KONFLIKT OCH KONFLIKTHANTERING

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det första du bör göra är att rita horisonten
Advertisements

Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Nulägesanalys genom frågor

- en positiv och realistisk självbild
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Lösningsinriktad Pedagogik.
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
BILD
Förhandling MBL Och Samverkan.
Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU
= att visa istället för att berätta
Kommunikation.
SET Social Emotionell Träning
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Sociala färdigheter I livslångt lärande har sociala färdigheter en viktig funktion. Vi har visat på fyra strategier för att främja livslångt lärande i.
Samma fast olika eller olika fast samma?
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Vad är du för typ av person?
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Ta ställning och handla!
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Debattera.
Av egen kraft Marte Meo i Demensvård
Kommunikation och samspel
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Skriva noveller.
Behandlas varsamt! Spädbarn är otroligt starka men samtidigt mycket sköra Centrala Barnhälsovårdsenheten Göteborg Lena Holmberg.
Föreläsning 5 Konflikthantering
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Kognitivt perspektiv.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Idrottspsykologi.
Personligt agerande PIE. IEI. LiU. Carina Höyheim 2010
PV7200 – Examensprojekt HT04-VT05.
Autism och Asbergers Syndrom
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Socialpsykologi.
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
4 årtal Från lydnadskultur till ansvarskultur
Barn och stress.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Feedback Detta kommer du att utöva i olika former i framtida utbildning och yrkesliv.
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Kommunikationsprocesser
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Självkänsla.
Coaching.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Tips för bättre kommunikation
NOLLTOLERANS I UPPLAND
NOLLTOLERANS I UPPLAND
Presentationens avskrift:

KONFLIKT OCH KONFLIKTHANTERING Människans utveckling av självbild Konflikt kontra mobbning Konflikthantering

SOCIALT BEROENDE Människan som social varelse är beroende av den sociala omgivningen för sin utveckling! Social utveckling är det sätt man är på med andra människor. Hur man gör och vad man tycker, beror på den sociala omgivningen och ändras med tiden. Vår bild av oss själva beror på hur andra bemöter oss och reagerar på vårt beteende (socialpsykologen, George Mead).

SOCIAL TRÄNING Träning av socialt tänkande börjar i spädbarnsålder genom samspelet mellan barnet och dess föräldrar. Föräldrar visar känslor, tolkar in avsikter bakom gester och ljud och tränar genom lekar på turtagning. Lite äldre barn tränar social kompetens genom roll-lekar, låtsaslekar (t.ex. mamma-pappa-barn).

DEN ONDA CIRKELN I BARNS SOCIALA UTVECKLING Barnet upplevs annorlunda av omgivningen och bemöts med misstänksamhet och ogillande. Barnet upplever misslyckanden, t.ex. krav och betyg. Barnet ser att det får mindre uppskattning än ”duktiga” elever. 4a. Barnet försöker rädda det lilla självförtroende som finns kvar genom undvikande av uppgifter som kan resultera i mer kritik och misslyckanden. 4b. Ibland försöker barnet nå uppmärksamhet genom utagerande beteende. ”Här är jag!” - Det utagerande beteendet uppskattas av barn i liknande situation. Ev. kan barnet få en ledarroll i gruppen och växande självförtroende.

DEN GODA CIRKELN I BARNS SOCIALA UTVECKLING Människor är vänliga och positiva mot barnet, visar att de tycker om barnet. Den vuxne visar tydligt att hon/han uppfattar detta, vilket stärker självförtroendet. Barnet ser sig själv i positiv dager. Positiva självbilden gör att barnet vågar mer, blir frimodigare. Därigenom kan barnet visa omgivningen sina positiva sidor. Beteendet blir sådant som omgivningen uppskattar och reagerar positivt på det. Den positiva cirkeln är sluten.

Vad är mobbning? En person är mobbad när han eller hon, upprepade gånger och under en viss tid, blir utsatt för negativa handlingar från en eller flera personer. (…)”Det är en negativ handling när en person tillfogar eller försöker tillfoga en annan person skada eller obehag – dvs ungefär det man lägger i begreppet aggressiv handling. direkt mobbning, som är relativt öppna angrepp och indirekt mobbning i form av social isolering och utfrysning, – enl. Dan Olweus

Skillnad - mobbning och konflikt KONFLIKT = svårartad motsättning som måste lösas mellan jämlika, jämnstarka parter MOBBNING = Mobbaren har övertaget, den utsatta är i underläge, oftast fast i situationen Huvudskillnad: Skillnad i maktbalans!

KONFLIKTLÖSNING: ABC-modellen (Källa: http://www. arbetsplatskonflikt BETEENDE Direkt kommunikation Handlingar Fysiskt våld ATTITYDER CONFLICT Tankar Fördelningskonflikter Känslor Positionskonflikter Vilja Ordningskonflikter

Konfliktens nivåer Presenterat problem (synligt) (ABC – nivå) Dold agenda (osynligt) (ABC -nivå) Omedvetet (osynligt) (ABC -nivå

KONFLIKTLÖSNING: att börja jobba med B-HÖRNET – Om destruktivt beteende dominerar. Uppnå ”vapenstillestånd”. C-HÖRNET – Den rationella ansatsen, om sakfrågor utgör konfliktens kärna. Fokus: underliggande intressen och behov. A-HÖRNET – Bearbetar parternas känslor och inställningar i förhållande till varandra.

ALLVARLIGA KONFLIKTER: arbeta med alla tre hörnen: B, C, A, i den ordningen. VID LÅSNINGAR: Om situationen tycks omöjlig i något av hörnen, kan man försöka arbeta med något av de andra hörnen istället. Om inte C så A, om inte A så B.

ÖMSESIDIG ACCEPTANS MELLAN PARTERNA ANGÅENDE: SAKFRÅGORNA (C) DE PROCEDURER OCH BETEENDEFORMER MAN ENATS OM (B) DE SUBJEKTIVA RESULTATET AV LÖSNINGEN, så som känslor, inställningar, bilder av motparten och önskningar om framtida relationer (A)

7 tumregler för konstruktiv konflikthantering(källa: http://www 1. Fråga dig själv vad det är du inte vet än. 2. Skilj på problem och person. 3. Var tydlig, rak och konkret i din kommunikation. 4. Håll kontakt med motparten. 5. Sök efter de behov och intressen som ligger bakom konkreta ståndpunkter. 6. Gör det lätt för motparten att vara konstruktiv. 7. Öva upp din förmåga att också se konflikten utifrån.

MAKT Att du går emot eleven rakt framifrån Att du går mot eleven i snabbt tempo Att du stirrar eleven rakt i ögonen Att du står över eleven och framför eleven Att du använder pekfingret mot eleven Att du andas snabbt Att du är mycket nära eleven Att du pratar med stark röst och hög volym Att tonhöjden i din röst är hög Att du är mycket verbal – stort ordflöde Att du använder tvåpunktskommunikation med ögonkontakt

INFLYTANDE Du går fram till eleven från sidan och lite bakifrån Att du går fram till eleven i lugnt tempo Du håller huvudet lite på sned Du tittar på uppgiften eller en tredje punkt i stället för att titta eleven rakt i ögonen Du sänker dig nästan till samma nivå som eleven när du ska prata Du använder hela handen istället för pekfinger om du måste peka (och du pekar helst på uppgiften) Du andas lugnt Du håller dig inom ditt revir och låter eleven få ha sitt Du dämpar din röststyrka Du sänker tonhöjden i din röst Du är mer visuell än auditiv (du visar vad du menar hellre än säger vad du menar) Du använder trepunktskommunikation

MEDLING SOM METOD Forskning visar att medling i mobbningssituationer skadar den utsatta! Vilka situationer är lämpliga för medling? Medlaren är en neutral underlättare Medlaren ger inte lösningar Förmedlar vinna-vinna-lösningar Visar respekt!

5 OLIKA SÄTT ATT BETE SIG SKÖLDPADDAN – drar sig tillbaka HAJEN – forcerar NALLEBJÖRNEN – slätar över RÄVEN – kompromissar UGGLAN - kommunicerar

KROPPSSPRÅK ÖGONKONTAKT RÖSTLÄGE ANVÄNDA RÄTT ORD ATT KOMMUNICERA LYSSNA: Ickeverbal kommunikation Uppmuntra talaren Korta, klargörande frågor Återberätta det hörda Reflektera över känslorna (”Kände du dig arg då?”) Summera Tacka

Lära känna de egna reaktionerna vid: RÄDSLA ILSKA NÄR DU SLUTAT LYSSNA BLIR IRRITERAD BLIR OROLIG BLIR FRUSTRERAD

TRE HUVUDSÄTT ATT REAGERA VARA ORÖRLIG – ”SPELA DÖD” VARA AGGRESSIV ARTIG OCH BESTÄMD – HÄVDA SIG

ARTIG OCH BESTÄMD – HÄVDA SIG: Bestäm vad du vill!!!!! Säg det klart och tydligt Säg det på det sätt du vill att det ska bli, vill du säga något allvarligt – se allvarlig ut! Håll dig till väsentligheterna – ej villovägar Lyssna på vad den andre säger Sikta på vinna-vinna-lösningar