Anläggnings- och systemteknik 2008 – 2009 Föreläsarna: Mycket bra och inspirerande. Ibland gick det lite onödigt snabbt, men om alla föreläsare skulle.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mitt liv som elev Att skriva uppsats, att ordna sin text, den röda tråden, hur ska jag börja, att använda datorn som hjälp i skrivande m.m.
Advertisements

easyresearch. se/s. asp Varför?
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Lee Esselström 2002 Min egen julkalender - stickade sockor på rad
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Säljutbildning Öppen utbildning Vt 2010 Utbildare: Johan Skogström Plats: Consensus Utvärderingen.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
~ Den första mobiltelefonen ~
Barnanpassad utredning
Hej på er alla! ETT STORT TACK för den fina blomman med tillbehör. Jag ska njuta av den en vacker sommarkväll i min trädgård.
Råby-trivsel Råby-trivsel är ett kooperativ som arbetar i Råby Rönö, mitt i den sörmländska landsbygden. Råby-trivsel hjälper dig med catering vid fester,
Patientenkät sommaren -13
Kamratstödjar konferens 5/ Dagen startade för kamratstödjarna när de anlände till Munkedals folkets hus. Kamratstödjarna blev incheckade och fick.
Metodstöd.
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Släktskapsregeln för 6a
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Slöjd Presentation! Av: Malte Bergman.
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Att skriva en artikel.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
LIKHETSTECKNET Learning study i skolår 6 och 7
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Förintelsen.
Att hålla en presentation
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Workshop inför Projektet
Att skriva efter en litteraturdiskussion
Case – ABB, FG Wilson och CAT
The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
Presentation 5 p (kräver närvaro hela lektionen) Fundera under presentationen på hur de olika bakgrunderna fungerar ! SRH.
Debattera.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Cecilia Lundberg Projektkoordinator HHÅA, MEN tidigare assistent i miljöbiologi.
Energi- och klimatseminariet uppföljning 2014 Kerstin Angberg-Morgården, 11 juni 2014 Energisamordnare på Länsstyrelsen Dalarna.
Linnéa. Gode Gud Jag skriver för att säga förlåt för att jag var arg igår när du ignorera mina böner och ingenting blev som jag ville.
Rollfördelning i funktionärsbåset Vem gör vad i Danicahallen.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Studieteknik och inlärning
DEN MAGISKA DÖRREN.
Anställningsintervjun
En guide för arbeten i SO
Undvik intervjumissarna
Textilarbete Alice Höök.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Elev loggbok.
Utvärdering av workshop - Future Living Vilken grupp tillhörde du? NamnAntal% Byggteknik & Affärsmodeller för framtida bostäder 637,5 Energi och flödeseffektivitet.
Från forskning till undervisning - är det så lätt som du tror?
Presentationens avskrift:

Anläggnings- och systemteknik 2008 – 2009 Föreläsarna: Mycket bra och inspirerande. Ibland gick det lite onödigt snabbt, men om alla föreläsare skulle hålla samma standard och gott humör som Westerlund skulle det vara bra. Intressanta föreläsningar och bra med förklarande exempel. Tapio är helt huippu, bättre att förklara än de flesta lärare. För motivationens skull, viktigt att dra praktiska exempel. Uppgifterna: Något som skulle ha gjort mig lite gladare är själva texten på räkneövningarna. Det är väldigt svårt att tyda den då den är så kompakt skriven. Lätta upp texten med radbyte och styckeindelning så är det lättare att hitta den informationen man söker efter. Räkneövningsassistenten kunde istället för att svara på samma fråga 15 ggr berätta för hela gruppen då någon ställer en fråga istället för att viska till den enskilde. Väldigt tidskrävande men tangerade bra föreläsningarna. Intressanta och passligt krävande samt omfattande. Otydliga uppgifter, ibland svårt att veta vad som frågas efter. Men det kanske är det som är meningen också. Ibland var början till uppgiften något svår och därför kunde assistenten ge lite fler ledtrådar i början. De var aningen för svåra, sedan när de ofta blir L2 L3 så blir det mycket tidskrävande. T.ex. kunde programmen gås igenom lite på timmarna/övningsuppgiftstillfällena. Tenten: Trots endast två uppgifter räckte inte tiden riktigt till. Tenten var bra men tenttiden räckte inte till att svara på alla uppgifterna. Lite väl lång, hann inte räkna och skriva allt. Svårighet: Lagom svår. Tillräckligt svår för 9 studiepoäng, men inte heller för svår. Helhet: Bra kurs, man kände att man verkligen lärde sig något nyttigt och lärorikt. Den bästa kursen jag gått hittills, allmänbildande och motiverande. Fortsätt samma jobb :]. Övrigt: Räkneövningsassistenten kunde ha varit mera hjälpsam, sällan man hade hjälp honom... Tyvärr. Bra system med att räkneövningar ger extra poäng till tenten, flit skall belönas. Bra kurs överlag, kan man dethär blir man nog en bra processingenjör. Bra kurs, bland dom bästa. Bra kurs, intressant och en av dom som behövs mest i framtiden. Inlämnade svar : 19

Apparatteknik I Innehåll. Föreläsarna: Material: Uppgifter: Tenten: Svårighetsgrad: Helhet: Övrigt: En av de intressantaste kurser. Inlämnade svar : 7

Apparatteknik II Innehåll. Mindre prat om standarder. Föreläsarna: Borde ta upp mera exempel – mycket mera. Ett stort plus till Kaj Fagervik. Det lyser av honom att han är på riktigt intresserad av ämnet och intresserad att lära ut sina kunskaper. Alldeles för lite exempel genomgicks på timmarna. Kunniga och trevliga men kunde förbereda sig lite bättre inför föreläsningarna. För mycket surfande på internet :D. Föreläsaren råddar allt för mycket och glider lätt in på oväsentliga sidospår så att det som verkligen skulle vara viktigt att gå igenom hinner man aldrig med. Mindre yrande. Material: Allt material som behövs för kursen borde finnas tillgängligt på nätet. Exempel till kompendiet. Kunde ha funnits mera om pumpar och värmeväxlare. För mycket lösa papper. Uppgifter: Borde tas upp räkneövningar med filter, värmeväxlare och pumpar. Speciellt första räkneövningen är tycker jag för komplicerad och svår. Man orkar inte koncentrera sig. Borde ha funnits räkneövning med pumpar och ventiler. Vi fick öva dimensionering av tryckkärl men inte just alls pumpar, värmeväxlare och ventiler. Lite för svåra jämfört med t.ex. tenten. Noggrannare genomgång av uppgifterna, mera exempel. Tenten: Vissa tentfrågor hade inte behandlats tillräckligt under kursen eller i föreläsningsmaterialet. Helhet: Svår eftersom kursmaterialet var otillräckligt och vi hade för lite övningar. Övrigt: Bra allmänbildande kurs. Lite mer övningsexempel skulle jag önska. Inlämnade svar : 12

Bioprocessteknik 2008 – 2009 Innehåll. Föreläsarna: Material: Uppgifter: Tenten: Helhet: Övrigt: Inlämnade svar : 3

Försöksplanering 2008 – 2009 Innehåll: Föreläsarna: Föreläsaren lämnar ofta saker som han påbörjat på hälft och råddar fram och tillbaka. Han räknar ofta fel. Många av dessa problem skulle elimineras om han på förhand skulle ha klart för sig vad han hade tänkt gå igenom. Material: Eftersom föreläsaren var mycket ostrukturerad under föreläsningarna så blev föreläsningsanteckningarna därefter. Kompendiet var det dock inget fel på förutom en hel del stavfel. Föreläsaren borde räkna igenom fler praktiska exempel. Uppgifter: Konstiga inlämningsuppgifter. Bra uppgifter, passlig svårighetsgrad. Början av kursen och inl.uppg. var helt kräp. Tenten: Svårighet: Helhet: Övrigt: Ahlbeck är bra föreläsare även om han drar lite för mycket bullshit ibland. Inlämnade svar : 9

Miljökunskap Innehåll: Skulle vara bra med lite variation på lektionerna, för mycket kärnkraft. Föreläsarna: Otroligt bra föreläsare samt föreläsningar, allmänbildande samt lärorika. Bland de intressantaste föreläsningar jag varit på. Material: Svårt att laga EU lagar intressant. Bland de bästa kursmaterial vi haft. Relativt jobbig och ointressant text gjord intressant. Uppgifter: Fanns det såna? Vilka övningar? Hadde inga övningsuppgifter. Tenten: Svårighetsgrad: Borde kanske ha funnits fler frågor från kompendie och färre från föreläsningarna ifall man inte har möjlighet att delta på alla. Övrigt: Innehållet på förläsningarna verkar variera lite från år till år, vilket gör att det är svårt att skriva tenten ett annat år än man gått kursen. Ämnet är intressant, så det kunde kanske vara mera föreläsningar och utförligare material. Kanske kursen kunde göras större. Tyvärr missade jag över hälften av föreläsningarna p.g.a. krockande engelskakurs så jag tror jag kommer och hör på föreläsningarna nästa år fast jag kommit igenom kursen. Tack för en bra kurs. Dåligt kursmaterial, ett kompendium skulle hjälpa. Svårt att hänga med i vad läraren pratar om man inte har bakgrundskunskap inom ämnet, därför skulle ett kompendium vara bra. För om man inte är närvarande på nån lektion så vet man ej vad som gåtts igenom och det kan mycket väl komma en tentfråga från den lektionen, och man får då inga poäng i den frågan för man har inte vetat att vi har gått igenom sådan fråga på lektionen om man ej varit närvarande. Alla har inte vänner i klassan som dom kan fråga. Inlämnade svar : 18

Indunstnings- och torkningsteknik Innehåll. Föreläsarna: Material: Det fanns en del fel som borde/har korrigerats. T.ex. för samma temperatur kunde både T och [theta] användas. Uppgifter: Indunstningsuppgiften var lång och svår att få början på. Tenten: Helt okej, båda uppgifterna kunde kanske ha varit något kortare. Tiden tog slut. Helhet: Övrigt: Inlämnade svar : 4

Miljövårdsteknik Innehåll: Kunde ha handlat lite mer om annat än vattenrening. Föreläsarna: Material: Råddigt kompendium utan någon struktur. Redan sidnumrering skulle hjälpa ganska mycket. Man har heller inte så hemskt stor nytta av fina bilagor på tyska när man inte kan språket. Det stod inte i kursbeskrivningen att tyska var ett förhandskrav. Några författarpris vinns nog inte med kompendiet...men det är väl gjort [lite] avsiktligt Uppgifter: Tenten: Svår tent men bra att vi fick komplettera. Helhet: Övrigt: Inlämnade svar :6

Miljövårdstekniska processer 2008 – 2009 Innehåll: Föreläsarna: Material: Annars bra utan artiklarna skrivna på tyska. Kompendiet kunde vara bättre ordnat med bättre sidnumrering, svårt att hitta det man söker. Råddigt kompendium. Uppgifter: Tenten: 1.gång: icke-godkänd, 2.gång: icke-godkänd, 3.gång: 5. Svårighetsgraden varierade mycket. Helhet: Övrigt: Om kärnkraft inte behandlas under föreläsningarna, är det svårt att veta om den i tentamen... Inlämnade svar : 6

Processindustriell energi- och mätteknik Innehåll: Bra och nyttig kurs. Bra innehåll. Föreläsarna: Båda två föreläsarna är bra. Både Fagervik och Westerlund är bra föreläsare. Material: Bra kompendier. Bra med nya uppdaterade kompendier. Uppgifter: Lite mera anvisningar och tipser skulle man ha kunnat ge genast i början av några räkneövningar. Uppgifterna var ibland för svåra. Rö assistenten borde vara mer kompetent. Kunde ha varit räkneövningar i mätteknikdelen. Räkneövningsassistenten kunde ha varit mer sakkunning. Svåra räkneövningar. Tenten: Vet int ännu. Svårighetsgrad: Helt ok. Bra men ganska krävande kurs. Helhet: Bra. Övrigt: Intressant ämne höjer motivationen,exkursionen var också bra. Inlämnade svar : 11

Produktionsoptimering 2008 – 2009 Innehåll. Föreläsarna: Material: Innehållet ok, men ibland samma sak flera gånger. Och inte världens bästa struktur. Uppgifter: Kändes relevanta och speciellt den med lite tävling i var bra. Tenten: Roligt med lite variation på tenterna också. Helhet: Övrigt: Muntlig tentamen har sina fördelar, men det gynnar utantillläsning jämfört med förmågan att lista ut svaret. Det är svårt att fundera under den press, som onekligen uppkommer då någon sitter och tittar på dig. Inlämnade svar : 2

Övningsarbete i anläggnings- och systemteknik I Innehåll. Föreläsarna: Material: Uppgifter: Tenten: Helhet: Övrigt: Inlämnade svar : 1

Övningsarbeten i anläggnings- och systemteknik II Innehåll. Föreläsarna: Material: Uppgifter: Tenten: Helhet: Övrigt: Inlämnade svar : 1

Basics in Process Design Inlämnade svar : 11

Process Plant Design Inlämnade svar : 3