Innehåll ikväll Allmän information i skolstarten (10 min)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Advertisements

Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Den nya skollagen.
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Välkomna! Kursplaner, betyg och bedömning.
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Välkommen till Vikenskolan
Skoljuridik för lärare
Nordmarks skola Tage Nordkvist Rektor
Matematik med föräldrar
Närvaro!!.
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
Välkommen till läsåret 2011/2012! Vi utbildar morgondagens världsmedborgare! Döderhults skolområde.
Välkomna till LNK MED ELEVEN I CENTRUM. Skolstarten MED ELEVEN I CENTRUM Skolstarten varit bra – mer om hur det varit i klasserna kommer tas upp av lärarna.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Föräldramöte för år 8 Vifolkaskolan 6-9
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Borlänge 13 maj 2014.
Lokal pedagogisk planering
Planering.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Nytt betygssystem.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Nya samlade läroplaner
Skolan är till för ditt barn - Om den nya läroplanen och den nya skollagen för dig som har barn i sameskolan.
Skolan är till för ditt barn
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Skollagen - innehåll Inledande bestämmelser, kapitel 1
Hovstaskolans styrdokument
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Varmt välkommen tillbaka
Planering och genomförande av undervisningen
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
SKOLA 2011 Vad händer? Hur kommer det att gå till?
GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Läroplansträff Välkomna!.
 Catharina  Elisabet  Evalena  Jennie  Ulrika.
Dagens program Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Betyg årskurs 6.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Källängsråd Dagordning 1.Skolans verksamhet - TEMA - studiero 2. Ekonomi och organisation 3.Övrigt - Säkra skolvägar.
Källängsråd Dagordning 1. Föregående protokoll 2. Ekonomi och organisation Budget 2014 Arbetslagsorganisation 14/15 3. Skolans verksamhet Beslutat.
Skollagen och Delegation Syfte, reglering och fackliga aspekter Stockholm
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
INFÖR BETYGSPROGNOS HT2015 – ELEVER SOM LÄSER ÅRSKURS
Bedömning och betygsättning
Klagshamns rektorsområde
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Längre eller upprepad frånvaro
Nyheter i skollagen från och med
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Presentationens avskrift:

Information vårdnadshavare 4-7 förändringar Skollag/Läroplan Västerskolan 2011-09-06

Innehåll ikväll Allmän information i skolstarten (10 min) Förändringar i skolans styrdokument (50 min) - Skollag - Läroplan/kursplan - Ny betygsskala - Konsekvenser i undervisningen - Särskilt stöd/åtgärdsprogram Beräknad tid lite drygt 1 timma

Information och Förtydligande www.skolverket.se www.uddevalla.se/skollag2011/grundskola Detta bildspel läggs på Västerskolans hemsida Förtydliganden: Maila gärna klassföreståndare så tar de och berättar mera vid kommande klassmöten.

Allmän information Västerskolan 1 och Västerskolan 2 Starten Mål läsåret 11/12 – Kunskapsfokus, studiero, utveckling av matematikundervisningen Västerhänt nr 1 Ändrad lovdag 20/3 utgår, flyttas till 27/3 Trafiken runt skolan UNIKUM-bloggen Sjukanmälan

Bakgrund förändringar Likvärdig skola Tydligare Fokus på kunskap Studiero ”Bra skola ska bli bättre” Förändringsarbete - PROCESS

Skollagen Du ansvarar för att ditt barn är i skolan. Ogiltig frånvaro = skolan ska informera samma dag. Skriftliga rutiner vid klagomål, vissa rektorsbeslut möjliga att överklaga.

Skollagen – om ledighet En elev får beviljas kortare ledighet för enskilda angelägenheter. Om det finns synnerliga skäl får längre ledighet beviljas. Rektorn beslutar om ledighet. Fortfarande möjligt delegera upp till 10 dagar till klassföreståndare. = Västerskolan Rektorn får inte uppdra åt någon annan att fatta beslut om ledighet som avser längre tid än tio dagar.

Skollagen fortsättning Nya bestämmelser om vad skolan får göra om en elev stör ordningen Utvisning klassrum, Kvarsittning, försittning Skriftlig varning Tillfällig omplacering inom enhet/ annan enhet Avstängning. Omhändertagande störande/farliga föremål enligt tidigare.

Värdegrund och uppdrag Övergripande mål och riktlinjer Läroplan/Kursplan Tre delar Värdegrund och uppdrag Övergripande mål och riktlinjer Kursplaner med kunskapskrav

Läroplan kap 2.7 Skolans mål är att varje elev • utvecklar ett allt större ansvar för sina studier, och • utvecklar förmågan att själv bedöma sina resultat och ställa egen och andras bedömning i relation till de egna arbetsprestationerna och förutsättningarna.

Gamla betygsskalor 1,2,3,4,5 G,VG,MVG

Betyg från årskurs SEX From hösten 2012 kommer betyg att sättas från årskurs sex och därefter varje termin Terminsbetyg ska sättas utifrån de kunskaper som eleven utvecklat fram till och med den aktuella terminen Redan detta läsår arbetar år 4-7 utifrån de nya styrdokumenten. Nationella prov genomförs from detta läsår i år 6. NYHET: Fasta provdagar även för år 6

Max 30 poäng Godkänd minst 12 p 27-30 MVG 20-26 VG 12-19 G Känner ni igen Max 30 poäng Godkänd minst 12 p 27-30 MVG 20-26 VG 12-19 G

Kursplaner med kunskapskrav Varför ämnet finns i skolan? Syfte Centralt innehåll med kunskapsområden Kunskapskrav år 3 (godtagbara kunskaper), år 6 och 9 (E,C,A)

Ur Kursplan MA - syfte Genom undervisningen i ämnet matematik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: • formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder, • använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp, • välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter, • föra och följa matematiska resonemang, och • använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.

Ur Centralt innehåll MA I årskurs 7-9 Kunskapsområdet- ALGEBRA • Innebörden av variabelbegreppet och dess användning i algebraiska uttryck, formler och ekvationer. • Algebraiska uttryck, formler och ekvationer i situationer som är relevanta för eleven. • Metoder för ekvationslösning.

Del av kunskapskrav MA år 9 Kunskapskrav för betyget E i slutet av årskurs 9 Eleven kan välja och använda i huvudsak fungerande matematiska metoder med viss anpassning till sammanhanget för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter inom aritmetik, algebra, geometri, sannolikhet, statistik samt samband och förändring med tillfredsställande resultat. Kunskapskrav för betyget A i slutet av årskurs 9 Eleven kan välja och använda ändamålsenliga och effektiva matematiska metoder med god anpassning till sammanhanget för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter inom aritmetik, algebra, geometri, sannolikhet, statistik samt samband och förändring med mycket gott resultat.

Vad innebär detta konkret i undervisningen? Kvalitativa mål – förmågor, egenskaper ”Svårt att uttrycka i poäng” Lärarna ska fokusera på: KONKRETISERA MÅLEN så eleverna förstår Presentera VAD undervisningen innehåller. Redogöra för HUR bedömningen kommer att ske. (vanligt med bedömningsmatriser)

Rätten att utvecklas så långt som möjligt Alla elever ska få den stimulans de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt. Elever som lätt når de kunskapskrav som minst ska uppnås ska ges ledning och stimulans för att kunna nå längre i sin kunskapsutveckling.

Särskilt stöd/åtgärdsprogram De elever som riskerar att inte nå de kunskapskrav som minst ska uppnås, har rätt att få särskilt stöd. Rektors ansvar att se till att elevens behov av särskilt stöd utreds och om det visar sig att eleven har behov av särskilt stöd ska ett åtgärdsprogram utarbetas.

Överklagande överklagande hos allmän förvaltningsdomstol Beslut av en rektor avstängning av en elev befrielse från skyldighet att delta i obligatoriska inslag i undervisningen. överklagande hos Skolväsendets överklagandenämnd Åtgärdsprogram särskilt stöd i en särskild undervisningsgrupp eller enskilt anpassad studiegång