Modeller.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barnets rättigheter från teori till praktik
Advertisements

Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Lärgrupper som modell för verksamhetsutveckling inom BU
Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå.
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
GIS i lärarutbildningen - och sedan…? Anders Larsson Kulturgeografiska institutionen Göteborgs Universitet Anders Larsson Kulturgeografiska institutionen.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Skolklimat i Ekerö skolor Trender Inflytande och delaktighet.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
ETwinning impact study. Samlade reflektioner utifrån Study of impact och möte med eTwinning ambassadörer.
Fritidsverksamheten på Södermalms skola
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Hälsa på samhällsnivå Hur vill du jobba med kapitel 7.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Kunskapskrav betyg E Geografi åk 6
Vårdsamverkan Fyrbodal Gränsöverskridande samverkan.
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Demokrati och hur Sverige styrs
i kommuner, landsting/regioner
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Inför provet.. Här får du lite hjälp med vad du ska träna på och vad du kan ha med på din stödlapp. Provet är till för att mäta dina kunskaper om hur Sverige.
Barnrättsperspektiv på inflytande och delaktighet med underrubrik: Om barn och unga i fysisk planering – en fråga om social hållbarhet Gabriella Olofsson.
Askersunds kommun
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Geografi Handlar om vår omvärld - men inte bara kartor!
Köpmansgatan / lv 115 Förankring i läroplanen Utifrån det centrala innehållet för; Samhällskunskap -Individers och gruppers möjligheter att påverka.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Rektorsområdet 800 barn/elever mellan 1-16 år 150 vuxna Vi talar 42 språk 25% av eleverna bor sitt första år i Sverige.
Skolmiljö inflytande, stöd från lärare, mobbingförebyggande Skoljämförelser, 2012 (Ekebyhovsskolan åk 7, finns inte representerade. Ej heller Birkaskolan.
Entreprenörskap Initiativ Problemlösning Samarbetsförmåga Handling
Mervärden och aha-upplevelser
”Det känns som min röst är värd”
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Presentation av storyline som en läs- och skrivutvecklande metod i skolan av Marie Magnusson. Denna skrift är en liten del i vårt gemensamma visonsarbete.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
”Om vi fick bestämma” Kick-off oktober 2012.
Genomlysning av vår organisation
Uppföljningsbesök Uppföljningsbesöken Besöken har givit Delegationen för IT i skolan värdefull information om hur satsningen genomförs.
Rädda Barnen Kommittén för Mänskliga Rättigheter
Elevdemokrati i praktiken
1. Vad är egentligen GIS ? GIS Attityder Förmåga hos användaren OrganisationTeknik Doktrin/Strategi EtikArbetsmetoder Information.
Demokratitorg Ett möte mellan unga och politiker.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Kursplan Åk 7 Geografi.
Miljöundervisningens traditioner Ph.D Per Sund, Member of The Institute for Research in Education and Sustainable Development, IRESD Uppsala.
Mål, kunskapskrav och LGR-11
GIS – Ett begrepp med växande innebörd
Exempel på skriftligt omdöme
STUDENTREKRYTERING.
Flyktingfrågan.
Geografi Handlar om vår omvärld - men inte bara kartor!
Stockholmsenkäten, 2012 Ekerö kommun Åk 9 Åk 2 (gymnasiet)
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Barnkonventionen.
Barnombudsmannen Fanny Davidsson.
Presentationens avskrift:

Modeller

Arbetsmetoder ”Pluppkarta” Diskussioner; vad kan förbättras och hur? Dramaövningar; attityder kring Jaxområdet Fältstudier Fotografering Modellbyggen Ritningar, Jaxtorget Presskonferens, Redovisning 24 maj 2012 ”Alla yrkens kväll” ”Snacka om Borlänge”, medborgardialog Förutsättningslösa diskussioner med unga i tidiga skeden – Jaxtorget, påbörjat med ungdomsrådet. Skapande verksamhet m.m. – Nygårdsskolan och Maserskolan Tillfällen att delta under samrådet – planprogram för Jakobsgårdarna 3

Min tro och förhoppning är att barn och unga som får vara delaktiga och blir lyssnade på utvecklar ett samhällsengagemang som de tar med sig vidare genom livet

”Peace & Love finansierar satsning på Sportfältet Nya sportfältet Ur Borlänge tidning 25 februari 2012 ”Peace & Love finansierar satsning på Sportfältet Det blir också en satsning på spontanidrott. Hur det ska se ut ska borlängebor och framför allt ungdomar, få vara med och påverka.” Förutsättningslösa diskussioner med unga i tidiga skeden – Jaxtorget, påbörjat med ungdomsrådet. Skapande verksamhet m.m. – Nygårdsskolan och Maserskolan Tillfällen att delta under samrådet – planprogram för Jakobsgårdarna

Sportfältet Hur har vi arbetat? Projektledare, 2 st per klass, uppgift: hålla kontakten med kommunen Trygghet och integration Gruppdiskussioner Fältstudier Insamling av information, bilder m.m. Redovisning: ritning av ”drömsportfältet” Förutsättningslösa diskussioner med unga i tidiga skeden – Jaxtorget, påbörjat med ungdomsrådet. Skapande verksamhet m.m. – Nygårdsskolan och Maserskolan Tillfällen att delta under samrådet – planprogram för Jakobsgårdarna 6

Förutsättningslösa diskussioner med unga i tidiga skeden – Jaxtorget, påbörjat med ungdomsrådet. Skapande verksamhet m.m. – Nygårdsskolan och Maserskolan Tillfällen att delta under samrådet – planprogram för Jakobsgårdarna

Unga spekulerar Erika berättar om de olika delarna i projektet Introduktionsdag för 12 lärare Inspirationsdag för elever 269 elever – Miljötinget, Ung Företagsamhet, KNUT-projektet Debatt 170 elever. Politiker och tjänstemän i panelen. Svarade på frågor. Frågor via sms eller direkt. Sms i realtid som besvarades direkt. Samtal där elevers frågor och idéer bollades. Slutredovisning Presentera sina förslag för en jury. Politiker, tjänstemän, organisationer mfl 8

Skräddarbacksskolan åk 5

Lärdomar vid arbete med skolan Förankra tidigt och tydligt med skolledning och lärare - Ge tydligt uppdrag - Visa på kopplingen mellan fysisk planering och läroplanen - Låt arbetet vara intensivt i början och plana ut därefter

Förankring i Lgr 11 Samhällskunskap Mänskliga rättigheter inklusive barnets rättigheter i enlighet med barnkonventionen och diskrimineringsgrunderna i svensk lag - Aktuella samhällsfrågor /.../ - Sveriges politiska system med Europeiska unionen, riksdag, regering, landsting och kommuner - Individers och gruppers möjligheter att påverka beslut och samhällsutveckling samt hur man inom ramen för den demokratiska processen kan påverka beslut.

Förankring i Lgr 11 Geografi Fältstudier av natur- och kulturlandskap, till exempel av samhällsplanering i närsamhället Centrala ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om geografi Metoder för att samla in, bearbeta, värdera och presentera geografiska data /.../ kartor, geografiska informationssystem (GIS) och geografiska verktyg som finns tillgängliga på Internet, till exempel satellitbilder.

Mervärden Positiv ingång för mindre studiemotiverade elever Positiv energi, värdefulla kontakter och nya infallsvinklar Medievana Sommarjobb med barnkonventionen och ungdomsrådet fortsatt intresse för samhällsfrågor Tillfälle att bearbeta flera delar ur det centrala innehållet i bl.a. samhällskunskap och geografi på ett verklighetsanknutet sätt

Positivt att samhällsplanera i skolan Man blir mer rädd om saker och mer engagerad när man får vara med och påverka Roligt att ens åsikter känns viktiga Vi är experter på att vara just ungdomar Vuxna och politiker borde lyssna mer på ungdomar Roligt med ett lite mer fritt och kreativt arbetssätt Förutsättningslösa diskussioner med unga i tidiga skeden – Jaxtorget, påbörjat med ungdomsrådet. Skapande verksamhet m.m. – Nygårdsskolan och Maserskolan Tillfällen att delta under samrådet – planprogram för Jakobsgårdarna

På gång Planerande för ett ridhus – skola med ridprogram kontaktad Gång- och cykelväg vid industriområde – skola ska kontaktas Folkets park – gymnasiet och en låg- och mellanstadieskola har visat intresse

Beslut i kommunstyrelsen I planprocessen ska en av rutinerna vara att barn och unga ska komma till tals. I samband med att planuppdrag ges ska beslut tas på vilket sätt barn och unga ska komma till tals.

Träff med barn och lärare på skolorna Barn och unga i samhällsplaneringen Nätverksträff 2011-04-07

Tack! Unni Öhman unni.ohman@borlange.se