Vad har vi gjort? • Hitta den egna identiteten • Samla underlag om område, användare och användning • Diskutera och samtala om uppdraget, identiteten,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Molndal.se Kultur och Fritid - Bibliotek Synliggör biblioteket - i teori och praktik Anette Eliasson
Advertisements

Synliggör biblioteket -
Sociala färdigheter I livslångt lärande har sociala färdigheter en viktig funktion. Vi har visat på fyra strategier för att främja livslångt lärande i.
Folket och skolan hittar hem - att samsas och trivas i ett integrerat folk- och skolbibliotek Exemplet Söderbärke bibliotek Pedagogen Göteborg 17 april.
”Biblioteket hjälper mig att komma in i samhället” En studie av asylsökandes kännedom om, användning av och förväntningar på Stockholmregionens bibliotek.
9/21/2016 Föräldraenkäten 2015 Förskola Skyttebo.
Jämställdhetsenkät – sammanställning Under 2014 spred vi en enkät till alla som definierar sig som kvinnor och som bor på landsbygden.
Förbättringsområde Ökad tillgänglighet för personer med behov av att ta sitt blodtryck.
Utredningen om bostäder för äldre Bostäder att bo kvar i Bygg för gemenskap i tillgänglighetssmarta boendemiljöer SOU 2015:85 Ewa Samuelsson, särskild.
STOCKHOLMSENKÄTEN 2012 ELEVERNA I GRUNDSKOLANS ÅR 9 OCH GYMNASIET ÅR 2 SIDAN 1 SÖDERMALMS STADSDELSFÖRVALTNING BILAGA 1 – Redovisning av resultat från.
Ekonomiska förväntningar. Om undersökningen Syfte Att undersöka hur nuläget i ekonomin påverkat arbetstagarnas förväntningar på ekonomin och löneutvecklingen.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
V36, 2016 Veckobrev för förskoleklasserna
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
NY FORSKNINGSFOND I JÖNKÖPINGS LÄN
Heby skola 7-9 Björn Johansson, förstelärare
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
Medborgarpanel om bibliotek I Botkyrka
Hur mår niondeklassare i Sörmland? Trender
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
Regional tillgång till idrottsanläggningar och kulturskola
Ett treårigt utvecklingsprojekt
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
En plats att kalla hemma - Barnfamiljer i bostadskrisen skugga
AXIELL|Education WELIB Skolans namn datum.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Vår sammanfattning av kultur- och fritidsvaneundersökningen
De stora lärargrupperna
Uppföljning utav Medhelp
Gatuvyer och snedbilder Geodatasamverkan Skåne
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
Nätverk för lärare på fritidshem
Svenska i gymnasieskolan
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Nätverk för lärare på fritidshem
Projektskiss Barbro Sandberg Sara Rådbo
Hur mår boråsarna – del Här är en neutral sida som kan användas som förstasida i presentationen. All text vänsterställs.
Synliggörandeprojektet i Laholm
Kundundersökning mars 2016 Operatör: SJ AB Trafikslag: Tåg Sträcka:
Välkommen till infomöte den 18 november
Uppföljningen av Om mig 2016: Psykisk ohälsa Albin Sjöberg Skrivet av: Amanda Ramidh & Narek Habo
- Mottagare, medborgare, medskapare
Biblioteken speglar samhället
Kommunala aktivitetsansvaret
Stockholmsenkäten 2014 – vad har ungdomarna svarat?
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2014?
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Skolrelaterad psykisk ohälsa bland unga tjejer och killar
Föreningen Samtal och erfarenhetsutbyte
Lärares planeringsarbete!
Timplan för grundskolorna i Angered
- Att vara personlig och beröra
Systematiskt kvalitetsarbete
Nyckeltal äldreomsorg för GR - kommunerna
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
- Tobaksfri utmaning, för tobaksfria ungdomar
Upplevelser och växande kunskap med Skogen i Skolan
Alkohol och tonåringar För dig som är förälder EN BROSCHYR FRÅN IQ
Ett komplement till vårdens övriga hälsofrämjande arbete
Föräldramöte i kullo skola
Angereds unga stadsutvecklare
En lokal handlingsplan för psykisk hälsa BAKGRUND År 2016 slöt regeringen och SKL överenskommelse som syftar till att stärka regioner i arbetet.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Vad har vi gjort? • Hitta den egna identiteten • Samla underlag om område, användare och användning • Diskutera och samtala om uppdraget, identiteten, mål och medel med biblioteket

Varför? ”öka kunskaper och erfarenhetsutbyten mellan praktiker, och praktiker och forskare” ”utveckla kompetens i form av ett omvärldanalytiskt förhållningssätt” Idag: en del av dokumentationen av våra samlade erfarenheter.

Vad kom vi fram till? Identitet: Omfattar bibliotekets läge, demografi, faktiska användare, uppdrag, organisation, värderingar och fokus.

Identiteten – Vad tycker bibliotekspersonalen? IDENTITET Vall å s OnsalaLaholmHylte L ä get - kommunen Stadsdel Halmstad, 4 km ö om H centrum. Omr å det har ” lite d å lig klang ” Havsn ä ra, popul ä rt boende i Kungsbacka kommun. Det finns inget tydligt centrum i Onsala, och det har l å nga avst å nd. Hav och strand, centrum, sl ä tten och skogen (glesbygd). 14 t ä torter. Inlandskommun, landsbygd, 3 t ä torter, 9 ö vriga orter, ca 1000 kvm. Geografiska l ä get I centrum, i skolan I skolan, ca 600 m fr å n centrum. Ing å ng p å baksidan, d å lig skyltning fr å n centrum. Inga bussh å llplatser n ä ra. Upplevs som ett d å ligt l ä ge av bibl. HB: I centrum, viktigt f ö r anv ä ndarna som kombinerar bib bes ö k med andra ä renden (enk ä t).

IDENTITET Vall å s OnsalaLaholmHylte OrganisationIntegrerat biblioteksfilial (h ö gstadium). Bokbuss. Samarbeten: Vall å s aktivitetsf ö rening, ABF, hembygdsf ö rening, f ö rskola, BVC Integrerat biblioteksfilial ( å k 6-9). Samarbeten med n ä raliggande f ö rskolor. Hb, 3 filialer, bokbuss (plus 3 utl å ningsstationer, ej med). Hb plus 2 filialer i de andra t ä torterna. UppdragVision för kommunen: Hemstaden, Kunskapsstaden och upplevelsestaden. Mål för folkbibliotekets olika roller som Mötesplats, Kunskapscentrum, Upplevelsecentrum. Prestationsm å l: 30 bes ö k/ ö ppettimme. Ö ka antal bes ö k, s ä rskilt av ungdomar samt av barn 0-6 (fr å n kulturf ö rvaltningen). Sv å rt att arbeta med/mot vaga nyckeltal. Biblioteksplan ( ” k ä nns som endast papper ” ): satsa p å barn och ungdomar. Biblioteksplan p å g å ng.

IDENTITET Vall å s OnsalaLaholmHylte DemografiCa 6000 inv Vall å s v: ca 25% invandrarbakgrund, l å g f ö rv ä rvsfrekvens, h ö g oh ä lsa Vall å s ö : ” sovstad ” – lik genomsnitt. Sn ö storp – ä ldre befolkning; Brog å rd: barn Ca inv., i villa/radhus. M å nga sommarstugor som blivit permanentboenden. Befolkningen har ö kat – ” mycket barn och m å nga ä ldre ”. Ekonomiskt ganska stark befolkning, f å invandrare. Ca inv. plus sommarboenden. Ca 6000 i centralort, ca 7000 p å landsbygd. H ö g medel å lder, antalet ä ldre ö kar. Olika identiteter i strandomr å de, landsbygd och t ä tort. F å invandrare. Kustomr å det har vuxit mycket. Ca inv. varav de flesta i t ä torterna. F å kopplar Hyltes identitet till ” kultur ”, flest till ” idrott ” eller ” natur ” (webbenk ä t kommun). Anv ä ndare Skolelever under skoltid, ä ldre vuxna. (F ö r) f å bes ö kare efter skoltid, oftast ä ldre, ibland st ö rande ungdomsg ä ng. Ca bes ö kare en vanlig helg utan program. Skolelever! Kvinnor 50+, ensamma m ä n 50+, sm å barnsfamiljer. Utl å n ö ver de senaste 10 å ren hyfsat stabilt, j ä mnt f ö rdelat ö ver ö ppettider. Anv ä ndare lika n ö jda och g ö r samma som p å HB. Enda skillnad: ej m ö tesplats och ö nskar mer ö ppet aktiva anv ä ndare. P å filialer: skolelever! Enstaka str ö anv ä ndare. P å bokbuss: ä ldre kvinnor som l ä ser mycket, vill ha fokus p å sk ö nlitteratur. HB: ocks å vuxenstuderande inkl h ö gskolestudenter. Skolelever, f ö rskolor, barnfamiljer, kvinnor ö ver 50, m ä n ö ver 60. Asyls ö kande vuxna och barn i HB (Internet).

IDENTITET Vall å s OnsalaLaholmHylte V ä rderingar Vill utveckla sig som folkbibliotek, familjebibliotek, upplevelserum, l ä sning snarare ä n kunskapscentrum. Vill komma bort fr å n ” mini-hb ”. L å nebibliotek. Social och symbolisk funktion f ö r vuxna och barn. Till ” f ö r alla ” – gett upp vissa unga. Ser sig sj ä lvt som litteraturbibliotek, l å nebibliotek. Ser sig sj ä lva som kravl ö st, mest skolbibliotek (filialer), folkbildning/litteraturs amtal (bokbuss), m ö tesplats f ö r b å de elever (filialer) och allm ä nheten (HB, bokbuss). M ö tesplats f ö r ä ldre och asyls ö kande. ” Hyltebruks kulturcentrum. En plats att koppla av och m ö tas p å, d ä r man kan hitta information och f å nya upplevelser ”. Aktiviteter (fokus) V ä lbes ö kta program ca 5 gg/termin Samarbete med skolorna; l ä sstimulans, sk ö nlitteratur mest Mest skolbibliotek. Ca 2 program/termin (fler togs bort i sb med nedsk ä rningar). Sagostunder d å ligt bes ö kta – krockar med andra aktiv? F ö rs ö k med rim och ramsor 0-1 å r, Marknadsf ö ring i fokus Olika för HB, filialer och bokbuss

Satsningar och dilemman • Ur diskussioner och fiskbensanalyser – vad vill vi/ni satsa på? Vilka idéer har vi/ni om hur det kan gå till?

Vall å s OnsalaLaholmHylte Vill satsa p å : Dra in familjer, barn/ungdomar ut ö ver skolanknytning F å in fler Vall å sbor fr å n n ä rmast biblioteket (som har det s ä mst) F å in fler ” av samma sort ” som dagens anv ä ndare - ” mentala biblioteks-bes ö kare ”. Fler barnfamiljer; ” Amelia och M- kvinnor. F å in fler barnfamiljer. Nå grupper som inte vet att vi finns F å in fler ungdomar Fler till databaserna? M ö jliga metoder Medieplanering, gallring, m ö blering (konkret), riktade program, marknadsf ö ring: mun-till-mun, se ö ver utbudet Arbeta med rummet, inredning, skyltning. Å terinf ö ra program? Hemsida, folder – nya marknadsf ö rings- v ä gar. Tr å dl ö st Internet? Gallring. Marknadsf ö ra databaser? Barnv ä nlig fika? M ö blering (genomfört) Sms, maila, annonsera. Fler boktips på nätet för barnfamiljer Bokprat Sagostunder Låntagarvärvning genom andra låntagare Programverksamhet Mer samarbete med h ö gstadiet/h ö gstadiebibl ? M ö blering? Mer samarbete med l ä rare?

Vall å s OnsalaLaholmHylte M ö jliga m ä tningarAndel bes ö kare i omr å det, vilka intressen finns, referensgrupper: familjer, observation i bib, icke-anv ä ndare, m ä tvecka ! enk ä t-tr ö tta biblioteksbes ö kare. Icke-anv ä ndare? Anv ä ndare p å Fyren (Hb)? Observation i bib. Skol-enk ä t? (provf ö rs ö k: flest killar och tjejer anv ä nder bibl ” s ä llan ”, flest tjejer anv ä nder bibl f ö r att l å na litt f ö r n ö jes skull). Observation. Vem bokar Internetdatorer? Vem l ä ser tidskrifterna p å bibl (l ä sesticka). Tidigare studier. Observation. Dilemman, utmaningar Skolbibliotek vs folkbibliotek. F å in ungdomar mer p å fritiden, f å bort st ö rande ungdomsg ä ng. F å nyinflyttade mm att veta om att biblioteket finns. Motverka det d å liga l ä get (se Hylte enk ä t om vikten av centralt l ä ge). Skolbibliotek vs folkbibliotek. Skolbibliotek vs folkbibliotek p å filialer? (bibplan: folkbib ” i malp å se ” !) Hur mycket tid och ork tar kurslitteraturen p å HB? Hur synligg ö r man bokbussen n ä r den inte st å r p å sin h å llplats? F å in ungdomar mer p å fritiden, men ej vara ” fritids ”. Hitta tid/resurser till ungdomar (mest satsas p å yngre barn).

Kände ni igen er?