PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Snabbguide och tips.
Advertisements

Det första du bör göra är att rita horisonten
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
BAS-M Hur du på ett enkelt sätt administrerar din båtklubbs register.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Talföljder formler och summor
Skapa ett video-CV på YouTube
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Metodstöd.
X-mas algebra Är du redo? Klicka!!.
• Frågeledaren är den som vet svaren. De finns under en länk på sidan i kalendern. • Ni behöver antingen en 12-tärning eller två vanliga tärningar. • Slå.
Grunder i PowerPoint 2000 Skapa en ny presentation Rita egna objekt
Skottövning Spel Dribblingsövning Nickövning Två måls spel
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
SSQ12-B Instruktioner Namn Datum Ålder
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Slöjd Presentation! Av: Malte Bergman.
MÄRKLIGT ! Här är en liten matematisk övning som helt säkert kommer
Märkligt! Här är en liten matematisk övning, som helt säkert
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Lagledaren ansvarar för att alla i laget tagit till sig detta.
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
De tävlande börjar med att skriva in sina namn i resultattabellen. PerUllaIngaEgon Per börjar slå med två sexsidiga tärningar. Han får 5 och 2. Gränsvärdet.
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Nytt golv av finaste furu
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Kortseminarium Radical Collaboration, 30 min Presentation av Mixed Minds Presentation av värden Presentation av deltagarna (om de inte är.
OK? INTELLIGENSTEST!(?) Här är 4 frågor. Svara genast!
FL2 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
732G22 Grunder i statistisk metodik
Information om hur man spelar Trafik!. Din väckarklocka ringer på morgonen och du går upp och gör dig i ordning. Efter en smaskig frukost är du på väg.
KARTKUNSKAP 1.
För Dej som har spelat fyrmanswhist
Tentamensdags och lab 3…. Större program delas normalt upp i flera filer/moduler vilket har flera fördelar:  Programmets logiska struktur när man klumpar.
Riktad skrivning Hur tyckte att boken Alex Dogboy verkade utifrån det du hittills läst och fått veta? Motivera ditt svar. Skriv tills jag säger stopp,
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
PIRATPARTIET Rubriksnitt: Impact, vanlig text Arial Här kan man lägga en lite ingressbetonad text på ett par tre meningar (men funkar även utan). Vill.
PerUllaIngaEgon 1.Skriv in de tävlandes namn. 2. Per börjar slå med två tjugosidiga tärningar. Han får 15 och 5. Gränsvärdet för första höjden är =10,
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
HJÄRNGYMPA.
Beräkna en ekvation (metod 1)
MÄRKLIGT ! Här är en liten matematisk övning som helt säkert kommer
Innehåll  Introduktion  Profeten Nuh (Noa)  Profeten Ibrahim (Abraham)  Profeten Musa (Moses)  Profeten ’Isa (Jesus)  Profeten.
Beräkna en ekvation (metod 1)
Debattera.
Det handlar om multiplikation
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Manual: Att lägga till personer i en grupp. (Tryck på F5 för att se PP-presentationen)
Rollfördelning i funktionärsbåset Vem gör vad i Danicahallen.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Google SketchUp Del 1.
Kartminne En serie bilder som ger övning av ”rutinen” Tänk på: –Vart är jag på väg? –Varifrån är kontrollen lättast att ta? –Vilken är sista säkra? –Förenkla.
5 8 Sätt in talen 1 till 9 i den magiska fyrkanten så att
Vad är en KATA? katatogrow.com.
Vilken färg har den här frukten?
Komma igång med Scratch
De tävlande börjar med att skriva in sina namn i resultattabellen.
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
Presentationens avskrift:

PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen

Svårighetsnivå: Svårighetsgrader: Antal spelare: Antal kort: Spelets mål: Extra tillbehör: 8 år och äldre. (Spelet förutsätter att man har börjat lära om multiplikation). Middels. Desto flinkere man er i hoderegning (multiplikasjon) desto oftere ser man at det er mulig å kombinere kort Hela kortleken används. Varje spelare börjar med sex kort och man drar lott om vem som ska börja. Å bli kvitt kortene sine før de andre spillerne. 2 stycken timglas (1min.) kan användas för att begränsa tiden man tar på sig per runda. Timglas kan beställas på

De första gångerna man spelar MultiMatch, är det smart att spela med öppna kort. Då kan de andra spelarna hjälpa dig om du är osäker på om du kan lägga på kort eller inte. Så det blir lättare att förklara visas alla kort här vridna i din riktning. När man spelar är det bättre om korten i högen ligger vridna åt sidan. (Motståndaren hade självklart inte haft sina kort uppochner). Varje spelare startar med sex kort. Ett annat kort läggs med framsidan upp bredvid bunken mitt på bordet. Det här kortet är början på högen. Dina kort befinner sig nederst på bilden. Motståndaren sitter mitt emot dig. Vid fler än två spelare, används fler sidor av bordet.

Du ser noggrant på dina kort och ser att du får svaret 16 genom att multiplicera 2 med 8. Du säger ”Två gånger åtta är sexton” och lägger på korten som är inringade nedanför. Det är upp til dig vilket kort som ska ligga överst. Mot slutet av spelet är det väldigt viktigt att vara taktisk när man väljer vilket kort som ska ligga överst. På bordet ligger det ett rött kort med värdena 16, 18, 24 och 36. (Vi ser bort ifrån det stora sjutalet överst på kortet). Du ska nu försöka kombinera två kort med hjälp av multiplikation för att få ett av då fyra värdena. OBS! När man kombinerar, använder man de stora talen överst på korten. Ifall du inte klarar av att kombinera kort, kan du lägga på kort av samma färg som kortet i högen.

De två korten spelas ut och det röda kortet med värdena 21, 2, 3, och 54 ligger överst.

Motståndaren hade fler andra möjligheter. Han kunde lagt på sitt röda kort, eller kortet näst längst till höger. Det sistnämda kortet är ett specialkort (det finns fem stycken i kortleken). Specialkort kan alltid spelas ut och man kan då ”vända” till en bestämd färg som nästa spelare måste förhålla sig till. Kort med en klase bananer överst i vänstra hörnet kan också användas som specialkort (om man önskar en lite lättare variant av spelet). Klasen med bananer ersätter då åttans funktion i Vändåtta. Det är motståndarens tur och han innser att han kan få ett av de fyra värdena genom att kombinera de två innringade korten. Han säger: ”Tre gånger sju är lika med 21”. PS. Ifall medspelarna är oeniga i uträkningen, diskuteras det till man kommer överens. Därför är det viktigt att det i varje grupp finns en spelare med en viss kontroll på multiplikation. Han/hon har en oformell kontrollfunktion.

Motståndaren valde att lägga ut det lila kortet med värdena 18, 25, 24 och 1 överst.

Du börjar att bli duktig i spelet och ser snabbt att fyra gånger sex är lika med 24. Du lägger därför på de inringade korten under.

Ett gult kort med värdena 48, 25, 45 och 21 ligger överst i högen.

Motståndaren försöker att se om det är möjligt att få ett av de fyra värdena genom multiplikation. Han försöker med 5 x 1= 5, 5 x 4= 20 och 4 x 1= 4. Det finns tre andra möjligheter, men eftersom faktorernas ordning inte spelar någon roll, får vi inga nya värden genom de möjligheterna. Motståndaren har heller inte ett gult kort att lägga på. Som tur är har han ett specialkort med texten:”Alla motståndare måste dra två kort. Han lägger på det här kortet och vänder till blå.

Specialkortet med värdena 36, 16, 56 och 45 ligger på bordet. Motståndaren har ”vänt” till blå.

Du måste dra två kort från bunken på bordet eftersom motståndaren spelade ut sitt specialkort.

Du går igenom kombinationsmöjligheterna och får följande möjligheter (visar bara hälften av möjligheterna eftersom faktorernas ordning inte spelar någon roll): 9 x 5 = 45, 9 x 3 = 27, 9 x 6 = 54, 5 x 3 = 15, 5 x 6 =3 og 3 x 6 =18. Du fick 45 genom att kombinera ”lila 9” med ”grön 5” och du lägger därför på de korten.

Korten ligger på bordet och du valde att lägga det gröna kortet med värdena 54, 18, 42 och 72 överst.

Motståndaren klarar inte av att kombinera två kort och på det sättet uppnå ”rätt” värde. Han lägger därför på sitt gröna kort.

Det gröna kortet med värdena 35, 8, 36 och 14 ligger på bordet.

Du ser med en gång att det inte är möjligt att kombinera dina två kort och lägger därför på ditt gröna kort. Medans du lägger ut kortet, säger du:” Ett kort på hand!” Glömmer du att säga det och de andra spelarne märker det, måste du dra två kort från bunken på bordet. PS. Glöm inte att det går att gå direkt från två kort och vinna spelet om man har tur med värdena överst på sina kort (och är duktig i multiplikation).

Ett grönt kort med värdena 40, 28, 7 och 32 har lagts ut.

Motståndaren klarar inte att få någon av de här fyra värdena. Han kan bara få värdet 20. Han måste därför dra ett kort från bunken på bordet.

Motståndaren börjar bli duktig och ser med en gång att han har möjlighet att få värdet 40 genom att kombinera de inringade korten. Han säger: ”8 x 5 är lika med 40” och lägger på korten. Samtidigt med att han gör det, säger han: ”Ett kort på hand!”.

Det lila kortet med värdena 2, 9, 21 och 56 ligger överst i högen.

Du drar ett gult kort med värdet 5. Det enda värdet du kan få genom att kombinera kort är 15 (5 x 3 eller 3 x 5). Du har fortfarande inte ”rätt” färg och måste därför dra ett kort igen.

Du drog in ett grönt kort med värdet 9. Du klarar fortfarande inte att få ett av de fyra värdena på kortet på bordet genom att kombinera två kort. Du säger: ”pass” och det är motståndarens tur. PS.Kom ihåg att det inte är tillåtet att dra mer än två kort per omgång.

Motståndaren har endast ett rött kort kvar och eftersom han inte har ”rätt” färg, blir han också tvungen att dra in kort från bunken på bordet.

Han har tur och drar ett lila kort som han lägger ut medans han säger:”Ett kort på hand!”.

Det lila kortet med värdena 27, 14, 20 och 3 ligger på bordet.

PS. Du får inte glömma att säga: ”Ett kort kvar!” Äntligen ser du att du har möjlighet att lägga på två kort igen. Genom att kombinera de inringade korten under får du värdet 27 (9 x 3 eller 3 x 9). Du lägger därför på de korten och låter det gröna ligga överst (du tycker du kommer ihåg att motståndaren har ett rött kort på handen). Det är nämligen vanligt att spelaren gömmer korten för motståndaren när de har två eller färre kort kvar. Det gör att spänningen ökar!

Ett grönt kort med värdena 4, 42, 5 och 24 ligger överst i högen.

Motståndaren har inte ”rätt” färg och måste därför dra ett kort från bunken på bordet.

Motståndaren har tur och drar en ”fyra”. Han säger: ” sex gånger fyra är lika med 24” och lägger på båda sina kort. Därmed vinner han spelet! Grattis!

Ifall det är två eller fler spelare kvar, kan man fortsätta spelet tills endast en kvarstår. Ofta kan det vara lika bra att börja om igen med en gång en vinnare är utsedd. Då säkrar man i alla fall att alla spelare får maximalt utbyte av spelet. (Eller så kan vinnaren av spelet hjälpa en medspelare osv. helt tills det endast är en spelare kvar).