Skapande arbete och lek som arbetssätt för att nå skolans kunskapsmål
Skolans kunskapsmål PISA Program. for Inter.n Student Assessment TIMSS Trends in International Mathematics and Science Study PIRLS Progress in Reading Literacy Study NATIONELLA PROVEN
Barn i lekarbete - Laila Lindberg
Barn i förskola, förskoleklass och elever i grundskola Varför lekarbete som stödinsats ? Störande, fungerar inte i gruppen, oroande . ..
Samtal med barnet, fungerar inte Blockering- minns inte- förmår inte-ledsen ex Flicka 5 år, mor sjuk, inga kompisar, glömt
Hjärnan utveckling, spegelneuroner, Grindvakten Lekarbete - Lärande - Kunskaper Alexander Maria, Sofia Fokus på kunskaper, d v s fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet. Utdrag Lpr 2011 - Utdelas
Anknytning - Malin Broberg
Pappa och jag 5½ år - litade på Promenad i kohagen Minns, glömt, Kroppsminne handflator Åskan vid Leken - Lahles flykt ” Du kan, du klarar det” Trygg hamn + styrka på färden
Otrygg o desorganiserad anknytning - smalt mellanområde, tredje rummet - begränsad lekförmåga Hur klarar påfrestningar? Behöver stöd i leken Hur är bemötandet i lekarbete ? Barn på sjukhus
”...NÅ SKOLANS KUNSKAPSMÅL ” I LEKEN LÄR BARN … Koncentrera sig , arbetsminne, Social förmåga Föreställa sig ( ”inte”) Kommunicera Språk, förstå, prata,
-BARN LÄR SIG I LEKEN Samförstånd, turtagning, Samarbeta, Planera, strukturera, Styra sitt eget arbete Jämställdhet, ömsesidighet
BEHOV AV BEKRÄFTELSE Ex: Alex Schulman ”Älska mig” Bekräftelse via nätet / Direkt Vad viktigt få bekräftat? Pappas rop i kohagen Beröm / Bekräftelse ?
BEHOV AV BEKRÄFTELSE ” Vilken fin tröja du har! ” ” Se mig”, lilla barnets mantra. Evolutionen , gener, utveckling - Kroppsminne – separationer Interpersonella relationer Stern D.
Bekräftar barnets lekhandlingar Barnet o lekped delar uppmärksamhet Leken är meningsfull och viktig Tillfredsställelse att skapa det barnet vill Förutsägbart vad som ska ske i leken ” Livet är förutsägbart” > Trygghet ! barn i kris, krig, flykt, med konflikter
”Barnens lek är den infantila formen av människans förmåga att handskas med sina erfarenheter”. Erikson, H. Erik ) Medfödd motivation att leka
Kornhall, P.( 2013 ) Barnexprimentet Formativ bedömning / återkoppling : Micro teaching / Videoanalys “tittar på inspelade lektioner och diskuterar dem.” Video analys ger allra störst effekt