Vägledningens potential inom utbildningssektorn

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

PRIVATSAMTAL EXPERTSAMTAL
Skola och arbetsliv i samverkan
- en positiv och realistisk självbild
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
för sjuksköterskeexamen ©
CHPS AB Stockholm Hornsgatan 180, Stockholm Hos oss får du lära dig att:  Skapa och förändra.
Hög kvalitet?? Hög kvalitet – förutsättning för barns lärande och utveckling – vad är hög kvalitet i förskolan? Barns bästa – en god start i livet! Internationellt.
Södertälje Parallellprocesser i arbetet med familjehemssekreterare och barnsekreterare.
Sv Universitets- och högskolerådets arbete mot diskriminering och för lika rättigheter Motstånd och möjligheter - En nationell konferens om jämställdhet.
Sv Kvalitetsdrivet 2013 Studie- och yrkesväglednigens roll som kvalitetsdrivande faktor Nina Ahlroos Enheten för studieinformation.
Handlingsplan för matematikutveckling
Uppdrag att kartlägga forskningsresultat med relevans för skolväsendet.
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Studie och yrkesvägledning
Samhällsvetarkåren vid Lunds universitet Forum för internationalisering
Nya Elementar!.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
En sammanhållen etableringskedja
ULV-projektet en kompletterande utbildning för utländska lärare
Att vägleda på Mässan Lite om:  förutsättningar  möjligheter  krav  begränsningar  lärdomar.
Integration och mångfald –
Annika Ghafoori Kvalitetsdrivet 2013 En öppen högskola?
Kvalitet i grundutbildningen1
Kvalitet i studie- och yrkesvägledningen, praktiska exempel….
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Tillsammans kan vi förbättra resultaten i skolan Anna Ekström, Generaldirektör Skolverket.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Gruppvägledning – En effektiv metod
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
Funktionshinder i tiden 1-2 april, Stockholm Samling för social hållbarhet – åtgärder för jämlik hälsa i Västra Götaland.
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
NPF-Huset.
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
OnlineSkolan Tillbaka till Lärandet 2008 Bergsjön - Gunnared, Göteborgs Stad.
Att tala lön med sin chef
Från jämställdhet till lönestrategi
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
ED Tua Haldin-Herrgård. Handledning och stöd som en kunnig, erfaren person i seniorposition ger åt en yngre utvecklingsvillig och –duglig person som befinner.
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Validering Av Livslångt Lärande
CCG – Coach Coach Go  EU-projekt inom Grundtvig med fokus på vuxnas allmänna lärande.  Period:  Deltagarländer: Island, Italien, Tyskland,
Övergång skola - och sen?. Ny nordisk definition dövblindhet Dövblindhet är ett särskilt funktionshinder. Dövblindhet är en kombination av funktionsnedsättningarna.
Förslag till regional handlingsplan för Socialfonden i Västsverige 26/ Strukturfondspartnerskapet.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Sv Kvalitetsdrivet 2013 Högre kvalitet i högre utbildning eller breddad rekrytering? Eller både och? Aleksandra Sjöstrand.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Projektet Bakgrund, mål & syfte, målgrupp, tidsramar, processinnehåll, valideringsmaterialets användningsområde.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Miljöundervisningens traditioner Ph.D Per Sund, Member of The Institute for Research in Education and Sustainable Development, IRESD Uppsala.
Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter:
Formare 2015 Motivation.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Strategisk kapacitet i den attraktiva regionen 31 maj 2016 Jacob Witzell Doktorand, avd. för Urbana och regionala studier.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Mats Embertsén Reell kompetens hur går vi vidare.
RUS Nobelmöte 6 dec, 2016 Katarina Axelsson Naturvårdsverket
Med undervisningsskicklighet i centrum ett ramverk för lärares och rektorers professionella utveckling (SOU 2018:17) Förslag om bland annat: Professionsprogram.
Kompetens för SIP SimLab - 10 dec 2018.
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Vägledningens potential inom utbildningssektorn Fredrik Hertzberg, seminarium ”Studie- och yrkesvägledning som kvalitetsdrivande faktor”, Konferens ”Kvalitetsdrivet 2013”, Universitets- och högskolerådet, Stockholm 2013-11-13

Disposition Vägledning som lärandeprocess i skärningspunkten mellan biografi och arbetsmarknad/samhälle - vägledning som en verksamhet för att identifiera kompetenser ”Kompensatorisk” vägledning – en stark tradition Vägledarens kontaktytor Fredrik Hertzberg: Vägledningens potential inom utbildningssektorn

Vägledning som lärandeprocess (1) Parsons formulering – den vägledde behöver hjälp med … A clear understanding of yourself, your aptitudes, abilities, interests, limitations, and their causes … (sig själv!) A knowledge of the requirements and conditions of success, advantages, disadvantages, compensations, opportunities and prospects in different lines of work (alternativen!) True reasoning on the relations of these two groups of facts (hur dessa storheter ska jämkas samman!) Fredrik Hertzberg: Vägledningens potential inom utbildningssektorn

Vägledning som lärandeprocess (2) Lärande om självet (vem är jag, vad kan jag, vad är jag bra på, vad är jag intresserad av, vilka är mina begränsningar och svagheter … identitet/kunskap-kompetens) Identifikation av kompetenser inbyggt i professionen Fokus på individens utveckling: vägledning kan/bör vara en kontinuerlig process, med ett kontinuerligt lärande om yrken, utbildningar och lärande Fredrik Hertzberg: Vägledningens potential inom utbildningssektorn

Vägledning som lärandeprocess (3) Den Rogerianska traditionen (Carl Rogers) → Vägledningen i skolan har kommit att bli alltmer personlig (individuellt samtal som form) och personcentrerad (individuella intressen sätts framför samhällets) Samtalet som verktyg och hjälpmedel (fokus på vägledarens empatiska förmåga); den vägleddes självreflektion i centrum (ökad självkännedom) En radikalare variant – individens konstruktion av sin karriär är den utgångspunkt och mål Fråga: förändring eller bekräftelse (icke-anvisande modell)? Fredrik Hertzberg: Vägledningens potential inom utbildningssektorn

Vägledning som lärandeprocess (4) Relevans för vägledning på högskola/universitet Tydliggörande av relationen kunskap – identitet (vad kan jag, vad vill jag lära mig mer av, i vilka situationer är kunskapen relevant, vem/vad vill jag bli?) Ett incitament till bedömning av lärandeprocesser och kunskapsbildning – vad har jag lärt mig hittills? Vad vill jag fortsätta lära mig? Vilka former av lärandeaktiviteter har varit mest engagerande? Fredrik Hertzberg: Vägledningens potential inom utbildningssektorn

Vägledning som lärandeprocess (5) Angående kunskap om alternativen Pedagogisk auktoritet väsentlig för lärandet Identifiera och rangordna källor Urskilja väsentliga information Underlätta lärande – vägen från information till kunskap Fredrik Hertzberg: Vägledningens potential inom utbildningssektorn

Vägledning som lärandeprocess (6) Relationen mellan kunskaperna om självet och kunskaperna om alternativen: inte en fråga om matchning, men en fråga om att urskilja möjligheter Hjälp att fatta beslut och genomföra, eller att utreda och klargöra problem, vidga perspektiven, formulera mål och delmål, upprätta en handlingsplan och genomföra den, utvärdera och följa upp (Lindhs femstegsmodell) Fredrik Hertzberg: Vägledningens potential inom utbildningssektorn

”Kompensatorisk” vägledning – en stark tradition (1) Den individförändrande modellen – starkt betonad på 1970-talet (tidsanda) Ge verktyg för att bryta reproduktion av klass- och genusmönster – tydlig betoning av jämlikhet Brist på metoder, dålig implementering → kritik Inte längre lika starkt betonade i måldokument, men strävan efter likvärdighet stark i kåren (advokatur?) Betydelse för vägledning på högskola/universitet – en uppmärksamhet på brister i kunskaper om utbildningsväsendet, och en förståelse av dess uppkomst? Fredrik Hertzberg: Vägledningens potential inom utbildningssektorn

Vägledarens kontaktytor (1) Lärande om alternativen (arbete och utbildning) kräver kunskaper om arbetsliv, arbetsmarknad och utbildningsinstitutioner Konjunkturer, tendenser, förändringar Lokala, regionala och nationella arbetsmarknader Betydelse för vägledning på högskola/universitet: en professionell disposition att identifiera kunskapsbehov Fredrik Hertzberg: Vägledningens potential inom utbildningssektorn