Planering, MKB och miljökommunikation

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Elisabeth Beijer, FoU i Väst/GR Karin Olsson, RFHL-Oberoende Göteborg
När Ella fick plaströr i öronen
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Säljutbildning Öppen utbildning Vt 2010 Utbildare: Johan Skogström Plats: Consensus Utvärderingen.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
1. Identifiering av problem i uppstarten •Stort rop efter hjälp och samarbete av och med psykiatrin. •Önskan om att få tillträde/komma åt gruppverksamheterna.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Barnanpassad utredning
Ödehuset Måndag Det var en gång en familj. En pappa som hette Peter och en mamma som hette Mia. De hade två barn som hette Max och Tilda. En dag hade Max.
Patientenkät sommaren -13
Metodstöd.
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
Släktskapsregeln för 6a
Tematräff 4 vid distriktsträffen 2012 Micke Melander.
Att förklara kriser och krig
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Traktorer då och nu.
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Problemsnack eller bygga lösningar.
”Existensen föregår essensen!”
Samtalet På Arbetsplatsen.
Så gör du.  Namn  Arbetsplats/Yrke  Fritidsintresse   En bra bok/film 5 SNABBA Kaffe – The Bil –
”Många tror liksom att livet går som det går, att det nästan är lite förutbestämt. Men man gör ju livet. Man bestämmer själv vad man vill göra.” Sofia,
- Konsten att ge feed-back
Alla kan påverka!.
Innehåll Profeten Ibrahim (Abraham) Introduktion Profeten Nuh (Noa)
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Förintelsen.
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
Affärssystem som en aktör Linda Askenäs Linköpings universitet.
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Att samtala med ungdomar om tobak
Läroplansträff Välkomna.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Hållbar Utveckling Vad är det?.
Eva de Fine Licht Konsultationsinternat Ulricehamn april
Att skriva efter en litteraturdiskussion
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
SIM TEAM.
Samverkan för det gemensammas bästa Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
De eller dem, det är frågan?
Argumenterande text.
DEN MAGISKA DÖRREN.
Undra när pappa kommer????. Jag blir så arg!!! För va då????? Äntligen kommer han!!!!
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Grattis faster! ...jag hörde att du fyller år idag. Det tänkte jag man kunde fira genom att bland annat visa lite hur jag har det  Pappa pratade om någon.
Uppstart projekt oktober 2014
Etik och moral Vad är rätt och fel?.
MAKTLEKAR.
Formellt, skarpt och snyggt
Nonviolent Communication
Huvudsats och bisats– att bygga meningar
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
"Att tydliggöra kunskapskrav - arbete med källor och källkritik”
Elev loggbok.
Förebyggande arbetsmiljöarbete sett ur anläggningsägarens perspektiv
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Presentationens avskrift:

Planering, MKB och miljökommunikation

Vad handlar kursen om? Samhällets styrelseskick avseende miljö- och naturresurshantering Samhällets (o)regerlighet Om samhället (=människor tillsammans) anser att vissa verksamheter skapar risker för andra samhällsmål, hur kan man då samordna dessa verksamheter?

Definition av de ingående delarna Planering Svar på frågan: Vilka behov och intressen finns och hur kan de tillgodoses? MKB - Beslutsunderlag Vilka externa konsekvenser uppstår om vi gör xxxx Miljökommunikation Informationsutbyten, sociala relationer och meningsskapande ger konsekvenser för miljö- och naturresurshanteringen

Diskutera! 2&2 och i storgrupp Vilka samhällsmål/problem är det som du tror/skulle vilja att du kommer att bidra till att uppnå/lösa? Vad tror du att du behöver kunna (göra) för att kunna bidra? På vilka arenor och i vilken roll kommer du då att agera? Vad har du för förväntningar på den här kursen?

Vad är ett miljöproblem?

Ett klassiskt miljöproblems livscykel Introduktion av ny verksamhet Ekologisk effekt Upptäckt – Problemet uppstår Förslag till åtgärd Politisk diskussion om åtgärdens lämplighet Beslut om åtgärd Åtgärden genomförd Ekologisk effekt hävd

Socio-tekniska komplex

Socio-tekniska komplex Sociala normer och teknik är sammankopplade, t ex vattentoalett, tvättmaskin, reningsverk, vattenförsörjning, tvål, rengöringsmedel, hygienföreställningar, badrumsdesign (färg, material, form), umgängesformer Nya sociala normer och ny teknik är beroende av tidigare sociala normer och tidigare teknik Kostnader av oönskade effekter av en viss teknik vägs mot kostnaden för att skapa ett helt nytt tekniskt komplex ”men vi kan ju inte återgå till utedass…” Ett socio-tekniskt komplex växer fram gradvis tills det är så inflätat i samhällskroppen att det inte anses gå att förändra

Den rationella planeringen Planering av samhället på vetenskaplig grund Rationalitet – att kunna ange skäl Ett expertorienterat beslutssystem Gemensamt beslutsfattande Fysisk planering, detaljplan, översiktsplan och miljökonsekvensbeskrivning vilar på antagandet om rationell planering

Kritiken mot rationell planering Sanningen finns inte Sanningen är politisk Planeringssystemet är cyniskt Systematisk diskriminering av kunskapsformer Formell planering ligger steget efter informell Starka aktörer manipulerar systemet Beslut är svåra att implementera utan förankring Försök att lösa marknadsmisslyckanden (miljöproblem )med politik ger politikmisslyckanden

Tre alternativa idealismer Idealism I: rationell planering Idealism II: minimera det gemensamma beslutsfattandet - nattväktarstaten Idealism III: Kommunikativ demokrati, kommunikativ planering dvs planeringen är inte expertdriven utan många aktörer deltar tillsammans i kunskapsutveckling och planering. Konflikthantering krävs.

Olika parallella planeringssystem Fysisk planering Reglerar relationen mellan olika typer av bebyggelse och grönstruktur Plan och bygglagen, väglagen etc Jord- och skogsbrukspolitik Miljöstöd, restaureringsstöd, gårdsstöd, etableringsstöd Naturvårdspolitik, viltförvaltningspolitik Naturreservat, åtgärdsprogram, naturvårdsavtal, biotopskydd, N2000, viltförvaltningsdelegationen Vattendirektivet – planeringscykler och åtgärdsprogram

Att vara expert i biologi Ur diariet n+20108 Tjänsteanteckning tjänstemannen Lars ”Ringde Leif Mattiasson. Han ville/orkade inte prata med mig. Pratade med hans fru. Jag framförde att jag ville att vi skulle träffas angående det tilltänkta reservatet. Hon framförde att de inte ville ha något reservat och att det just nu inte är möjligt att träffas. Deras panna för gården har gått sönder. Pappan ligger på lasarett för lunghinneinflammation och systern har cancer (fick inte ringa henne).”  

Att vara expert i biologi Markägaren om Lars: ”Njae! Han hade ingen pondus. Det var en som… Hade vi haft honom, då hade vi nog klarat alltihop [från att bli reservat] för han började nästan ge opp på slutet. För vi gav ju oss inte.”   Knut: ”Ja, och gav på honom som f-n! Vi var ju arga åå [också]. När den här tidningen har gått ut. ja då är det väl inget att göra åt då sa han. Men då flyttade de snart om honom, när det var en 3-4 månader kvar [av det intermistiska beslutet]. Då åkte han åt helvete!…/…/… Sen satte de dit den där pojkjäveln istället. Och han började på riktigt han… Oj oj oj!

Att vara expert i biologi Ny handläggare Magnus: Det är ju det som är svårt, när man kommer in i ett ärende som man inte varit med i från början. Då måste man ju sätta sig in i det för att få en förståelse för vad som har hänt bakom, vad man har gjort för någonting.”  

Att vara expert i biologi Tjänsteanteckning om ett telefonsamtal (n+2 0623) mellan Magnus och markägarna:   ”Pratade först med Leif och informerade om eventuell bytesmark, om de var intresserade av det. Han sade att de inte var det utan vill behålla sin egen skog. Sedan orkade han inte prata med mig utan frun tog över. Hon sade samma sak och talade även om att systern nu var väldigt dålig. Jag informerade även henne om hur LS tänker. Sade även att jag vill hålla dem informerade om vad som sker i ärendet. Hon sade att de hade det väldigt jobbigt just nu och tyckte att vi kunde lägga ner alltihopa”.