GÅR DET ATT MÄTA? KLART DET GÖR!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2012 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Vägen till det goda livet Kommunvis förberedelse inför skapandet av delregional genomförandeplan.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
EU:s strukturfonder Strukturfondspartnerskap
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Nu formas Sveriges innovationsstrategi Statssekreterare Catharina Håkansson Boman SISP Innovationsriksdag Kalmar 10 maj 2011 Ny innovationsstrategi och.
DemoskopPanelen 2013.
FÖRENINGEN Svenskt Flyg Konferens Arlanda 15 november 2011 Regionala flygplatsers betydelse för tillväxt.
Dalarna - Pilotlän för Grön utveckling - Miljödriven utveckling EID:s styrgruppsmöte, 7 juni 2012 Marit Ragnarsson och Lennart Färje.
Nationell Strategi Vattenbruk • Varför en strategi • Målsättning • Hur vi tänkt göra.
Ett utvärderingsinstrument för Styrning, uppföljning och resultat
Stöd för analys och förbättring
1 SKÅNE Kreativa näringar i Skåne Harlösa den 21 september 2012 Copyright: Skane.com/Bengt Flemark.
Lars Sandberg Företagares synpunkter på systemet Kreativa grupper, upplägg och resultat.
© RESURS AB TEM ® 2003 Ekonomiska och sysselsättningsmässiga effekter av turismen i Vaggeryds kommun.
Molndal.se Kultur och Fritid - Bibliotek Synliggör biblioteket - i teori och praktik Anette Eliasson
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
Sidnummer1 Nationell katalog – i nationens tjänst 3 maj 2011 Maria Hedenström.
FoU-strategi för Mittsverige Forskningen skall vara av hög internationell kvalitet till nytta för regionen I FoU-strategin prioriteras vissa forskningsområden.
LOPAC - ett samarbetsprojekt Göteborgs UB, Växjö, Lund, Uppsala LIBRIS.
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Kulturella och kreativa näringar i Halland - nuläge och framtid
1. Cultural Planning i Finland Cultural Planning,som en process i 8 faser, har inte slagit igenom ännu i Finland. Men kultur och kulturella aspekter har.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Årsbokslut för svensk turism 2013
Johan Jansson Dominic Power Uppsala University, Sweden Företagande i kreativa industrier Estrad.
Enkel turismkunskap.
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Handlingsplanen för kulturella och kreativa näringar Ulrika Sturesdotter Andersson /
Globalt, t ex Google Earth EU, INSPIRE Nationellt, Geodatrådet och Geodataprojektet Regionalt, t ex Geodatacenter Skåne Lokalt, kommunalt Infrastrukturer.
SÄTT PRIS PÅ DIN UPPFINNING
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
Internationalisering EU-frågor Internationell strategi.
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
God hälsa och positiv livsmiljö för alla i Jämtlands län Bäckedals folkhögskola Uppdaterat: Långa och korta kurser inom olika gamla.
Vision och strategi Akademin för innovation, design och teknik.
SKL har beslutat om Strategi för eSamhället
Studieresa - BRO nov 2009 Representanter från Näringslivskontor REKO-Lärcentra Destinationsgruppen Länsstyrelsen Regionaltresurscentra ALMI ALMI/IFS.
Från Järnkraft till Hjärnkraft – en slingrande kreativ resa i träfiberland Om framgångar och motgångar i arbetet med att utveckla kreativa näringar i Västernorrland.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
1 Strategier för minskad klimatpåverkan - framtidsbilder för markanvändning på landsbygden Rebecka Milestad, Åsa Svenfelt & Kalle Dreborg.
Kulturens Open Space – Vilken position ska kulturen ha i länet om tre år? Hur når vi dit genom samverkan? 19 maj 2011, Tylösandsveckan.
Miljöteknik i Värmland
En avfallshantering i världsklass Avfall Sveriges satsning på export av produkter och tjänster inom avfallssektorn.
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Mallar svenska.
Life Science betydelse för Västsverige. Life Science – en framtidsbransch Viktig bransch för den nationella och regionala tillväxten.  20 % av Sveriges.
Indikatorer och mål. Varför mäter man? Inga mål utan mätning Ingen mätning utan analys Ingen analys utan åtgärd Ingen åtgärd utan kommunikation.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2014 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
Europeiska socialfondens nationella strukturfondsprogram för Sverige
Skogsindustrins betydelse för Sveriges ekonomi Mars 2015.
Serviceförvaltningens styrkort 2012 – 2015 Fastställt av regionstyrelsen Serviceförvaltningen Affärsidé Som en del av Region Gotland utvecklar.
 Offentlig sektor – all verksamhet som drivs av stat, landsting och kommun. Främst tjänster inom offentlig sektor ex lärare, sjukvårdspersonal, poliser.
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
WP6D Lastbilsparkeringar med ITS
Partnering Erfarenheter/ Visioner från Skövde kommun
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Skövde! välkommen till.
Spelar priset någon roll? Om samhällsekonomiska analyser
Reglab Medlemsmöte 12 sept.
Tisdag – “Nya” aspekter som dyker upp med anledning av Agendan.
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
ÅTGÄRDSPROGRAM.
Basfakta skogsnäringen, 2017
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

GÅR DET ATT MÄTA? KLART DET GÖR! TOBIAS NIELSÉN QNB Volante E-mail: tobias @ QNB.se Twitter: @tobias_nielsen www.kulturekonomi.se www.qnb.se

MÄTA KREATIVITET OCH UPPLEVELSER?

What gets measured gets done

FLER SYFTEN Förstå – för att kunna satsa rätt Beskriva för omvärlden

Kart-läggning

Kartläggning: VAD? HUR? Sverige Lokalt och regionalt System och branscher Trender globalt HUR?

KARTLÄGGNING: HUR? INTERVJUER STATISTIK Kunskap Befintlig forskning Förankra Kommunikation (”bra citat”) STATISTIK Befintlig forskning Tidigare utredningar Beställa och bearbeta offentlig statistik (SCB)

Presentation beskrivning och lämpliga åtgärder Analys Behov Möjligheter Åtgärder Val av strategi Presentation beskrivning och lämpliga åtgärder Utvärderingsverktyg för att följa upp strategin

PROCESSEN KARTLÄGGNING Definition/ avgränsning Data-inhämtning Sprida information + skapa nätverk Kartläggning

DEFINITION Människor och företag med ett kreativt förhållningssätt som har till huvuduppgift att skapa och/eller leverera upplevelser i någon form

1) ARKITEKTUR 2) DESIGN 3) FILM / FOTO 4) KONST 5) LITTERATUR 6) MARKNADS- KOMMUNIKATION 7) MEDIA 8) MODE 9) MUSIK 10) MÅLTID 11) SCENKONST 12) TURISM 13) UPPLEVELSE-BASERAT LÄRANDE (TV-spel, science parks m.m.)

SVERIGE 4,8 % 372 000 000 000 284 000 SVERIGES BNP KRONOR OMSÄTTNING ANTAL SYSSELSATTA

TILLVÄXT (1995-2002)

FÖRDELAR STANDARDKODER* Resurseffektivt Tidigare modeller att utgå från Sverige Utländska Jämförbarhet Andra branscher Andra regioner eller länder Bakåt i tiden * t.ex. SNI-koder

SCB-STATISTIK EX. BRANSCHKODER (SNI) 92 Enheter för kultur, rekreation och sport 925 Bibliotek 9251 Bibliotek m.m. 92511 Folkbibliotek 92512 Forskning och specialbibliotek 92513 Arkiv

REGIONAL & LOKAL NIVÅ: NACKDELAR MED ”NATIONELLA METODEN” Att använda sig av ”den nationella metoden” fungerarar sämre på lokal och regional nivå. Några förklaringar: Ej helt korrekt statistik Matchar ej definition Felklassificeringar förekommer Bakåtblickande Mäter nuläge i stället för potentialen Missar indirekta effekter (t.ex. turistkonsumtion)

STATISTIKEN I ETT SAMMANHANG HUVUD-FRÅGOR Betydelse Potential HUR SVARA? Utveckling över tiden Jämförelser mellan sektorer Trender och prognoser nationellt och globalt

REGIONAL KARTLÄGGNING Korrekt och tydlig bild Undvika felaktiga tolkningar av statistik Lokal säkerställning (intervjuer, fokusgrupper)

REGIONAL KARTLÄGGNING Framåtblickande Fokus på potential i stället för nuläge Indikatorer för mäta framåt

REGIONAL KARTLÄGGNING Lokal förankring Sprida kunskap Bygga nätverk

REGIONAL KARTLÄGGNING Nationellt och globalt sammanhang Omvärldsanalys Jämförelser med ”konkurrenter”

Nästa steg

Analys ger mål och vision Strategi utifrån mål och vision Effekter utifrån mål och vision Uppföljningssystem och indikatorer för att bedöma hur väl systemet fungerar – framåtblickande såväl som bakåtblickande. Utifrån förutsättningar

UTVÄRDERING & EFFEKTER ”What gets measured gets done” Framåtblickande Utvärdera riktning, inte enbart i efterhand Kvantitativa mått

Vad mäter vi?

VAD ÄR TILLVÄXT?

DIREKTA EFFEKTER

DIREKTA EFFEKTER INDIREKTA EFFEKTER

DIREKTA EFFEKTER INDIREKTA EFFEKTER PENGAR

DIREKTA EFFEKTER INDIREKTA EFFEKTER ICKE- MONETÄRA

DIREKTA EFFEKTER INDIREKTA EFFEKTER ICKE- MONETÄRA

DIREKTA EFFEKTER INDIREKTA EFFEKTER PENGAR ICKE- MONETÄRA

EX. FILM- PRODUKTION FILMEN PLATSEN Antal biobesök Antal sålda dvd m.m. PLATSEN Konsumtion inspelning Turism efteråt Identitet Sysselsättning?

AFFÄRSMODELLER

EX. MUSIKFESTIVAL Försäljning Antal sålda biljetter

EX. MUSIKFESTIVAL FÖRSÄLJ-NING LOCKAR IMAGE IDENTITET ANGE-LÄGENHET KVALITET Intäkter Vinst/skatt Syssel-sättning Turism under Turism efter Hotellnätter Vilka? Antal artiklar Typ av omnämnanden Lokal stolthet Andel ny musik hört Antal konserter sett Antal möten Kritikerbetyg Publikbetyg

RIMLIGT?

REGIONAL PROFILERING & TURISM VARFÖR SATSA? SEKTOR EGNA NÄRINGAR REGIONAL PROFILERING & TURISM KREATIVA MERVÄRDEN Besöksnäring Evenemang Film Design Konst Litteratur Media Musik Måltid

VAD PRATAR VI OM? VERKSAMHETSLOGIKER EFFEKTER

OLIKA VÄRDEN Försäljning Lockar Image Identitet Angelägenhet Kvalitet

Vad pratar vi om? Kulturella ekonomin Upplevelse- industrin 509 434 222

EUROPEAN CLUSTERS At the end, we will present maps such as this form chemical products. Different categories: focus, size The broader theme is the understanding of the economy of culture and creativity from a European perspective. Is the employment in the cultural and creative sectors distributed evenly all over Europe? Are different regions and nations characterized by different specialities?

HOW? 1A. Comparative regional mapping European Cluster Observatory Employment 259 regions (NUT2 regions) Industry codes (NACE, 4-digit) European overview ’Industry report’ continue a project in collaboration with the European Cluster Observatory. An industry report on the cultural and creative industries will be published in June 2009 by the Observatory, co-authored with Professor Örjan Sölvell, Professor Dominic Power and Dr Göran Lindqvist. *** Cluster mapping, i.e. statistical research: Access the database that is built in the intersection of regions and sectors in Europe. By combining the two dimensions of geography and industry we can statistically trace regional agglomerations of employment, defined as statistical regional clusters, across Europe. The geographical dimension involves 259 regions, predominantly NUTS 2 regions, which EU has defined to subdivide member countries for statistical purposes. We use NUTS 1 regions for Belgium, Greece, Netherlands and Turkey so that the size of the regions both in terms of land area and employment are reasonably comparable. NUTS 1 is also used for Ireland due to data availability. On the sectoral side we use employment data on the 4-digit industry level (and in a few cases 3-digit data). European overview Industry report. The report will be the first comparative European cluster mapping of the cultural and creative industries in 259 different regions.

HOW? 1B. Comparison definitions ’Creative industries’ ’Cultural economy’ Conduct the same study but with different definitions to determine if and how outcomes in terms of statistical results and conclusions are sensitive to these modifications. Try different standards; namely these (KEA, Eurostat, UK). Know varies: software, property development, tourism.

EX. STADEN Creative Vitality Index

Lycka till!

Twitter: @tobias_nielsen Tobias Nielsén tobias @ qnb.se Twitter: @tobias_nielsen www.kulturekonomi.se