Enklare i eSamhället Lennart Jonasson.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Advertisements

Nu formas Sveriges innovationsstrategi Statssekreterare Catharina Håkansson Boman SISP Innovationsriksdag Kalmar 10 maj 2011 Ny innovationsstrategi och.
Välfärdsteknologi inom äldreomsorgen – erfarenheter från Sverige
Från UFO till FoU. ”Från UFO till FoU resan” •Obekant –Familjärt •Ogripbart – begripligt •Från något som rör andra till något som rör mig.
e-samverkan i Norrbottens län
Konferens om den Nationella IT-strategin för vård och omsorg
Förslag till inrättande av gemensam nämnd
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Elektronisk handel Aktuella frågor Kerstin Wiss Holmdahl Svenska Kommunförbundet 7 december 2004.
Informationsstruktur Förutsättning för vad?
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
eHälsa Begreppet inkluderar helheten av elektronisk kommunikation
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
Vårt uppdrag Att tillvarata medlemskommunernas intressen, främja deras samverkan och att ge dem service.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Strategi för eSamhället
Ehälsokommitténs diskussionspromemoria ”Nästa fas i e-hälsoarbetet”
Tillväxtfrågor på SKL Entreprenörsregionen 1 december 2011
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Välkomna till en dag om eArkiv
Trender inom statsförvaltningen
”Vägen mot e-samhället”
”Vägen mot e-samhället”
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
Tekniska arkitekturen för vården RIVTA 2.1
Västra Götaland.
Lantmäteriets informationsförsäljning
Vägar till en jämlik hälsa
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Regionalt utvecklingsprogram
19 april april 2006 Hållbarhetsrådet 1/ bildades Hållbarhetsrådet Tillhör Boverket, med eget Råd som beslutar om.
Implementering av Nationell strategi för eHälsa och eSamhället
SKL har beslutat om Strategi för eSamhället
Vilken roll har de idéburna organisationer Kärt barn har många namn – idéburna, ideella, non-profit, kooperativ och sociala företag Unikt inte komplement.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Breddtjänster - ett nytt skede i IT-politiken IT-kommissionen och Region Skåne Lund 26 september 2002.
Nationellt samarbete eHälsa HSU Generell titel 2 remisser från SKL Den första presenterades 14 mars. Regionstyrelsen beslutade 27 mars. Remissen.
Samverkan kring öppna data © KSL 2014 Text & form: gdz / mhe.
Digitalisering för bättre välfärd
Den digitala vägen till morgondagens vård & omsorg
Uppföljning av internationella benchmarks inom E-förvaltning
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
Varför e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA För samhället, medborgarna, företagen och för verksamheterna.
––– Närmare koppling till sakfrågor Stockholm
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
Genomförda och pågående aktiviteter Regional och delregional utveckling av eSamhället i Västra Götaland.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016 Överenskommelse mellan staten och SKL.
Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice.
Timeline – eHälsa i Jämtlands län
Information på Uppföljningsmöte
Tillsammans för en smartare välfärd
Välkommen!. Välkommen! Erika Ericsson, eHälsomyndigheten 25 april kl Nuläget för arbetet med gemensamma standarder – eHälsomyndighetens uppdrag.
Standarder – hur ser en användare på dem?
SLL om tjänster för det kommunala området
Omställningen av hälso- och sjukvården
Digitalt först med användaren i fokus
Vad innebär regionbildningen?
Information på Uppföljningsmöte
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Kommundirektören och digitaliseringen
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Strategi för hälsa ”Strategi för hälsa innebär att Sveriges viktiga välfärdsverksamheter; skola, socialtjänst, vård- och omsorg, hälso- och sjukvård ska.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Enklare i eSamhället Lennart Jonasson

Den digitala revolutionen Den digitala revolutionen ändrar på ett omvälvande sätt förutsättningarna för stora delar av samhällslivet, såväl nationellt och internationellt och inom vitt skilda områden t.ex. Politik och demokrati Affärsverksamhet Information, kommunikation och nöjen Kunskapsbildning och kunskapsspridning Socialt samspel över alla gränser

Kommuner, landsting och regioner har en nyckelroll i eSamhället Kommuner och landsting står för 70 – 80 % av medborgarkontakterna 8 av 10 företagare har kontakt med kommunen

eSamhället är ojämnt fördelat Mindre kommuner har mycket svårt att göra den förändringsresa som e-förvaltning innebär. För att överbrygga skillnaderna krävs ökad kompetens, bättre styrning, kraftsamling och samverkan både på lokal, regional och nationell nivå. Kan hota det lokala självstyret.

Inspel från kommuner, landsting och regioner ”SKL bör peka med hela handen, ha ett koncerntänk” ”Vi sitter i knäet på leverantörerna” ”Vi ser den nationella IT-strategin för vård och omsorg och förslagen om e-förvaltning som en av de största utmaningar den offentliga förvaltningen någonsin ställts inför ” ”Det är förvånande att politiker inte har krävt mer på det här området” ”Samverkan är på allas läppar och det känns ärligt menat.” ”Det finns ingen samsyn. Det behöver bli mer synkroniserat” ”Det behövs standardiseringar och gemensamma lösningar” ”Det handlar om att tillmötesgå medborgarnas förväntningar”

SKL har beslutat om Strategi för eSamhället Strategins övergipande mål*: Enklare vardag för privatpersoner och företag. Smartare och öppnare förvaltning stödjer innovation och delaktighet. Högre kvalitet och effektivitet i verksamheten. * Även E-delegationen har antagit dessa mål och de ingår i Digitala agendan

Strategins insatsområden Ledning och styrning Kraftsamling och samordning på nationell nivå Samverkan och ansvarstagande lokalt och regionalt Lagar och regelverk Samverkansmöjligheter Digital ärendehantering och informationsförsörjning Offentlighet och sekretess Informationsstruktur och begrepp Främja användning och öka kompetens Infrastruktur och informationssäkerhet Öppenhet istället för stuprör och inlåsning Informationssäkerhet

SKL:s styrelses beslut om strategin innebär: Att det är nödvändigt att kommunal sektor i högre grad samverkar kring utveckling av e-förvaltning i linje med strategins mål och insatsområden. Att SKL har ett övergripande uppdrag för att stödja kommuners, landstings och regioners utveckling av e-förvaltning. Att SKL återkommer till sina medlemmar rörande behov av gemensamma överenskommelser och finansiering kring utveckling av e-förvaltning.

Gemensam kraftsamling nödvändig! Den stora majoriteten av landets kommuner saknar tillräckligt med resurser och kompetens för att kunna utnyttja e-samhällets stora möjligheter till ökad service, produktivitet och öppenhet. Merparten av kommunsektorns e-tjänster bör vara generiska och kunna implementeras i samtliga kommuner, landsting och regioner. Den offentliga sektorn måste gemensamt kraftsamla för att utnyttja potentialen till ett ökat värdeskapande för privatpersoner, företag och organisationer.

Verksamhet och tjänster Telekom El, värme & VA Transport Industri Kultur Turism Media FoU Miljö Vård Lokalt näringsliv Hantverk Handel Verksamhet och tjänster Fritid Skola Fastighet & Bygg Bank & Försäkring Omsorg Jordbruk, skog tekniska plattformar juridik affärs- modeller Mjuk infrastruktur transmission lagring gränssnitt signering avtal Protokoll, IP licenser standards domänhantering behörighet e-id stomnät tomrör radiolänk ADSL kabel-TV Hård infrastruktur fastighetsnät PLC WiMax kopparnät WiFi lokala nät (fiber) TV 3G GSM Radio 10

Bärande principer för SKL:s arbete med e-samhället Ansvarsfördelning i utvecklingen av eSamhället SKL Med hänsyn till hela den kommunala bredden av verksamheter driva på, samordna och skapa förutsättningar för kommunal sektors utveckling av e-förvaltning. Tillsammans med medlemmarna, i samverkan med marknaden och staten, kravställa kostnadseffektiva e-tjänster som kan avropas av medlemmarna. STATEN - i samverkan med kommunal sektor & SKL Utveckla ett översiktligt ramverk för informations- och kommunikationsteknologin. Utveckla och finansiera delar av den mjuka infrastukturen som e-id, olika typer av katalogtjänster. Definiera termer och begrepp inom olika sakområden, i många fall i en internationell kontext. Lagstiftning som möjliggör.

CeSams huvudprocess -en helhet med flera delar Identifiera behov Process-beskrivningar och specifikationer Kravställning och upphandling Implementering Drift och förvaltning

Center för eSamhället eHälsa Skola Näringsliv och arbete Samhälls-byggnad, trafik och miljö Kultur, fritid och besöks-näring Demokrati och delaktighet Gemensamt kansli och programkontor Stödprocesser Grundläggande strukturella förutsättningar Lagar & regler, Informationsstruktur & begrepp, Infrastruktur & informationssäkerhet