Hur lockar vi fler besökare till Roslagen? Informationsmöten 11 jan – 3 feb Dan Löfgren.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2012 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
Advertisements

Regional digital agenda för Östergötland
Vägen till det goda livet Kommunvis förberedelse inför skapandet av delregional genomförandeplan.
Anna Pegelow – E-delegationen Magnus Enzell - Näringsdepartementet
Främja Kvinnors Företagande i Blekinge Första utlysningen – beviljade projekt Catharina Rosenquist.
Nationell Strategi Vattenbruk • Varför en strategi • Målsättning • Hur vi tänkt göra.
Välkommen till Norrtälje uppstart - möte 12 juni 2007.
Handeln och besöksnäringen går hand i hand Visit Västernorrland Turismforum 6 oktober 2011 Yvonne Ingman, vice vd.
FJÄLLVÄRLDEN! KOMPETENS! RESPEKT!. Snöskoterns roll för turismen och regional utveckling utifrån den Nationella Strategin 2020.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
1 Regionens Internationella dag, Konsert & Kongress, 25 mars 2010 Jan Owe-Larsson, Styrelseordförande, Regionförbundet Östsam Regionförbundet Östsams internationella.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Affärsutvecklingscheckar •För utveckling av varor och tjänster •För internationalisering 1.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Uppdrag att stärka utveckling av lokal service Syfte: Ökad tillgänglighet till service i gles- och landsbygder.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Pilotkommuner för serviceutveckling - vad erbjuds och vad krävs?
Regional tillväxt- och innovationspolitik Claes Norell
Regional digital agenda för Östergötland
Aktuella frågor på EU-nivå
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Presentation Jämte, Estland, Västerbotten, Stockholm.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1.
Kommunikationsplan Uppdrag Med bakgrund från GO-konferensen 2008 gavs sekretariatet i uppdrag att arbeta fram en kommunikationsplan för GÖTEBORG- OSLO.
Folktandvården Norrland
1 Geografiska perspektiv på tillväxt spelar roll Politikens fokus; -Hur tas hela landets tillväxtpotential tillvara? Vårt arbete; -Hur ser tillväxtförutsättningarna.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Tillväxtverket 1 Ny myndighet – nya möjligheter.
Årsbokslut för svensk turism 2013
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
Styrning Mina meddelanden
PROJEKT FJÄLLVÄGEN 2012 – 2014 Både en resa och ett mål! Den kortaste vägen från kust till fjäll. Ett vinnande stråk genom samverkan! Det är en god vana.
”Vägen mot e-samhället”
”Vägen mot e-samhället”
Offensiv orientering »Vi ska erbjuda en idrott där alla kan vara med på sina egna villkor »Vi ska utveckla vår idrott i en offensiv anda som tar hänsyn.
Enkel turismkunskap.
Oavsett inställning, oavsett position påverkas vi av globaliseringen! Gränser rivs, länder blir regioner, tekniken skapar nya möjligheter, ungdomar har.
Upphandlingsutredningens slutbetänkande och aktuella domar Frukostmöte den 18 sept 2013 i Malmö Erik Backlund Juridik AB 1.
Tankar från kompetensförsörjningsprojektet
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
OECD Territorial Review of Sweden
Idéburet Offentligt Partnerskap
Agenda myndighetsmötet 21 mars
Att stödja övergången till en koldioxidsnål ekonomi inom alla sektorer
Regionalt utvecklingsprogram
EU:s Sammanhållningspolitik Fyrbodal Sverker Berglund Europeiska Unionen Europeiska regionala utvecklingsfonden Europeiska Socialfonden.
God hälsa och positiv livsmiljö för alla i Jämtlands län Bäckedals folkhögskola Uppdaterat: Långa och korta kurser inom olika gamla.
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
OECD Territorial Review Skåne. Syfte: för att ha ett bra kunskapsunderlag inför det kommande regionala utvecklingsprogrammet och det nya strukturfondsprogrammet.
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
Utvecklingsstrategi för Örebroregionen
Niklas Lundin Näringsdepartementet
Vision 2020 – Kraftsamling Ängelholm Vision 2020 – Kraftsamling Ängelholm Samverkan mellan näringslivet, kommunen, Regionen, statliga organisationer,
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Regional utvecklingsstrategi – RUS – antogs 2010 Mobilisering och kraftsamling Regionala prioriteringar En riktningsgivare med vision, mål och strategier.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Regionalt serviceprogram- Jämtlands län
Swedish Welcome Christian Åberg Umeå
Örebroregionen - Indiens brofäste till Skandinavien Tisdag
Uppstartsmöte Nytt Landsbygdsprogram Vad händer nu? Sid 1.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 2 september 2013.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Turismens årsbokslut 2013 Dennis Bederoff Projektledare Tillväxtverket
”Målet med den regionala tillväxtpolitiken är utvecklingskraft i alla delar av landet med stärkt lokal och regional konkurrenskraft”. PROP. 2013/14:1 UTGIFTSOMRÅDE.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2014 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
Kraftsamling/nätverk – regionalt och nationellt Konkreta förslag och behovsanalyser Internationella jämförelser Innovation för tillväxt
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
I Västmanland löser vi globala utmaningar Affärsplan Västmanland
Befintlig forskning om och med Resurscentra för kvinnor
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
Där idéer blir verklighet
Basfakta skogsnäringen, 2017
Presentationens avskrift:

Hur lockar vi fler besökare till Roslagen? Informationsmöten 11 jan – 3 feb Dan Löfgren

Program 18.30Nationell strategi för besöksnäringen 19.00Paus, kaffe och smörgås 19.20Gemensamt destinationsbolag i Roslagen 19.45Frågor och diskussion 20.30Avslutning

Stark tillväxt för svensk turism de senaste tio åren

Utländsk konsumtion i Sverige ökar mer än den inhemska konsumtionen

Turismens exportvärde ökar – betydelsefull varuexport minskar

Resevalutaunderskottet fortsätter att minska

Turismen skapar stora intäkter

Sammanfattning – Besöksnäringens betydelse i Sverige • Besöksnäringen blir allt viktigare för sysselsättning och ekonomisk tillväxt • 2009 omsatte näringen 252 miljarder kronor och hade anställda på årsbasis • Påverkar bilden av Sverige utomlands och den regionala utvecklingen

Andelen som kommer från Roslagen – Vaxholm, Österåker, Östhammar och Norrtälje är ca…..

…1%!

Nationell strategi – hållbar tillväxt för företag och destinationer i svensk besöksnäring

Svensk Turism AB •SHR •SCR •SLAO •Svensk Handel •Jämtland-Härjedalen Turism •SAS •SJ •Viking Line •Stena Line, Strömma Turism, Transportgruppen, STF, FörTur m.fl.

Målgrupper Näringen själv: Företag Näringslivsorganisationer Destinationer Offentliga aktörer:Kommuner Regioner Myndigheter Statliga bolag Regering Riksdag

Vision 2020 Besöksnäringen: Sveriges nya basnäring

Vision en fördubbling av svensk turism! Mål Omsättning (Mdr kr) Exportvärde (Mdr kr) Antal anställda Antal exportmogna destinationer Image NBI Ranking1098

Vägar mot mål och vision 2020 • Tre fokusområden • Fyra strategiska mål • Sex huvudstrategier

1.Destinationsutveckling och teman 2.Offensiv marknadsföring och försäljning 3.En samordnad besöksnäring Tre fokusområden

1.Attrahera så många utländska besökare som möjligt inom de prioriterade målgrupperna 2.Utveckla fler exportmogna destinationer 3.Stödja redan exportmogna destinationer så att de kan öka sina volymer 4.Få fler svenskar att resa och utnyttja besöksnäringens tjänster i Sverige Fyra strategiska mål

1.Strategi för destinationsutveckling – att utveckla destinationer i världsklass 2.Strategi för finansiering – att attrahera kapital som accelererar utvecklingen av näringen 3.Strategi för samverkan mellan privat och offentlig sektor Sex strategier

4. Strategi för marknadsföring – att attrahera utvalda målgrupper 5.Strategi för entreprenörskap, företagande och kompetens 6.Strategi för hållbar besöksnäring Sex strategier

1.Urban Nature – svenska storstadsupplevelser 2.Natural Playground – Sverige som naturlig lekplats 3.Swedish Lifestyle – svenska kulturupplevelser 4.Vitalised Meetings – nyskapande mötesarrangemang Visit Swedens fyra positionsteman

1.Natural Playground – Sverige som naturlig lekplats 2.Swedish Lifestyle – svenska kulturupplevelser 3.Vitalised Meetings – nyskapande mötesarrangemang 4.Urban Nature – svenska storstadsupplevelser Enkätresultat positionsteman

•Stor ekonomi med ökad status •Samverkan, destinationer och teman •Tillgänglighet och hållbarhet i fokus •Utbildning, kompetens och innovationer i världsklass •Det är intressant och attraktivt att arbeta i den växande besöksnäringen Besöksnäringen 2020

En framgångsmodell för Sverige, Roslagen och Norrtälje?

PAUS!

Varför gemensamt destinationsbolag i Roslagen?

Bakgrund 1.Nationell strategi för besöksnäringen 2.Tio års erfarenhet av samarbete 3.Ändrade förutsättningar i omvärlden 4.Uppdrag från kommunstyrelsen

1. Nationell strategi •Samverkan geografiskt •Samverkan privat och offentligt •Exportmogna destinationer

2. Tio års samverkan •Ordning och reda •Kostnadseffektivitet •Ökad kännedom

3. Omvärlden •Ökade krav •Marknadstillväxt •Digitalisering

4. Uppdraget •Förankring med aktörerna •Förhandling med övriga kommuner •Förslag till beslut

Problemen •Avbrutna upphandlingar •Kommunallagen •Konkurrensneutralitet

Destinationsbolag •Kostnadseffektivitet •Kommersiell aktör •Naturligt nästa steg

Verksamhet •Destinationsutveckling •Drift av samtliga turistbyråer •Drift av Marknadsplats Roslagen •Samverkan med omvärlden

Marknadsplatsen

Principer •Kommunerna minoritetsägare •Lika stora poster för kommunerna •Driftbidrag nödvändiga •Privat kapital i majoritet

Bolagsbildning •Ombildning av Visit Östhammar •Ny verksamhetsidé •Ny bolagsordning •Nyemission

Frågeställningarna: 1.Är ett gemensamt destinationsbolag rätt verktyg? 2.Är modellen för ägande och styrning rätt? 3.Är den föreslagna verksamheten den rätta? 4.Vilka är alternativen?

Målet En av Sveriges fem mest attraktiva destinationer!

Vad sker nu? 1.Möten under januari-feb 2.Förhandlingar 3.Förslag till beslut mars-april 4.Bolagsbildning

Kommande möten Information för intresserade aktieägare?