Samverkan kring vattenfrågor och kommunernas roll

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Yttermalung Idre En dag om VATTEN. Dalälven  Dalälven avvattnar ett markområde ca. 6,5% av Sveriges yta.  Avrinningsområdet omfattar fjäll, skogar och.
Advertisements

Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Att finna rätt lokaler för vattenbruk! Jens Andersson Regionförbundet Jämtlands län.
”Vattenlagar” och aktörer
9 oktober 2013 Norra Latin Stockholm
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Preliminära resultat från enkät riktad till ”gröna näringars” ledamöter i vattenråd.
Peter Wihlborg Åtgärdsprogram 2015 Vägen dit – från underlag till åtgärder.
Fantastiska vatten att vårda!. Kartläggning statusklassning Ange miljökvalitetsnormer Undantag Åtgärdsprogram Förvaltningsplan Genomförande Uppföljning.
CPMR Bildat 1973 CPMR har till syfte att stödja och arbeta för Europas perifera och maritima regioner genom att främja en balanserad territoriell utveckling.
Åtgärdsbehov (vattenförvaltningen)
Visioner, vattenråd och god status Jonas Johansson Limnolog Vattenstrategiska enheten Länsstyrelsen i Skåne län.
Avrinningsområdesvisa
Lokalt kollektivavtal om samverkan
Vattenförvaltningens kvalitetsfaktorer som indikatorer i miljömålsuppföljningen Smidigt uttag från en databas: VISS Ingen ytterligare bearbetning av materialet.
INSATSTRATEGI för Jämtlands län. Insatsplaner för mindre vattensystem En övergripande plan för insatsarbetet inom respektive vattensystem som bygger på.
Anders Rimne Verktyg för Åtgärder, Regionalt Deltagande och Analys inom VATTENförvaltningen underlag för kostnadseffektiva åtgärder mot övergödning.
Mark- och miljööverdomstolen dom den 24 januari 2012 i Mål M
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Vattenförvaltning Dörrsån, 2008 Foto: Mattias Lindell.
Välkommen till ESF:s seminarium
Engagera markägare -Varför och hur? Lisa Germundsson och Sven Götesson, LRF.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Vattendirektivet Vattenförvaltning
Inriktningsplanering för
Vattenmyndigheten för Södra Österjöns vattendistrikt
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Vattenförvaltning / vattentjänster som möjlighet en fråga om utveckling, ekonomi och samverkan Vattenstämman den 15 maj 2012 Peter Sörngård.
Mörrumsån – från början
EU:s vattendirektiv – vad händer?. Sid 2 | Lantbrukarnas Riksförbund Tidtabell för EU:s vattendirektiv Karaktärisering av vattenmiljöer.
Den framtida vattenförvaltningen och Nya Greppa Näringen Falkenberg Björn Sjöberg Västerhavets vattendistrikt.
Vattenkraft – påverkan på strandvegetationen Källa: Länsstyrelsen i Värmlands län.
USam Huvudsyfte: Ge större möjlighet till effektivare samverkan genom att skapa en samlad lägesbild USam ska tidigt säkerställa att samverkan sker mellan.
Västerhavets vattendistrikt 4 länsstyrelser –Västra Götaland –Värmland –Jönköping –Halland 5 utpekade orter –Göteborg (Göteborg och Ale) –Lidköping –Karlstad.
Vad kan vi lära från fokusgrupperna i Rönne Å?
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Samrådsmöte Vilhelmina 23 februari Tid för bättre vatten Information Inspiration Samverkan Dialog.
Ola Gustafsson Chef Vattenstrategiska enheten Tfn: Mobil: E-post.
Samarbeten  Samarbetsgrupp – Uppsala, Örebro, Stockholm  Gör riskkartorna, texterna och tabellerna samordnat  Nätverk mellan de 5 samordnande länsstyrelserna.
Miljökvalitetsnormer för vatten
LH inleder: Välkomna! Syfte med dagen Lst´s roll
Nya Landsbygdsprogrammet
Förenkla för företagen Träff miljökonsulter Hösten oktober, Malmö.
Vattenförvaltning och vattenrådens roll
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna 50 mkr för 2007 Länsstyrelserna - ansökningar och beslut Projekt inom affärsutveckling och.
Kriterier för vattenråd & kustvattenråd  Definition Ett vattenråd – är en frivillig sammanslutning av intressenter inom vattenrådsområdet, som gemensamt.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING KRONOBERGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
1 Grundvatten
Kommunnätverk Giftfri vardag Lync-möte med länsstyrelserna 22 sept
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING DALARNAS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
Beslut: Frågan om länets deltagande och agerande tas upp för diskussion och beslut på VAS-rådet ……. och lyfts därefter till KSLs samhällsbyggnadsberedning.
Anette Björlin Beredningssekretariatet för vattenförvaltning Miljöanalysenheten Länsstyrelsen i Stockholms län.
Arbetsformer XX vattenråd. 1 Arbetsformer vattenråd Vattenrådet har rollen som samverkansorgan inom avrinningsområdet i relation till ansvariga myndigheter,
REGERINGENS BESLUT I PRÖVNINGEN AV VATTENFÖRVALTNINGENS FÖRSLAG TILL ÅTGÄRDSPROGRAM.
Verksamhetsidé Förena arbetsliv och utbildning i ett gemensamt åtagande och ansvar att trygga personal- och kompetensförsörjningen inom vård och omsorg.
Psykisk hälsa och ohälsa: ett tudelat uppdrag
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Varför ett nytt åtgärdsprogram?
Åtgärdsarbete via Miljömålsrådet 2017 Lena Sommestad Landshövding Halland, länsstyrelsernas representant i Miljömålsrådet.
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
Tidig planeringsdialog för ökad samsyn mellan stat och kommun
På gång hos Vattenmyndigheterna
Miljömålen består av tre slags mål
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Miljömålen består av tre slags mål
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
Uppstart Status quo september 2018
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

Samverkan kring vattenfrågor och kommunernas roll Anna Ek

EGs ramdirektiv för vatten antogs år 2000 och har lagt grunden för en ny vattenförvaltning i Sverige

Varför ett vattendirektiv? Tillgång och kvalitet – centralt för Europas framtid Det finns redan stora problem med tillgång i södra Europa, och problem med kvalitet i många andra områden

Vad är målet? God vattenstatus God tillgång på vatten Ingen försämring Hållbart utnyttjande Gäller för grundvatten, ytvatten och kustvatten God kemisk status och god ekologisk status

6-års cykler MÅLET = God vattenkvalitet! Tillstånd Påverkan Övervakning Referenstillstånd 6-års cykler Bedömning/ analys Ekonomisk analys Åtgärder Hög status God status Måttlig status Otillfredställande status Dålig status Förvaltningsplan Mål/normer Åtgärdsplan

5 vattendistrikt i Sverige Bottenviken, Luleå Bottenhavet, Härnösand Norra Östersjön, Västerås Västerhavet, Göteborg Vattenvårdsdirektör Björn Sjöberg Södra Östersjön, Kalmar

Organisation Västerhavets vattendistrikt Vattenmyndighet/ Lst Västra Götaland Vattendelegation BESLUTAR Beredningssekr.lst Skåne Beredningssekr.lst Halland Beredningssekr.lst Värmland VM-kansli/bered.sekr. lst Västra Götaland Beredningssekr.lst Dalarna Beredningssekr.lst Kronoberg Beredningssekr.lst Örebro Beredningssekr.lst Jönköping

Västerhavets vattendistrikt 9 län Norge 70 kommuner helt inom 113 kommuner helt eller delvis inom ca 30 vattenvårdsförbund 2,4 milj invånare

1. SAMARBETE över traditionella gränser för att nå god status på våra vatten

2. ALLMÄNHETENS DELTAGANDE Deltagande på distriktsnivå Lokalt deltagande Uppmuntra aktiv medverkan från samtliga berörda parter i genomförandet (Vattendirektivet, art 14) Innan VM fattar beslut om kvalitetskrav, förvaltningsplaner och åtgärdsprogram eller andra frågor av större betydelse, skall VM samråda med de myndigheter (även Norge), organisationer, verksamhetsutövare och enskilda som berörs (Förordningen 2004:660) VM skall planera sitt arbete så att det möjliggör och uppmuntrar till deltagande av alla som berörs (Förordningen 2004:660)

6-års cykler MÅLET = God vattenkvalitet! Tillstånd Påverkan Övervakning Referenstillstånd 6-års cykler Bedömning/ analys Ekonomisk analys Åtgärder Hög status God status Måttlig status Otillfredställande status Dålig status Förvaltningsplan Mål/normer Åtgärdsplan

Vad får kommunerna? Ett detaljerat underlag för sin översiktsplanering Samlad kunskap om sitt grund-, yt- och kustvatten Vattenvården kommer upp på dagordningen En möjlighet att lösa gamla problem En möjlighet att påverka!

Statusklassning Viskan (= tillståndsbeskrivning) Hög status God status Måttlig status Otillfredställande status Dålig status

Hur kan kommunerna påverka? Medverkan i vattendelegationen Medverkan i referensgrupper till VM Medverkan i vattenråden Bilda vattengrupper inom kommunen Delta i arbetsgrupper kring specifika frågor

Så långt har vattenråden kommit ! Ingen eller begränsad diskussion Diskussion påbörjad Fortsatt diskussion Färdigt förslag Vattenråd bildat

Fem fördelar med vattenråd Möjlighet att påverka innan besluten tas Helhetsperspektiv på vattenresurser Aktörer och myndigheter lär av varandra Bättre lokal förankring inför beslut Rätt åtgärder på rätt plats

Förtydliganden: Vattenråd är ingen myndighet utan ett samverkansorgan Vattenråd har inga krav på att finansiera och genomföra åtgärder

Vem bildar vattenrådet? Kommun eller vatten-/ vattenvårdsförbund eller fiskevårdsorganisation

Vattenmyndighetens krav på vattenråden Lämplig geografisk omfattning Aktörerna i ARO företrädda Bredd i ansvarsområdet Lokalt förankringsarbete

RÅD Vattenvårdsförbund RÅD Anpassa råden efter lokala behov och förutsättningar RÅD RÅD Vattenvårdsförbund

Vattenförekomst-indelning 2007 Hitta lösningar på samrådsprocessen som passar aktörerna i Viskans vattenråd VISKANS VATTENRÅD Allmänhet Kartläggning och analys 2007 Revidering av övervaknings-program 2008 Viktigt att VM kommer kommunicera detta oavsett om råd är bildade eller ej Revideras- det kommer ges möjlighet att tycka till nästa 6års cykel Vad kan råden egentligen besluta om? ”Mandat” Rådet kan besluta om vad de tycker, men tar inte själva beslutet på distriktsnivå – det gör VD. En bra samrådsprocess så har man enats på vägen och VD beslutar som rådet. Men rådet kan ta beslut om tex kompletterande åtgärder Åtgärdsprogram 2008 Förvaltningsplan 2008

Länsstyrelsens beredningssekretariat Vattenrådet Representanter för kommuner, jordbruk, skogsbruk,företag, kraftintressen mfl Föreslår mål och åtgärder för vattenmyndigheten Vattenmyndigheten Länsstyrelsens beredningssekretariat Tar fram fakta om tillstånd, påverkan, referensförhållanden. Allt i samverkan med vattenrådet Vattendelegationen Beslutar

Viktiga frågor: Engagera er så ni kan påverka! Hur ska man arbeta längs Bohuskusten med vattenfrågor? Vilka vattenfrågor är viktiga för kustkommunerna? Hur kan ett vattenråd för Bohuskusten se ut? Hur ska vattenarbetet inom kommunerna ske i fortsättningen?

Vattenkartan Vattenkartan är en webtjänst tillgänglig på Internet - www.gis.lst.se/ vattenkartan Vattenkartan är öppen för alla

Mer information…… www.vattenmyndigheterna.se

Ännu en viktig ingång till ramdirektivet för vatten: www.vattenportalen.se

Flexibel organisation Finansierad Administrerad Informerande ADMINISTRATION VISKANS VATTENRÅD Kunskapsinput: Beslutande: Kommunerna 4 st Markägare 4 st Företag med recipientkontroll 4 st Representativ Förankrad Flexibel organisation Finansierad Administrerad Informerande Kunskapsspridande Lokal samverkan – skapa det som behövs! LST Forskning Observatörer: SKS, SNF, FVOF, Fågel-klubb, kommuntjänstemän STYRELSE Representativ bred och djup – markägare/areella näringar fördes till Politiskt förankrad men även förankrad i aktörernas organisationer Flexibiliteten viktig, det är första gången vi gör detta, och man måste kunna förändra under gång Betalande – icke betalande Lst ej med i rådet. Vill dock gärna vara aktiva, men då som adjungerad. Kommer fortsätta vara aktiva med information, och underlagsmaterial för beslut. Arbetsgrupper Allmänhet

Exemplet Viskans vattenråd ”Vi kan Viskan” Vattenvårdsförbundet ville fortsätta ha en aktiv roll Vattenvårdsförbundet valde att förankra politiskt redan från början Politiskt krav att inte skapa ytterligare en organisation Bildades redan 1962 ”Viskan ett stinkande dike” debatter i Borås tidning redan på 50-talet. Hög industriell belastning + avlopp från växande samhällen Viskans vvf ansåg att de hade kunskapen och ville fortsätta ha en aktiv roll Viskans vvf kommunerna har starkt roll – därför naturligt förankra politiskt 4 kommuner , regionen, tio företag

Exemplet Viskans vattenråd Utgick från befintligt vattenvårdsförbund Ombildning till vattenråd Breddning genom både yt- och grundvatten Breddning genom fler aktörer Aktivare lokal förankring Enkel och tydlig organisation

Statusklassning av Viskan

Detta är ett vattenråd En samling aktörer som gemensamt försöker skapa ett helhetsperspektiv på vattenresurserna inom ett område Bidrar genom att på ett tidigt stadium delta i förberedelser och diskussioner om hur vattenresurser skall hanteras Speglar intressena i avrinningsområdet Tar ställning till ytvatten, grundvatten och eventuellt även kustvatten Deltar i samverkan och samråd med berörda myndigheter Organisationsformen utgår från lokala behov Tar fram förslag på åtgärder

Vi måste arbeta tillsammans för att vårda våra vatten Vi gör det för vår skull inte för EU

Så jobbar vi! Länsstyrelserna kommer att leverera ett arbetsmaterial med förslag på tillståndsklassning med motiv för klassningen. Vattenråden kommer sedan att få god tid på sig att komma med synpunkter. Antingen tas dessa synpunkter in direkt eller, om meningarna går isär, återkommer Länsstyrelsen till vattenrådet för diskussion. Om det fortfarande finns meningsskiljaktigheter kan ett sätt att lösa dessa vara att genom ytterligare provtagning göra bedömningen säkrare. Om bedömningarna fortfarande går isär, kan vattenrådet motivera sin bedömning i de förslag till mål och åtgärdsplan som rådet kommer att lämna till vattendelegationen för beslut. När vattenråd och berörd länsstyrelse förhoppningsvis enats om tillståndsklassningen ska vattenrådet se till att denna får en bredare förankring i avrinningsområdet

Vid samrådstillfällen kommer både enskilda organisationer och vattenråd att ha möjlighet att lämna synpunkter till vattenmyndigheten. Det är värt att minnas att ”ett förslag som passerat genom ett vattenråd har särskild tyngd inför att beslut skall tas av vattendelegationen eftersom det kan anses väl förankrat i avrinningsområdet och försäkrar att alla berörda intressen övervägts”

Beredningssekretartiat   Vattenmyndighet/Lst Distriktsnivå Avrinnings- område Beredningssekretartiat Vattenråd Samverkan Dialog Möten Lokal nivå Information Arbetsgrupper

Exemplet Viskans vattenråd Recipientkontrollen måste bära sig själv Representationen bärs av den representerade organisationen Kommunerna tar inom rimliga gränser den ökade administrativa kostnaden Åtgärder görs med separat finansiering och är inte kopplat till rådet En rådgivande organisation - ingen myndighet

Kvarvarande frågor innan det andra och slutliga beslutet om rådsbildning 2007 Hur ska markägare/areella näringar vara representerade? Ska de betala? Hur mycket? Vem ansvarar för att driva de lokala grupperna? Röstetal Hur ska SRK organiseras inom rådet?

Beredningssekretariat i huvudansvarigt län

Vad är god vattenstatus? God vattenstatus omfattar både god ekologisk status och god kemisk status och innebär att påverkan av mänsklig aktivitet är liten och begränsad. Hög status God status Måttlig status Otillfredställande status Dålig status Lite förenklat säga att vattnet får vara lite påverkat av människan. Naturvårdsverkets bedömningsgrunder kommer användas för klassning.