Utvärdering, mätare Vasa landskapsbibliotek 5.5.2009 Marjariitta Viiri / Västra Finlands länsstyrelse.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Brukarfokus i biståndshandläggning
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
EDU-vuxen Vuxenutbildningsservice på svenska Behov av fortbildning i framtidens vuxenutbildningsorganisationer Korsholm Iselin Krogerus-Therman.
Kan vi konkurrera med Google? Hur ett discoverytverktyg kan förändra användningen av biblioteken. -Lisa Carlson.
Socialdepartementet Äldreomsorgen får gott betyg Nöjdhet för omsorg i särskilda boenden i riket 2008, 2010, 2011 Källa: Socialstyrelsen, Nationella brukarundersökningen.
Vilken riktning och hurudana tjänster ?
Serviceundersökning 2011 Nöjd-Kund-Index undersökning om företagares uppfattning om Tyresö kommuns service under 2010.
SSN Kvalitetsindikatorer och terminologi
Sambanden mellan hälsa, ekonomisk utveckling och planering
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Stöd för analys och förbättring
Brukarinflytande Skövde 16 april. Innehållet idag  Vad är brukarinflytande?  Hur kan vi göra? Skövde 16 april.
Grundkurs 10 sp 1.Introduktion a) resursfördelningsteori
DOK-systemet 1 • Utvärderings- och dokumentationsinstrument • Bygger på intervjuer med klienter vid inskrivning, utskrivning och uppföljning. • Möjlighet.
ARKISTOLAITOS Arkivverket Projekt för förnyelse av webbplatsen.
Utvärdering, varför då? hur då?
Ämnesportaler och SBIGs Att bygga en SBIG Gertrud Berger, Bibliotekstjänst.
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Hur kan studenten medverka i kvalitetsarbetet? Ole Karlsson och Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Finland Ett nordiskt benchmarkingprojekt, erfarenheter.
 Kvalitetsarbete i svensk folkbildning Folkbildningsrådets perspektiv.
Lars Niklasson Linköpings universitet
SFAM-Q Best Practice-vår verktygslåda
Välkommen till Ledardagen!
Effektivitet. Vad är effektivitet? En kundorienterad, effektiv och högklassig verksamhet förbättrar arbetsmotivationen bland de anställda och inverkar.
Den etiska plattformen för prioriteringar inom svensk sjukvård
Ett balanserat styrkort
Mål- och resultatstyrning
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
De huvudsakliga resultaten av OECD:s undersökning Pisa
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Serviceundersökning 2011 Nöjd-Kund-Index undersökning om företagares uppfattning om Lidingö stads service under 2010.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
Det digitala kulturarvets framtid Norvalla, Vörå
Bilder för lokal utbildning
RTS Konjunkturbarometer RTS konjunkturbarometer Presenteras årligen av RTS i samarbete med regionala turistorganisationer Syftar till: att följa.
Det nationella digitala biblioteket
Outline för dagens övning
Generell titel. Bakgrund - privata FoU investeringar.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Kommunstyrelsens styrkort 2009 Antagen i KS DNR
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
MIN STAD är ett projekt hos Hyresgästföreningen.
Pontus Österberg Projektledare. Vad gör vi? OmVård.se samlar offentligt redovisad statistik om enskilda vårdgivare Ger användarna en möjlighet att jämföra.
Introduktion Södertörn 2009 finansierat med § 26 medel Syfte: Att lägga grunden för ett operativt samarbete på Södertörn som leder till att varje nyanländ.
RTS Konjunkturbarometer RTS konjunkturbarometer Presenteras årligen av RTS i samarbete med regionala turistorganisationer Syftar till: att följa.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Auditeringsmodellen för Ole Karlsson
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Spridning och användande Liv & hälsa ung Enkätundersökning rektorer och gymnasiechefer 2010 Svarsfrekvens 71%.
Samling och utbud Vårgårda Samling och utbud Beståndet och dess utveckling Vad har vi i våra fysiska och digitala hyllor? Är det vad våra brukare.
Sveriges lantbruksuniversitet Avdelningen för juridik, ekonomi och personal Grants Office SLU:s mål SLU skall ha en stark internationell dimension, bl.a.
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Strategiska perspektiv på verksamheten
Kommunens Kvalitet i Korthet - utveckling och syfte.
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Eneffektiv användning En effektiv användning av resurser.
Daniel Andersson Maria Ekendahl. Alla bibliotek kan bidra efter förmåga Ett bibliotek kan visa upp mycket mer än det själv producerar genom samverkan.
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
► Att lära för ett effektivare genomförande Om styrkor och förbättringsmöjligheter i Socialfondens lärande Baserat på Swecos uppdrag från utvärderingen.
Mål: ”Gotland utvecklas i linje med visionsmålen och har ett starkt varumärke” Delmål för : Minst bor på Gotland Gotlänningarnas välstånd.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Verktygen Hur avläser vi kvaliteten ur brukarnas och andra intressenters perspektiv? Frågemetoder, klagomål mm Hur beskriver vi processerna och deras kvalitet?
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
National Assessment Sweden: Region Storstockholmsområdet- Community Perspective March 8, 2017 BARRETT VALUES CENTRE, IRS, IROS and CULTURAL ENTROPY are.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Förbättra klubbkvalitet
Nordisk studiestödskonferens 2006 FPAs kvalitetsarbete Ariana Hellman planerare FPA, Administrativa avdelningen, Planering och kundorienterad verksamhetsutveckling.
Presentationens avskrift:

Utvärdering, mätare Vasa landskapsbibliotek Marjariitta Viiri / Västra Finlands länsstyrelse

innehåll  Utvärdering som utvecklingsverktyg  Trender inom utvärdering  Olika utvärderingar  självutvärdering, statistik, utvärdering av basservice  Olika mätare  Verktyg ute i världen  Framtidens utmaningar och etiska synpunkter

Målbild: Hyvät kirjastot  Hur bra är vårt bibliotek?  Kvalitet  Effektivitet  Ekonomi  Vem anser det?  Vad gott får det till stånd/ producerar det?  Inverkningar och resultat  Värde

Man kan sträva efter det goda  Genom att utvärdera det tidigare  Utveckla det tidigare  Förhindra en oönskad utveckling  Skapa en bild av det önskade/ genom visioner  Genom verifierad evidens  Genom att uppgöra strategier och genom att välja metoder

Genom utvärdering  slutsatser om verksamhetens värde görs  på basen av verifierad information/material  genom användning av vissa motiveringar  fastställs förtjänster, värde och betydelse av det objekt som ska utvärderas  Till utvärderingen kopplas också förhandsutvärdering av behov och mål

Utvärderingstrender ute i världen  upprätthållarnas synpunkter / krav  kvalitet parallellt med kvantitet  användarenkäter/undersökningar  utvärdering av effektivitet

Effektivitet/slagkraft 1. Målens eller förväntningarnas förvekligandegrad  ”Att få till stånd eller förhindra förändringar” 2. Förmåga att åstadkomma påverkningar, förändringar t.ex. i kundernas verksamhet  Investering i framtiden  märks inte som prestation på årsnivå

Olika utväderingar och utvärderare  Självutvärdering (lagstadgat åliggande)  Kundutvärdering/ icke-användarutvärdering  Kommuninvånarutvärdering  Kamrat(vertais-)utvärdering  Nationell utvärdering  Utvärdering av basservice  Internationell utvärdering

Utvärderingens olika infallsvinklar och verktyg  Upprätthållare  Verksamhet  Kund/kommuninvånare  Tjänster  Personal  Statistik  Kundenkäter  Utvärderingar  Enkäter om stämning på arbetsplatsen  Kvalitetskriterier

Olika mätare  Prestationsmätare (output, avkastning, prestation): vad har man åstadkommit genom insatserna  T.ex. resursanvändning, leveranstid för materialet, tillgång till material, materialets cirkulation  Insatsmätare (input, resultat)  T.ex. mängden volymer, personalmängd, budgetmedel

Olika mätare  Mätning av inverkan (impact, outcome)  Hur inverkar biblioteksanvändningen i realiteten på kunden  Kvantitativa / kvalitativa

Mätaren ska vara  Lämplig  Informativ  Beprövad  Pålitlig  Jämförbar  Praktisk

Exempel på Personalutbildning Vad kan man mäta?  Mängden utbildningstimmar / anställd  Mängden utbildningsdagar / anställd (timmarna omräknas i dagar)  Andelen som fått utbildning av hela personalen  Mängden utbildningstillfällen / anställd  Andelen timmar som använts för utbildning i förh. till det totala antalet arbetstimmar  Kostnader för personalutbildning

Självutvärdering  Som grund för all utveckling (lagstadgat)  Som hjälp och stöd  Statistik  Kvalitetsmål  Nationell kundförfrågan  Självutvärderingsmodeller av Parkki-projekten

Nationell kundenkät  Bibliotekens nationella användarenkät 2008  nointi/kayttajakysely2008.html nointi/kayttajakysely2008.html

Bibliotekstjänsternas inverkan allmänna bibliotek, hela landet (A. Kangas)

Bilbiotekstjänsternas inverkan De som deltagit i de allmänna bibliotekens informationsmöten, hela landet (A. Kangas)

Kvalitetssystem  Allmännare på vetenskapliga bibliotek, utvecklingen hört samman med universitetens auditeringar  Landskapsbibliotekens situation?

Utvärdering av basservice  Utvärderingar gjorda av länsstyrelserna (i forts. Regionförvaltningsverken och Närings- trafik- och miljöcentralerna tillsammans)  2007 utv. av nät och tjänsternas tillgänglighet  2008 tjänster för de äldre (separat utredn.)  2009 bibliotekslokaler  2010 separat utredning?  2011 samlingar och materialanskaffning

LibQUAL  Amerikansk bibliotekstjänst som kartlägger kunderfarenheter  Erf. från mer än 1 milj. kunder  Grund för utvecklingen ServQUAL  Miniminivå, önskad nivå och uppnådd nivå på tjänster som kunden vill ha

 Indikatorer library visits, circulation, program attendance and public Internet computer uses,

BIXBIX Bibliotheksindex  Verktyg som möjliggör jämförelser, tyskt verktyg för bibliotek (allmänna + vetenskapliga)  Egna indikatorer för  Resurser  Kundsynvinkel  Effektivitet  Arbetstagarsynvinkel

Benchmarking listorna som hjälp vid självutvärdering  MLA:n listat MLA:n listat

Framtidens utmaningar  Utveckling av statistikdatabas  Bibliotekens egen statistik som komplement till den nationella databasen  Förnyande av kvalitetsrekommendationer  Effektivitetsmätare? SoCap  Produktivitetsmätare

Varför utvärdera?  Biblioteken måste kunna visa sitt värde för andra  Måste kunna gå att visas yrkeskunnigt och med medel som också andra använder  Framför allt: UTVÄRDERING ÄR EN DEL AV STRATEGISK PLANERING OCH UTVECKLING, INTE SEPARAT VERKSAMHET OCH ONÖDIGT PYSSLANDE

Utvärderingens etik  Vem vill bli utvärderad?  Belönas de som redan fått mycket?  Hur öppet informeras om resultaten?  Hur bevarar man förtroendet hos de som ska utvärderas?  Värden: sanningsenlighet, rättvisa, jämlikhet, ansvarskänsla, ärlighet och fördragsamhet  Alla ärenden i relation till kulturell, ekonomisk och social kontext  TACK!