Att berätta sin berättelse Georg Drakos, docent i etnologi vid Inst. för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap, Stockholms universitet georg.drakos@etnologi.su.se
Några övergripande frågor Varför är det viktigt att få berätta? Vad säger berättelsen om berättaren? Vad säger återberättelsen om lyssnaren/läsaren? Ett annat stort frågekomplex rör det mångfacetterade förhållandet mellan berättelse. Berättande och funktionsnedsättning/hinder
Vad kännetecknar en berättelse? Berättelsen finns på två plan: Händelseförlopp Mitt sätt att gestalta förloppet
Vad kännetecknar en berättelse? Berättelsen ger mening åt händelser: Binder ihop händelser, situationer, personer Är temporalt/kausalt organiserad.
Vad kännetecknar en berättelse? Berättelsen finns mellan människor: Både berättare och lyssnare medverkar till berättelsen
Vad kännetecknar en berättelse? Berättelsen är en social handling vid sidan om andra sociala handlingar
Vad kännetecknar en berättelse? Berättelsen är alltid i någon mening ett ställningstagande för hur verkligheten är beskaffad. Berättandet är omgivet av maktrelationer Berättandet alltid strategiskt i någon mening.
Vad kännetecknar en berättelse? Berättelsen har en funktion: Ger mening åt personliga erfarenheter; Att berätta resulterar alltid i någon form av utbyte.
Varför är det viktigt att berätta?
Berättande och funktionsnedsättning och funktionshinder Funktionshinder som berättelse. Berättelse om funktionshinder. Berättandet som funktionshinder.
1. Funktionsnedsätting/hinder som berättelse. Konstruktion av en sjukdomsvärld Rekonstruktion av en livshistoria Förklaring och förståelse av sjukdom Strategisk interaktion Omvandling av individuella erfarenheter till kollektiva.
2. Berättelse om funktionshinder. Förmedla kunskap om en annan människas funktionsnedsättning Vilken roll spelar jag själv som berättare? Hur kan jag utveckla en metodisk medvetenhet i min profession?
3. Berättandet som funktionshinder. Funktionsnedsättning som ett kommunikativt hinder Den sociala omgivningen som hinder. Berättelser och tystnader som två sidor av samma mynt.
Sammanfattande diskussion Varför är det viktigt att få berätta? Vad säger berättelsen om berättaren? Vad säger återberättelsen om lyssnaren/läsaren? Förhållandet mellan berättelse, berättande och funktionsnedsättning/hinder. Hur beskriva och förstå betydelsen av ”kroppens berättelser”? Kroppen i berättelser Berättelser om kroppen Den berättande kroppen