Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Klimatsmart upphandling av fordon och transporter ”Ställ miljökrav”
Advertisements

Energieffektivisering i befintliga fastigheter
Styrmedel för biodrivmedel samt utblick mot EU
HVDC och bilder Vilken är politikens roll i en starkt föränderlig energimarknad?
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
Exempel från Göteborg Mats-Ola Larsson Miljörådgivare
Europaparlamentariker
Vilka mål har EU på miljö-, energi och transportområdet?
Regionalt mobilitetskontor & Exempel på projekt som gett resultat.
MDK.
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Med ambition att bidra till en svensk fordonsflotta oberoende av fossila bränslen 8 maj, 2012.
Skånes miljömål och miljöhandlingsprogram med Nya skånska klimatmål Tommy Persson Miljöstrategiska enheten Miljöavdelningen
nooil. Fossilbränslefri region Klimatmål för regional utveckling
Moderat miljöpolitik i kommunerna Henrik Ripa Kommunstyrelse ordförande – hur kan vi med våra styrmekanismer påverka människors beteende?
Växjö en mångkampare inom hållbarhet Europas grönaste stad
Energi- och klimatstrategi för Västerviks kommun Antagen vid Kommunfullmäktiges sammanträde
Regionala miljömålsdagen 8 juni 2011 Lars Nyberg.
- Öresundsregionen – en självklarhet - Mångfald ger möjligheter
RUPEN IV -Miljö i balans Prioriterade områden i perspektivet regional utveckling Östersjö i balans (övergödning) Fossilbränslefri region Olje- och.
vanliga bilar vs miljöbilar
Hur gör man en handlingsplan?
Karl-Johan Bodell Kollektivtrafikupphandling ”Kalmar län 2008, 2017” Regionförbundet i Kalmar Län Kalmar den 29 april 2009.
Fossilbränslefri region
Regional tillväxt- och innovationspolitik Claes Norell
Norrbottens energikontor AB Europas nordligaste regionala energikontor - Bildades Är oberoende och icke-vinstdrivande - Ägs av kommuner och landsting.
Skåne Arbetsmetoder och verktyg. 300 GWh år GWh år 2020.
Energi Ylva Anger, Energiingenjör Teknisk förvaltning Fastighet.
Erik Langby Källa: watersecretsblog.com Utmaningar kring klimatfrågan i den regionala utvecklingsplaneringen Erik Langby Ordförande i Regionplane-
Norrbottens energikontor AB (Nenet) Ulrika Lundberg Projektledare nenet.se.
1 Sammanhållningspolitiken och Europa Strukturfonderna efter : Förberedelser! 2010: Europa e sammanhållningsrapporten Budgetöversyn.
Sysselsättningsgrad 2009 Samtliga år. Sysselsättningsgrad 2009 Kvinnor år.
IEE2 - Utlysning för 2011 Cecilia Thapper Energikontoret Skåne Malmö
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
Bidra till en hållbar tillväxt i Kalmar län – fler jobb och mer export göra att Kalmar län år 2030 inte har några nettoutsläpp av fossil koldioxid effektivisera.
Välkommen! S eminarium om energieffektivisering i fastigheter Oskarshamn 10 mars 2010.
Elens roll i framtida transporter Håkan Sköldberg,
Varför är CCS viktigt? Klimatkonferens i Göteborg 27 januari 2009 Sten Åfeldt Enhetschef Enheten för kraftproduktion.
Vad gör Borås Energi och Miljö?
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
…och hur kan vi använda det? …och få ut det till andra?
Biogasutbildning 2011 Projektgrupp Swebgas Patrik Ullerud Maria Rydén Jesper Ring Mirel Kevric Emil Lundberg.
NENET Norrbottens Energikontor Våra förnybara energiresurser , Skellefteå Tekn Dr Kjell Skogsberg.
Aktuella bränslen för tung trafik
Programkonferens Etanol
Utveckling av indikatorer för Uthållig kommun Uppdrag från Energimyndigheten: Ta fram indikatorer som stöd för den aktiva processen mot hållbar energianvändning.
Sveriges första anläggning för flytande biogas
Energi Klimat Värnamo Kommun. Övergripande klimatmål: Värnamo kommun som geografiskt område ska reducera utsläppen av växthusgaser med minst 40% till.
Ystad-Österlen modellen 75 procent färre godstransporter
Färdplan 2050 Viktor Rydell. Global nivå Vid FN:s klimatkonferens i Cancún 2010 åtog sig alla industriländer att ta fram nationella långsiktiga strategier.
Stolpe in för elbranschen? Henrik Wingfors Svensk Energi Hållbara transporter.
Vi räddar klimatet… och bilen! Regionförbundet Örebro 13 november.
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Effektiva hemtjänstresor - Effektiv planering i hemtjänsten ger energieffektiva transporter Workshop 13 mars Uppsala.
Stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting Anna Green, Miljöenheten.
Klimat- och energistrategi för Jönköpings län Klimat- och energistrategi (år 2010)– med vision och mål till år 2050 Visionen innebär: … behovet av energi.
Byggsektorns resursanvändning
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
Klimat- och energi i Kalmar län
Thomas Rehnström Sedan augusti 2008 har Kalmar län Sveriges renaste Kollektivtrafik 53%
Hur mår Halland? Sofia Frising miljömålssamordnare
Nooil. Fossilbränslefri region Klimatmål för regional utveckling Med fokus på kommunala FASTIGHETER.
Uthållig kommun i Kalmar län Möjligheterna att producera biogas från kommunalt avfall Emmaboda Stefan Svenaeus Regionförbundet i Kalmar.
Svenska Luftvårdsföreningens vårseminarium 2015
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Klimatsmart Ekokommunen Trosa Elin van Dooren, kommunekolog Rickard Österlund, energi- och klimatrådgivare.
Upphandlingssamverkan mellan Falun, Borlänge, Ludvika, Gagnef, Säter och Hedemora kommuner Våra ramavtal ger goda affärer UhC-dagen 2015 i Borlänge.
Fossilfria drivmedel och hållbara transporter
Klimatneutrala samhällsbetalda resor 2020
Välkommen till Miljöombudsträff Den 14 dec 2015 kl
Presentationens avskrift:

Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010

Klimatmål EU 2020 • Minska växthusgasutsläppen med minst 20 procent, jämfört med 1990 års nivåer. • Sänka energiförbrukningen med 20 procent. • Höja andelen förnyelsebar energi till 20 procent av all energikonsumtion. • Höja andelen biobränsle för transporter till 10 procent.

Klimatmål Nationella mål De svenska utsläppen av växthusgaser skall som ett medelvärde för perioden 2008–2012 vara minst 4 procent lägre än utsläppen år (Nat miljömål) Mål för 2020 • 10 procent förnybar energi i transportsektorn (EU-mål) • 20 procent effektivare energianvändning (EU-mål) • 40 procent minskning av utsläppen av klimatgaser inom den icke handlande sektorn. (Nat miljömål) (Den så kallade icke handlande sektorn omfattar bland annat transporter, jordbruk, bostäder och lokaler) År 2030 bör Sverige ha en fordonsflotta som är oberoende av fossila bränslen. I Trafikverkets regleringsbrev (2010) från regeringen har verket fått i uppdrag att utarbeta förslag till årsvisa mål för sektorn inom bland annat klimatområdet.

Klimatmål - Kalmar län Fossilbränslefritt inget nettoutsläpp av fossil koldioxid Effektivare energianvändning Klimatmål 2010 – samhällsbetalda resor förnybara till minst 40% Klimatmål 2010 – alla offentliga personbilar är miljöbilar Klimatmål 2020 – 50% minskade koldioxidutsläpp Klimatmål 2020 – alla samhällsbetalda resor klimatneutrala

Fossilbränslefritt inget nettoutsläpp av fossil koldioxid från Kalmar län Effektivare energianvändning Energieffektiviteten ska öka kontinuerligt, mätt såväl som kWh/BRP som kWh/persontransportkilometer och kWh/godstransportkilometer Klimatmål 2010 – samhällsbetalda resor förnybara till minst 40% År 2010 ska minst 40% av länets samhällsbetalda resor genomföras med miljöfordon och/eller förnyelsebara drivmedel. Med samhällsbetalda resor menas de offentliga förvaltningarnas egna resor, samt transporter som upphandlas av offentliga sektorn (kollektivtrafik, färdtjänst, skolskjuts, båt etc). Kommentar: Uppnått när det gäller KLT:s busstrafik. Övriga kollektivresor, färdtjänst, skolskjuts, båt, kommunernas egna resor? Klimatmål 2010 – alla offentliga personbilar är miljöbilar År 2010 ska alla bilar som köps eller leasas av offentlig sektor vara miljöbilar, enligt den nationella definition som finns för statlig upphandling. Kommentar: Uppnått Klimatmål 2020 – 50% minskade koldioxidutsläpp Utsläppen av fossil koldioxid ska reduceras med minst 50% från år 1990 till år Klimatmål 2020 – alla samhällsbetalda resor klimatneutrala År 2020 genomförs alla samhällsbetalda resor med miljöfordon och/eller förnyelsebara drivmedel. Med samhällsbetalda resor menas de offentliga förvaltningarnas egna resor, samt transporter som upphandlas av offentliga sektorn (kollektivtrafik, färdtjänst, skolskjuts etc). …… Om flyget släpper ut växthusgaser bör offentliga sektorn klimatkompensera dessa resor. Kommentar: Mål för nästa upphandling av KLT:s busstrafik. Övriga kollektivresor?

Kalmar län Drivmedel GWh/år* (varav 1428 GWh bensin och 1255 GWh diesel) Personbilar Ca st**** 512/1000 inv ***(jmf riket 461) Sålda personbilarCa st/år** Körsträcka *** Per bil: Ca 1500 mil/år (något mindre än riket). + 8% år (jmf 10% riket) Per person: Knappt 800 mil/år (något mer än riket) + 21% år (jmf 20% riket) Nya miljöbilar**Ca 1/3 av de nya bilar som säljs i länet är miljöbilar (37% år 2009, 32% jan-feb 2010) *Energibalans Kalmar län 2007, Energikontor Sydost ** Bil Sweden *** SCB **** SIKA