Hur lockar vi fler besökare till Roslagen? Informationsmöten 11 jan – 3 feb Dan Löfgren
Program 18.30Nationell strategi för besöksnäringen 19.00Paus, kaffe och smörgås 19.20Gemensamt destinationsbolag i Roslagen 19.45Frågor och diskussion 20.30Avslutning
Stark tillväxt för svensk turism de senaste tio åren
Utländsk konsumtion i Sverige ökar mer än den inhemska konsumtionen
Turismens exportvärde ökar – betydelsefull varuexport minskar
Resevalutaunderskottet fortsätter att minska
Turismen skapar stora intäkter
Sammanfattning – Besöksnäringens betydelse i Sverige • Besöksnäringen blir allt viktigare för sysselsättning och ekonomisk tillväxt • 2009 omsatte näringen 252 miljarder kronor och hade anställda på årsbasis • Påverkar bilden av Sverige utomlands och den regionala utvecklingen
Andelen som kommer från Roslagen – Vaxholm, Österåker, Östhammar och Norrtälje är ca…..
…1%!
Nationell strategi – hållbar tillväxt för företag och destinationer i svensk besöksnäring
Svensk Turism AB •SHR •SCR •SLAO •Svensk Handel •Jämtland-Härjedalen Turism •SAS •SJ •Viking Line •Stena Line, Strömma Turism, Transportgruppen, STF, FörTur m.fl.
Målgrupper Näringen själv: Företag Näringslivsorganisationer Destinationer Offentliga aktörer:Kommuner Regioner Myndigheter Statliga bolag Regering Riksdag
Vision 2020 Besöksnäringen: Sveriges nya basnäring
Vision en fördubbling av svensk turism! Mål Omsättning (Mdr kr) Exportvärde (Mdr kr) Antal anställda Antal exportmogna destinationer Image NBI Ranking1098
Vägar mot mål och vision 2020 • Tre fokusområden • Fyra strategiska mål • Sex huvudstrategier
1.Destinationsutveckling och teman 2.Offensiv marknadsföring och försäljning 3.En samordnad besöksnäring Tre fokusområden
1.Attrahera så många utländska besökare som möjligt inom de prioriterade målgrupperna 2.Utveckla fler exportmogna destinationer 3.Stödja redan exportmogna destinationer så att de kan öka sina volymer 4.Få fler svenskar att resa och utnyttja besöksnäringens tjänster i Sverige Fyra strategiska mål
1.Strategi för destinationsutveckling – att utveckla destinationer i världsklass 2.Strategi för finansiering – att attrahera kapital som accelererar utvecklingen av näringen 3.Strategi för samverkan mellan privat och offentlig sektor Sex strategier
4. Strategi för marknadsföring – att attrahera utvalda målgrupper 5.Strategi för entreprenörskap, företagande och kompetens 6.Strategi för hållbar besöksnäring Sex strategier
1.Urban Nature – svenska storstadsupplevelser 2.Natural Playground – Sverige som naturlig lekplats 3.Swedish Lifestyle – svenska kulturupplevelser 4.Vitalised Meetings – nyskapande mötesarrangemang Visit Swedens fyra positionsteman
1.Natural Playground – Sverige som naturlig lekplats 2.Swedish Lifestyle – svenska kulturupplevelser 3.Vitalised Meetings – nyskapande mötesarrangemang 4.Urban Nature – svenska storstadsupplevelser Enkätresultat positionsteman
•Stor ekonomi med ökad status •Samverkan, destinationer och teman •Tillgänglighet och hållbarhet i fokus •Utbildning, kompetens och innovationer i världsklass •Det är intressant och attraktivt att arbeta i den växande besöksnäringen Besöksnäringen 2020
En framgångsmodell för Sverige, Roslagen och Norrtälje?
PAUS!
Varför gemensamt destinationsbolag i Roslagen?
Bakgrund 1.Nationell strategi för besöksnäringen 2.Tio års erfarenhet av samarbete 3.Ändrade förutsättningar i omvärlden 4.Uppdrag från kommunstyrelsen
1. Nationell strategi •Samverkan geografiskt •Samverkan privat och offentligt •Exportmogna destinationer
2. Tio års samverkan •Ordning och reda •Kostnadseffektivitet •Ökad kännedom
3. Omvärlden •Ökade krav •Marknadstillväxt •Digitalisering
4. Uppdraget •Förankring med aktörerna •Förhandling med övriga kommuner •Förslag till beslut
Problemen •Avbrutna upphandlingar •Kommunallagen •Konkurrensneutralitet
Destinationsbolag •Kostnadseffektivitet •Kommersiell aktör •Naturligt nästa steg
Verksamhet •Destinationsutveckling •Drift av samtliga turistbyråer •Drift av Marknadsplats Roslagen •Samverkan med omvärlden
Marknadsplatsen
Principer •Kommunerna minoritetsägare •Lika stora poster för kommunerna •Driftbidrag nödvändiga •Privat kapital i majoritet
Bolagsbildning •Ombildning av Visit Östhammar •Ny verksamhetsidé •Ny bolagsordning •Nyemission
Frågeställningarna: 1.Är ett gemensamt destinationsbolag rätt verktyg? 2.Är modellen för ägande och styrning rätt? 3.Är den föreslagna verksamheten den rätta? 4.Vilka är alternativen?
Målet En av Sveriges fem mest attraktiva destinationer!
Vad sker nu? 1.Möten under januari-feb 2.Förhandlingar 3.Förslag till beslut mars-april 4.Bolagsbildning
Kommande möten Information för intresserade aktieägare?