VARFÖR? BREDDAD REKRYTERING VAD? HUR?.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Uppföljning som verktyg Magnus Lagercrantz För ett samhälle där alla kan delta på lika villkor oavsett funktionsförmåga.
Advertisements

Vad är studiehandledning?
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Disposition - Hållbar utveckling
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
För vem är UmU anpassat idag? Hur kan vi anpassa oss till fler?
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Kulturell och ideologisk jämförelse
J U S T I T I E D E P A R T E M E N T E T Insatser för att värna och fördjupa den svenska demokratin.
Kultur för alla – gäller det mig
Sv Universitets- och högskolerådets arbete mot diskriminering och för lika rättigheter Motstånd och möjligheter - En nationell konferens om jämställdhet.
Närvaro!!.
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
Beredningen för integration och mångfald
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Policy för miljö och hållbar utveckling
Musik & kommunikation 50p.
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Mål och betygskriterier
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Myter om mänskliga rättigheter - fritt efter Elisabeth Abiri
Svenska p Svenska p.
Annika Ghafoori Kvalitetsdrivet 2013 En öppen högskola?
Försöksverksamhet 2007 Universitetsförvaltningen Uppdragets bakgrund, syfte och mål Avidentifierade ansökningshandlingar.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Autoliv Leadership Development 1 Välkommen till: “Supporting Diversity at Autoliv” – en utbildningsmodul i Mångfald.
Idrottspolitiskt program
Lagar och överenskommelser
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
Kvalitativ undersökning Uppsatsantologi – 2 april (?) Kvantitativ undersökning Statistikrapport 2 större undersökningar gällande ”för vem är UmU anpassat.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
KEPS att lära sig ur flera perspektiv
Bevaka mångfaldsaspekten vid produktion av rekryteringsmaterial och vid /…/ kampanjer. ”Ett inkluderande universitet”
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
BREDDAD REKRYTERING.
Sv Kvalitetsdrivet 2013 Högre kvalitet i högre utbildning eller breddad rekrytering? Eller både och? Aleksandra Sjöstrand.
BREDDAD REKRYTERING Vad är breddad rekrytering? Hur breddat är UmU?
Reflektioner från grupperna No hands up…
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Individuellt stöd till studenter med funktionshinder
Samhällets ojämlikhet
Breddad rekrytering. Det finns 4 saker jag vill att ni har med er härifrån 1.Målgruppstänkande 2.Gruppen gymnasiestudenter är inte en målgrupp utan.
Genus Manligt & kvinnligt.
FRÅN ENFALD…...TILL MÅNGFALD Vad är mångfald? Varför arbeta med mångfald? Hur arbetar Umeå universitet med frågan? Vad kan Skogis applicera på sin verksamhet?
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Posterseminarium Inför Exjobbs-redovisningarna
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Jämställdhetsintegrering inom förskola och skola
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Det antropologiska basåret Välj kurser på vårt antropologiska smörgåsbord.
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering
Idrottslyftet – mer och fler Utformning av kommande arbete.
Presentation av Projektet Salutis om träning av generella förmågor Hur gick det för studenterna efter 3 år. Lasse Bourelius och Lena Kransberg.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
HANDIKAPPFÖRENINGARNA SÖRMLAND
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Sociologi Introduktion.
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Novellanalys.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Samhällsprogrammet.
SMART HUDIKGYMPANS VÄRDEGRUNDER
Lika villkorsgruppen Antro/Etno
Den enskilde vårdtagarens upplevelse av distansmöten
Presentationens avskrift:

VARFÖR? BREDDAD REKRYTERING VAD? HUR?

VAD? INFO

VAD?

VAD?

VAD?

Breddad rekrytering vs. ökad rekrytering? VARFÖR? Demokrati Kvalitet Breddad rekrytering vs. ökad rekrytering?

VARFÖR? En målgrupp är en grupp med vissa gemensamma egenskaper och behov och som är möjlig att nå på ett samlat och effektivt sätt. Informationspolicy 2003-2006

Klass Ålder Kön Religion Sexuell läggning Etnicitet Funktionshinder VARFÖR? Klass Ålder Kön Religion Sexuell läggning Etnicitet Funktionshinder

VARFÖR?

VARFÖR?

VARFÖR?

Breddad rekrytering av Linn Norén HUR? Breddad rekrytering av Linn Norén Informationsmaterial analyseras ur ett mångfaldsperspektiv. Utbildningskatalogen 2007/2008 samt www.umu.se ”För dig som vill studera” (nov. 2006). Fokusgruppsintervjuer med studenter med utländsk bakgrund, 8 personer i 3 grupper. Läste svenska som främmande språk, mycket internationella studenter.

Identifierade styrkor enligt Linn Norén HUR? Identifierade styrkor enligt Linn Norén Stämningen framställs som opretentiös. Många studenter framställs som att de arbetat innan. Texten ”aldrig för gammal” är en bra motvikt till det genomgående temat med idrott etcetera. Nat tek är ett föredöme i hur man presenterar sin utbildning på ett enkelt sätt med fokus på vad man blir. Att man lyfter upp åsikter om att det inte är hierarkiskt är bra så det gör steget till universitetet mindre dramatiskt. Språket är generellt enkelt och vänder sig till alla. Förklaringar av ord är mycket bra och förutsätter inte förkunskaper. Positivt att en person med utländsk bakgrund får representera basåret, det kan göra att fler icke traditionella studenter identifierar sig med honom och tittar till på utbildningen. Att universitetet ses som öppet är bra, det konnoterar tillåtande.

Identifierade problemområden enligt Linn Norén HUR? Identifierade problemområden enligt Linn Norén Universitetet framställs som ett livsstilsval och utbildning verkar vara sekundärt till studentliv i allmänhet. Studenter med utländsk bakgrund framställs endast som ambitiösa och med perfekt svenska. På hemsidan finns ingen som har utländsk bakgrund. Man ställer nästan samma frågor till alla. Man frågar inte om de behöver/har fått stöd och hjälp. Mångfald lyfts inte fram som positivt, internationalisering ses som utbytesstudenter och endast lite kort.

Inspiration istället för information av Maria Stefansson HUR? Inspiration istället för information av Maria Stefansson Analys av studentambassadörsarbetet. Enkät till samtliga fakulteters aktiva studentambassadörer, 108 personer, 55% svarsfrekvens. 8 intervjuer, 5 med fakultetsinformatörer, 1 person på info samt 2 ambassadörer. Få med utländsk bakgrund, ingen med handikapp, äldre etcetera. Ingen fakultetsskillnad. Nästan alla har läst teoretiska program på gymnasiet. Gruppen studentambassadörer bör väljas utifrån vilka studenter vi vill ha inte utifrån de vi har. Studentambassadörer bör ses som inspiratörer inte informatörer och skickas till elever med låg studiemotivation – inte till teoretiska program.

AKTUELLT

AKTUELLT

Exempel... Arkeologi beskrivs oerhört poetiskt. Arkeologi studerar människans äldsta historia och utgår från vad den materiella kulturen kan berätta. Man intresserar sig för människorna som levde under förhistorisk tid, deras samhällen och föreställningsvärldar. Beskrivningen av programmet P-programmet är ett tydligt exempel på ett inifrån-och-ut-perspektiv. P-programmet inleds med ett basprogram om 80-poäng, dvs 2 år. Tyngdpunkten ligger på samhälls- och beteendevetenskapliga ämnen som pedagogik, psykologi och sociologi men även arbetsrätt, företagsekonomi, statsvetenskap och ekonomisk historia.

Exempel... Interaktion och design, Tänk dig ett säkerhetssystem i en bil som analyserar videobilder av förarens ansikte och med denna analys kan avgöra om föraren är för trött för att fortsätta köra. Vad blir man? Datateknik, Elsystem i villor, gatubelysning, personsökare – alla behöver de styrsystem. Vad blir man?

Granskningsgruppen – en hjälp för dig som arbetar med information AKTUELLT Granskningsgruppen – en hjälp för dig som arbetar med information Studenter som studerar mångfaldsfrågor samt kommunikation, en representant från informationsenheten samt en representant från språkverkstaden.

AKTUELLT

VAD? Högskolorna ska aktivt främja och bredda rekryteringen till högskolan. (HL 1:5; SFS 2001:1263) ~ Vi ska utveckla vår strategi för marknadsföring och nya former för att marknadsföra universitetet mot olika målgrupper. (UP) ~ Att samhällets mångfald avspeglas bland studenterna är inte bara en rättvise- och demokratifråga, utan i minst lika stor utsträckning en kvalitetsfråga. (HP) ~ Marknadsföring kan särskilt rikta sig till personer inom valda målgrupper, bland annats som ett led i arbetet att minska social snedrekrytering och öka mångfald inom högskolan. (UmU Informationspolicy s.7) ~ Jämställdhet och mångfald ska beaktas vid val och utformning av informationsaktiviteter, budskap, språk och bilder. (UmU Informationspolicy s.4) ~ Varje budskap måste anpassas efter de olika mottagargruppernas behov, villkor och förutsättningar. (UmU Informationspolicy s.4)