Så arbetar Nya VGR IT för ökad förändringshastighet och nöjdare kunder

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Samordnad vårdplanering - SVPL Gemensam rutin för Västra Götaland
Kompetenslyftet eHälsa i primärvården Välkommen!
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Projekt Infrastruktur 2.0
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Patientens väg genom vården
Vad innebär val av vårdenhet?
Innehåll Strategier, målgrupper, mål Informationskanaler
E-hälsa och invånartjänster
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Ett arbete med att etablera
Sjukgymnastik och arbetsterapi på primärvårdsnivå inom Västra Götalandsregionen HSU
Det blommar i Botkyrka Hans Lindgren.
…en del av vård och behandling
Regiongemensam utveckling av hälso- och sjukvården Regionstyrelsen
Vård i rimlig tid Region Skåne Lund
Vårdgaranti och tillgänglighet i Region Skåne
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
eHälsa Begreppet inkluderar helheten av elektronisk kommunikation
Välkommen till Ledardagen!
1.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Slutbetänkande – Rätt information på rätt plats i rätt tid
Utvärdering av processmognad
”Vägen mot e-samhället”
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
Försäkringskassans roll i samverkan
Ann Söderström, Hälso- och sjukvårdsdirektör
Sahlgrenska Universitetssjukhuset
Detta är God Vård.
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
– överenskommelse mellan de halländska kommunerna och
Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Rådet för funktionshinderfrågor 27 september 2012 Jan Terneby.
Framtidens Vårdinformationsmiljö ”FVM”
Information gemensam rutin SVPL
Implementering av Nationell strategi för eHälsa och eSamhället
Läkarförbundets arbete för bättre Vård-IT. Vård - IT- kartan – rapport januari 2011 Enkätundersökning av Users Award 2004 och 2010 Antal Svarsfrekvens.
Chefskommunikation i Västra Götalandsregionen
Detta ska vi prata om… En tillbakablick – vad har hänt? Finansiering Beställning TV Barn- och ungdomstandvård Uppsökande tandvård Tredje steget.
Regional utvecklingsstrategi – RUS – antogs 2010 Mobilisering och kraftsamling Regionala prioriteringar En riktningsgivare med vision, mål och strategier.
Luleå Luleå eLäkekonst Hur kan IT förändra vården? Nils Schönström Center för eHälsa i samverkan Luleå.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Patientsäkerhetskultur mätning
Samma musik men olika teknik Tekniken byts ungefär vart femte år. Informationsinnehållet har oftast en livslängd som är 25–30 år, ibland ännu längre. Besluten.
Nationellt samarbete eHälsa HSU Generell titel 2 remisser från SKL Den första presenterades 14 mars. Regionstyrelsen beslutade 27 mars. Remissen.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Gemensam rutin för Samordnad vård- och omsorgsplanering
Framtidens bästa primärvård
Gemensam rutin för Samordnad vård- och omsorgsplanering
Varför e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA För samhället, medborgarna, företagen och för verksamheterna.
Framtidens vårdinformationsmiljö
Ämne: diskussion om e-hälsoprioriteringar på chefsnätverket 21 augusti.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Genomförda och pågående aktiviteter Regional och delregional utveckling av eSamhället i Västra Götaland.
Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice.
Innovationer för framtidens sjukvård i Stockholms läns landsting Daniel Forslund (L) innovationslandstingsråd Innovationsroteln, Liberalerna i SLL.
Den nationell läkemedelslista – så ser förstudien ut
”Hur arbetar vi i ambulanssjukvården som en del i framtidens sjukvård”
Omställningen av hälso- och sjukvården
Material för socialtjänsten
Vad innebär regionbildningen?
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Verktyget Utmärkelsen….
Målbild framtidens hälso- och sjukvård
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Så arbetar Nya VGR IT för ökad förändringshastighet och nöjdare kunder 2012-11-09 Göran Ejbyfeldt

Innehåll IS/IT i Västra Götalandsregionen Utveckling inom IS/IT och hälso- och sjukvården På gång inom IS/IT i Västra Götalandsregionen Jämförelse Västra Götalandsregionen och privat industri Framtida utmaningar

Min bakgrund IS/IT-direktör inom Västra Götalandsregionen sedan 1 februari 2012 Bakgrund inom Saab/GM 1982-2012, från 2009 som Kvalité- och IT-direktör Saab Civilingenjör maskin Chalmers Född och uppväxt i Göteborg

Västra Götaland 49 kommuner 1,6 miljoner invånare Västra Götalands län Landskap: Västergötland, Bohuslän och Dalsland Största stad: Göteborg (520 374 inv.) Minsta kommun: Dals Ed (4 760 inv.) Regionhuvudstad: Vänersborg 29 611 öar, varav 153 bebodda 30 mil långt, 25 mil brett 2011-12-31

IS/IT i Västra Götalandsregionen Nya VGR IT ansvarar för all IS/IT i Västra Götalandsregionen: Drift och support av IT-infrastruktur, applikationer och telefoni Systemunderhåll och systemutveckling av regiongemensamma och lokala applikationer IS/IT-strategier Antal anställda: 500 Budget: 1,2 miljarder kronor Antal PC: 43 000 Antal system: 400+

Vården i Västra Götaland idag Försäkrings kassan Sjukhus Privata vårdgivare Apotek Ambulans Sjukhus Vårdcentral Kommunal vård

Västra Götalandsregionen Ett fönster mot informationen En patient - en journal Strategi/Plan

Varför har vi inte kommit längre?

Utvecklingen inom IS/IT och hälso- och sjukvården

Den delade vården Sjukhus Nära invånaren Sjukhus Primärvård Sjukhus Vården närmare hemmet Den demografiska utvecklingen gör att vård på det sätt det hanteras idag, inte kommer att vara möjligt. Det kommer inte att gå att vårda alla äldre personer inneliggande på sjukhus. Därför är ett paradigmskifte nödvändigt. Allt mer vård kommer att behöva utföras i och i närheten av hemmet. Vården som idag måste skötas på sjukhus behöver alltså flyttas närmare hemmen. Detta kommer att underlättas i och med att den medicintekniska utrustningen som idag är komplicerad, dyr och skrymmande, i och med teknisk utveckling kommer att bli mindre komplicerad, billigare och lättare att hantera. Det kommer till och med vara så att utrustningen kommer att finnas i hemmet. Den vård som även i fortsättningen kommer att behöva utövas är den som är mycket avancerad eller där fortsatt dyr utrustning kommer att behöva användas. Närsjukvården kommer att utvecklas som en utökning av primärvården. Primärvården och närsjukvården kommer att behöva utvecklas för att kunna ta hand om patienten i hemmet. Monitorering av patienter via teknisk utrustning Närsjukvården är en blandning av olika service inom vård- och omsorg. Analys Vad innebär det ur ett verksamhetsperspektiv Vad innebär det ur ett informationsperspektiv Vad innebär det ur ett tekniskt perspektiv Sjukhus Nära invånaren

Paradigmskifte i vården Medlen följer Invånaren Invånaren väljer vårdgivare Min hälsa Min information Mina beslut Informationen måste följa invånaren Utvecklad Sjukvårdsrådgivning via modern teknik Invånare Primärvård Sjukhus Högspecialiserad vård Allmänvård Hembesök Akutsjukvård Vården närmare hemmet Den demografiska utvecklingen gör att vård på det sätt det hanteras idag, inte kommer att vara möjligt. Det kommer inte att gå att vårda alla äldre personer inneliggande på sjukhus. Därför är ett paradigmskifte nödvändigt. Allt mer vård kommer att behöva utföras i och i närheten av hemmet. Vården som idag måste skötas på sjukhus behöver alltså flyttas närmare hemmen. Detta kommer att underlättas i och med att den medicintekniska utrustningen som idag är komplicerad, dyr och skrymmande, i och med teknisk utveckling kommer att bli mindre komplicerad, billigare och lättare att hantera. Det kommer till och med vara så att utrustningen kommer att finnas i hemmet. Den vård som även i fortsättningen kommer att behöva utövas är den som är mycket avancerad eller där fortsatt dyr utrustning kommer att behöva användas. Närsjukvården kommer att utvecklas som en utökning av primärvården. Primärvården och närsjukvården kommer att behöva utvecklas för att kunna ta hand om patienten i hemmet. Monitorering av patienter via teknisk utrustning Närsjukvården är en blandning av olika service inom vård- och omsorg. Analys Vad innebär det ur ett verksamhetsperspektiv Vad innebär det ur ett informationsperspektiv Vad innebär det ur ett tekniskt perspektiv Närsjukvård Diagnostik ”Vardagsvård” Medicinskt center Poliklinisk vård Rehabilitering Förändring av Hälso- och sjukvården Sjukhus Nära invånaren

Teknikutvecklingen Mobilitet Bring your own … Snabbare samhällsförändringar Flexibilitet och anpassningsbarhet Trenden är tjänsteorientering och webblösningar 1950 1980 1995 2012 Mobilitet Stordator + tidsperpektiv Appar HTML 5 Behovet av information har alltid varit densamma Bring your own … Förr var det IT-avdelningarna som drev IT framåt och stod för den nyaste tekniken. Nu har IT-kulturen skiftat och idag är det användarna som äger den modernaste utrustningen med de senaste programvarorna. Trenden med att ta med sin egen utrustning för att använda den på jobbet, ökar stadigt och enligt IBM godkänner idag 73% av IT-cheferna att egen utrustning används. Enligt Gartner är BYOD en trend som är lika omöjlig att stoppa som sociala medier. Du kan säga: ”stopp, stopp!” men det kommer att ändå att hända. Man bör ta med BYOD i sina beräkningar om hur en framtida IT-miljö ser ut. Detta innebär att man måste ta fram principer och utveckla säkerhetslösningar för användning av egen utrustning i organisationens IT-landskap. Vi har 55 000 potentiella Analys Denna trend gör att det är svårare att ha Bring your own …

Patientens teknikutveckling Vårdgivare Patientens ”bring your own …” Det som förr gjordes på sjukhus eller vårdcentralen, kan patienten nu göra själv i hemmet. Patienten ansluter sig dessutom till hälso- och sjukvårdstjänster i molnet där hen lagrar information om sitt hälsotillstånd och dit de nya tekniska apparaterna kan skicka information. Tjänsteplattform som kan ta emot information från Egenvård Kläder som mäter Alla är uppkopplade och monitoreras …

Utvecklingen innebär: Internet Frigör data Patient Öppna data Invånare och näringsliv Öppna data Begrepp och termer Informationsstruktur Gemensamma informationskällor Kvalitetssäkring Masterdata och metadata Frigör Data För att tillgodose funktionalitet och reglering har många redan påbörjat arbetet med att frigöra data. Analys Det är viktigt att inte låsa in data i system och organisationer. Flytta information som behöver vara gemensam till gemensamma informationskällor. Make the right thing easy to do Öppna Data Att lämna öppna data är reglerat både i ett EU-direktiv och i en svensk lag från 2010. Det innebär att alla myndigheter är skyldiga att lämna offentliga öppna data elektroniskt. Många myndigheter har startat detta arbete. Information Management Informationshantering – ett helhetsperspektiv över informationen. Verksamhet och IT jobbar ihop med att Informationshantering Verksamhet IT

Målbild 2018 Ur handlingsplan 2013-2018 Invånare/patienter, medarbetare inom vården och beslutsfattare har rätt att förvänta sig att eHälsotjänster utvecklas snabbt och effektivt och ger nytta i vardagen.

Varje individ kan nå alla uppgifter om sig själv och aktivt medverka i sin vård och omsorg. Individen når sina uppgifter på ett flertal olika sätt beroende på vad som passar personen bäst själv. Tillgång till uppgifterna via mobila plattformar är en självklarhet. Vårdgivaren tar ansvar för de uppgifter som avser respektive vårdgivares verksamhet, men individen som berörs har full tillgång till dem - var som helst, hur som helst och när som helst. Individen kan sammanföra dem med egna uppgifter om den egna hälsan och avgör med vilka man vill dela sina uppgifter. Säkerhet och integritet är garanterad och en nationell säkerhetslösning är införd.

Som medarbetare i vården har man tillgång till samtliga uppgifter som krävs för att kunna ge högkvalitativ vård och omsorg. Detta innefattar aktuell kunskap och vetenskapliga rön samt tillgång till patientens hälsodata (förutsatt att patienten ger sitt samtycke). Alla uppgifter registreras endast en gång (vid källan) och då genomförs nödvändiga kvalitetskontroller av informationen. När patienten lämnar en vårdgivare och vårdansvaret övergår till en annan övergår samtidigt tillgången till nödvändiga uppgifter utan manuell hantering och utan tidsfördröjning. De koder, begrepp och termer som används är giltiga och användbara i vårdprocessen – normalt även internationellt. Medarbetare kan använda sina egna data för att kvalitetskontrollera sitt eget arbete. Nya VGR IT

Som beslutsfattare på olika nivåer har man tillgång till bra underlag för faktabaserade beslut. Det finns en enhetlig infrastruktur som gör att informations- försörjningen och därmed också vårdprocessen fungerar, oavsett om vårdgivaren är offentlig eller privat. Kodifieringen och struktureringen av uppgifterna är sådan att man kan analysera och dra slutsatser om hälso- och vårdresultat över tid, mellan olika vårdgivare och mellan olika vårdprocesser och behandlingsformer. Den enhetliga infrastrukturen innebär också att det finns en plattform där eHälsotjänster kan utvecklas av flera olika aktörer och fungera tillsammans. eHälsa är nu helt självklara delar av vården och omsorgen och går i takt med den övriga digitala utvecklingen i samhället.

Vad gör vi/ni för att stödja utvecklingen? 1950 1980 1995 2012

På gång inom IS/IT i Västra Götalandsregionen

Det här gör Nya VGR IT Fokus på: operativa verksamheten, projekt/uppdrag, strategier och nöjda kunder Samlad IS/IT-organisation sedan 1 april 2012 Inför lean och börjar mäta och styra

Mina prioriteringar Nöjda kunder Operativ verksamhet Projekt nationellt och regionalt (handlingsplan) Uppdrag och mindre projekt Strategier och övergripande planer Nöjda kunder

Samlad IS/IT-organisation En organisation som arbetar tillsammans med samma: målbild strategier ledarskap värdegrund

Lean – VGR IT:s förändringsarbete IS/IT Vision Nöjda kunder genom att med IS/IT ge inflytande, inspiration och utveckling Leverans i rätt tid från mig Rätt från början NÖJDA KUNDER Ständiga förbättringar Professionalism Värdegrund och ledarskap Serviceanda Engagemang Engagerade och delaktiga medarbetare Visuell styrning, mätning och uppföljning Standardiserat arbetssätt

Mäta och styra med hjälp av leantavlor

Aktuella mål och mätetal vecka 43 2012 Medelsvarstid i telefon Mål: 2 minuter Januari: 7 min Oktober: 1:54 min Installation av PC och skrivare Mål: 3 veckor Januari: 7 veckor Oktober : 6-7 dagar Installation av VPN och gemensam mapp Mål: 3 dagar Januari: Flera veckor Oktober : 3 dagar Behörigheter akuta och planerade Mål: 1 resp. 5 dagar Januari: Flera veckor Oktober : 1 resp. 2-5 dagar Antal aktiva incidenter (26 okt) Mål: 1000 Januari: 1700 Oktober : 1202 Leveranser från projekt/uppdrag Mål: 90 % Januari: ? Oktober : 90%

Jämförelse Västra Götalandsregionen och privat industri

Västra Götalandsregionen jämfört med andra Implementering av IT i verksamheten IT-infrastruktur och kompetens Privat koncern VGR 5-10 år efter Jämförbart Andra regioner Jämförbart Före eller jämförbart

GMs utvecklingsavdelningar 2004 Vision Sverige Tyskland USA Kina Strategi/Plan Korea Brasilien Konstruktionssystem CAD ”UG” En gemensam utvecklingsprocess Gemensamt arbetssätt i UG Samma benämningar Gemensamma databaser Australien

Västra Götalandsregionen vs. GM/Saab Min egen bedömning VGR GM/Saab Vision och strategier Mäta, styra och genomföra Förändringshastighet Varför går det så långsamt? Saknar gemensamma processer och arbetssätt Ledning och styrning

Framtida utmaningar

Förhållningssätt till IT-säkerhet och lagkrav Hur löser vi det? Hur underlättar vi utvecklingen och uppfyller säkerhets- och lagkrav? Från

Framtida utmaningar – nuläge system Hundratals verksamhetssystem utan gemensam struktur Majoritet gamla system (inte nödvändigtvis dåliga) De flesta är verksamhetskritiska 24/7/365 Fler än 25 000 användare i de största systemen Vårdinformationen är inlåst i systemen Struktur och organisation från början av 90-talet Ej samordnade t.ex. fler än 200 patientregister Ej anpassade till patientdatalagen från 2008

Framtida utmaningar Se till att Västra Götalandsregionen arbetar med gemensamma arbetssätt/processer Gemensamt vårdinformationssystem inom Västra Götalandsregionen Öka förändringshastigheten för att nyttja ny teknik och öka invånarnas delaktighet För att nå målbilden 2018 krävs kraftsamling

Frågor?