Presentation av rapporten

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det värdefulla ENGAGEMANGET
Advertisements

Att identifiera och utveckla ledare
Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
Rapport Medlemspanelen augusti 2010 FöretagarFörbundet.
Presentation av rapporten
Personalaktuellts Lönedag 2012 Marianne Carell FörsäkringsGirot
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Idrottslärare om astma
Beredningen för integration och mångfald
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Kund: Akademikerförbundet SSR Kontakt: Stina Andersson/Linus Isaksson
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Projektföljeforskning
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Differ Transformation Park KB © 2010 YouGov 1 SE PR-undersökning SIS PR Undersökning SIS Differ September 2010 Stockholm september 2010.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Entreprenörskaps- barometern 2012 Entreprenörskapsbarometern 2012 Sveriges största attitydundersökning.
Svensk Handels indikator på optimismen och framtidsförväntningarna bland handelns företag Handelsbarometern Svenskt Tenn, Stockholm Foto: Björn Mattisson.
Fakta om undersökningen
De fem viktigaste fackliga frågeområdena var Anställningstrygghet 2.Löner 3.Skydd mot inkomstförlust 4.Arbetsmiljö 5.Jämställdhet.
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Mattis Bergquist
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Konsumenter om Svanen och EU Ecolabel Om undersökningen Utförd av: Response Analys, Oslo i dec 2010 Cirka personer från respektive land Totalt.
Fakta om undersökningen
1 Individ Kompetens 60%66%67% Motivation 59%64%60% Ansvar & Initiativ 77%74%68% Befogenheter 82%69%61% Organisation Samarbete 52%66%68% Organisatorisk.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Byten och attityder på den svenska elmarknaden
Helhet Händelse Agerande Kunskap om vardagsverksamheten Förståelse av vardagsverksamheten.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
© RESEARCH INTERNATIONAL SWEDEN ABPROJEKTNAMN / PROJEKTNUMMER 1.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer 10 mars 2006.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Fakta om undersökningen
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
© APeL Några iakttagelser – generella mönster och möjliga tolkningar Enkätundersökning KNUT II 2009.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
:58 Hjälp oss att göra ST bättre1 Response Log.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Presentationens avskrift:

Presentation av rapporten Därför gör inte chefer som dom säger! Näringslivet Rapporten finns också för Kommunal Förvaltning, Äldrevård Per-Olov Idfeldt Strategisk projektledare ”Framgång för Sverige” Idfeldt Consulting AB

Projektet Framgång för Sverige SFK Consulting AB. Per-Olov Idfeldt Projektet Framgång för Sverige Varför gör inte chefer som dom säger? och Därför gör inte chefer som dom säger! Analys av två attitydundersökningar 2002 och 2004 Totalt 3 000 intervjuer

SFK Consulting AB. Per-Olov Idfeldt Bakgrund och syfte Projektet ”Framgång för Sverige” driver sedan år 2000 ett projekt som syftar till utveckling av svenskt näringsliv, kommunala förvaltningar och myndigheter baserat på de 8 Ledningsprinciperna i ISO 9000:2000 samt jämställdhet. Projektet är delfinansierat av ESF-rådet Mål 3. Projektet Framgång för Sverige

SFK Consulting AB. Per-Olov Idfeldt Ledningsprinciperna Ledarskap Kundfokus Medarbetarnas engagemang Ständig förbättring Faktabaserade beslut Processinriktning Systemangreppssätt för ledning Ömsesidigt fördelaktiga relationer till leverantörer + Jämställdhet Projektet Framgång för Sverige

SFK Consulting AB. Per-Olov Idfeldt Bakgrund och syfte Hösten 2002 genomfördes en GAP-analys mellan vad cheferna säger är viktigt och vad man lyckats genomföra. Den undersökning resulterade i rapporten: Varför gör inte chefer som dom säger? Finns på www.sfk.se Framgång för Sverige. Projektet Framgång för Sverige

Gap-analys: skillnaden mellan att tycka och att göra SFK Consulting AB. Per-Olov Idfeldt Gap-analys: skillnaden mellan att tycka och att göra Vi frågade 2 000 ledningsgrupper år 2002 Hur viktigt är det (med respektive ledningsprincip) för att skapa långsiktig lönsamhet och framtida konkurrenskraft? Hur långt har ert företag kommit …? 10-gradig skala där skalstegen 9-10 driver beteende Skalsteg 8 är en acceptans men oftast inte en prioritering 8-10 är alltså nog starka attityder för att kunna driva beteendet 5-7 är neutrala konstateranden eller nödlögner I följande diagram visas gapet mellan 8-10 på vikt och hur långt man hunnit. Undersökningar kan visa på bra eller dåliga resultat beroende på vad mana själv vill. Om vi har en 10-gradig skala kan vi ju säga att alla värden över 4 pekar på andelen som åtminstone inte är missnöjda. Så blir Nöjdkundmätningen ett bra sätt att skapa underlag för bonus. Jag har funnit efter många analyser att det är bara 9-10 eller 8 som driver beteenden, exempelvis lojalitet Att välja Volvo igen även om Hyundai erbjuder en lika bra bil enligt fristående tester. Det ger helt andra signaler till ledningen om man säger att bara 25 % är tillräckligt nöjda för att de skall bli lojala. I den här undersökningen har vi analyserat vad som är tillräckligt bra värden för att driva lönsamheten. Lönsamheten mätte vi termer av en positiv lönsamhetsutveckling de senaste 5 åren just för att hitta det långsiktiga arbetet. De starka sambanden får vi fram när man är väldigt bra, 9-10. Halvbra är inte tillräckligt bra. Vi har varit nöjda med halvbra för länge i Sverige. Projektet Framgång för Sverige

SFK Consulting AB. Per-Olov Idfeldt Projektet Framgång för Sverige

Projektet Framgång för Sverige Vi analyserade sambandet mellan ledningsprinciperna och lönsamhetsutvecklingen De som har en ökad lönsamhet hur långt har de kommit med ledningsprinciperna? Vi tittar på de som svarat 8-10 på frågan om hur lönsamheten utvecklats de senaste 5 åren Vi jämför mot de som svarat 1-7. D.v.s. stagnerande eller minskande lönsamhet. Projektet Framgång för Sverige

SFK Consulting AB. Per-Olov Idfeldt Förändring av lönsamheten de senaste 5 åren (Varför 2002, 2000 intervjuer) Hur har följande faktorer utvecklats för ert företag (arbetsplats/enhet) de senaste 5 åren. Vi är ute efter trenden mer än resultaten för enskilda år. Vi såg att kundfokus var den Ledningsprincip som hade den högsta andelen ”lyckats”. Det syns i målutvecklingen: Varumärket och kundlojaliteten är det som stärks mest. Vi frågade om utvecklingen de senaste 5 åren för att fånga upp en trend. Lite av ständiga förbättringar som är en grundbult i ISO. Den långa sjukfrånvaron har sjunkande tendens: 29 – 8 %. Varför? Vi har tittat på det: Vad är typiskt för de som minskar? Varumärkets styrka, kundlojalitet och ökad lönsamhet omfattar flera ledningsprinciper: för att mäta styrkan finns insikter troligen utifrån omvärldsbevakning och faktabaserade beslut kan fattas. Kundernas lojalitet ökar med kundfokus i organisationen. En helhetssyn och effektivare processer med färre felaktigheter leder till nöjdare kunder och ökad lönsamhet. Sammantaget är det en fråga om ständig förbättring. Jämställdhet mellan könen är en ledarskaps och medarbetarfråga, vilket också en minskad lång sjukfrånvaro kan vara. Exempelvis genom att personalpolitiken utvecklats och blivit bättre och nya arbetsmiljölagar lägger ett större ansvar på arbetsgivaren, t.ex. genom krav på rehabiliteringsplaner. Projektet Framgång för Sverige

Projektet Framgång för Sverige Läs så här: De som har en positiv lönsamhetsutveckling är bättre på ledningsprinciperna. 65 % av de som är duktiga på lönsamhet är också duktiga på ständiga förbättringar Lönsamhetsutveckling Ledningsprincip 8-10 1-7 Ledarskap………………………. 47 30 Kundfokus…………………….... 60 47 Engagemang…………………… 36 26 Ständig förbättring……………. 65 49 Faktabaserade beslut………… 54 42 Processinriktning……………... 33 20 Systemangreppssätt…………. 36 26 Relationer till leverantörer…... 38 29 Projektet Framgång för Sverige

Samband mellan delaktighetsfrågor och lönsamhet SFK Consulting AB. Per-Olov Idfeldt Samband mellan delaktighetsfrågor och lönsamhet Delaktighetskulturen utvecklar organisationen och ger lönsammare företag. Att dela visionen Att dela affärsidén Att dela målen Att dela nyckeltal Att ställa frågor för att få delaktighet i analys och åtgärder Att dela omvärldens och kundernas krav och förväntningar. Projektet Framgång för Sverige

Därför är man inte så bra på delaktighetskultur! Undersökningen 2004 SFK Consulting AB. Per-Olov Idfeldt Därför är man inte så bra på delaktighetskultur! Undersökningen 2004 900 intervjuade: Ledningsgrupp: Sitter i ledningen för företaget, men lokalt ute på en arbetsplats Mellanchef: Mellanchef med funktionsansvar typ ekonomi, försäljning, produktion men ej i ledningsgrupp Medarbetare: Kollektivanställd/tjänsteman, men ej chef Projektet Framgång för Sverige

Projektet Framgång för Sverige Vi kompletterade ledningsprinciperna ledarskap och medarbetarengagemang med jämställdhet och miljö Projektet Framgång för Sverige

SFK Consulting AB. Per-Olov Idfeldt Projektet Framgång för Sverige

SFK Consulting AB. Per-Olov Idfeldt Projektet Framgång för Sverige

SFK Consulting AB. Per-Olov Idfeldt Projektet Framgång för Sverige

Resultat GAP, Därför- analys SFK Consulting AB. Per-Olov Idfeldt Resultat GAP, Därför- analys Ledningsgruppen De största gapen finns när det gäller ledarskap och medarbetarengagemang. Jämställdheten har det minsta gapet därför att det upplevs som mindre viktigt. Samtidigt det högsta värdet för hur långt man har kommit. Mellanchefer Mellancheferna ser det som mycket viktigt med ledarskap och medarbetarengagemang, men anser att man kommit lite längre än vad andra grupper tycker. Gapet gällande jämställdhet är större än för ledningen, och i nivå med medarbetarna. Medarbetare Jämställdhet anses av medarbetare och chefer som viktigare än vad det är för ledningen. Miljöfrågorna anses av medarbetarna som viktigare än för de andra grupperna. Kvinnor Män Ledningsgrupp 22% 78% Mellanchefer 33% 67% Medarbetare 54% 46% Vidare har bara 12% av ledningsgrupp och mellanchefer kvinnor som chefer, medan medarbetare har 28% kvinnliga chefer. Projektet Framgång för Sverige

Projektet Framgång för Sverige Därför når ledningen inte ut med att skapa medarbetarengagemang, enligt ledningens egen uppfattning Slutsats: Kortsiktiga lönsamhetskrav styr besluten – en expert som är ensam med svåra beslut och vill mer än man hinner med, blir stressad av kortsiktiga lönsamhetskrav och klarar inte av att skapa medarbetarengagemang. Projektet Framgång för Sverige

Skillnaden mellan ”varför” och ”därför” ”Varför” identifierade delaktighetskulturen som drivande för lönsamheten När vi frågade ledningen om deras syn på ”därför är svenska företag inte bra på att utveckla en delaktighetskultur” så sa man: ”Tidsbrist, svåra beslut, ensamhet och kortsiktiga lönsamhetskrav”. Projektet Framgång för Sverige

Kanske man inte förmår prioritera Man vill mer än man hinner med…. Projektet Framgång för Sverige

Ledarstilar och andel 8-10 på lönsamhetsutveckling Namn och andel Vill allt 26 % 2. Mål och Tro. 25 % Karaktäristik 9-10 på allt förutom att ge resurser för att utveckla samarbetet med leverantörer Lönsamhet: 28 % 9-10 på att ge visionen, tro på de anställda och tillåta fel. Lönsamhet: 25 % Projektet Framgång för Sverige

Projektet Framgång för Sverige Ledarstilar Namn och andel 3. Etik och engagemang 24 % 4. Krav och ansvar 17 % Karaktäristik 8-9 på agera etiskt, ge fakta, vara tillgänglig, engagera sig i hur personalen mår Lönsamhet: 30 % 7-8 ställa krav, ge ansvar, engagera sig i hur personalen mår, agera etiskt Lönsamhet: 45 % Projektet Framgång för Sverige

Projektet Framgång för Sverige Ledarstilar Namn och andel 5. Ingenting är viktigt 7 % Karaktäristik 4-5 på i princip allt. Förutom att ställa krav och tillåta fel. Det är det viktigaste. Lönsamhet: 21 % Projektet Framgång för Sverige

Frågor kring ledarrollen Jag kommer nu att läsa upp några påståenden för dig. Toppledning har fått frågan: Är det viktigt för företaget att nå ut till de anställda med att ...? Mellanchefer: Anser du att ledningen gör följande för att stödja dig i din chefsroll? Medarbetare: Upplever du att företaget visar i handling att det är viktigt att ...? 1 är Instämmer inte alls och 10 är Instämmer helt. Projektet Framgång för Sverige

Projektet Framgång för Sverige Ledarrollen Viktigast för ledningen själv är att nå ut till de anställda med att: Ledningen ställer krav Ledningen agerar etiskt Ledningen visar att den tror på de anställda Info. om händelser som påverkar företagsutvecklingen Ledningen är tillgänglig för de anställda Ledningen ger beröm vid bra resultat och tillåter fel Ledningen engagerar sig i i hur personalen mår Kraven är höga men minst viktigt är: resurser, tid och pengar, men fortfarande viktigt för över hälften. Projektet Framgång för Sverige

Men driver det lönsamheten? De som ökat lönsamheten har en ledning som i signifikant större utsträckning: Informerar om händelser som påverkar företaget Ställer krav Ger beröm vid bra resultat Tolkning: Krav därför att …och bra gjort! Projektet Framgång för Sverige

Projektet Framgång för Sverige Läs tabellen vertikalt så här: I företag med en positiv lönsamhetsutveckling ser 72 % av medarbetarna att ledningen i handling visar att det är viktigt att informera om händelser som påverkar företaget. Ledningen visar att det är viktigt att… (8-10) Positiv lönsamhetsutv. Stagnerande/ minskande lönsamhet Ledningen informerar 72 % 58 % Ledningen ställer krav 84 % 66 % Ledningen ger beröm 69 % 54 % Projektet Framgång för Sverige

Projektet Framgång för Sverige De som har en positiv lönsamhetsutveckling. Vad är dom bra på som andra är dåliga på? Ledningen anser att man kommit långt med att ge förutsättningar och inriktning Man är konkret med att driva jämställdhet Man har de rätta resurserna och kan själv styra sin arbetssituation En insikt om att man alltid behöver mer kunskap/utbildning. Projektet Framgång för Sverige

Projektet Framgång för Sverige De som har en positiv lönsamhetsutveckling. Vad är dom bra på som andra är dåliga på? Mellanchefer. Man ser ledarskapet, man ser också en stark miljöstrategi och då är lönsamhetsutvecklingen positiv Stöd från ledningen i termer av att man är informerad, får ansvar men också resurser Kundkraven är tydliga Man får stöd genom att ledningen ger vägledande värderingar och skapar förtroende bland de anställda Man har insikten att man behöver mer kunskap/utbildning. Projektet Framgång för Sverige

Projektet Framgång för Sverige De som har en positiv lönsamhetsutveckling. Vad är dom bra på som andra är dåliga på? När Medarbetarna ser ledarskap, jämställdhet, en miljöstrategi ser man också en ökande lönsamhet Att man verkligen ser ledningen agera etiskt, att ledningen ger vägledande värderingar och lever som den lär driver uppfattningen om lönsamhetsutvecklingen Satsningar på jämställdhet, förankring av beslut, att man får ansvar och resurser driver lönsamheten Stimulans från arbetskamrater, att ha ett aktivt eget liv är typiskt för företag med positiv lönsamhetsutveckling Och att man känner att man betyder något för att nå företagets mål. Men det krävs att ledningen prioriterar att medarbetarna skall känna sig betydelsefulla. Det räcker inte att var svenskt lagom. Projektet Framgång för Sverige

SFK Consulting AB. Per-Olov Idfeldt Ledningen har: Ökat sin miljöhänsyn Ökat produktiviteten Positiv tillväxt genom egen kraft Ökat lönsamheten Förbättrat samarbete med facket Ökat sitt förtroende hos de anställda Ökat antal anställda Utvecklat jämställdheten Skapat tillväxt genom förvärv Ökat den etnisk mångfald Minskat sjukfrånvaron. Projektet Framgång för Sverige

Vad skapar långsiktig tillväxt för svenska företag ? Rangordnade efter ”viktigt” i ledningsgruppen Fler i arbete Tillgång till rätt arbetskraft Bättre lönsamhet bland företagen Positivt investeringsklimat Högre medarbetarengagemang Mer kompetenta företagsledningar Ständig förbättrad produktivitet Lägre totalkostnad för arbetskraft ( lön,soc.kostn.) Enklare regler för företagen Ingen 3:e sjukvecka för arbetsgivaren Minst viktigt är fler i arbete efter 65 års ålder. Projektet Framgång för Sverige

Vad skapar långsiktig tillväxt för svenska företag ? Stark konsensus mellan grupperna ! Skillnaderna mellan grupperna är: Ledningen vill inte ha en 3:e sjukvecka Ledningen vill ha lägre totalkostnad för arbetskraft Mellancheferna vill ha friare konkurrensklimat Medarbetarna vill ha mer jämställdhet Medarbetarna vill ha mer satsning på miljövänliga produkter och produktion. Projektet Framgång för Sverige

Projektet Framgång för Sverige Omvärlden Rangordnade efter ”starka krav” i lednings- gruppen Vi följer krav och förväntningar hos våra kunder Det händer mycket i företagets omvärld som kan påverka företaget Vi följer omvärlden för att upptäcka nya affärs-möjligheter Företaget har samarbete med andra företag på orten Företaget har utvecklingssamarbete med andra företag. Projektet Framgång för Sverige

Etik driver engagemang och engagemang driver lönsamhet När ledningen anser det viktigt med etik så upplever medarbetarna ett starkare engagemang När ledningen anser att man kommit långt med medarbetarengemang så utvecklas lönsamheten mer positivt. Projektet Framgång för Sverige

Hur cheferna kan göra, för att bli bättre. Prioritera arbetet - delegera det som går Kommunicera med medarbetarna –informera, för en dialog och be om synpunkter Ge fakta till alla anställda för att stödja beslut Bygga upp en delaktighetskultur - gör medarbetare delaktiga i vision, mål och beslut Lev som man lär - ge beröm, agera etiskt Utveckla ledarskapet – skapa förtroende, engagera medarbetarna Tillämpa de 8 ledningsprinciperna och jämställdhet. Projektet Framgång för Sverige