Innehåll Strategier, målgrupper, mål Informationskanaler

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Advertisements

Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Nationella strokekampanjen Ett initativ från Sveriges landsting och regioner Norrbottens Läns Landsting.
Vision 2025 Bilder: Hanna Maxstad I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet. Lust är.
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Eller, kan jag använda 1177.se i mitt dagliga jobb?
Landstingsdirektörens stab Forskning och Utveckling, FoU Skapar förutsättningar för människors välfärd samhällets utveckling näringslivets konkurrenskraft.
Införande i Landstinget Gävleborg
Kommunikationsdagarna 2011 Göteborg augusti
Chefskommunikation i Värmland
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling Uppdrag från Landstingsstyrelsen Slutrapport e-hälsa projektet Grönbok om innovations- och utvecklingsarbete.
Nya Utsidan – ny extern webb för landstinget
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Nationella strokekampanjen i Halland
En organisations mediehantering vid förtroendekris
Den kultur- och industrihistoriska satsningen KOMMUNIKATIONS- STRATEGI.
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Informationsavdelningen /1 Kommunikationsstöd Mathina Mölstad, informatör.
Kulturpolitik Västra Götaland
Kommunikationsplanens delar
Patientsäkerhetskulturenkät
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
”Vägen mot e-samhället”
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
Patientlagen 1 januari 2015.
Landstinget Kronoberg
KOMMUNIKATIONSPLAN – Psynk – skarpt läge 2014
Sammanställning av verksamhetsredovisning för läkare som arbetar enligt lagen om läkarvårdsersättning (LOL) samt läkare verksamma enligt avtal med SLL.
Sammanställning av verksamhetsredovisning för fysioterapeuter verksamma enligt lag (1993:1652) om ersättning för fysioterapi (LOF) samt fysioterapeuter.
Diagnos och delaktighet
Patientlagen och information till patienter och närstående
Landstingets kansli Resultat säkerhetskulturenkät 2009.
Gemensam plan landstingsgemensamt Respektive avdelnings uppdrag Fördelar de särskilda uppdragen från landstingsstyrelsen till landstingsdirektören.
Vården i siffror Tekniska bilder 2015.
Nationell kommunikationssamordning Oktober Aktuellt läge Hösten 2014 pågår tre parallella utvecklingsprojekt: Intranätprojektet del 2 Uppgradering.
BjH 8 mars BjH 8 mars
Landstingets flerårsplan 2013–2015 Nya perspektiv.
Överenskommelser 2014 Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten - Regional stödstruktur för kunskapsutveckling - Regionalt.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Utvärdering ledning, organisation, samverkan, ekonomi mm
Regionalt folkhälsoarbete i Gävleborg
Presentation februari 2015
Region Skånes 1177-tjänster ger ökad tillgång till kvalitetssäkrad information, underlättar kontakten med vård och omsorg och ger bättre möjlighet till.
DIVISION Landstingsdirektörens stab Landstingets uppdrag.
Landstingsfullmäktiges introduktionsutbildning 3 – 4 november 2010
Daniel Andersson Maria Ekendahl. Alla bibliotek kan bidra efter förmåga Ett bibliotek kan visa upp mycket mer än det själv producerar genom samverkan.
Introduktion till Stöd och behandling nationell förvaltning
Välkommen till Baskurs för dig som är ny kommunikationsansvarig på folkhögskola! Folkhögskolornas informationstjänst 2015.
Ämne: diskussion om e-hälsoprioriteringar på chefsnätverket 21 augusti.
Vad är 1177 Vårdguiden?.
Föreningsstöd - Kommunikationsstöd
Sofia Kialt projektledare​
Region Norrbotten – så jobbar vi med psykisk ohälsa
Vad innebär regionbildningen?
Neuro varumärke Neuro visuella identitet Neurorapport E-hälsa
Lönebildning Vård & bildning
Ett inspirationsmaterial inför samtalet mellan chef och medarbetare.
Effektkarta för extern webbplats
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Kommunikationsavdelningen
Vad är 1177 Vårdguiden?.
Min insats – informationssatsning till privatpersoner som vill göra en insats för barn Anna SKL BoU 14 november 2018 Sara.
Region Norrbotten – så jobbar vi med psykisk ohälsa
Hur styrs landstinget?.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Landstingets informationsflöde mellan hälso- och sjukvård och medborgarna i Norrbotten

Innehåll Strategier, målgrupper, mål Informationskanaler Viktiga styrdokument Strategier, målgrupper, mål Informationskanaler Aktiviteter 2013 externt Utveckling av informationsbehovet, e-hälsa m m

Styrdokument Kommunikationsstrategin Landstingsplanen Kommunikationsstrategin Årets kommunikationsplan samt divisionernas planer

Kommunikationsstrategi Mot bakgrund av de mål som finns för extern och intern kommunikation ska följande strategier vara vägledande i utformandet av all kommunikation i landstinget: Öppenhet – ett krav och en förutsättning Kommunikation – ett strategiskt styrmedel Intern kommunikation före extern Trovärdighet – avgörande för landstingets legitimitet Dialog – bidrar till god kommunikation Tydlighet – markerar tillhörighet Planering – nödvändigt för att nå önskat resultat Valet av kanal – viktigt om budskapet ska uppfattas Kostnadseffektivitet viktigt

Målgrupper Landstingspolitiker Chefer, medarbetare och potentiella nya Medborgare i Norrbotten Patienter Media Samarbetspartners Övrig omvärld

Övergripande mål Den landstingsövergripande kommunikationen ska: Stödja målen i landstingsplanen och därigenom bidra till att förverkliga dem Stärka varumärket Öka intresset för landstinget Kommunicera konkreta kampanjer och aktiviteter under verksamhetsåret som landstingsledningen beslutar Följa de kommunikativa målen i kommunikationspolicyn

Information medborgare/patienter Kan delas in i allmän information och riktad information Allmän information förmedlas via landstingets webbplatser, via media efter pressbearbetning eller via annonser. Under våren 2013 startar landstinget en ny medborgartidning som kommer ut i april och oktober.

Riktad information lämnas till specifika målgrupper som t ex patienter med vissa symtom eller sjukdomar. Ofta lämnas denna information direkt till patienten, dels muntligen vid besök men även skriftligt i form av typen faktablad/folder. Landstingen använder den gemensamma plattformen 1177 för råd om vård. På 1177.se finns information om symtom, sjukdomar och behandling som är kvalitetssäkrad information från landstingen i Sverige.

Våra kanaler Medborgartidning & Landstingstidningen Sociala medier Externa webbar Sociala medier Intranätet Insidan Filmproduktion & webb-tv Medborgartidning & Landstingstidningen Aktuellt från landstinget-annonsen Taltidningen Insyn Fullmäktigesändningar

Mål extern kommunikation 2013 Utveckla kommunikationen till patienter genom väntrums-TV. Förbättra informationen till medborgare i form av en ny medborgartidning Fortsatt marknadsföring av 1177. Sträva mot sammanhållen information när det gäller medicinsk information kring t ex nationella riktlinjer m m från departement eller SKL.

Landstingsövergripande kommunikationsaktviteter 2013 Kampanj folkhälsa ”Frukt & grönt för män 50+”, vecka 1-2 Årsredovisning, vecka 2-4 Landstingets telefonkatalog, januari Information om närsjukvård start 30 januari och kontinuerligt under året Lanseringskampanj Hälsocentralerna Nolia utbildning och rekrytering, 12 februari Kraftsamling 12 februari Öka kortbetalningar i Landstinget, februari MVK – alla sjukhus med. ”Kampanj” våren.

Kommunikationsaktviteter forts Pressbearbetning och mediebevakning 1177 Vårdguiden, juni lanseringav ny grafisk profil och kampanj O-ringen, 20-26 juli Medborgartidning – april, oktober Attraktiv arbetsgivare, varumärkesplattform, våren Sveriges viktigaste jobb (nationellt) app under 2013 ”Vilket yrke passar dig?”

Utveckling informationsbehov framtid även med e-hälsa Interaktivitet Delaktighet Dialog Egen informationsinhämtning Teknisk utveckling Nya generationen ”Y” – nya vanor och krav Generation Y, Födda efter år 1985. Mobiltelefoni och persondatorer har funnits i de flesta fall i nästan hela deras liv. Internet har varit vanligt sedan de var unga. Tidiga medlemmar av generation Y tillsammans med sena Generation X kallas MTV-generationen (födda ungefär 1975-1985). Källa: Wikipedia