Framgångsfaktorer.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vision – Värdegrund – Mål
Advertisements

Växjö – Sveriges främsta idrottskommun Varför Växjö? •Kombination av en mycket stark elitverksamhet, bra stöd till ungdomsidrotten samt moderna.
Malmös befolkning invånare (2011)
Jämtlands län invånare km2 2,6 invånare per km2
1 Arbetsmarknadens utveckling i Skåne med särskilt fokus på Öresundspendlingen Anders Axelsson Näringsliv Skåne Örestat III Malmö 4 april 2014.
Devis ”Alla människor har lika värde, därför behandlar vi alla olika!”
Samverkan Nässjö and IHH Susanne Hertz Internationella Handelshögskolan.
Styrkor Flen Centrum- och näringslivsutveckling
Utmaningar och de europeiska målen till år 2020
Elektriska Installatörsorganisationen EIO | EIO Medlemsservice AB. Doc.nr: Välkommen till EIO - vi skapar möjligheter till bra affärer.
Regionens nuläge Utmaningar och de europeiska målen till 2020.
Hej! Det här är Värmland. Det här är också Värmland.
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Vision Braås Samrådsgrupp
Näringsdepartementet Attraktions kraft Sverige - världens bästa land att vistas, verka och växa i.
In Europe's greenest city, even its power plant smells more like a sauna.
Växjö en mångkampare inom hållbarhet Europas grönaste stad
Stadsutveckling - Är det viktigt och i så fall för vem? Björn Bergman
NetJobs Group AB (publ) Vision och strategi Finansiell plan och finansiella mål 2013.
En förnyare av forskning och utbildning Linköpings universitet Tilläggsbilder samverkan.
Skåne län PROGNOS hösten 2011 Arbetsmarknadsutsikter.
Skåne Prognos Arbetsmarknad. Bild Utredningsenheten Thomas Behrens Konjunkturindikatorer Sverige och Danmark Viktad sammanvägning.
Kommunkompassen Sundsvall Oktober Kommunkompassen 1.Offentlighet och demokrati 2.Tillgänglighet och brukarorientering 3.Politisk styrning och kontroll.
Ortsutveckling i Sparreholm Sparreholms Bygderåd 17 januari 2011.
Compare Karlstad Competence Area Karlstad
Oavsett inställning, oavsett position påverkas vi av globaliseringen! Gränser rivs, länder blir regioner, tekniken skapar nya möjligheter, ungdomar har.
ESS MAX IV i regionen - TITA Syftet är att stärka Tillväxten, Innovationsstrukturen, Tillgängligheten och Attraktiviteten i regionen som ett led i etableringen.
Så ser det ut i Skåne – problem och möjligheter, Att välja jämställdhet Christian Lindell
Rebecka Lettevall Prorektor, Södertörns högskola
Från RUP till RUS Möjligheter nära dig Styr regionala utvecklingsarbetet Grund för regionala program med betydelse för hållbar.
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Erbjudande - Examensarbete Högskolan i Skövde 2013.
Vision och strategi Akademin för innovation, design och teknik.
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
GoINN är en kraftfull satsning från Chalmers och Göteborgs universitet för att bygga samverkande innovationssystem. Projektet genomförs tillsammans.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Enterprise Europe Network 1 -Rådgivning som tar Europa till företagen Christina Lugnet GD, Tillväxtverket.
Tankens Trädgård - från idé till PrAkademi! Ordförande Ingrid Thuresson –29 VÄLKOMMEN!
Västervik Företagandet i Västervik skall vara Enkelt-Roligt-Lönsamt Roger Psajd 2010.
invånare (2011) Ung befolkning - 48% är under 35 år högskolestudenter, varav på Malmö högskola 175 länder representerade Cirka 150.
En förnyare av forskning och utbildning Linköpings universitet Tilläggsbilder samverkan.
”Växjö Europas grönaste stad… Nils Posse, KF ordförande, Växjö kommun …är allt miljöarbete som genomförts och kommer att göras i Växjö, både av offentliga.
VÄLKOMMEN Forskningsportalen Livsmedels- och läkemedelsproduktion LTH Lunds universitet Anders Axelsson, Rektor LTH.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 2 september 2013.
De sex kommunerna i Sundsvallsregionen Hudiksvall Härnösand Nordanstig Sundsvall Timrå Ånge Tillsammans är vi nära invånare i regionen. Medlemmar.
Europa 2020 Sabine Mayer. Utmaningar Ekonomiska krisen Arbetslöshet Fattigdom Högutbildade kvinnor måste välja mellan jobb och familj Lågt barnafödande.
Skåne län PROGNOS våren 2012 Arbetsmarknadsutsikter.
Anställ kompetensen drivs av Landshövdingen i Stockholms län i samarbete med Stockholms Handelskammare, Företagarna, Arbetsförmedlingen,
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 18 november 2013.
Regionala styrkor och branschkluster i Helsingborg-Helsingör
Entreprenörsregionen AB Divisioner: Värdegrund? Vad står vi för? FlowPower Vårt erbjudande? Vad är varumärket laddat med? Service- och tjänsteavdelning.
Life Science betydelse för Västsverige. Life Science – en framtidsbransch Viktig bransch för den nationella och regionala tillväxten.  20 % av Sveriges.
FIRST LEGO LEAGUE 2015 PRESENTATÖR, DATUM. Sedan starten år 2000 har FIRST Scandinavia haft som målsättning att ge barn och ungdomar goda inlärningsupplevelser.
Konjunkturen i Uppsala län Konjunkturläget kv September 2015.
Stockholmskonjunkturen Konjunkturläget 2015 kv2 September 2015 Photo: Henrik Trygg.
Svenska nationella evenemang
Malmös befolkning Foto: Leif Johansson Xray invånare (31 dec 2014) Sveriges tredje största stad Ung befolkning, 49% är under 35 år högskolestudenter,
Knivsta – där framtiden bor. STOCKHOLM UPPSALA ARLANDA SÖDERTÄLJE VÄSTERÅS ÖREBRO ESKILSTUNA Knivsta – nära till mycket KNIVSTA.
Going Abroad – Connecting business potential across borders Sverige-Tyskland-Litauen juni 2011 – december 2013 Ett projekt inom ramen för Södra Östersjöprogrammet.
Timrå – en stark kommun i en växande region. Varför en vision? En vision är en positivt laddad uppfattning om en önskad framtid. Att enas om en gemensam.
Konjunkturen i Stockholms län kv December 2016
Skövde! välkommen till.
Produktion, handel och transport
Effektkarta för extern webbplats
Uppsala – tillväxt och hållbarhet
Där idéer blir verklighet
Uppsala – tillväxt och hållbarhet
Timrå – en stark kommun i en växande region
STOCKHOLM SCIENCE CITY FOUNDATION Ylva Williams, VD
FAKTA OM MALMÖ Demografi Arbetsmarknad Stadsutveckling.
Presentationens avskrift:

Framgångsfaktorer

Gemensam vision och målsättning Vision ”Växjö är ett starkt regioncentrum i norra  Europa, känt för sitt världsledande miljöarbete."   Övergripande målsättning "Växjö är en internationell attraktiv mötesplats med världsledande miljöarbete, kreativt näringsliv och stolta invånare."

Fördel Växjö! 2:a i befolkningsligan Hög ekonomisk tillväxt 800 nya bostäder 2011/2012 Internationella Linnéuniversitet med 35 000 studenter Internationell flygplats, snabbtågen X2000 och X2-2 Kultur som attraktionsfaktor nytt stadsbibliotek - musikhus - skulpturpark – Glaskonstens gata - teater/musikaler – museér – m.m. Idrottsstaden friidrott - Växjö TennisCenter – Växjö Lakers – Öster - äventyrsbad – Arenastaden - m.m.

Skandinaviens ledande entreprenörsregion Nya etableringar: Tillverkning, IT, handel, huvudkontorsfunktion, Kinaetableringar Stark Expansion: Volvo, Lammhults, Visma, IST, Boss Media, Combitech, Fortnox, Fogmaker, Södra, Atec, FLK, Martin & Co m. fl. Särskilda satsningar på: Ungt Entreprenörskap/DagX, Kvinnors företagande, företagshotell med fokus "nya svenskar” Nya satsningar: Information Engineering Center – Designregion Småland – Sustainable Småland – Växjö & Co Vision Braås och Vision Lammhult.

Aktivt agerande vid avveckling och varsel ICA Carrier KF-lagret Thorsman

Att bygga ett starkt varumärke ”För att bygga ett starkt varumärke krävs att det förmedlar ett unikt mervärde. Ett mervärde kan antingen vara funktionellt eller emotionellt”

Nyckeln till framgång ligger i att identifiera ett varumärkes kärnvärden, som ska vara: Värdefulla Unika Svårimiterade

In Europe's greenest city, even its power plant smells more like a sauna 481 internationella media skriver om Växjö som The Greenest City in Europe 10

Varumärkespositionering Livskvalitet Europas Grönaste Stad Tillväxt Miljö Värdskap

Olika nätverk Nätverket Expansiva Växjö Växjöambassadörer Nätverk Stockholm Nätverk Öresund Vd-grupp Firmafesten

Nätverket Expansiva Växjö Växjös i särklass största nätverk, ca 1400 medlemmar. PROCESSEN - Allas delaktighet, avskaffa ”man borde, man måste”. Fifty-fifty-principen Mål och vision Frukostträffar Utvecklingsgrupper Nyhetsbrev, webb, media & evenemangsmarknadsföring

Åtgärder Välmående – Vinnande – Växande – Välkomnade Växjö kommun Etablera Inkubator Växjö & Co AB Växjö Citysamverkan AB Klimatcentrum Aktivitetspark Spetsamossen Kommersialisering av forskning Bygga energismart Fler företag miljödiplomerade Fler unika event & upplevelser Ombyggnad bangården World Trade Center etableras i city Välkomstträff nyinflyttade Implementera policy att möta företagare m.m

Utmaning 1:

Sammanvägd bild över utvecklingskraften i Sveriges lokala arbetsmarknader

Utmaning 2: Nyanmälda jobb ökar snabbt, arbetslösheten fortfarande relativt hög. De lediga jobben matchar inte de som står till arbetsmarknadens förfogande. Brist på tekniker, montörer, licenssvetsare, elektriker, systemutvecklare, programmerare, ingenjörer m.fl.    

Uppfinnaren, Videum Science Park Utmaning 3: Mediehuset Uppfinnaren, Videum Science Park

”Det bästa sättet att äta upp en elefant, är att dela upp den i små, små bitar” Desmond Tutu

Tack för visat intresse!