Tillsynare på FI Tillsynsforum Helena Pettersson 2009-11-04.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Regeringsuppdrag Vägledning till byggnadsnämnderna i deras arbete med tillsyn Stefan hallin.
Advertisements

Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Tidsplan för införande av Basel 2 i Sverige
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Förvaltningen av guld- och valutareserven & Betalningssystemet RIX
Från idé till lönsamt företag. 2. Från idé till lönsamt företag 3. Definitionen av Mentorskap för ALMI •Mentorskap är en ömsesidig relation där båda.
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
Ett webbaserat rekryteringsverktyg för alla branscher!
Hushållningssällskapet Rådgivning Nord AB Vår kompetens ger näring till din verksamhet! Vi erbjuder företagsrådgivning och driver utvecklings- projekt.
Vetenskaplig Metod.
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Välkomna! Förskrivarens juridiska ansvar kontra patientens egenansvar
Branschorganisationer och konkurrensreglerna
Rådgivningen, kunden och lagen Möte med branschen fredag den 4 maj 2007 Helena Pettersson Ann-Christine Ihrfelt
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Mål och betygskriterier
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Examensarbete • Planering •Planeringsrapport •Genomförande •Ett utfört arbete •Skriftlig rapport •Opponering •Muntlig •Skriftlig dokumentation.
Patient vistades ensam i sjukhusets
Meritportfölj målet - CV och presentation
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
KUND: Psoriasisförbundet/Pfizer Novus: Helena Björck Ida af Robson
Intervju inför ViV-projektet.
Ewa Lidén Kassel Projekt nr Introduktion 2009 Verktyg 6 och 7 Ergo-Check Arbetsställnings- Check.
1 Skolverkets utbildningsinspektion Vi inspekterar för att förbättra.
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
Vanliga fel vid riskbedömning
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Community Readiness Baseras på teorier om Community Developement -Organisationsteori -Psykologiteorier Har använts inom alkohol och drogmissbruk, våld.
Om utformningen av statlig tillsyn
1 Landstinget Blekinge - en behovsstyrd hälso- och sjukvård - Allt vi gör har sin utgångspunkt i hälso- och sjukvårdslagen och tandvårdslagen Målet för.
Tillståndsöverföring - vad bör man tänka på?
PROEFF ”Projekt för energieffektivisering i skånska företag genom tillsyn och rådgivning” GRUNDUTBILDNING -Energieffektivisering och energitillsyn 20 mars.
Modell för Utveckling av ledningssystem
Fonder och fondsparande. Vad är en fond? En fond är en samling (portfölj) värdepapper utgivna av olika företag. Den som investerar i en fond äger en andel.
Informationssökningsprocessen:
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2009 April 2009 Project #:
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2010 Juni 2010 Project #:
Fonder och fondsparande. Vad är en fond? En fond är en samling (portfölj) värdepapper utgivna av olika företag. Den som investerar i en fond äger en andel.
Kärnkompetens Vilken är vår affär? Kompetens: Vetande (digitalt) Kunnande (analogt) Erfarenhet Värderingar Socialt nätverk Kompetens överförs.
Landskrona Per-Arne Ström Finansinspektionen
Efterbehandlingens ABC En översiktlig introduktion till efterbehandling av förorenade områden.
Kamratutvärdering Lerum
Välkommen till! Varför QualisTorget – vad kan QualisTorget göra för Er skola? QualisTorget beskriver denna webbtjänsts funktion på ett bra sätt, eftersom.
CE-märkning och tillsyn i praktiken Hearing Näringslivets hus Nils Ahlén.
Regeringsuppdraget Länsstyrelsernas tillsyn: Granskning av handläggning och dokumentation Granskning av anmälningar Särskild tillsyn av alla HVB Tillsyn.
Grundkurs för informatörer Pensioner och försäkringar.
Presentation vid Internrevisionsdagarna
Scope Vad vi intygar Gabriel Bosaeus Scope Vad sägs om scope.
1 Allmänheten om ljudböcker Rapport från opinionsundersökning 7 april 2009 Lars Björkman Viktor Wemminger.
Arbetet med att stärka konsumenternas makt på finansmarknaden Gunnar Larsson GD/KO Konsumentverket
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Detaljplan enligt nya PBL seminarium på länsstyrelsen Sammanställning av diskussionsfrågor.
Grundkurs för informatörer Pensioner och försäkringar.
Vad gör Almi?.
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv Presentation av två pågående projekt Praxis från UKÄ, Högskoleverket och ÖNH Gruppdiskussioner.
Finansinspektionen Vi övervakar finansmarknaden. Historia.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Arbetsmiljöansvar inom Kinda kommun
Inspektioner vid akutmottagningar i Värmland och Gävleborgs län
Hur mår Sveriges intranät?
Projekt inom Miljösamverkan Västra Götaland och Miljösamverkan Halland
Lärosätestillsyn – en pilotstudie
Avtalsvillkor för fiberanslutning
Årlig revision Ekonomidag Stockholms universitet
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Tillsynare på FI Tillsynsforum Helena Pettersson

2 Vad gör FI? Utformar regler och skriver föreskrifter på den finansiella marknaden Ger vägledning till banker och finansiella företag under tillsyn Tillsyn över 3900 banker och finansiella företag. Kontrollerar att de gör det de får inom ramen för sina tillstånd från FI Granskar att banker och finansiella företag följer reglerna Bedömer brister och kan besluta om sanktioner logga

3 Vilka är vi? GD och ledning Rättsavdelning Försäkring och Fond Marknad Bank och Värdepapper Förvaltning Information

4 Inspektör på FI Ingen särskild utbildning idag. Vi planerar att utveckla en inspektörsutbildning med inriktning på både sakområden och särskilda områden för de som granskar, till exempel intervjuteknik De flesta idag är ekonomer eller jurister En allmän introduktionsutbildning på FI Man bör: Ha sakkunskap inom området Ha erfarenhet från verksamhet som granskas Ha god analysförmåga Vara nyfiken och målinriktad

5 Exempel på granskningar Aviserade platsundersökningar då vi talar om när vi kommer och varför. Kan vara tematiska eller incidentstyrda Överraskande platsundersökningar, då vi meddelar strax innan vi kommer eller bara ”dyker upp”. Alltid incidentstyrda FI ”bjuder in” personer hos aktuell bank eller finansiellt företag för intervju

6 Hur granskar vi? Kontrollerar instruktioner, riktlinjer och till exempel styrelseprotokoll Tar stickprov på kunddokumentation och informationsmaterial, på plats eller tar med materialet till FI Kontrollerar att funktioner finns på plats och är bemannade med rätt kompetens Kontrollerar vem som gör vad i praktiken och att funktioner är fysiskt åtskilda Intervjuar medarbetare Intervjuar kunder Agerar kund själva

7 Hur vill vi uppfattas?

8

9 Hur stöttar FI sina inspektörer? Alla får ”skolas” in först genom att gå bredvid erfaren inspektör Ingen går någonsin ut ensam på undersökning Utvärderingar för att dra lärdom av tidigare granskningar Löpande metodutveckling Mallar och instruktioner för hur vi ska gå tillväga Hjälpmedel såsom bandspelare

10 Erfarenheter Man ska ha en tydlig problemformulering innan man går ut Göra avgränsningar inom granskningen, vi kan inte kontrollera allt FI ska vara transparanta. Det kan skapas onödig misstänksamhet och frustration om vi inte talar om vad vi gör och hur FI ska vara tydliga med avsikt och de verktyg, metoder och processer vi kan använda Måste vara 100-procentigt objektiva. Vid ett överklagande av FI:s beslut ska alla tvivel om subjektiva bedömningar kunna avfärdas

11 Vad bör man tänka på? Ta reda på så mycket fakta som möjligt innan man går ut Ta stickprov på plats och se till att få titta i dokumenten själv Se till att få tala med andra än de som ledningen har förberett Var inte rädd för att vara besvärlig Tänk dig in i konsumentens situation Ge aldrig upp

12