Hållbara transporter ”Så skapas smarta trafiklösningar”

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kreditmarknad, Arbetsmarknad, Aktiemarknad
Advertisements

Gratis kollektivtrafik för Studenter!
HVDC och bilder Vilken är politikens roll i en starkt föränderlig energimarknad?
~ Den första mobiltelefonen ~
Samhällsekonomi 2.
Bensinpris God dag, Jag har hört, Att bensinpriset kan inom den närmaste framtiden komma upp till Sek 17,00.
Mobility on Demand Miljövänlig, kostnadseffektiv och imagestärkande mobilitet.
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Demokrati och diktatur
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
Ekonomi i olika klimatåtgärder Klimatkollen Nässjö 18 april 2012.
Familjens ekonomi Jacob Freij, Mogärdeskolan 4-9, Vetlanda –
Vad innebär val av vårdenhet?
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
Miljödepartementet Framtidsjobb & stärkt konkurrenskraft för dem som bidrar till giftfri vardag? Lena Ek, Fores, nov 2013.
Fö 7 - Produktionsfaktorer
Varför används det som fungerar så sällan? Varför är det som inte fungerar så populärt? Några reflektioner och observationer Jonas Eliasson Professor Transportsystemanalys,
Hur fattas utrikespolitiska beslut?
Samlad effektbedömning alla planer 1.Innehåll för nationella planen 2.Kompletteringar för att täcka alla planer 3.Arbetsformer Mattias Lundberg, WSP Analys.
F12: sid. 1 Föreläsning 12 Gränser för ekonomisk politik  Kan politiska beslutsfattare styra ekonomin rätt?  Vill politiska beslutsfattare styra ekonomin.
Jonas Åkerman    Avdelningen för miljöstrategisk analys – fms /KTH
Resmål och resvägar Val av transport.
Ränta och inflation Företagen Ränta Konsumenter
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
Jonas Eliasson Professor Transportsystemanalys, KTH
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Workshop inför Projektet
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
Fråga 1.2 Efter att ha fått olika bedömningar av klimatförändringarna och deras konsekvenser presenterade för dig, i vilken utsträckning är du bekymrad.
Produktionsfunktionsansatser Tillgänglighetsansatser Regionförstoring eller regionförtätning? Hur mycket av tillväxteffekter fångas av samhällsekonomiska.
En konsument är en person som förbrukar varor och tjänster.
Varför energieffektivisering?
Mer om tidsvärden Jonas Eliasson Professor Transport systems analysis, KTH Director Centre for Transport Studies.
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
Kan kommunsektorn växa realt med 2 procent per år? Lars Calmfors Kommek, Malmömässan 21 augusti 2014.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Lönar det sig att gå före? MILJÖEKONOMI 10 Mars 2011 Eva Samakovlis.
Tredje världskrig Hur kan ett tredje världskrig uppstå och vart kommer Sverige stå? Ellen, Julia, Leo och John.
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Val av transport till resmålet.
Göran Hellmalm SKL. Jagar hungriga vargar bäst? Behov Resurser Tid.
Logikprogrammering 21/10 Binära träd
BNP (BruttoNationalProdukt):
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
God bebyggd miljö. Övergripande vision Gäller alla kommuner Glömmer inte landsbygd Nu miljömål På sikt total hållbarhet Ta sats för snabb ökning Ett län.
Styrelsen för Blekinge Tekniska Högskola har beslutat att från och med september 2008 vara klimatneutral. Här följer frågor och svar om BTH och klimatneutralitet.
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Vad kan olika aktörer göra för att öka kollektivtrafikens marknadsandel? Och varför ska de göra det? Karin Brundell Freij, WSP
Samhällsresurser och fördelning
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
 Offentlig sektor – all verksamhet som drivs av stat, landsting och kommun. Främst tjänster inom offentlig sektor ex lärare, sjukvårdspersonal, poliser.
Kort ekonomisk historia. Vad krävs för att en vara ska tillverkas?
Samhällsekonomi Ekonomiska system. Vad är ekonomi? Ordet ekonomi kommer från grekiska ordet för hushållning. Ekonomi handlar om hur vi bäst använder de.
Låna pengar direkt? Pengar fattas för det mesta kan man tycka. Åtminstone fattas de just då de behövs som mest. Hur många gånger har du fått försaka något,
1 Medfinansiering - växelspelet mellan stadsbyggnad och infrastruktur _ Kommek Malmö den 17 augusti 2016 Göran Cars Tekniska Högskolan, Stockholm.
Analyserade alternativ
Resvanor och faktorer som påverkar bilresandet Jonas Eliasson Trafikdirektör, Stockholms stad Professor i transportsystemanalys, KTH Basfakta om.
36 % 56 % Källa: IDC Visste ni….det finns studier som visar att en anställd lägger 36% av sin arbetstid på att leta efter och sammanställa information,
Nationalekonomi – vad är det?
Ekonomisk tillväxt Produktion och levnadsstandard
Geografi / samhällskunskap
Analys: Andra verktyg för att rädda miljön?
Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
Produktion, handel och transport
De globala målen Skulle kunna prata om detta hela dagen. Överlevnadsfrågor, men ger också möjligheter till nya affärer. Det händer mycket och utvecklingen.
Energiförsörjningen och miljön
Energi- effektivisering Järnväg Laila Einarsson
Projektet Hållbara resor
Familjens ekonomi Jacob Freij, Mogärdeskolan 4-9, Vetlanda –
Presentationens avskrift:

Hållbara transporter ”Så skapas smarta trafiklösningar” Jonas Eliasson Professor Transportsystemanalys Föreståndare Centrum för Transportstudier

Hur skapas smarta trafiklösningar Hur skapas smarta trafiklösningar? Hur minskar vi bäst transporternas miljöpåverkan? Ingen aning, faktiskt Men jag vet hur man kan lista ut hur man ska göra. Använd full information parallel computing – låt resenärer och transportörer avgöra själva. Utan att de vet om det.

Vem planerar Londons brödförsörjning?

Vilka var det som ändrade sitt resande när trängselskatten infördes Vilka var det som ändrade sitt resande när trängselskatten infördes? Vad gjorde de istället?

har ställt till med mycket elände. Viljan att planera Eller åtminstone mycket slöseri med resurser på grejer som egentligen få ville ha.

Fördelar med priser och generella styrmedel Planerare behöver inte veta vad folk ska göra ”i stället” Folk behöver inte räkna ut vad som är mest miljövänligt Folk kommer automatiskt anpassa sig på det sätt som är bäst för dem De kommer att anpassa sig mest som har lättast att anpassa sig Olika personer/aktörer kommer att ändra sig olika mycket i olika situationer Därmed kommer man minska miljöskadorna på det sätt som orsakar minst uppoffringar för folk – ”så billigt som möjligt”

Hur mycket av utsläppsminskningen ska tas i transportsektorn? EU:s utsläppsrätter kostar ca 20 öre/kg I svenska icke-handlande sektorer kostar det 20 öre/kg eller mindre… … utom i transportsektorn där det kostar ca 1 kr/kg … utom när man räknar på investeringar då det kostar 1,50 kr/kg Så det vore kostnadseffektivt att ta större utsläppsminskningar i andra sektorer… … om det inte vore för ”carbon leakage” Men det kan knappast förklara hela skillnaden mellan sektorerna

Om vi minskar utsläppen, minskar utsläppen då? Det korta svaret: nej men med viss modifikation… EU har i globala förhandlingar åtagit sig ett utsläppstak Infört ETS – handel med utsläppsrätter Priset på dessa sätts så att man exakt når taket Om X minskar sina utsläpp, så kommer priset på utsläppsrätter sjunka så att Y har råd att släppa ut lite till – så att det exakt uppväger X:s utsläppsminskning Vissa sektorer handlar inte – men utvecklingen i dessa ”spiller över” i den handlande sektorn

Så ska vi sluta att anstränga oss? Nej tvärtom av flera skäl: Genom att visa lösningar ger vi politiker mod att besluta om ambitiösa mål Det finns många ”metaåtgärder” som gör det lättare att anpassa sig De goda nyheterna är att med rätt styrmedel på plats så sammanfaller miljö och ekonomi Att välja ”billigt&bra” blir automatiskt miljövänligt! Men lokala miljömål är ingen jätteeffektiv grej… Ensidig självspäkning ger inga ytterligare nyttor utöver vad som ”syns” som kostnadsbesparingar

När funkar inte priser? Vissa långsiktiga marknader styrs inte tillräckligt bra av enbart priser: Bebyggelseplanering Fordonsköp (Transportinvesteringar) pga. av olika typer av ”marknadsmisslyckanden”: osäkerhet om framtiden, asymmetrisk information, långa ledtider etc.

Alltså: vad finns det för lösningar då?

Flyg Utrikesflyget är problemet, så bättre tåg osv. hjälper inte mycket Ta in flyget i utsläppsrättshandeln! Antagligen minskar inte flygandet så mycket av det …! … men som sagt, det spelar ju ingen roll – vi skulle ju minska utsläppen i den sektor där det var ”billigast”, eller hur?

Gods Med rätt pris på CO2 sammanfaller ekonomi och miljö, så det räcker att godstransportörerna försöker spara pengar! Spara pengar (och därmed miljö) med Snålare lastbilar (aerodynamik osv.) Längre lastbilar Smartare logistiklösningar => färre körda km ”Kostnadsinformation” - eco-driving-tävlingar, förbrukningsmätare… ”Överprissätt” inte godstrafik dels resursslöseri, dels ev. andra insatsvaror med högre CO2-innehåll överprissättning kan också innebära krav på regleringar eller ”köp lokalt”…! Bättre tillförlitlighet på jvg Underhåll, förseningsförsäkringar, ”trängselavgifter”… Kapacitetsförstärkningar i jvg-systemet (och sjö?)

Sätt att minska utsläpp från personbilar Prissättning Snålare bilar Attraktiva alternativ (koll, gång, cykel) Bebyggelseplanering

Snålare bilar Behöver inte vänta på ny teknik Behövs fordonsstyrmedel Redan med dagens bilar skulle utsläppen nästan halveras om alla körde de snålaste bilarna När ny teknik kommer (laddhybrider etc.) blir potentialen ännu större Behövs fordonsstyrmedel Folk fattar tyvärr inte hur mycket det lönar sig att köpa snålare bilar! Dessutom: inga negativa effekter på bostads- och arbetsmarknad, glesbygd osv. Alltså: differentierade fordonsskatter, miljöpremier, regleringar... mycket mer än vad vi har idag! På köpet kan vi sänka (eller åtminstone låta bli att höja) bränsleskatterna!

Attraktiva alternativ Lockar inte över så många bilister som man gärna vill tro Förbättra trafikering (kapacitet, komfort, info, pålitlighet) Planeringssystemet gjort för att bygga nytt snarare än för drift, underhåll, trafikering Bygg kapacitetsstark koll där bebyggelsen är tät Minska kostnaderna för ny infrastruktur - standardkrav - miljökrav - produktivitetsutveckling i anläggningsbranschen Leta efter billiga, smarta lösningar T ex BRT Faller ofta mellan stolar i planeringssystemet

Stadsplanering avgörande på längre sikt Bygg tätt och stadsmässigt Inte bara effektivt - ger goda livsmiljöer Hög tillgänglighet till ”A”, närmiljöer med ”B” och ”C” (jmf ABC-staden) Uppnå ”regionförstoring” med högre täthet hellre än längre resor Hindra utglesad bebyggelse Överprövning kommunala planer?!

Alltså… Miljöpolitik måste inte göra ont Begränsa förmyndarivern – använd generella styrmedel Fordonsmarknaden behöver särskilda styrmedel Bebyggelseplanering i stramare tyglar Trafikering, drift, underhåll i första hand – före investeringar Leta efter smarta, billiga alternativ (BRT, lånecyklar…)