Barn och ungas kulturutövande i regionala kulturplaner Louise Andersson 13 mars 2013 Visby
Barn och unga är superviktiga Prioriterat Finns ofta som egen rubrik Finns ofta som matris i flertalet områden Lyfter Inflytande och delaktighet Utbud för, av och med barn och unga Möjligheten att vara kulturutövande Må bra, utvecklas som person, utveckla förmåga och kunskap, kanske välja konstnärlig bana
Musik och kulturskolorna nämns i många som avgörande aktör för barn och ungas kulturutövande Några nämner inte kulturskolor alls Ofta fokus på: Kulturinstitutionernas roll Arenor för utövande
Kulturskolorna Norrbotten: uttalad ambition att 2014 ska det finnas kulturskolor i alla kommuner Örebro: Bilda en regional kulturskola för samordning och gemensamma satsningar
? Hur ser samarbete ut mellan kulturskolor idag och hur skulle det kunna se ut 2030
Kulturskolorna som viktig samarbetspart för regionala aktörer Utveckla samverkan och samarbete med: Kulturinstitutionerna Centrum och verkstäder Konsulenter Folkhögskolor
? Hur ser samarbetet ut idag mellan kulturskolor, institutioner, centrum, verkstäder, konsulenter och folkhögskolor och hur kan det se ut 2030
Bildkonstområdet sticker ut Väldigt lite om barn och ungas möjligheter att utveckla bildkonstnärlig kompetens och att utöva bildkonst Någon nämner att någon kulturskola har bild, eller att museet erbjuder konstpedagogik Ingen talangutveckling
Filmområdet sticker också ut Film i skolan Se film på fritiden Gör film på fritiden Talangutveckling Möjligheten för professionella att verka i regionen
Hitta kulturplanerna enkelt via kulturrådet webbsida: SKL bevakar utvecklingen av kultursamverkansmodellen och gör bland annat politikerträffar. Beställ rapporten Under konstruktion – effekter av kultursamverkansmodellen på