Skolan, fantasin och bilderna

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Från valfrihet/valtvång till inflytande Ingrid Carlgren, Stockholms universitet •Är det möjligt att återvinna idén om skolan som en samhällsbyggande institution?
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Nulägesanalys genom frågor
Välkommen till föräldramöte åk 4-6
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Finlandssvenska och sverigefinska
Historien om Antiken i Grekland.
Ulla Wiklund Musiker/kompositör Rytmiklärare Kungl. Musikhögskolan
Den entreprenöriella skolan: från ledarskapet till det individuella programmet. Bengt Johannisson Växjö universitet/Högskolan i Jönköping Presentation.
Studie- och yrkesvägledare Kristina Modén
Härnöstudier.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Språkstimulering – javisst, men varför?
BLOMMENSBERGSSKOLAN 6-9-skola Kulturprofil Temainriktat arbetssätt
Folkhögskola – vad är det?
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Mobilen Redskapsmänniskan? Våra redskap och verktyg fungerar som förlängningar av våra sinnen och låter oss göra sådant som kroppen inte klarar av.
VIVA KOMVUX För dig som är över 20 år och behöver mera tid för att lära dig saker på grund av utvecklingsstörning, autism, eller att du som vuxen fått.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Gymnasieinformation År 8, ht-13 Päivi Persson
Förskoleklassen på Södermalms skola
Den uppsats ni är på väg att skriva skall en vacker dag presenteras muntligt. I betygskriterierna för Svenska C står det att eleven, skall använda sig.
Del 1: Språkets uppkomst
Höstbetyg 2013 årkurs 9. Information Resultatet redovisas för de kommunala skolorna och de nyckeltal som redovisas: Genomsnittliga meritvärde Från och.
Historien om Grekland.
3.3 Vägen till entreprenörskap entreprenörskapundervisning Hur kan elever stöttas till att utveckla idéer och tro på sig själva? Hur kan kunskaperna om.
Demokrati                                    Styrka: genomtänkta beslut. Svaghet: besluten tar längre tid.
En klok bok Lärande i många dimensioner Åke Backman, illustratör.
Vi undersöker kraft och rörelse
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Lag och rätt – del 1 Lagar.
KULTUREN I FOKUS Eleverna i årskurs 4-6 har under våren 2014 arbetat med kulturtema. Vi har under hela terminen haft en konstnär på skolan för att tillsammans.
Id Hk NO HOMO SAPIENS MÄNNISKAN SO Bd En Sv Ma.
Finns konst? Ja Nej. Är konst materia? JaNej Är allt konst? Ja Nej.
Läroplansträff fritidshem
Skolutveckling via digitala medier
Slöjdhistorik.
Stadsbidrag Läsa-skriva-räkna.
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Tyresö förskola och skola
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
URsmart Innehåll och tankar Attila Szabo Utbildningsförvaltningen Stockholms stad Digitala akademin 12 maj.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Lite skolhistorik?.
Varför läsa ett språk till i åk 8 och 9?
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Lärlingskapets nödvändighet och praktik inom högskolans entreprenörsutbildningar. Bengt Johannisson Växjö universitet/Högskolan i Jönköping Presentation.
Kunskap och värden – måste vi välja? Sven-Eric Liedman.
Utomhusmatematik i elevens närmiljö
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Välkomna till kvällens föräldramöte i klass 2a.
BETYG Hur? Vad? Varför?. Varför? För att riksdagen har bestämt det! (Men det finns fler anledningar…)
Varför ska man läsa språk?
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Den offentliga sektorn och idéburna organisationer hand i hand - utvärdering i en tid av partnerskap. Josephine Massie Förvaltningshögskolan.
Ola Henricsson Muntligt berättande i undervisningen.
Matematik Inte svårare än du gör det!. Vad är matematik? Begrepp Siffror och antal Aritmetik Logik, mönster Problemlösning Rumsuppfattning Mäta, uppskatta.
Förskoleklassen Jonstorpsskolan Förskoleklassens verksamhet Förskoleklassverksamhetens syfte är att ge barnen en trygg övergång mellan förskola och grundskola.
- kunskap om och färdigheter i uttryck och ”material” man kan inte göra ”hur som helst” och det blir ”bra ändå”… - det lustfyllda lärandet allt lärande.
Välkommen!! Förskoleklass hösten 2017.
SFI/TFI Vad är TFI? En del har inte gått på skolan.
UTBILDNINGEN BAKOM NORDISK FRAMGÅNG
Folkhögskola – vad är det?
ATT GÖRA FILM PÅ SÄTRASKOLAN
Info
Presentationens avskrift:

Skolan, fantasin och bilderna Sven-Eric Liedman

Skolan Skola, av grekiska fritid, ledig tid. Skolor är lika gamla som de riken som krävt administration (Sumer, Babylonien, Egypten, Kina etc). Den grekiska demokratin: skolning för ett liv som medborgare. Folkskolan – en senkomling, där i princip alla skulle lära sig läsa, skriva, räkna.

New Public Management Den offentliga sektorn ska bli lika effektiv som den privata. Det ska ske genom kvalitetssäkringar, som i praktiken innebär att kvaliteter uttrycks i pseudokvantiteter. Kontrollerna kräver tid och kraft och personal och inkräktar på den egentliga verksamheten.

Skolan idag Den internationella konkurrensen (Kina, Indien, Finland…). Idealet: entreprenören. Föreställningen om vad som är nyttigt och onyttigt att lära sig. Provens och betygens betydelse. Rädslan för överutbildning.

De verkliga problemen Segregationen i samhället. En lössläppt ekonomisk utveckling. I skolan därtill: kombinationen av kommunalisering, friskolereform och ett tidskrävande övervakningssystem.

En motbild All kunskap börjar med lek. I konsten finns alltid ett lekinslag, liksom i forskningen. Men det bör finnas ett lekmoment i varje verksamhet. Lust och motstånd måste finnas i all kunskapsinhämtning. Det är lärarens plikt att både väcka lust och ge motstånd. Läraren måste först och främst vara intresserad av sitt ämne – och av sina elever

Fantasins betydelse Fantasin och minnet är kunskapens viktigaste tillgångar. Minnets betydelse tvekar ingen om – men fantasins är ofta bortglömd. Både fantasi och minne måste tränas. Fantasin är viktig både för det abstrakta tänkandet och för inlevelseförmågan.

Att ge liv åt kunskapen … i språket och språken … i matematiken … i ämnet historia … i samhällskunskapen … och vikten av estetiska ämnen

Konsten, sinnena och fantasin Konsten måste alltid engagera sinnena. Genom sinnena möter vi omvärlden. I nutida arbetsliv kommer sinnena ofta på undantag. Skolan utvecklas i samma riktning. Händerna måste få utveckla sina färdigheter, liksom hela kroppen. Det fria skapandet är en väg till frihet.

Litteratur och film Den skrivna texten är på samma gång abstrakt och sinnlig. En text kan få liv genom en god läsare. Det finns både en motsättning och ett samspel mellan film och text. En text kan ge upphov till ett slags inre film. Men i filmen kan bild- och ljudflödet bli en intellektuell utmaning. I filmen möts vanligen bild, ord och ton. Den goda filmen är både en sinnlig och tankemässig utmaning.

Leder abstraktioner till abstrakt kunskap? En dominerande tendens idag i skolan är rensa ut sådant som inte självklart leder till de överordnade målen. Estetiska inslag på gymnasiet skulle i så fall bara vara störande för blivande ingenjörer. Men det är en grotesk felsyn. Även det abstrakta tänkandet frigörs genom konstens lekfullhet.

KUNSKAPENS VÄGAR ÄR OMVÄGAR