Region Halland Anita Linell 21 september 2011

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Upplägg Vad är folkhälsa? Definition och övergripande rekommendationer för hur man bör arbeta Vad ska vi göra inom folkhälsa? Mål och styrdokument Vad.
Advertisements

Hälsolyftet och LSH-studien
HIV och sexuellt överförbara infektioner (STI) Tobak Alkohol Övervikt hos barn och unga RISKBRUK OCH RISKBETEENDE Resultatmål Andelen överviktiga barn.
Vad gör regeringen för folkhälsan
Olika villkor Socialstyrelsens rapport 2010
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
Rökfria skolgårdar - när når vi dit?
Den nationella ungdomspolitiken
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Folkhälsa – en fråga om välfärd och demokrati
Samhällsråd T. Innehåll Vi ansluter till den nationella ANDT-strategin De 7 länsmålen bygger på länets folkhälsoplan, regionalt program för social välfärd.
Folkhälsoseminarium den 12 september 2012 Klockan 18.00–20.30 Plats: Kunskapens Hus, lokal Olsagårdssalen.
Handlingsplan för barn och ungdomar Hälsosamtalet i skolan
Är det väl använda pengar?
Jämlikhet – en hälsofråga
Hur blev det så här? Anders Thorstensson, Hälso- och sjukvårdskansliet Borås ( )
Folkhälsorapporten 2009 Landstingsstyrelsen 28/4 2009
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Kan vi mäta den handikappolitiska utvecklingen?
Hälsa på samhällsnivå Hur vill du jobba med kapitel 7.
Förebyggande rådet i Enköpings kommun
Indikatorn (variabeln) ska omfatta ett vanligt förekommande folkhälsoproblem. kunna åtgärdas med folkhälsoinsatser. kunna åtgärdas av kommun/landsting/region.
Folkhälsa i Gävleborg - gemensamma utgångspunkter
Nationella riktlinjer för sjukdomsförebyggande metoder och levnadsvaneprojektet Raija Lenné Raija Lenné 2014.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Presentation FOLKHÄLSA I NYNÄSHAMN
Socialdepartementet Konferens om drogsituationen i länet och framtidens förebyggande arbete Maria Renström Gruppledare för regeringskansliets samordningssekretariat.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
1 Landstinget Blekinge - en behovsstyrd hälso- och sjukvård - Allt vi gör har sin utgångspunkt i hälso- och sjukvårdslagen och tandvårdslagen Målet för.
Norrbottens läns landsting – en behovsstyrd hälso- och sjukvård Allt vi gör har sin utgångspunkt i hälso- och sjukvårdslagen - tandvårdslagen Målet för.
Regional konferens i Skaraborg
Kontaktytor mellan energieffektivisering och Folkhälsa
Landstingsfullmäktiges beredningar
Hjärta och kärl Vad blir konsekvenserna av hur vi har det?
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
Bilder för lokal utbildning
Indikatorn (variabeln) ska omfatta ett vanligt förekommande folkhälsoproblem. kunna åtgärdas med folkhälsoinsatser. kunna åtgärdas av kommun/landsting/region.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Målområde 4: Ökad hälsa i arbetslivet Trender och förändringar  Saknar indikator: Att få ett arbete är en viktig del i etableringen.
Nationella Riktlinjer för Sjukdomsförebyggande Metoder Varför nationella riktlinjer för sjukdomsförebyggande metoder? Katarina Ossiannilsson Sjukgymnast/Rehabchef.
Vägar till en jämlik hälsa
Regeringens proposition 2005/06:50 Strategi för ett samordnat arbete mot antibiotikaresistens och vårdrelaterade sjukdomar Smittskydd Halland
Folkhälsoarbetet i Karlskrona kommun
Tillsammans kan vi göra skillnad! Folkhälsorapport Blekinge 2014
Levnadsvanor Levnadsvanor handlar om specifikt mänskliga beteenden i vardagliga aktiviteter som individen själv kan påverka, som exempelvis, fysisk aktivitet,
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
En samlad strategi för ANDT-politiken, Prop. 2010/11:47 Syfte Mål och inriktning för hur samhällets insatser ska genomföras, samordnas och följas upp.
19 april april 2006 Hållbarhetsrådet 1/ bildades Hållbarhetsrådet Tillhör Boverket, med eget Råd som beslutar om.
0/00 Birgitta Rolfsdotter 2004 FYSS står för FYsisk aktivitet i Sjukdomsprevention och Sjukdomsbehandling
1 Handlingsprogram för folkhälsoarbetet Fastställt av regionfullmäktige i september FHK2003.
Miljö och Byggförvaltningen - utifrån folkhälsomålen
Inledning: Vi kommer nu ta vid där Pia slutat där hon beskrivit förskjutningen av folkhälsoarbetets sätt att arbeta. . Vi har folkhälsopolicyn för Halland.
Eneffektiv användning En effektiv användning av resurser.
Liv & Hälsa ung Ojämlikhet i hälsan Källa: - ”På väg mot Sveriges Friskaste län år med Liv & Hälsa ung. Hur mår niondeklassare i Sörmland?” -
Luleå kommun Ett gott liv för alla 28 augusti 2015
Hur kan vi använda Skånes befolkningsundersökningar i det hälsoinriktade arbetet? Mathias Grahn Enheten för Folkhälsa och Social hållbarhet Region Skåne.
Socialdepartementet En samlad strategi för ANDT- politiken Maria Renström Ämnesråd och gruppledare ANDT och Socialtjänst Socialdepartementet.
Folkhälsopolitiskt program för Östergötland Beslutat av landstinget och kommunerna i Östergötland.
Använder vi oss av Fysisk aktivitet på Recept? Carin Molin, sjukgymnast, PatientForum UMAS Ulrika Björck, sjukgymnast, Endokrinologiska kliniken UMAS.
Jämställd och jämlik hälsa för ett hållbart Gävleborg
ANDT förebyggande arbete Jämtlands län
En mer hälsofrämjande hälso- och sjukvård ett av de nya nationella målen för folkhälsan
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Skyddsfaktorer Riskfaktorer Livsvillkor Levnadsvanor Hälsa Ekonomiska konsekvenser Vårdkontakter Jämställdhet Jämlikhet Skyddsfaktorer Riskfaktorer.
Varför en satsning på psykisk hälsa?
Ulrika Owen och Helena Löfgren, Folkhälsomyndigheten
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Universellt preventionsarbete – tidigt främjande insatser
Presentationens avskrift:

Region Halland Anita Linell 21 september 2011 2017-04-03

Uppdraget Beskriva utvecklingen med fokus på 2004–2009. Redovisa genomförda åtgärder. Föreslå framtida åtgärder. Mål: Att skapa samhälleliga förutsättningar för en god hälsa på lika villkor för hela befolkningen. De elva målområdena som ledstjärna. 2017-04-03

Övergripande mål och 11 målområden Att skapa samhälleliga förutsättningar för en god hälsa på lika villkor för hela befolkningen. 1. Delaktighet och inflytande i samhället 2. Ekonomiska och sociala förutsättningar 3. Barns och ungas uppväxtvillkor 4. Hälsa i arbetslivet 5. Miljöer och produkter 6. Hälsofrämjande hälso- och sjukvård 7. Skydd mot smittspridning 8. Sexualitet och reproduktiv hälsa 9. Fysisk aktivitet 10. Matvanor och livsmedel 11. Tobak, alkohol, narkotika, dopning och spel De elva målområdena som ledstjärna, beslutade av riksdagen.

Processen Centrala myndigheter. Uppdrag och kontakter med resp. myndighet. Länsstyrelser, landsting och regioner, kommuner och ideella organisationer. Dialogdagar och avstämning. Enkäter och intervjuer. OBS! Inte möjligt att lägga förslag på vad landsting, regioner och kommuner ska göra.

Myndigheter som har haft uppdrag i FHPR Arbetsmiljöverket Statens skolverk Försäkringskassan Smittskyddsinstitutet Handisam Socialstyrelsen Jordbruksverket Statistiska centralbyrån Statens kulturråd Strålsäkerhetsmyndigheten Livsmedelsverket Ungdomsstyrelsen Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Hälsa på lika villkor i hela befolkningen Lika möjligheter till god hälsa oberoende av Ålder Kön Socioekonomisk tillhörighet Funktionsnedsättning Etnicitet HBT-identitet

Har vi hälsa på lika villkor Har vi hälsa på lika villkor? Hur påverkas hälsan av utbildningsnivå och inkomst? Tre exempel Medellivslängd och utbildningsnivå Inkomst och självskattad hälsa Överlevnad i bröstcancer för kvinnor och inkomst

Återstående medellivslängd vid 30 års ålder

Kvinnor och män med ett gott hälsotillstånd, inkomstkvartiler Nationella folkhälsoenkäten

Överlevnad i bröstcancer 10 år efter diagnos

Varför dessa skillnader? Exempel på möjliga orsaker Högutbildade gör fler läkarbesök än lågutbildade i förhållande till sina vårdbehov Förmåga att ställa önskemål och krav på hälso- och sjukvården Dåliga levnadsvanor och andra faktorer på samhällsnivå som bidrar till dålig hälsa vanligare bland lågutbildade

Vad påverkar vår hälsa? Tillgänglighet, delaktighet och inflytande Sysselsättning, ekonomiska villkor, boende Miljön i hemmet, förskolan och skolan(BoU) Arbetsmiljöfaktorer; psykosocial arbetsmiljö Miljöfaktorer (luft, buller mm) och skador Hälso- och sjukvård på lika villkor

Vad påverkar vår hälsa? Forts. Förekomst av smitta, vaccinationer mm. Skyddat/oskyddat sex Fysisk aktivitet Matvanor och BMI Alkohol, narkotika, dopning, tobak och spel Röd text – sämre förutsättningar för grupper med låg utbildning och låg inkomst Svart text kan även betyda att vi inte känner till sambanden t.ex. dopning och smittsaamma sjukdomar

Goda livsvillkor avgörande för folkhälsan

Utmaningarna – goda livsvillkor Minst godkänt i alla lästa ämnen grundskolan: Barn till föräldrar med endast förgymnasial utbildning 46 procent, gymnasial utb. 72 procent resp. högutbildade 87 procent Andelen gymnasieelever som uppnått slutbetyg inom fyra år är 76 procent igenomsnitt, endast 50 procent för barn med lågutbildade föräldrar Arbetslöshet bland unga och låg demokratisk delaktighet, särskilt då föräldrarna har en låg utb. Högutbildade gör fler läkarbesök än lågutbildade i förhållande till vårdbehov. Ensamstående med barn och låg ekonomisk standard, 15 procent 1999 och 29 procent 2008, 220 000 barn Positiva trender: utbildningsnivå , jämställdhet, upplevd diskriminering

Goda livsvillkor – förslag på åtgärder Öka transfereringarna till ensamstående med barn Grund- och yrkesutbildning för dem som är långtidsarbetslösa Vägledning för kommuner för att följa upp ungdomar som inte fullgjort skolplikten och inte är sysselsatta Ökat stöd till skolelever med särskilda behov Följa upp utvecklingen hos barn redan i förskolan på gruppnivå som underlag för resurstilldelning

Goda livsvillkor – förslag på åtgärder Utveckla effektiva styr- och ersättnings system som premierar hälsofrämjande och förebyggande insatser i hela hälso- och sjukvården Undersöka om Västerbottens interventionsprogram för hälsoundersökningar får samma effekt i andra landsting Utveckla indikatorer, följ upp med öppna jämförelser Vägledning för uppsökande och förebyggande hembesök hos äldre

Strategiska området: Hälsofrämjande livsmiljöer och levnadsvanor MO 7 Skydd mot smitt-spridning MO 8 Sexualitet och reproduktiv hälsa MO 5 Miljöer och produkter MO 9 Fysisk aktivitet MO 4 Hälsa i arbetslivet MO 10 Matvanor och livsmedel 2017-04-03

Hälsofrämjande livsmiljöer och levnadsvanor – utvecklingen Försämringar: Antibiotikaresistens, buller, UV-strålning och hudcancer Oförändrat: Matvanor och fysisk aktivitet (hälften av männen och var tredje kvinna överviktig eller fet). Sexualitet och reproduktiv hälsa. Förbättringar: Arbetsorsakade besvär, radon, immunitet pga vaccinering 2017-04-03 Sid 19

Rekommenderade åtgärder: Hälsofrämjande livsmiljöer och levnadsvanor Stärka det hälsofrämjande inslaget i de livsmiljöer där vi bor arbetar och tillbringar större delen av vår fritid: Ta mer hänsyn till hälsa i samhällsplaneringen bl a fysisk aktivitet, luft, vatten, buller och smittspridning Kommuner och skola, stöd för att satsa på barn ungas matvanor och fysisk aktivitet. Erbjuda skolhälsovård och ungdomsmottagningar som främjar sexuell och reproduktiv hälsa FAR (fysisk aktivitet på recept). Utveckla en MOR (mat och recept)

Nationella strategier Matvanor och fysisk aktivitet Sexuell och reproduktiv hälsa Utvärdera det nationella skadeprogrammet och utarbeta en nationell strategi för att förebygga olycksfall (statlig utredning) 2017-04-03 Sid 21

Multiresistenta Stafylococcus aureus

Skydd mot smittspridning Upprätta ett hälsodataregister för att övervaka vårdrelaterade och diagnosrelaterade antibiotikaordinationer (SMI) Stärka det nationella samarbetet kring antibiotikaresistens genom att skapa nationella samarbetsstrukturer (SoS/SMI) Utveckla ett nationellt täckande hälsodataregister (SMI) för allmänna vaccinationer 2017-04-03 Sid 23

ANDT och spel - utmaningar Nära två män av tio och en kvinna av tio har riskabla alkoholvanor. Bruket av narkotika och dopningsmedel tycks öka Dopning är vanligast hos unga män, 18–34 år, som regelbundet styrketränar på gym. 11 procent av männen och 13 procent av kvinnorna röker varje dag, rökning bland unga tycks öka. Drygt 2 procent av befolkningen är problemspelare, mest unga män. 75 000 barn bor med en sådan. Många unga har ofta flera riskfaktorer bland alkohol, narkotika, dopning, tobak och spel.

Rekommenderade åtgärder: ANDT och spel Satsning på att göra lagar och regelverk mer aktuella, tillsyn och kontroll, stävja illegal verksamhet. Prishöjningar genom skatt, begränsad marknadsföring. Metoder för att begränsa tillgänglighet och för tidig upptäckt av riskbruk m.m. Utveckling av och ökad tillgänglighet till behandling. 2017-04-03

Åtgärder alkohol Höja alkoholskatten Öka tillsynen enligt alkohollagen genom att använda effektiva metoder Vidareutveckla tidig upptäckt och kort intervention inom hälso- och sjukvården, SoS Begränsa marknadsföringen av alkohol Alkoholutandningsprov i trafiken – kvalitet, Rikspolisstyrelsen

Åtgärder tobak Höja tobaksskatten Lagstifta om totalt marknadsföringsförbud för tobaksprodukter inkl. exponeringsförbud Lagstifta om fler rökfria miljöer, stödja policyframtagning för rökfri miljö Öka tillgängligheten till tobaksavvänjning

Försäljning av cigaretter och utveckling av prisindex

Övergripande rekommendationer Användning av metoder för att synliggöra folkhälsa i löpande arbetet: HKB och uppföljning och utvärdering Länsstyrelser samordningsfunktion Indikatorer för social hållbarhet, modell för att mäta socioekonomiska skillnader i hälsa Tydligare roller och samverkan: Nationell samordningsgrupp för myndigheter, departement m.fl. Lagfäst plankrav för kommuner 2017-04-03

Varför går det långsamt med förbättringar av folkhälsan? Inte så många förbättringar de senaste 4-5 åren Exempelberäkningar - Tidiga respektive sena åtgärder - Kostnader för att göra respektive inte göra 2017-04-03

Exempel 1: ADHD och kostnader i vuxen ålder då tidiga åtgärder uteblir

Exempel 2: Kostnader med och utan sociala arbetskooperativ

Exempel 3: Landsting och hälsoundersökning-ar-svårt att klara kostnadspuckeln

Hinder och vägar förbi Dagens budgetsystem är för kortsiktiga avgränsade till små organisatoriska enheter en satsar och någon annan får minskade kostnader Det blir omöjligt att se vilka handlingsalternativ som är bäst för hälsan och mest samhällsekonomiskt fördelaktiga. Tänk långsiktigt, samverka, slå ihop budgetar och gör socioekonomiska beräkningar på olika handlingsalternativ! 2017-04-03 Sid 34

Kostnad för ohälsa. Positiv drivkraft. Minst 120 miljarder årligen Räknat på främst på skador, fysisk inaktivitet, ohälsosamma matvanor, alkohol, tobak och narkotika Fokus på kostnader i hälso- och sjukvården samt produktionsbortfall Kostnader saknas för t. ex. arbetsmiljö, dopning, spel, smittosamma sjukdomar, flera miljöfaktorer mm

Hur mycket kostar ohälsan? Målområde Indirekta kostnader Direkta kostnader Övrigt Totalt 5. Miljöer och produkter 24 800 9 000 9 600 43 400 8. Sexualitet och reproduktiv hälsa 950 2 400 - 3 350 9. Fysisk inaktivitet 6 000 830 6 830 10. Matvanor och livsmedel 14 000 3 900 17 900 11. Alkohol 10 700 2 300 4 200 17 200 11. Narkotika 2 100 7 500 12 000 21 600 11. Tobak 6 800 2 500 9 300 65 350 28 430 119 580 2017-04-03

Vilka drivkrafter kan motverka Goda livsvillkor? Ekonomiska utvecklingen – nedgång, skolan och arbetsmarknaden Brist på bra beslutsunderlag för beslutsfattare - stuprörsorganisationer Demografiska utvecklingen – allt fler äldre i förhållande till gruppen yrkesverksam ålder

Vilka drivkrafter kan motverka Hälsofrämjande livsmiljöer och levnadsvanor? Klimatförändringarna Inflyttningstrycket på storstäderna och samhällsplaneringen Smitta: Spridningen av nya MRSA mm

Vilka drivkrafter kan motverka ANDTS-arbetet? Illegal verksamhet; smuggling, illegal tillverkning Internationell marknad; spel, marknadsföring alkohol, försäljning via internet Samhälleliga värderingar t.ex. legalisera droger

Framtidens folkhälsa – allas ansvar Centrala myndigheter Länsstyrelser Landsting och regioner Kommuner Ideella organisationer Näringsliv Arbetsgivare Den enskilde medborgaren 2017-04-03

Sammanfattande slutsatser Ohälsosamma levnadsvanor och olycksfall kostar minst 120 miljarder per år – kostnader som till stor del är onödiga. Viktigast att göra: Ge barn och unga en bra start i livet och satsa på hälsofrämjande livsmiljöer. Räkna kostnader inför beslut! Det kan bli mycket dyrare med sena åtgärder eller att avstå helt ifrån åtgärder! Alla har ett ansvar – alla kan bidra. Samverka! 2017-04-03

Framtidens folkhälsa kan bli en vinst för alla 2017-04-03 Sid 42 42