Johari-fönstret En modell för kommunikation och relationer, presenterad av Joseph Luft och Harry Ingham.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Den hermeneutiska metoden
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Idéer för ett bredare entreprenörskap
PRIVATSAMTAL EXPERTSAMTAL
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Samhället är mer än summan av sina delar
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
SAMTAL.
Första Hembesöket Viktiga steg för att skapa en förtrolig relation och göra en professionell bedömning De små detaljernas betydelse i samtalet Mötet som.
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Sociala färdigheter I livslångt lärande har sociala färdigheter en viktig funktion. Vi har visat på fyra strategier för att främja livslångt lärande i.
Lika leka bäst - eller? Andreas Jönsson, medicinteknisk ingenjör och
Organisationskultur, makt och konflikt
Processorienterat förbättringsarbete
arbetskooperativ Luleå
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Att samtala med ungdomar om tobak
Livskunskap för de allra yngsta
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Vad är du för typ av person?
Tillsammans kan vi förbättra resultaten i skolan Anna Ekström, Generaldirektör Skolverket.
Kunskap 1850 Energi. Kunskap 1850 Energi Kunskap Hjärna Energi Muskler Alfred Binet uppfinner IQ-testet 1904.
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Kollegahandledning Siggi Òlafsson Preventions och Utvecklingsenheten
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
CASE Grupp 8 Fanny Abelsson | Felicia Karlsson | Irene Werin
ETIK OCH GODA SAMTAL Lasse Lindsjö.
Västra Götaland.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Politiskt deltagande: demokrati och mänskliga rättigheter
Skriva noveller.
Respekten för människan
Föreläsning 5 Konflikthantering
Inlärnings – och psykodynamiskt terapi
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Idrottspsykologi.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
SAMARBETE - OM ATTITYD, FÖRSVAR OCH ATT BEVAKA EGNA INTRESSEN.
Form Hurdant är det? Funktion Hur fungerar det? Orsak Varför är det som det är? Förändring Hur förändras det? Samband Hur är det i samband med annat? Perspektiv.
Some new thoughts on conceptualizing perceived service quality: a hierarchial approach Journal of Marketing 2001 Michael K, Brady & J. Joseph Cronin Jr.
PV7200 – Examensprojekt HT04-VT05.
Hälsofrämjande arbetsplats
GRUPPUTVECKLING & INDIVIDUTVECKLING
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
Nonviolent Communication
EN POWERPOINTFILM OM RABIESVACCINETS UPPTÄCKT AV JEANETTE BYGREN.
Ska Sverige ha dödsstraff eller inte?
Vardagsrasism Inklusive etnocentrism. Etnocentrism betyder att man bedömer främmande kulturer med sin egen måttstock och att man placerar de egna kulturella.
Politiskt deltagande: Ideal och normer för politiskt deltagande
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Coaching.
Snowboardteknik och analys del 1
Gruppers utveckling enligt IMGD (GDQ)-modellen
JOHARI FÖNSTER SJÄLVSKATTNING
Processen att samarbeta för att uppnå ett gemensamt mål.
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Varför finns vi som grupp? Syfte. Uppdragsbeskrivning.
Synliggör synsätt som styr och stör - Fördjupning
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Vad betyder Social Kompetens
Framgång genom lagarbete
Tips för bättre kommunikation
Bedömningsmodell Nytta Genomförbarhet 1. Ökad kvalité
Program Därför klagomålshantering Målet med dagens utbildning
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Johari-fönstret En modell för kommunikation och relationer, presenterad av Joseph Luft och Harry Ingham

Modellen rent grafiskt Återföring Exponering Kvadrant 1 Känt av jaget, känt av andra Kvadrant 2 Okänt av jaget, känt av andra Kvadrant 3 Känt av jaget, okänt av andra Kvadrant 4 Okänt av jaget och av andra

Ruta 1 Det öppna jaget Den del av relationen som står för ömsesidig förståelse och gemensam information Sägs styra hur produktiv relationen är Relationens produktivitet/effektivitet står i direkt proportion till storleken

Ruta 2 Det blinda jaget Ju större ruta ju större nackdel Det blir närmast omöjligt att förstå andras agerande eftersom de utgår från information som personen är omedveten om ges Svårighet att samarbeta med andra

Ruta 3 Det dolda jaget Stor ”ruta” här hämmar även den personliga relationer Men här till individens ”fördel” Är den skyddsfasad som hindrar nära relationer Informationen döljs ofta beroende på rädsla, maktbegär eller annan orsak

Ruta 4 Det okända jaget Här finns information om: Okända möjligheter Omedvetna ”ritualer” Oanvända resurser Allt detta kan bli känt om relationen utvecklas på ett givande och effektivt sätt

Slutsats Informationen i rutorna kan vara av alla slag Känslor Fakta Fördomar Antaganden Färdigheter OBS ingen statisk situation utan modellen förändras hela tiden!!

Typ A Minimal användning av både exponering och återföring Särdragen är: Tillbakadraget sätt Motvilja mot att ta risker Osäkert uppträdande i grupp Undviker personligt engagemang Balans mellan exponering och återföring Återföring Exponering Öppna jaget Blinda jaget Dolda jaget Okända jaget

Typ B Motvilja mot exponering men önskan om relationer Särdragen är: Återföring Exponering Motvilja mot exponering men önskan om relationer Särdragen är: Ytligt intresse av andra Övergår sedan till mer kallsinnigt till slut fientligt beteende Obalans mellan exponering och återföring Öppna jaget Blinda jaget Dolda jaget Okända jaget

Typ C Överanvändning av exponering Särdragen är: Återföring Exponering Överanvändning av exponering Särdragen är: Självupptagen inställning Tvivel på andras förmåga Värderar auktoritet Skapar känslan av ”omyndigförklaring” hos andra Obalans mellan exponering och återföring Öppna jaget Blinda jaget Dolda jaget Okända jaget

Typ D Balans mellan återföring och exponering Särdragen är: Uppriktighet Kreativitet Känsla för andras behov att vara delaktiga Återföring Exponering Öppna jaget Blinda jaget Dolda jaget Okända jaget

Tolkningspunkter Storleken på det öppna jaget ”Idealet” är 80% x 80% Formen på det öppna jaget Balanserat förhållande att föredra max 20% skillnad mellan återföring och exponering Bristen på balans Vertikal eller horisontal obalans, se typ B och C