHD sämre process

Simuleringsverktyg (1)

Simuleringsverktyg (2)

Några resultat av studien Normalbarn ca 3,5 mkr, 0-18 år ADHD bättre ca 3,5+2,3=5,8 mkr, 0-18 år ADHD sämre ca 3,5+4,1=7,6 mkr, 0-18 år Kostnader i vuxenlivet? Fullt deltagande på arbetsmarknaden Helt eller delvis utanförskap

ADHD - ej i arbete

Investeringspuckel

När bör man investera? Bra att investera tidigt – men då kan avkastningen dröja länge Heckmans kurva

Viktigt att följa upp sin investering Utvecklingskurvan

Vilka interventioner? Olika vid olika åldrar – portfölj? Interventioner som förväntas ge avkastning på kort eller lång sikt

Ekonomisk analys Kostnader för interventioner? Beräknad besparing, vid vilken tidpunkt?

Viktiga bedömningar för social investering Problem Utfall Målgrupp Interventioner Värdet av förbättrade utfall

Plan för genomförande av social investering Epidemiologi – vilka riskfaktorer finns hos befolkningen, hur många kan förväntas beröras av en viss problematik? Ex. Barnhälsoindex, Lennart Köhler Hur många når vi idag, troligt att man missar/inte når fram till/saknar effektiv intervention? Vilka metoder finns det? Evidens, utomlands eller i Sverige? Vad kostar befintlig verksamhet? Placeringar Extra resurser i förskola/skola Icke godkända betyg/IV-program

4. Internationell utblick

Birmingham - Brighter Futures (1) Stora sociala problem – hur bryta utvecklingen? Bestämde sig för en strategi med stöd av forskningsinstitutet Dartington Social Research Unit Fokuserade på ett antal utfall Physical health Literacy and numeracy (English and Maths) Behaviour Emotional health Social literacy (getting on with other people) Job skills

Brighter Futures (2) Genomförde webbenkät för 20 000 skolbarn Identifierade behov, riskgrupper etc. Identifierade metoder med evidens the Family Nurse Partnership (FNP); the Incredible Years Parenting Programme; Promoting Alternative Thinking Strategies; (PATHS) Restorative Justice in Children’s Homes (RJ); and the Triple P Parenting Programme.

Brighter Futures (3) Effekten av programmen hade inte testats i England RCT-studier kopplades till alla programmen, utvärderingsperiod 2 år Projektfinansiering: banklån, 40 miljoner pund De program som visas ha effekt sprids till hela befolkningen För fortsatt finansiering tas s.k. Social Impact Bonds fram

Social Finance Fristående organisation som har som uppdrag att konstruera Social Impact Bonds (SIB) Ett finansiellt instrument som ska locka privata investerare att satsa pengar på sociala insatser Kontraktslösning där den som sparar utgifter åtar sig att betala ut avkastning till investerarna – om interventionen har effekt Peterborough Prison

Modell SIB www.socialfinance.org.uk

5. Kan man få stöd i sitt utvecklingsarbete?

Utvecklingsprojektet – barn och ungas psykiska hälsa Ny överenskommelse mellan Socialdepartementet och SKL Kommer att driva ett antal processer Sociala investeringar/tidiga insatser Ledning/styrning Första linjen

Projektmodell Snabba processer Mätbara mål Kontinuerlig utvärdering Skapa ny kunskap som alla kan ta del av

www.skl.se/psynk Ansökan Två ansökningsomgångar under våren 2012 Kriterier för ansökan, ytterligare information: www.skl.se/psynk