Skapande arbete och lek som

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

FÖRA BARN PÅ TAL En metod att stärka föräldraskapet när
Tillgänglighetskonferens Örebro
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Barnanpassad utredning
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Södertälje Parallellprocesser i arbetet med familjehemssekreterare och barnsekreterare.
Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU
Är din triangel rättvänd? (Den enklaste förklaringen)
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
SET Social Emotionell Träning
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
- Konsten att ge feed-back
Planering.
Mindfulness – en hjälp på vägen
Välkomna Föräldrarmöte Måsöskolans fritidshem HT 2012
The big 5 1.
Livskunskap för de allra yngsta
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
- en liten skola med stora ambitioner -
Anne-Marie Körling Till utlandsskolor Ht gråsugga.
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Välkomna!. Uppföljning av studiestart & mottagningen Diskutera gärna två och två men fyll i enkäten individuellt 1)Program? 2)Kvinna/Man/Hen? 3) Deltagit.
Ta ställning och handla!
Askersunds kommun
och anknytningsteorier i bakhuvudet!
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Av egen kraft Marte Meo i Demensvård
Sammanställning Enkät HT-2012 Antal svarande: 360/443 (81,6% svarsfrekvens)
Läroplansträff fritidshem
1 Vad visar PISA -undersökningarna? KEFUDAGEN Den 4 juni 2013 Anita Wester, Skolverket OH-mallen.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Välkomna Föräldrarmöte Måsöskolans fritidshem HT 2013
Skolmiljö inflytande, stöd från lärare, mobbingförebyggande Skoljämförelser, 2012 (Ekebyhovsskolan åk 7, finns inte representerade. Ej heller Birkaskolan.
Läroplansträff fritidshem
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Förskoleklassen Torpshammar
Välkomna till Edboskolan
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Läroplansträff Välkomna!.
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
PLIKTBARN LUSTBARN.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Resultat av klassrumsbesök
Hur kan vi förstå begreppet?
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
VIKSKOLANS VÄRDEGRUND
Att jobba språkutvecklande
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
Förskoleklassen Jonstorpsskolan Förskoleklassens verksamhet Förskoleklassverksamhetens syfte är att ge barnen en trygg övergång mellan förskola och grundskola.
Lillsjöskolan Bildspel visat 26 januari 2016 Vid öppet hus inför valet till förskoleklass.
Barnkonventionen.
Helhet och allsidighet
Det är insidan som räknas!
Namn Presentation av er själva samt koppling till ABC. Datum.
Presentationens avskrift:

Skapande arbete och lek som arbetssätt för att nå skolans kunskapsmål

Skolans kunskapsmål PISA Program. for Inter.n Student Assessment TIMSS Trends in International Mathematics and Science Study PIRLS Progress in Reading Literacy Study NATIONELLA PROVEN

Barn i lekarbete - Laila Lindberg

Barn i förskola, förskoleklass och elever i grundskola Varför lekarbete som stödinsats ? Störande, fungerar inte i gruppen, oroande . ..

Samtal med barnet, fungerar inte Blockering- minns inte- förmår inte-ledsen ex Flicka 5 år, mor sjuk, inga kompisar, glömt

Hjärnan utveckling, spegelneuroner, Grindvakten Lekarbete - Lärande - Kunskaper Alexander Maria, Sofia Fokus på kunskaper, d v s fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet. Utdrag Lpr 2011 - Utdelas

Anknytning - Malin Broberg

Pappa och jag 5½ år - litade på Promenad i kohagen Minns, glömt, Kroppsminne handflator Åskan vid Leken - Lahles flykt ” Du kan, du klarar det” Trygg hamn + styrka på färden

Otrygg o desorganiserad anknytning - smalt mellanområde, tredje rummet - begränsad lekförmåga Hur klarar påfrestningar? Behöver stöd i leken Hur är bemötandet i lekarbete ? Barn på sjukhus

”...NÅ SKOLANS KUNSKAPSMÅL ” I LEKEN LÄR BARN … Koncentrera sig , arbetsminne, Social förmåga Föreställa sig ( ”inte”) Kommunicera Språk, förstå, prata,

-BARN LÄR SIG I LEKEN Samförstånd, turtagning, Samarbeta, Planera, strukturera, Styra sitt eget arbete Jämställdhet, ömsesidighet

BEHOV AV BEKRÄFTELSE Ex: Alex Schulman ”Älska mig” Bekräftelse via nätet / Direkt Vad viktigt få bekräftat? Pappas rop i kohagen Beröm / Bekräftelse ?

BEHOV AV BEKRÄFTELSE ” Vilken fin tröja du har! ” ” Se mig”, lilla barnets mantra. Evolutionen , gener, utveckling - Kroppsminne – separationer Interpersonella relationer Stern D.

Bekräftar barnets lekhandlingar Barnet o lekped delar uppmärksamhet Leken är meningsfull och viktig Tillfredsställelse att skapa det barnet vill Förutsägbart vad som ska ske i leken ” Livet är förutsägbart” > Trygghet ! barn i kris, krig, flykt, med konflikter

”Barnens lek är den infantila formen av människans förmåga att handskas med sina erfarenheter”. Erikson, H. Erik ) Medfödd motivation att leka

Kornhall, P.( 2013 ) Barnexprimentet Formativ bedömning / återkoppling : Micro teaching / Videoanalys “tittar på inspelade lektioner och diskuterar dem.” Video analys ger allra störst effekt