Översikt Vilka effekter kan vi förvänta oss av FIP?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Folkbildningspolitikers attityder till studieförbunden 2013
Advertisements

Innehåll, huvudpresentation 4. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 5. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 6. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
Solen Skolskjuts Användarmöte / /23.
Dagens och framtidens seniorer och deras framtidsförväntningar
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
1 Tillämpning av Koden Innehåll •Undersökningens metod och uppläggning, inkl. bolagsurval •Sammanfattning •Genomgång av svar på fokusfrågor.
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Det allmänna ekonomiska läget
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Projektföljeforskning
Brukarenkät IFF Brukarundersökning individ, familj och funktionshinder (IFF) hösten Sammanlagt svarade 185 brukare på enkäten. För IF så var.
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
1 Bankeryd-Habo Indien-projektet Tirupur Rotarys hjälpby: Veerapandi.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
| Trycksår Kommun/Områdes-skillnader (inklusive könsdimensionen) Dennis Nordvall Statistiker/Datamanager,
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: NextJet AB Trafikslag: Flyg Sträcka: Sveg - Arlanda.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg Sträcka: Gävle - Hallsberg.
Prognossiffror för samhällsekonomin 2014 Inrättning BNP,Inflation, Arbets-Förändr förändr. löshets- i förtj.nivå % % grad, %index, % september 0,01,18,61,4FM.
Sammanställning genomförd av: Susanne Malmquist, Codeq AB.
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
SWEPOS Kundnöjdhetsundersökning Undersökningen Webenkät under 3 veckor i september 2012 Bruttourval ca huvudutskick och 2 påminnelser Triss-lott.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
Sveriges utrikeshandel (Andelar i procent) ImportExport EU (25) EFTA NAFTA Central- och Östeuropa Asien - Japan - Kina Övriga 59,9.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
Kostnader för läkemedelsförmån Utveckling t.o.m. september 2014 Materialet: avser kostnader inklusive moms är ej åldersstandardiserat Lennart Tingvall:
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
:44 Mäklarpanelen maj För vilka är bostadsmarknaden mest fördelaktig just nu, d v s i vilken utsträckning är det.
Försäkringskassans regleringsbrev för 2013
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Helhet Händelse Agerande Kunskap om vardagsverksamheten Förståelse av vardagsverksamheten.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Student Ekonomi Erik Nygårds Hang-Jin Lee Vina Balaghi Projektarbete 2 732G22 Grunder i statistisk metodik Ht-08.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Varumärket Luleå kommun
Resultat sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre i Örebro län Västra länsdelen mätperiod 2014.
Landstingets kansli Resultat säkerhetskulturenkät 2009.
2 Agenda 1. Börja arbeta med Excel Hantera arbetsböcker 3. Formler 4. Formatera 5. Diagram 6. Skriva ut 7. Referenser mellan kalkylblad 8. Arbeta.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
1 Munkedal 2009 Sveriges Kommuner och Landsting Signild Östgren Leif Klingensjö.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Regional handlingsplan ”Det goda livet för sjuka äldre” RESULTAT i VG+Skaraborg.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Uddevalla - Varberg.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Prognossiffror för samhällsekonomin 2014 Inrättning BNP, Inflation, Arbets- Förändr förändr. löshets- i förtj. nivå % % grad, %index, % december.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre i Örebro län Mätperiod – Margit Gehrke Flyckt Projektledare
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Merresor Trafikslag: Tåg Sträcka: Nässjö – Värnamo – Halmstad.
Presentationens avskrift:

Översikt Vilka effekter kan vi förvänta oss av FIP? Hur kan vi utvärdera? Vilka utvärderingar finns? Utvärdering av FIP i Mälardalen Ett kostnadsnytta-exempel

Principskiss skadeförlopp Skada per tidsenhet Tid

Vilka effekter får FIP? Insatstid Kortare insatstid jämfört med ”traditionell” beredskap (1+4) Insatsförmåga Lägre förmåga än 5 man Kostnader Vad blir den extra kostnaden?

Bakgrund till utvärdering Rapporten ”Tidsfaktorns betydelse” (2004) Ger ett värde på den samhällsekonomiska nyttan av att påbörja en insats tidigare respektive senare, ex. +/- 5 minuter Baseras på traditionell bemanning, dvs. 1+4 Resultat…

Resultat ”Tidsfaktorns betydelse”

Utvärderingar FIP Jönköping (2008) Gästrike (2011) Växjö (2011) Mälardalen (2012)

Utvärdering FIP Jönköping (2008)

Erfarenheter Jönköping (2008) Utvärdering gjord efter 1,5 års verksamhet Verksamhet på fyra stationer Baseras på intervjuer med samtliga FIP-befäl, samt särskilda rapporter efter genomförda insatser I stort sett samtliga befäl positiva till införandet I nästan 60 % av insatserna löser FIP minst hälften av den totala insatsen, i 28 % hela insatsen FIP är framme 3:40 min före övriga styrkan i medeltal Kostnaden per FIP = 81 000 kr/år Nyttan per FIP = 1 118 000 kr/år B/C-kvot = 16

Utvärdering FIP Gästrike (2011)

Erfarenheter Gästrike (2011) Utvärdering gjord efter 2 års erfarenhet Verksamhet på fem stationer (augusti 2011) Frågeställningar: Hur mycket tid tjänas med FIP? Vid vilken typ av insats ger FIP störst samhällsekonomisk effekt? Vad anser personalen om FIP? Baseras på intervjuer med de styrkeledare som åker som FIP, samt analys av insatsrapporter Majoriteten av alla styrkeledare anser att FIP passar på just deras station och samtliga menar att kommuninvånarna får bättre hjälp i minst någon omfattning

Erfarenheter Gästrike (2011) FIP är framme 2:15 min före övriga styrkan Kostnaden per FIP = 92 000 kr/år Nyttan per FIP = 501 000 kr/år B/C-kvot = 5 (5 första åren, därefter 17)

Utvärdering FIP Växjö (2011)

Erfarenheter Växjö (2011) Utvärdering gjord efter 2 års erfarenhet Verksamhet på två stationer Baseras på intervjuer och enkäter 75 % upplever att FIP ger större samhällsnytta 69 % anser att utbildningen och informationen var tillräcklig innan starten av FIP 78 % anser att FIP är en verksamhet som ska finnas kvar 38 % upplever en känsla av osäkerhet i gruppen efter införandet av FIP Vid 23 % av larmen har FIP ensam kunnat lösa situationen Redovisar förbättringspotential för organisation, utbildning och utrustning

Utvärdering FIP Mälardalen (2012)

Behov av att noggrant mäta förändring i insatstid och insatsförmåga efter införande av FIP → Projektstart i Mälardalen 2007

Mål Att kontinuerligt mäta insatstid och insatsförmåga för en organisation där styrkeuppsättningen förändrats från: …till:

IDA anspänningstid

IDA körtid

Osäkerheter i IDA Manuellt registrerade tider Registrerar bara första fordon ut och ankomst till skadeplats Kan vara två olika fordon, ev. från olika stationer När kommer andra enheter fram?

Dokumentation MBR För samtliga insatser: Var olyckan inträffade Datum när olyckan inträffade Klockslag då olyckan inrapporterades till SOS Alarm Klockslag då SOS Alarm larmade räddningstjänsten För samtliga fordon: Klockslag då mätning av körtiden påbörjades respektive avslutades Var gällande fordon utgick ifrån Fordonsbeteckning Arbetsuppgifter som FIP-enheterna utför i väntan på huvudstyrkan skall dokumenteras

Exempel på data Från: 142187@mobitex.se[SMTP:142187@MOBITEX.SE] Skickat: den 28 november 2008 23:49 Till: Mbr Statistik Ämne: Tidrapport 1224385:1 (1/2) Automatiskt vidarebefordrat av en regel 2008-11-28 23:09:39 X=6620238 Y=1524592 Ärendet inkom 2008-11-28 23:10:49 X=6620238 Y=1524592 Kvittens 2008-11-28 23:11:07 X=6620235 Y=1524585 Fordonet började röra sig 2008-11-28 23:17:18 X=6628025 Y=1519657 Fordonet slutade röra sig 2008-11-28 23:43:19 X=6628027 Y=1519647 Fordonet började röra sig 2008-11-28 23:44:35 X=6626948 Y=1521003 Lämnar 2008-11-28 23:49:07 X=6621873 Y=1523554 Avslut

Definitioner Anspänningstid = Ärendet inkom → Fordonet började röra sig Körtid = Fordonet började röra sig → Fordonet slutade röra sig

Stationer FIP-enheter: -Hallstahammar Kolbäck Surahammar Virsbo På gång: -Skultuna

FIP-enheterna: antal insatser

Resultat medelvärde och median: lokalt Kommun Fordons- nummer Anspännings- tid (medel) Körtid (medel) Hallstahammar Släckbil (161, 171) 5:40 N=354 4:56 N=296   FIP (163, 167, 173, 177) 2:00 N=417 4:51 N=385 Skillnad -3:40* (p=0.000) -0:05 (p=0.588) Surahammar Släckbil (181, 191) 5:28 N=55 5:21 N=53 FIP (183, 187, 193, 197) 3:24 N=328 4:20 N=339 -2:04* -1:01* (p=0.049)

Resultat matchade insatser: lokalt Kommun Fordons- nummer Anspänningstid (medel) Körtid (medel) Hallstahammar Släckbil (161, 171) 5:46 N=230 5:15 N=197   FIP (163, 167, 173, 177) 1:58 4:53 Skillnad -3:48* (p=0.000) -0:22 (p=0.292) Andel där FIP snabbast 100 % 53 % Surahammar Släckbil (181, 191) 5:10 N=29 5:05 FIP (183, 187, 193, 197) 2:10 4:12 -3:00* -0:53* (p=0.001) 76 %

Slutsatser Totalt: Anspänningstiden har minskat med ca 3-3:45 min Ingen tidsvinst i körtid Hallstahammar: Anspänningstiden har minskat med ca 3:40-3:50 min Surahammar: Anspänningstiden har minskat med ca 2-3 min Körtiden har minskat med ca 1 min Jämförelse Jönköping (2006-07): FIP framme i medeltal 3:40 före övriga styrkan

Vad återstår av utvärderingen? Djupare analys av: Insatsförmågan vid olika larmtyper Kostnaderna Geografisk position i utgångsläget

Ett kostnadsnytta-exempel 1(2) Kostnaderna (Jönköping) Fordon Materiel Samband Utbildning/övning Summa: ca 81 000 kr/år per FIP Vinst insatstid: minst 3 minuter Insatsförmåga: Traditionell bemanning ca 6000 kr per minut i samhällsekonomisk vinst per larm

Ett kostnadsnytta-exempel 2(2) Vid 50% insatsförmåga (3 min) x (6000 kr) x 0,5 x (antal larm) = 81000 → antal larm > 9 för samhällsekonomisk effektivitet Vid 10% insatsförmåga (3 min) x (6000 kr) x 0,1 x (antal larm) = 81000 → antal larm > 45 för samhällsekonomisk effektivitet Insatsförmågan är viktig!!

Insatsförmågan Utvärderas under våren med hjälp av Karlstads universitet Generellt utifrån fyra ”dimensioner”: Snabbare orientering och bedömning av läget Kontrollera adressangivelsen och visa rätt väg Egen insats Skicka hem huvudstyrkan tidigare