KÄLLHANTERING.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
om företaget där du gör din praktik!
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
KANDIDATUPPSATS.
Referat En sammanfattning.
Gymnasiearbetet p..
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Textrespons Vad är bra i berättelsen? En händelse? En formulering
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Att skriva en argumenterande text
Idrottslärare om astma
Att söka till högskolan
Att läsa och studera.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Mål och betygskriterier
Rapportskrivning – rep.
Examensarbete • Planering •Planeringsrapport •Genomförande •Ett utfört arbete •Skriftlig rapport •Opponering •Muntlig •Skriftlig dokumentation.
Att bygga en fungerande webbplats
Formellt, skarpt och snyggt
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Lund Studentlitteratur
Läroplansträff Välkomna.
Artikeluppgifter Minst 120 ord.
Ett arbetsområde om poesi
källkritik, referenser, akademisk hederlighet
STOCKHOLMS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Te l e f o n v x l: F ax: w w w.s u b.s u.se Plagiering Att använda andras idéer och ord.
Riktad skrivning Hur tyckte att boken Alex Dogboy verkade utifrån det du hittills läst och fått veta? Motivera ditt svar. Skriv tills jag säger stopp,
Källor! Hur gör man egentligen?
En förnyare av forskning och utbildning Linköpings universitet Vetenskaplig hederlighet! 15 min! Linköpings Universitetsbibliotek.
Att skriva källförteckning
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
1. Uppgiften presenteras
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Skrivarskolan KÄLLHÄNVISNING.
Vetenskapligt PM Svenska 3 Svenska som andraspråk 3.
Att söka information för PA/EE. Else-Britt Hellström Definiera informationsbehov Vad behöver jag för information? Hur ska jag använda den?
Outline för dagens övning
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Argumenterande text.
Hur gör man en debattartikel?
Seminarieboken Kapitel 5 – Krav på uppsatsens utformning
Skriftlig och grafisk kommunikation – Gör ditt CV
Hur skriver man ett reportage?
En guide för arbeten i SO
Aranäsgymnasiets bibliotek
Referat Hur och mall.
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
Dagordning Träff med lärledare och skolledare Avesta
Bedömning av skönlitterär läsförståelse
om företaget där du gör din praktik!
pedagogisk dokumentation
Textilarbete Alice Höök.
Referat Vad är det?.
Essäprov = uppsats.
Formellt, skarpt och snyggt
Regler för citatteknik
Att återge och sammanfatta vad någon sagt eller skrivit
Att referera och ange källa!
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Att skriva vetenskapligt
VETENSKAPLIGT SKRIVANDE SSA 220/230 MAGISTER/MASTERUPPSATS I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK JULIA PRENTICE.
Veckans mål: Insamling av fakta och material. Sammanställning av avhandlande del.
Att använda källor i text Inför nationella provet och utredande text
Vetenskapligt skrivande
Bli säker på utredande PM
Presentationens avskrift:

KÄLLHANTERING

Nu har du hittat dina källor Hur ska du använda dem?

Plagiera Det är när man tar en idé eller tanke utan att resonera kring eller tillföra något eget. Ett plagiat på en text är när man hämtar delar utan att hänvisa till källor. Detta är ofta en form av fusk där man inte stjäl allt rakt av men försöker hävda att viktiga delar är ens egna trots att man inte skrivit dem själv. Källor måste anges!

Syftet med källor - öppenhet, tydlighet och läsarservice Ny forskning bidrar till kunskapsbyggande. Allt kunskapsbyggande tar sin utgångspunkt i, och kompletterar tidigare forskning. Denna kunskapssamling skall vara genomskinlig för varje läsare av uppsatsen

Vilka källor måste anges? Källor som du läst/lyssnat på men inte använder i ditt projektarbete behöver inte finnas med i källförteckningen Alla andra källor måste finnas i källförteckningen Du ska också göra löpande källhänvisningar

Tre olika system Harvardsystemet (parentessystemet) Oxfordsystemet (fotnotsystemet) Hakparentessytemet

Tre typer av källor Muntliga källor Skriftliga källor E-källor

Så här ska det se ut i källförteckningen:

Muntliga källor Föreläsning: 2009-03-21. (75 min). Tomas Berg, gymnasielärare i fysik. Lektion i Fysik B för NVBIO07. Sjödalsgymnasiet. Huddinge. Intervju: 2009-03-21. (ca 1 tim). Karin Nilsson, gymnasielärare i engelska och svenska. Sjödalsgymnasiet. Huddinge. Telefonintervju: 2009-02-05. (20 min). Barak Obama (USA:s president). TV-program: Fråga doktorn. 2009 (del 11 av 18). Suzanne Axell. Sveriges television.

Skriftliga källor Forsberg, Lars. 2006. ”Motiverande samtal – Bättre än råd”. Läkartidningen. Nr. 42. ss.31-42. Hayek, Friedrich August von. 2003. Kunskap, konkurrens och rättvisa; Hayek om marknadsekonomins processer. Stockholm: Ratio. Larsson, Thomas. 1996. ”Vargen – metodologisk utgångspunkt”. Teologiska institutionen, Lunds universitet. Lund. Olofsson, Jens. 2010-06-06. ”Svårt vägval för miljöpartiet”. Dagens Nyheter. .

E-källor Brott och straff, 2006-06-30. http://www.vansterpartiet.se/index.php?option=com_content&view=article&id=173:brottochstraff&catid=419:vanlig-fragar&Itemid=816 Vänsterpartiet. Brott och straff. Hämtdatum: 2009-03-08. Linder, 2009-03-08 http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_2566085.svd Webbredaktion. Svenska dagbladet. Anders Linder. Uppbrott från bidragskulturen. Hämtdatum: 2009-03-09.

Så här gör du hänvisningar i löpande text:

Hänvisa till muntlig källa i löpande text: Det är av yttersta vikt att denna grupp patienter får en korrekt diagnos mycket tidigt. (Fråga doktorn. 2009:del 11). Månen är gjord av ost. (Berg, 2009-03-21)

Hänvisa till skriftlig källa i löpande text: Det är av yttersta vikt att denna typ av fluktuation på världsmarknaden motarbetas. (Hayek, 2003:115) Global beskattning behöver inte betyda att spekulation på världsmarknaden minskar. (Ibid. 195ff).

Hänvisa till E-källor i löpande text: Vänsterpartiet anser att förståelse, kunskap och relevant vård och behandling är en mer framgångsrik väg. (vansterpartiet.se). Anders Linder menar att många föreställningar som finns om bidragskulturen baseras på myter och fördomar. (Linder, 2009-03-08). Man skulle alltså kunna säga att…

En studie av fraser och deras betydelse är av semantisk art En studie av fraser och deras betydelse är av semantisk art. Själva processen som ger frasen dess betydelse sker i människans hjärna och en svårighet är därför att studierna av idiom måste ske genom introspektion eller teoretisk spekulation. (Cassirer, 2003:102f). En persons förståelse och tolkning av ett idiom är avhängigt av hur denna process sett ut och vilken betydelse som de språkliga symbolerna lexikaliserats till i samband med språkinlärningen. Det är inte ovanligt att bibetydelser uppstår som är direkt kopplade till tolkarens egna erfarenheter. (Linell, 1982:33ff). Speciellt intressant är också det faktum att idiom (och andra lexiakaliserade fraser) har två parallella tolkningsmöjligheter – en kompositionell (de enskilda ordens bokstavliga betydelse) och en lexikal (den metaforiska betydelsen). (Dahllöf, 1999:218ff). I slutet av den betydelseskapande processen har tolkaren gett de språkliga symbolerna en viss innebörd. En tolkare kan sålunda ha gett ett idiom en bokstavlig eller en bildlig tolkning. Dessa olika betydelser kan finnas samtidigt hos tolkaren och denne kan vara mer eller mindre medveten om de båda betydelsernas existens i tanken. (Sköldberg, 2003:87). Cassirer menar att tolkningsvalet alltid faller på det alternativ som fyller den största meningsbärande funktionen i det aktuella sammanhanget. (Cassirer, 2003:113).

Citat ”Du har alltid rätt att citera en text eller ett utdrag ur en text så länge Du anger varifrån texten kommer.” (Jansson, 2002:112). ”Gör det tydligt med citattecken. Sedan måste Du koppla ihop citatet med egna tankar och reflektioner kring citatet.” (Jansson, 2002:112f)

Allt som citeras ska stå inom citattecken Allt ska återges exakt som det står Det är lämpligt att citera när ursprungskällan uttrycker sitt innehåll så klart och slagfärdigt att innebörden delvis går förlorad om texten skrivs om. Men - använd citat med måtta.

Bilagor Sist i arbetet placeras bilagor, d.v.s. material som inte bör tynga framställningen men som ändå måste redovisas för att kunna kontrolleras och värderas. Dessa brukar innehålla alla s.k. rådata. Exempel på dem är statistiskt beräkningsunderlag, intervjufrågor, enkätfrågor o.s.v. som använts i undersökningen. Bilagorna samlas under en särskild rubrik och numreras sist i uppsatsen. Det bör inte förekomma några bilagor som saknar hänvisning i den löpande texten. (Bilaga 2).

Handbok i svenska språket