Det personliga ledarskapet januari 2010

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Välkommen att höra av dig till Petra Lindström, Arbetet sker i samverkan mellan: Söderhamns kommun, Arbetsförmedlingen.
PRIVATSAMTAL EXPERTSAMTAL
Att förstå anonymiteten (översättning från
Coachande ledarskap som mentor
Att identifiera och utveckla ledare
Nulägesanalys genom frågor
”Mentorn, en medspelare som spelar in adepten i framtidens lag”
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
RINKEBYSKOLAN
Individuellt lärande tillsammans
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Familjehem och föräldraskap
EHL Jane Bjurman GAF Medarbetarsamtal EHL Jane Bjurman EHL Jane Bjurman.
Servicekunskap Hur vill du jobba med boken?
Varför arbeta med interpersonella relationer i handledning?
Vision 2025 Bilder: Hanna Maxstad I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet. Lust är.
Hur tänka och göra som processtödjare
Migrationsverket - Asyl, besök, bosättning, medborgarskap medarbetare
SET Social Emotionell Träning
- Hur vet vi om vi har lyckats?
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Syftet med en personlig handlingsplan
Konsten att leda sig själv
…och lite annat smått och gott som kan vara (arbets)livsavgörande…
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Undersköterskans roll i framtiden 2012 –
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Hjärta eller hjärna? Susanne Håkansson Karriärvägledare
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Vägen till lycka…..
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Har vi nått den ytterste gränsen för patientautonomi?
Att få rätt saker att hända
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Vad är du för typ av person?
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Eva 10 år -Jag vet att det kostar, men hur lång tid kan det ta.
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Innehåll  Introduktion  Profeten Nuh (Noa)  Profeten Ibrahim (Abraham)  Profeten Musa (Moses)  Profeten ’Isa (Jesus)  Profeten.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
SALUTOGENT LEDARSKAP.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Göteborgs universitet
Fakta om undersökningen
Att arbeta med människor Erfarenheter från mina olika ledarroller Uddevalla den 25 januari 2012 Karl-Erik Nilsson.
Servicekunskap Hur vill du jobba med boken?
Lönesamtalet.
Anställningsintervjun
ED Tua Haldin-Herrgård. Handledning och stöd som en kunnig, erfaren person i seniorposition ger åt en yngre utvecklingsvillig och –duglig person som befinner.
Föreläsning 5 Konflikthantering
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Idrottspsykologi.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Roll och Grupputveckling Christer Sandahl
Förändring – hot eller möjlighet?
Socialpsykologi.
LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Plantor måste få växa i sin egen takt, du kan inte dra i dem för att få dem att växa – då vissnar de.
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Varför finns vi som grupp? Syfte. Uppdragsbeskrivning.
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Förhållningssätten.
Presentationens avskrift:

Det personliga ledarskapet januari 2010 Date Orsa kommun Det personliga ledarskapet januari 2010

Det autentiska ledarskapet………….. Ledarskapet utgår från äkthet – sanna ledare är sig själva Det personliga ledarskapet

Att leda mig själv….. Förstå mig själv Vem är jag – styrkor och svagheter Vilka värderingar har jag Vad driver mig Varför vill jag vara ledare Vad vill jag åstadkomma Det personliga ledarskapet

Självkännedom/självinsikt Date Självkännedom/självinsikt Självkänsla Självförtroende tillit till den egna förmågan kännedom om det egna jaget medvetenhet om den egna personlighetens värde Det personliga ledarskapet

Passion för arbetet – ledarskapet kommer från hjärtat Autentiska ledare bygger medarbetare Coachning ett viktigt verktyg Det personliga ledarskapet

Trogen mina värderingar Trogen uppdraget och organisationens värderingar Det personliga ledarskapet

Håll livet i balans….............. Arbetet – hur använder jag min tid? Den andra halvan av livet – hur använder jag min tid? Det personliga ledarskapet

”The dance of leadership” Date ”The dance of leadership” Ledarskap - intuitiva processer och samspel

Att leda sig själv – “managing oneself” Vem är jag? Hur lär & presterar jag? Hur leder jag? Hur kommunicerar jag? Min konfliktstil? Mitt relationsansvar? Den andra halvan av livet? Det personliga ledarskapet

Att leda sig själv.. Vem är jag? Styrkor & svagheter Personlighet & stil Mitt bidrag Vision & kall (motivation/ambition) Intressen Mina värderingar Duger jag? Gillar jag mig? Det personliga ledarskapet

Integrerat, personligt och situationsanpassat ledarskap 03/04/2017 Date Personligt ledarskap byggt på integration och situation… Förebilden och Banérföraren Integrerat, personligt och situationsanpassat ledarskap Coachen Chefen och Beslutsfattaren Gränssättaren Det personliga ledarskapet 11

Att leda sig själv... Hur lär och presterar jag? (Görandet) Läsa Skriva Lyssna Tala Intuition eller Experiment Observation Upplevelse Abstraktion Det personliga ledarskapet

Att leda sig själv..... Hur kommunicerar jag ?!?.. Skriver? Talar (fakta eller i bilder och berättelser etc..) Genom möten? Genom att göra tillsammans? Upplevelser? Hur använder Du kroppsspråket (Är Du medveten om Ditt kroppsspråk och de signaler Du sänder?) Det personliga ledarskapet

Att leda sig själv...... Hur ser min konfliktstil ut? Undvikande Mildrande Kompromissande Problemlösande Kämpar, fightas Flyr Passar Ser på Det personliga ledarskapet

Återkoppling och personlig utveckling +2 +1 -1 Feedback Ensidig beröm Ensidig kritik Ingen återkoppling PERSONLIG UTVECKLING Det personliga ledarskapet Page 15

Feedbacktrappan Förstå VALET Förklara Försvara Förkasta Grad av mottaglighet för feedback Förändra Förstå VALET Förklara Förbli Försvara Fortsätt med… Sluta med… Börja med… Förkasta Det personliga ledarskapet Page 16

Att leda sig själv....... Mitt relationsansvar Mig själv Familjen Vänner Ägare, politiker Chefskollegor Medarbetare Det offentliga / Media Det personliga ledarskapet

All leda sig själv........ The second half of your life Vad är arbete? Lär Du Dig något nytt? Hur tänker Du framåt? Vad ser Du? Den andra eller alt karriären och / eller Den parallella karriären Det personliga ledarskapet

Mitt uppdrag. LEDNINGSIDE Jag ska för......vem – vilka?? (uppdragsgivare) Lösa behovet av.. (huvuduppg.) Genom att göra vad......flera exempel.... Vilket skall leda till.......... eller Vilka är jag till för och varför? Texten kan vara åtta - tio raders text….…. Det personliga ledarskapet

Återkoppling för utveckling……….. Be om synpunkter och reaktioner från några få som Du litar på och har förtroende för Använd utvecklingssamtalet ömsesidigt- regelbundet, strukturerat Försök att ”titta in” i dolda fönstret / blinda fläcken Kombinera med olika ”test”, lägg små ”pusselbitar” Filma några vardagssituationer eller ledningsmöten Finn en extern mentor att tala med – om allt!! Det personliga ledarskapet

Mentorskap Bakgrund och personliga erfarenheter Det personliga ledarskapet

Mentorskap – bakgrund Odysses till Trojanska kriget och hans vän Mentor tar hand om sonen Telemakhos. Uppdrag: vän, rådgivare, lärare och fostrare! Hantverkare och konstnärer. Handledning och uppmuntran Hela personligheten och inte bara teknisk kompetens. 1970-talet inom företagen. Japan – det förlovade landet för teamwork hyllar mentorn Det personliga ledarskapet

Mentorskap Adepten får handledning och stöd från kunnig, ansedd, erfaren person i seniorposition. Målmedveten och konfidentiell kontakt . Präglas av öppenhet, personlighet, förtroende och förpliktelser och ska avtalsregleras Ger mentorn egen förnyelse och utveckling. Att vara mentor är en hedersuppgift. Det personliga ledarskapet

En bra mentor… Yrkesmässig kompetens Ändamålsenlig erfarenhet Bra kontaktnät Bra lyssnare med intresse för människor Vågar tala om besvärliga saker Skapar förtroende genom öppenhet Delar med sig av succéer och misslyckanden Upplever inte adepten som konkurrent Medveten om att uppgiften är egenutvecklande Hjälper och stöder adepten att lösa problem Det personliga ledarskapet

Adepten Beredd att ta ansvar för egen utveckling Måste vara beredd att vara aktiv och öppen Ställer upp på överenskomna spelregler Vara beredd på att ta emot feedback. Det personliga ledarskapet

Mentorskapsprocessen Planera för regelbundna möten Fria men ändå förberedda diskussioner Adepten bär ansvar för sin utveckling Vad vill adepten uppnå? Avtal för att klarlägga roller, förväntningar, spelregler, mötesfrekvens, tid för förhållandet samt om förhållandet ska avbrytas i förtid. Det personliga ledarskapet

Coach, mentor eller professionell handledare? Coach (intern) Sporrar och inspirerar i det dagliga arbetet inom organisationen Uppmuntrar och stödjer Frigör energi – får oss att växa ”Utmanar” (mellan fyra ögon) Alt tillvägagångssätt /Ställer bra frågor Hjälper till att utveckla den professionella rollen Mentor (extern) Klok och erfaren samtalspartner Ger råd och vägledning Delar med sig av sin erfarenhet Friare stöd i min personliga och professionella utveckling Relationen bygger på fritt ömsesidigt val av varandra Inga beroende eller nära personliga relationer Professionell handledare (extern) Yrkesmässiga, emotionella och relationsfrågor Fokus på fungerande i arbetet Andrum med möjlighet att spegla sig själva och få stöd I specifika frågor eller kontinuerligt över tid Det personliga ledarskapet

För personlig utveckling krävs…. Mod Vilja Målmedvetenhet Realistiska Mål Tålamod Tid och hårt arbete Konkret nivå Det personliga ledarskapet