Nationella strokekampanjen Ett initativ från Sveriges landsting och regioner Norrbottens Läns Landsting.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att förstå anonymiteten (översättning från
Advertisements

MÅLGRUPP: ALLMÄNHETEN Byggfokus Vad är Byggfokus? Byggfokus är en treårs kampanj som ska stärka branschens anseende både inåt och utåt, i år är.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Mediatr ä ning V ä xj ö stifts kyrkomusikerf ö renings å rsm ö te 9 mars 2009.
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del A) November Peter Blid Helena Björck Ida af Robson 2064.
BOSTAD FÖRST ÖREBRO VERDANDI OCH RIA-DORKAS 3 ÅR ( )
Markör Marknad och Kommunikation AB 2009
- att överföra budskap, påverka, mm
Skapa ideala kundprofiler
Bakgrund Startade 1907 i Kungsbacka av Beda Hallberg med huvudsyftet att hjälpa tuberkulosdrabbade barn.
Innehåll Strategier, målgrupper, mål Informationskanaler
En nationell kampanj för digital delaktighet i Sverige
Kapitel 8 November 2008/Leif Carlsson Något om Din fritid Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och 2008.
Eller, kan jag använda 1177.se i mitt dagliga jobb?
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
Fem frågor att ställa i uppföljningsarbetet
Socialstyrelsens nationella riktlinjer för god vård och omsorg
Projekt ”Inget Extra Liv” Motorförarnas Helnykterhetsförbund Regissör: Fredrik Davidsson Motorförarnas Helnykterhetsförbund ”Inget Extra Liv” En kampanjfilm.
Bakgrund Det brinner i mer än ett hem om dagen i Västerbotten, och det vill vi ändra på! Vi ville ändra västerbottningarnas inställning till brand från.
Välkommen till Vision! September 2010 September 2011 Beslut Namnsajt 26/10 11:16:29 Fokusgrupper och tester Design Produktion Juridik.
…och lite annat smått och gott som kan vara (arbets)livsavgörande…
Att hålla en presentation
Inbjudan till konferensdag Implementering av Norrbottens strokevårdprogram Tid: Torsdag 2 april 2009 Plats: Landstingshusets Sessionssal i Luleå Visas.
Verktyg för ökad patientsäkerhet
Klok filosofi.
Izet Omanovic, Söderkullaskolan, Malmö –
Novus Allmänheten om psykisk hälsa September
Nationella strokekampanjen i Halland
En organisations mediehantering vid förtroendekris
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Den kultur- och industrihistoriska satsningen KOMMUNIKATIONS- STRATEGI.
Låna dig rik! Förändringsarbete genom marknadskommunikation i tre län 1.
1 Sammanhållningspolitiken och Europa Strukturfonderna efter : Förberedelser! 2010: Europa e sammanhållningsrapporten Budgetöversyn.
Kommunikationsplanens delar
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Vad är du för typ av person?
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Att leva med osäkerhet Vad berättar våra prognoser och analyser och hur kan ni använda er av dem? Fredrik Ribbing arbetsmarknadsanalytiker.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Förbättringsresan Hur kan vi använda det vi vet för att skapa ett lite bättre liv för de äldre?
Energieffektiviserings stöd Förordning (2009:1533) om statligt stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting Föreskrift 2010:1.
Praktisk arbetslivsorientering
KOMMUNIKATIONSPLAN – Psynk – skarpt läge 2014
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Läkarstudent i Norrbotten Gemensam kampanj: gemensam energieffektivisering, med våra tre norrländska landstingsgrannar, Jämtland, Västernorrland och Västerbotten.
Foto: IBL Bildbyrå Känn dig trygg i mötet med media Kommunikation.
Novus Opinion för Röda Korset Norra Mellansverige om frivilligt arbete Dalarna, Värmland, Gävleborg 27 november 2009 David Ahlin.
Propaganda.
Hej alla glada elever och föräldrar i Östadkulle Ridklubb! Vi har nu uppdaterat medlemsregistret och fått tillgång till allas mailadresser. Syftet med.
C/O Liselott Törngren 6 mars 2008 Från kravmaskin till kreativ utmaning.
Överenskommelser 2014 Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten - Regional stödstruktur för kunskapsutveckling - Regionalt.
Presentation februari 2015
VRISS i Norrbotten – slutkonferens
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
1 Allmänheten om ljudböcker Rapport från opinionsundersökning 7 april 2009 Lars Björkman Viktor Wemminger.
Från fruktad till folkkär Springtimes arbete med att flytta världens snabbaste växande sport från debatt- till sportsidorna.
Beteendestörning vid hjärnskada Rehabilitering vid kognitiva problem Älvsbyn vårdcentral Arjeplog vårdcentral Arvidsjaur vårdcentral Gällivare ITstudion.
1 Attitydundersökning fast telefoni Rapport från opinionsundersökning 10 juli 2009 Arne Modig Viktor Wemminger.
NETINFO Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
Novus Opinion för Röda Korset Inställning till frivilligt arbete Uppsala, Örebro, Västmanland, Södermanland, Östergötland 27 november 2009 David Ahlin.
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
BÖNEDAG FÖR MÄNNISKOHANDELNS OFFER. dags att ändra på att mer än 30 miljoner människor lever i slaveri.
Läkemedelsdagen 2018 Tema rationell läkemedelsbehandling År 2018 ordnas Läkemedelsdagen som en del av en omfattande kommunikationskampanj för genomförandeprogrammet.
Vilka tankar väcker filmen hos dig?
Vilka tankar väcker filmen hos dig?
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Presentationens avskrift:

Nationella strokekampanjen Ett initativ från Sveriges landsting och regioner Norrbottens Läns Landsting

Bakgrund 2009 slog Socialstyrelsen fast att tid är en avgörande faktor vid stroke. Ju tidigare en person som får en stroke kommer under vård, desto större är chanserna till effektiv behandling och rehabilitering. För att komma under vård så snabbt som möjligt är det viktigt att allmänheten känner till symptomen för stroke och agerar omedelbart. 2017-04-03

Kampanjens syfte Kampanjen vänder sig till allmänheten för att öka deras kunskaper om symtomen för stroke/TIA och bidra till att fler söker akut vård i tid. AKUT-testet: A - ansikte K – kroppsdel U – uttal T – tid 2017-04-03

Affisch Broschyr Minneskort 50-70 cm 4

Målgrupp Alla som kan komma i kontakt med någon som får stroke Kommunikationsmålgrupper Primär målgrupp: Alla 15-79 år, 7,2 miljoner personer Sekundär målgrupp: Journalister, makthavare, opinionsbildare, sjukvårdspersonal och sjukvårdskunniga utanför vården 2017-04-03

Kampanjens mål (fastställs efter mätningar) X% ökning av kunskapen hos målgruppen om stroke och hur symtomen uttrycker sig. X % ökning av kunskapen hos målgruppen om vilka åtgärder som bör vidtas vid symtom. X minuters lägre genomsnittstid mellan människors insjuknande till att någon larmar, kan rädda x antal liv årligen. 2017-04-03

Budskap Stroke drabbar 30 000 människor varje år, varav 8 000 dör. I Norrbotten insjuknar ca 1000 st varje år i stroke eller TIA. Tid är en avgörande faktor och du utgör en livlina för dig själv och dem i din närhet som kan drabbas.   Allt som krävs är att du lär dig symptomen och vet att du ska ringa 112 direkt. 2017-04-03

Reklamfilm och TV Annonser online och tidningar, personaltidningar, webbplatser www.strokekampanjen.se TV ger snabb räckvidd, kommunikation via fler sinnen och bygger kännedom 200 TRP per vecka i fyra veckor = 800 TRP (80% NRV i befolkningen) 100% TV4-huset för årsavtalsstatus, 5 msek år 1 resp 2 Inkl samarbete Nyhetsmorgon söndag TV4 Nyhetsmorgon: inslag i nyhetssändningar, artiklar på nyhetskanalen.se, intervjuer i morgonsoffa, repriser TV4 play (år 1-2) 2017-04-03

Webbplatsen Webbplatsen: här kommer att finnas filmer på verkliga personer som varit med om att rädda livet på någon. Och tanken med det är att inspirera andra att göra likadant genom sin facebook eller mail. Här kommer också att finnas information om kampanjen ex vis pressmaterial och också viss fakta text om stroke. Akut-testet kommer att översättas till 13 språk samma som Inera och ha talande webb. 9

Treårig strategi med tydligt fokus 2011 Kampanjstart i TV fredag 7 oktober Kampanjslut söndagen den 6 november 75 % av medieinsatsen 7 – 30 oktober TV-filmen ca fem dagar innan start av annonsering i dagspress och online. TV ska väcka intresse och uppmuntra till fördjupad kunskap om vårt budskap Mer uppmärksamhet av annonserna och övrig media om man sett TV-filmen Kampanjen börjar i TV den 7 oktober. Här får vi bra räckvidd, det mycket familjer som tittar på TV. . Planen är att få upp en räckvidd på 65% med TV-filmen innan övrig media.

2012 Kampanjstart i augusti. Strokeveckan startar! Kampanjperioden är ca fyra veckor Varför augusti? Många tillbaka från semestrarna med familj och vänner. En period med utrymme för stort engagemang Nyhetstorka i medierna bäddar för stor uppmärksamhet inför strokeveckan Personliga berättelser om stroke i intervjuer i lokalpress, morgonsoffor i TV Här har vi ett ypperligt tillfälle prata om stroke veckan och vårt budskap.

2013 Kampanjstart i augusti för strokeveckan Kampanjperioden är ca 4 veckor Strokeveckan syns på stan för att påverka allmänhetens beteende och leda till handling Efter semestrarna är folk avslappande och mer mottagliga för budskapet Aktiviteter där målgruppen får pröva våra digitala verktyg och prata om stroke

Team med strokekompetensbevis

Tack för er uppmärksamhet ! Norrbottens strokevårdprogram Birgitta Fagervall-Yttling Processledare Norrbottens Läns Landsting Norrbottens strokevårdprogram www.nll.se Sökväg: A-Ö välj N = Norrbottens strokevårdprogram 070-2010209 Mail: birgitta.fagervall-yttling@nll.se