JOHANNA BJÖRK Konsulent

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Advertisements

EN FÖRELÄSNING AV OCH MED NICKLAS LARSSON
Lösningsinriktad Pedagogik.
Neuropsykiatriska diagnoser Kristina Darfeldt leg. psykolog kristina
Kopplingen mellan utredning och behandling – vad är det?
Komplement Bornholmsmodell för förskolan
22q11 deletionssyndrom hos vuxna - kognitiva och psykiska symtom Kunskapscentrum för ovanliga genetiska sjukdomar Informationsdag om 22q11 Rolf Luft.
Else Waaler Leg.psykolog, Neuropsykiatriska enheten för vuxna,
Introduktion till NPF Jag tänkte ge en kort introduktion till NPF
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA
NEUROPSYKIATRISK COACH
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p
Hanterbar Meningsfull SENSE OF COHERENCE – KÄNSLA AV SAMMANHANG
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Neuropsykiatrisk funktionshinder
SET Social Emotionell Träning
JOHANNA BJÖRK
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA 1. UTHÅLLIGHET. 2. KONCENTRATIONSFÖRMÅGA Uthållig bara korta stunder i taget Slutför oftast arbetsuppgifter.
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
Copingstrategier Strategier vi tillämpar för att bemästra de påfrestningar som drabbar oss.
Vad är en ide´?.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Kognitivt Arbetssätt.
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
Stöd i vardagen till psykiskt funktionshindrade - utgångspunkter
NIU åk 1 Välkomna!Idrottspsykologi. Dagens innehåll: 1. Introduktion i ämnet Idrottspsykologi 2. Karriärsutveckling och övergångar 3. Verktyg/Praktisk.
Autism och autismliknande tillstånd Autismspektrum
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Tidsramar Start Fika Lunch Fika Slut.
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
Dolda funktionsnedsättningar
Kommunikation OL108A.
Sensorisk överkänslighet vid Fragile X Utbildningsdag Kompetenscentrum Sällsynta diagnoser, KS, Solna Britt-Marie Andersson arbetsterapeut.
IDROTTSPSYKOLOGI Träningslära 1.
Johanna Olausson, Norrängsskolan, Huskvarna –
Scouter med behov av stöd
Idrottspsykologi.
Idrottspsykologi.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Form Hurdant är det? Funktion Hur fungerar det? Orsak Varför är det som det är? Förändring Hur förändras det? Samband Hur är det i samband med annat? Perspektiv.
Aktiva möten, metoder för lärande seminarier och konferenser
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Autism och Asbergers Syndrom
Nonviolent Communication
Solveig Santanen Koncentration, uppmärksamhet och uthållighet Mattliden Solveig Santanen skolpsykolog
Bemötande och förhållningsätt
Aktiviteter i det dagliga livet/ Äldre med Depression
Arbetsterapi i skolan.
Resultat: Under de två veckorna med schemalagda promenader har de utförts 10 dagar av 14. Välbefinnandekurvan hos de boende visar på en minskad oro och.
Vad är det som avgör om du lyckas med dina studier eller ej?
Sida vid sida. I det här bildspelet får ni titta in i olika situationer, om hur vi har det tillsammans med våra personliga assistenter.
Barns delaktighet och inflytande hjälpmedelskonsulenterna Jenny Lerström & Hanna Slott Öjenhed leg arbetsterapeut och leg logoped.
Neuropsykiatriska funktionshinder DampAdhdAsperger AktivitetskontrollUppmärksamhetKommunikation Motorisk kontrollHyperaktivitetSocial interaktion PerceptionImpulsivitet.
Hur du kan lära bättre!. Följande gäller Just det, organisera dina studier! Lär dig att planera dina studier hur, var och när du pluggar bäst lästeknik.
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Hur du kan lära bättre!.
Ledarskap.
Coaching.
Kommunikation.
Psykiskt funktionsnedsättning
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Föreningen kognitivt stöd
Funktionsvariationer
Tillgängliga lärmiljöer
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Presentationens avskrift:

JOHANNA BJÖRK Konsulent adhdkonsulent@agrenska.se 031-7509176

HYPER/HYPOAKTIVITET ”Lagom” aktivitetsnivå Motorisk oro/Passiv Uppvarvad/Dagdrömmer Snabb/Långsam Pratsam/Tystlåten Sömn

UPPMÄRKSAMHETSSTÖRNING Koncentration/Fokus Uthållighet Verkar inte lyssna på tilltal Information/Instruktion Svårt att organisera Motivation Lätt distraherad Glömsk

IMPULSIVITET Svårt att vänta på sin tur Avbryter och stör andra Humörsvängningar

EXEKUTIVA FUNKTIONER Göra en strategisk plan/strukturera Bibehålla strategier Skjuta upp impulshandlingar Arbetsminnet Flexibilitet Tidsuppfattning

PERCEPTION AUDITIV PERCEPTION: ÖRONEN HÖR HJÄRNAN TOLKAR – ATT TOLKA OM OCH FÖRSTÅ. VISUELL PERCEPTION: ÖGAT SER HJÄRNAN TOLKAR –ATT SE OCH INSE. LUKT, BERÖRING, VÄRME, KYLA OCH SMÄRTA

THEORY OF MIND/ MENTALISERING ATT TÄNKA OM TÄNKANDET ”JAG FÖRSTÅR ATT DU TÄNKER”

KOMMUNIKATION Ekotal Konkret ordförståelse Praktiska svårigheter Icke-verbal kommunikation

Skillnaden Pojkar/ Flickor. Tidigare språkutveckling Mindre aggressivitet Fin motoriskt tidigare utvecklad Bättre imitations förmåga Bättre social förmåga

FLICKOR Vid tidig ålder visar fli. motvilja mot skolan Ensam på rasterna Deltager inte i idrotten Följer undervisn. till år 4-5 Stor frånvaro på högstadiet Svårt att färdigställa uppgifter Lite uppmärksammade i skolan

STRATEGIER Kunskap om funktionshindret Grundsyn Individualisera Hjälpmedel för att kompensera försvårigheterna Förhållningssätt: Respektfullt, tydligt, annorlunda och otraditionellt Organisation

Metoder Salutogent tänkande Stötta varandra Enighet/trygghet Förutsägbarhet Struktur/Tidshjälp Fysisk aktivitet Snabb feedback Utsläckning Möt på ”rätt” nivå Affekt smittar Samarbeta

MILJÖ-TID-INNEHÅLL-PERSON VAR SKA JAG VARA? VAD SKA JAG GÖRA? NÄR SKA JAG GÖRA DET? HUR SKA JAG GÖRA DET? HUR LÄNGE SKA JAG HÅLLA PÅ? MED VEM SKA JAG GÖRA DET? VAD SKA JAG GÖRA SEDAN?

INTE BRISTANDE KUNSKAPER - UTAN PROBLEM MED ATT GÖRA VAD MAN VET BORDE GÖRAS INTE PROBLEM MED ATT VETA - UTAN GÖRA VAD MAN VET VID RÄTT TID SVÅRT ATT TÄNKA SIG FÖR - INTE ATT TÄNKA

Bra att tänka på. Tiden Mängden Sortera bort stimuli Fokus, en sak i taget Planera före Påminn Valsituationer Tydlighet

Aktiviteter. Vad är mitt mål? Vad behöver jag för att nå dit? Vad behöver jag före jag startar? Starta Genomför Utvärdera. Uppnådde jag mitt mål?