Att berätta sin berättelse

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Elisabeth Beijer, FoU i Väst/GR Karin Olsson, RFHL-Oberoende Göteborg
De eviga frågorna behöver ett svar
ETT SÄTT ATT BESKRIVA VERKLIGHETENS SITUATIONER MED MATEMATIK
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Nulägesanalys genom frågor
Referat En sammanfattning.
RINKEBYSKOLAN
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Att leva med multipel skleros
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Musik & kommunikation 50p.
Mål och betygskriterier
= att visa istället för att berätta
Muntligt Jag kan….
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Passion, Samhörighet och Kärlek
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Lund Studentlitteratur
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna.
Reflektera Hur reflekterar jag? Vad reflekterar jag över?
Träff 2 Erfarenhets-utbyte & VENN-diagram
Reportern Frågor på raderna Frågor mellan raderna
Vad är du för typ av person?
Dubbla sociala normer Camilla Nordgren Fil dr
Ett Brott Är Ett Brott Av Lovisa
Funktionshinder i tiden 1-2 april, Stockholm Samling för social hållbarhet – åtgärder för jämlik hälsa i Västra Götaland.
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Nordstjernen Film og TV De tysta barnens röst Dialog- och informationsfilmer om och med barn till föräldrar med en psykisk sjukdom.
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Att arbeta med människor Erfarenheter från mina olika ledarroller Uddevalla den 25 januari 2012 Karl-Erik Nilsson.
Delaktighet.
- Introduktion till analys av historiska bilder Vad berättar en bild? Sid 1.
Skriva noveller.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Vad måste jag kunna? SFI kurs C.
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Solveig Johansson
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
ANDRAGOGIK andragogi´k (bildning till grek. an \ ´r, genitiv andro´s '[vuxen] man', parallell med pedagogik), en i sen tid konstruerad benämning på undervisning.
Identitet Vad formar oss till oss?.
Dubbla sociala normer Camilla Nordgren Fil dr
Kapitel 2 sid S 75. Det liv man lever och den livsstil man väljer handlar mycket om hur stor motivation man har. Vissa vill motionera och röra på.
SKRIVA NOVELL Genre: Berättande text – den kan vara påhittad eller sann Syfte: Underhålla eller roa läsaren/lyssnaren.
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
V E N T I L E R I N G 5 juni Försvar av examensarbetet och opposition
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Vad ser du på bilden? Beskriv bilden i ord! Vilken tid är det i bilden?
Att referera och ange källa!
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Positioneringar driver den sociala processen copyright thomas åström 1. Positioneringarna driver den sociala processen framåt. 2. Drivkraften är det som.
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Berättande text.
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
SUA – Skriva.
Förändring i organisationer
Konsten att läsa skönlitteratur
Läslogg 2D Skönlitteratur <-> facklitteratur
Psykiskt funktionsnedsättning
Planering november – kurs D Tema kultur
Berättelser.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Presentationens avskrift:

Att berätta sin berättelse Georg Drakos, docent i etnologi vid Inst. för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap, Stockholms universitet georg.drakos@etnologi.su.se

Några övergripande frågor Varför är det viktigt att få berätta? Vad säger berättelsen om berättaren? Vad säger återberättelsen om lyssnaren/läsaren? Ett annat stort frågekomplex rör det mångfacetterade förhållandet mellan berättelse. Berättande och funktionsnedsättning/hinder

Vad kännetecknar en berättelse? Berättelsen finns på två plan: Händelseförlopp Mitt sätt att gestalta förloppet

Vad kännetecknar en berättelse? Berättelsen ger mening åt händelser: Binder ihop händelser, situationer, personer Är temporalt/kausalt organiserad.

Vad kännetecknar en berättelse? Berättelsen finns mellan människor: Både berättare och lyssnare medverkar till berättelsen

Vad kännetecknar en berättelse? Berättelsen är en social handling vid sidan om andra sociala handlingar

Vad kännetecknar en berättelse? Berättelsen är alltid i någon mening ett ställningstagande för hur verkligheten är beskaffad. Berättandet är omgivet av maktrelationer Berättandet alltid strategiskt i någon mening.

Vad kännetecknar en berättelse? Berättelsen har en funktion: Ger mening åt personliga erfarenheter; Att berätta resulterar alltid i någon form av utbyte.

Varför är det viktigt att berätta?

Berättande och funktionsnedsättning och funktionshinder Funktionshinder som berättelse. Berättelse om funktionshinder. Berättandet som funktionshinder.

1. Funktionsnedsätting/hinder som berättelse. Konstruktion av en sjukdomsvärld Rekonstruktion av en livshistoria Förklaring och förståelse av sjukdom Strategisk interaktion Omvandling av individuella erfarenheter till kollektiva.

2. Berättelse om funktionshinder. Förmedla kunskap om en annan människas funktionsnedsättning Vilken roll spelar jag själv som berättare? Hur kan jag utveckla en metodisk medvetenhet i min profession?

3. Berättandet som funktionshinder. Funktionsnedsättning som ett kommunikativt hinder Den sociala omgivningen som hinder. Berättelser och tystnader som två sidor av samma mynt.

Sammanfattande diskussion Varför är det viktigt att få berätta? Vad säger berättelsen om berättaren? Vad säger återberättelsen om lyssnaren/läsaren? Förhållandet mellan berättelse, berättande och funktionsnedsättning/hinder. Hur beskriva och förstå betydelsen av ”kroppens berättelser”? Kroppen i berättelser Berättelser om kroppen Den berättande kroppen