UNDERSÖKNINGSRESULTAT

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Advertisements

Att identifiera och utveckla ledare
Nulägesanalys genom frågor
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Mitt jobb & Min karriär.
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
arbetskooperativ Luleå
Patientsäkerhetsronder
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Personalmötet april 2014 – Hanna Gadd
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Blackebergs Gruppboende Bromma.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hemtjänst Centrum (minst 7 svarande) Hemtjänst.
i kommuner, landsting/regioner
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Leda känslomässigt krävande arbete i äldreomsorgen
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
1 Individ Kompetens 60%66%67% Motivation 59%64%60% Ansvar & Initiativ 77%74%68% Befogenheter 82%69%61% Organisation Samarbete 52%66%68% Organisatorisk.
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
Stadsledningskontoret Brukarundersökning inom äldreomsorgen 2013
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Fakta om undersökningen
Att leda inom skolans värld Går det? Lars Eriksson Skolan – en förmån att få leda! Ansvarsfullt att forma den unga generationen Härligt att.
SKOP Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning 2011 SKOP:s arkivnummer: S21DEC11 Psykiatri PPH - Läkare, tillsvidareanställd, spec.komp.
Att tala lön med sin chef
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
BEANS NÖJD KUND INDEX 2014 (e-survey undersökning)
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Medarbetarundersökning 2012
Ledarskap - Kompetens – Delaktighet
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Personalpolitisk inriktning
Förändring – hot eller möjlighet?
Hälsofrämjande arbetsplats
Medarbetarundersökning
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Västerås stad Medarbetarundersökning 2007 Konsult och service Västerås stad:Anneli Jansson Synovate Sweden:Christer Siwertz Anna Fransas Projektnummer:S
Konstfack Q Konstfack UNDERSÖKNINGEN: RAPPORT SKAPAD: ORG. ENHET: 69,9% (137 av 196) SVARSFREKVENS Agerus System UNDERSÖKNINGSRESULTAT.
Heby kommuns kvalitetspolicy
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Din lön och din utveckling
Medarbetarundersökning 2018
Verktyget Utmärkelsen….
Agerus System UNDERSÖKNINGSRESULTAT UNDERSÖKNINGEN: Konstfack Q2 2015
Presentationens avskrift:

UNDERSÖKNINGSRESULTAT AGERUS SYSTEM UNDERSÖKNINGEN MdH 2013 RAPPORT SKAPAD 2014-02-03 ORG. ENHET +MdH SVARSFREKVENS 67,3% (647 av 962)

INSTRUKTION GRUPPENS UTVECKLINGSPROCESS Här är resultatet av undersökningen. Nu ska gruppen gemensamt tolka resultatet och diskutera åtgärder som förbättrar arbetssituationen. 1. För en dialog om undersökningens resultat Samtala om varje område och kom fram till en gemensam bild av vad resultatet säger. Se till att alla i gruppen deltar i diskussionen. 2. Sammanfatta Notera de viktigaste positiva och negativa faktorerna i gruppens arbetssituation. Samtala om hur de positiva faktorerna kan bibehållas eller stärkas ytterligare och hur de negativa faktorerna kan åtgärdas. 3. Besluta om förbättringsaktiviteter Bestäm ett antal förbättringsaktiviteter. Kontakta andra grupper för aktiviteter som behöver koordinering. Kontakta chef/ledning om ni behöver stöd eller mandat för att genomföra en viss aktivitet. Börja med ett mindre antal aktiviteter. 4. Bestäm tid för nästa möte Bestäm en tid när vi följer upp arbetet med aktiviteterna. När aktiviteterna är genomförda, se över analysen på nytt och besluta om nya aktiviteter att genomföra. Lycka till! AGERUS 2

PRESTATION & IDENTIFIKATION ÖVERSIKT 3

SAMMANFATTNING API OCH PRESTATIONSPROFIL AGERUS PRESTATIONSINDEX, API API-värde 78,1 (max 100) API visar i vilken utsträckning de fem villkoren för prestation är uppfyllda. API används för att enkelt se enhetens utveckling över tid. Ett API-värde på 78,1 tyder på att villkoren för prestation är uppfyllda i hög grad. Arbetssituationen kan dock alltid utvecklas. Människorna inom enheten bör utifrån resultatet besluta ett antal förbättringsaktiviteter som bibehåller eller ytterligare stärker villkoren för prestation. Alla fem villkor för prestation måste vara över 3 för att förutsättningar för prestation ska finnas, oavsett API-värde. Ett lågt skattat villkor vägs inte upp av andra högt skattade villkor. Är villkoren ojämna (>0,5 enheter) kan även detta hindra prestation. Bäst prestation får man med en hög och jämn profil. Ett utropstecken över en stapel innebär att det finns en stor spridning bland svaren. 4

SAMMANFATTNING AII OCH IDENTIFIKATIONSPROFIL AGERUS IDENTIFIKATIONSINDEX, AII IDENTIFIKATIONSPROFIL AII-värde 77,0 (max 100) AII visar i vilken utsträckning de fyra mänskliga basbehoven är uppfyllda i arbetet och används för att enkelt se enhetens utveckling över tid och för att jämföra olika enheter med varandra. När basbehoven är uppfyllda kan man identifiera sig med företaget eller organisationen, dvs känna samhörighet, stolthet och lojalitet. Ett AII-värde på 77 tyder på att basbehoven är uppfyllda i hög grad. Arbetssituationen kan dock alltid utvecklas. Människorna inom enheten bör utifrån resultatet besluta ett antal förbättringsaktiviteter som bibehåller eller ytterligare stärker basbehoven. Alla fyra basbehov måste vara över 3 för att arbetssituationen ska leda till identifikation, oavsett AII-värde. Ett lågt skattat behov vägs inte upp av andra högt skattade behov. Är behoven ojämna (>0,5 enheter) kan även detta motverka identifikation. Bäst identifikation får man med en hög och jämn profil. Ett utropstecken över en stapel innebär att det finns en stor spridning bland svaren. 5

HÖGSTA & LÄGSTA FRÅGOR ÖVERSIKT FRÅGOR MED HÖGST RESULTAT FRÅGOR MED LÄGST RESULTAT 4,5 - Mina arbetsuppgifter är viktiga för organisationen - VILL - VILLKOR FÖR PRESTATION 4,4 - I mitt arbete kan jag ta egna initiativ för att lösa problem - FÅR - VILLKOR FÖR PRESTATION 4,4 - Mitt arbete känns ansvarsfullt - BÖR - VILLKOR FÖR PRESTATION 4,4 - I mitt arbete behöver jag ständigt lära mig nya saker - KAN - VILLKOR FÖR PRESTATION 4,4 - Min arbetsinsats bidrar till verksamhetens nytta - BIDRA - MÄNSKLIGA BASBEHOV 4,4 - Jag känner att jag bidrar med mitt kunnande i arbetet - BIDRA - MÄNSKLIGA BASBEHOV 3,3 - Jag har förtroende för högsta ledningen i organisationen - ÖVRIGA FRÅGOR - PÅVERKARE 3,4 - Vår arbetsgrupp är effektiv i att driva förbättringsarbete tillsammans - GRUPPEFFEKTIVITET - PRESTATION 3,4 - Mitt arbete påverkar min hälsa positivt - HÄLSA - KONSEKVENSER 3,4 - Jag känner en stor samhörighet med organisationen - IDENTIFIKATION - IDENTIFIKATION 3,5 - Jag kan själv påverka de viktigaste besluten som rör mitt arbete - FÅR - VILLKOR FÖR PRESTATION 3,5 - Jag har de resurser jag behöver för att kunna prestera bra - ÖVRIGA FRÅGOR - PÅVERKARE 6

VILLKOR FÖR PRESTATION Området visar medarbetarnas upplevelse av engagemang för arbetsuppgifterna och uppdraget. Tänk på att detta område inte nödvändigtvis är detsamma som motivation eller lust. Dessa kan snarare ses som konsekvenser av att ha klarat av prestationen. Reflektionsfrågor Samtala om hur ni kan skapa en inspirerande arbetssituation. Vad engagerar oss i arbetet? Hur kan vi bidra till engagemang hos varandra? Vad skapar känslan av stolthet för vårt arbete? 1. Jag vill i hög grad arbeta med mina arbetsuppgifter 2. Mina arbetsuppgifter motiverar mig att gå till arbetet 3. Mina arbetsuppgifter är viktiga för organisationen 4. Jag är stolt över mina arbetsuppgifter 7

VILLKOR FÖR PRESTATION VET Området visar medarbetarnas upplevelse att vara informerade om arbetet. Det viktigaste är inte att veta allt, eller ha all information utan uppleva sig veta det man behöver veta för att kunna utföra sina arbetsuppgifter. Reflektionsfrågor Samtala om hur ni får ett öppet informationsflöde i arbetssituationen. Hur hittar vi rätt information? Hur informerar vi varandra? Hur värderar vi information? 1. Jag är oftast säker på vad som är min uppgift i arbetet 2. Jag hittar själv information ifall jag behöver veta något 3. Jag är uppdaterad med den senaste informationen som berör mitt arbete 4. Mitt arbete är organiserat på sådant sätt att jag har god överblick 8

VILLKOR FÖR PRESTATION KAN Området visar medarbetarnas upplevelse av sin kompetens kopplat till arbetsuppgifterna. Flera aspekter är viktiga när det gäller upplevelsen att vara kunnig. Att man har tillräcklig kompetens, att man får användning för den kompetens man har, att man utvecklas och lär sig mer, etc. Reflektionsfrågor Samtala om hur ni får till stånd kompetensutveckling i arbetssituationen. Hur lär vi oss av varandra? Hur använder vi varandras kompetens? Hur ser vi till att vi inte får kompetensbrist i gruppen? 1. Jag kan tillräckligt mycket för att kunna utföra mina uppgifter på ett bra sätt 2. Jag klarar av alla mina arbetsuppgifter 3. Jag tycker att jag får användning av min kompetens i arbetet 4. I mitt arbete behöver jag ständigt lära mig nya saker 9

VILLKOR FÖR PRESTATION Området visar medarbetarnas upplevelse av mandat och frihet i arbetet. Tänk på att det bästa inte nödvändigtvis är att ha alla mandat eller befogenheter, utan ha rätt befogenheter kopplat till ansvaret och uppdraget. Reflektionsfrågor Samtala om hur ni skapar en tillåtande arbetssituation. Är det tydligt vilket mandat vi har? Behöver vi ofta fråga om lov och tillåtelse? Är jag ofta rädd att göra fel? 1. I mitt arbete kan jag ta egna initiativ för att lösa problem 2. I praktiken bestämmer jag själv på vilket sätt jag utför mitt arbete 3. Jag kan själv påverka de viktigaste besluten som rör mitt arbete 4. Jag planerar själv hur mycket tid jag lägger ned på olika arbetsuppgifter 10

VILLKOR FÖR PRESTATION BÖR Området visar medarbetarnas upplevelse av ansvar och vilka krav som ställs på individerna. Ansvar bör vara både tydligt och tillräckligt stort. För lite ansvar är lika illa som för stort ansvar. Reflektionsfrågor Samtala om ert uppdrag och hur kraven blir tydliga och genomförbara. Tar jag mitt ansvar i gruppen? Hur delar vi på ansvaret i gruppen? Vet vi vad som förväntas av oss? 1. Mitt ansvar stämmer väl överens med de befogenheter jag har 2. Jag har tillräckligt med ansvar i mitt arbete 3. När det gäller mitt arbete vet jag vad som förväntas av mig 4. Mitt arbete känns ansvarsfullt 11

PRESTATION GRUPPEFFEKTIVITET Reflektionsfrågor Området visar medarbetarnas upplevelse av gruppens gemensamma prestation. Reflektionsfrågor Samtala om gruppens effektivitet och samverkan. Vilket är gruppens gemensamma uppdrag? Klarar vi av vårt uppdrag? Samarbetar gruppen bra? 1. Vår arbetsgrupp arbetar effektivt tillsammans 2. Vår arbetsgrupp är effektiv i att driva förbättringsarbete tillsammans 3. Vår arbetsgrupp är duktig på att leverera kvalitativa tjänster/produkter 12

PRESTATION INDIVIDPRESTATION Reflektionsfrågor Området visar medarbetarnas upplevelse av sin egen individuella prestation. Reflektionsfrågor Samtala gärna om individernas prestation. I gruppdiskusssionen kan man be deltagarna ge exempel på när de upplevt sig prestera bra och hur det känns. När gjorde jag en riktigt god prestation senast? Hur kändes det? Vad bidrog till att jag klarade det så bra? 1. Jag är effektiv i mitt arbete 2. När jag går hem från jobbet en vanlig dag känner jag mig oftast nöjd med vad jag har uträttat 3. På det hela taget gör jag ett utmärkt jobb 13

MÄNSKLIGA BASBEHOV TILLHÖRA Reflektionsfrågor Att känna tillhörighet i ett socialt sammanhang är ett basbehov för att vilja ge sitt bidrag i arbetet. Det är inte ovanligt att individens primära sociala behov många gånger uppfylls på arbetet då arbets- gruppen i dag mer och mer får rollen som så kallad primärgrupp. (Traditionellt utgörs primärgruppen av ”familjen”). Reflektionsfrågor Samtala om vad som skapar tillhörighet i arbetet. Vad skapar känsla tillhörighet i vår grupp? Känner vi varandra? Vet jag vad de andra i gruppen tänker om vårt arbete? Vad kan utveckla vår känsla av tillhörighet? 1. Jag känner att jag tillhör min arbetsgrupp 2. Det känns bra att gå till jobbet efter ledighet för att få träffa mina arbetskamrater 14

MÄNSKLIGA BASBEHOV UTVECKLAS Reflektionsfrågor Vad som är utvecklande är högst individuellt. Varje individ behöver dock känna att han/hon växer, lär sig mer och får nya utmaningar. Om man upplever stagnation i utvecklingen börjar individen inte sällan fundera på andra möjligheter för utveckling. Koppla utvecklingen till gruppens uppdrag och arbetsuppgifterna. Reflektionsfrågor Samtala om hur alla kan få utvecklas i arbetet. På vad sätt kan vårt uppdrag vara utvecklande? Hur kan vi utveckla varandra? 1. Jag känner att jag utvecklas genom mina arbetsuppgifter 2. Mitt arbete bidrar till min personliga utveckling 15

MÄNSKLIGA BASBEHOV BEKRÄFTAS Reflektionsfrågor Att få bli bekräftad är ett tredje grundläggande mänskligt behov. Att bli bekräftad för den man är och det man gör och klarar av, skapar både identitet och självkänsla. Bekräftelsen blir också en viktig ”kalibrering” av kvalitet och resultat i arbetet. Tänk på att bekräftelsen inte bara bör komma från chef och ledning utan skall lika väl ske medarbetarna emellan. Reflektionsfrågor Samtala om hur ni bekräftar varandra och får bekräftelse i arbetet. Vad är bekräftelse? Hur bekräftar vi varandra? Hur kan detta utvecklas? 1. Jag känner mig bekräftad som person i arbetet 2. Jag känner mig bekräftad för det jag gör i jobbet 16

MÄNSKLIGA BASBEHOV BIDRA Reflektionsfrågor Önskan av att få vara med och ge sitt bidrag i ett socialt sammanhang är ett basbehov. Detta behov är att jämföra med prestation. Att få prestera i ett socialt sammanhang ger extra positiv upplevelse. Reflektionsfrågor Samtala om hur alla skall kunna få bidra på bästa sätt. Får alla bidra så mycket som man vill och kan? Kan/bör någon bidra med mer/annat? 1. Min arbetsinsats bidrar till verksamhetens nytta 2. Jag känner att jag bidrar med mitt kunnande i arbetet 17

IDENTIFIKATION IDENTIFIKATION Reflektionsfrågor Området visar hur medarbetaren upplever av sin relation till arbetet, organisationen och varumärket. Identifikation är bl a en konsekvens av att mänskliga basbehov är uppfyllda. Reflektionsfrågor Vad innebär det att vara stolt över sitt arbete? Vad innebär det att känna samhörighet med företaget/organisationen? 1. Jag är stolt över att arbeta i organisationen 2. Jag känner en stor samhörighet med organisationen 18

PÅVERKARE LEDARSKAP 1. Min chef bidrar till att jag kan göra ett bra arbete 2. Min chef frågar efter min uppfattning när det gäller jobbet 19

PÅVERKARE SOCIALT KLIMAT 1. Människorna inom organisationen inspirerar mig att göra ett bra arbete 2. Jag finner alltid någon som är villig att hjälpa till 3. Jag behandlas i allmänhet rättvist på jobbet 20

PÅVERKARE ÖVRIGA FRÅGOR 1. Jag har förtroende för högsta ledningen i organisationen 2. Jag har de resurser jag behöver för att kunna prestera bra 21

KONSEKVENSER LUST 1. Vad har du vanligtvis för känslor inför ditt arbete när du är på väg till jobbet? 22

KONSEKVENSER HÄLSA 1. Jag mår bra 2. Mitt arbete påverkar min hälsa positivt 23

MDH: EGNA FRÅGOR ÖVERSIKT 24

MDH: EGNA FRÅGOR MDH: EGNA FRÅGOR 1 1. Jag har förtroende för min närmaste chef 2. Jag får den kompetensutveckling jag behöver för att kunna utföra mitt arbete/uppdrag 3. Jag har goda förutsättningar att kunna utföra mitt arbete/uppdrag på ett tillfredsställande sätt 25