Handlingsplan för matematikutveckling Matematikutvecklarna skall initiera, stödja och driva enheternas: Arbete med målen Planering Genomförande Uppföljning Utvärdering Inspiration Dokumentation
Målarbete Hjälpa arbetslagen med: Vad eleverna med utgångspunkt från styrdokumenten skall lära sig i matematik. • Att få eleverna att förstå syftet och målet med studierna i matematik.
Planering Bistå lärarna med att skapa ett relevant och begripligt innehåll med utmanande matematikuppgifter, både ur läroböcker och från elevnära situationer. • Verka för att matematiklärandet anpassas till elevers förkunskaper, förståelse, intresse och studieinriktning. Stödja varierade arbetssätt med laborativa metoder, inslag av praktiska tillämpningar och konkreta upplevelser.
forts... Initiera ämnesövergripande samarbete. Utbilda i familjematematik för att involvera hemmet i ämnet.
Genomförande Hjälpa arbetslagen med att organisera matematiklärandet utifrån individen, grupper eller klasser. Föra diskussioner om hur läraren kan interagera med eleverna i olika grupperingar och situationer.
Uppföljning Visa på olika verktyg för bedömning, reflektion och uppföljning av elevernas kunskaper i matematik. Visa på den formativa bedömningens betydelse för elevens matematikutveckling. Föra diskussioner som följer upp och utvecklar de mål som är uppsatta av den egna skolan.
Utvärdering Lyfta fram olika kvaliteter i matematiklärandet, med fler bedömningsinstrument än skriftliga poängsatta prov. Fokusera på vad som är bra och vad som kan förbättras/utvecklas?
Inspiration Initiera och ordna inspirationsdagar med workshops i matematik där de olika skolorna kan presentera sina utvecklingsarbeten. Fungera som vägledare till forsknings- och annat inspirationsmaterial om matematik och matematiklärande samt föra diskussioner om lärandets innehåll med matematiklärarna i skolan. Organisera möjligheter till att ta del av varandras lärandesituationer i matematik.
Kontinuerlig dokumentation Hjälpa lärarna med arbetsplan i matematik samt att föra loggbok och dokumentation om elevens lärande och utveckling i matematik.