Sv Universitets- och högskolerådets arbete mot diskriminering och för lika rättigheter Motstånd och möjligheter - En nationell konferens om jämställdhet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kompetensplattform Västra Götaland Westum
Advertisements

Nätverksträff på KTH den 6-7 maj 2014
Reell kompetens vid bedömning av behörighet och tillgodoräknande
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Disposition - Hållbar utveckling
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kultur för alla – gäller det mig
Sv Kvalitetsdrivet 2013 Studie- och yrkesväglednigens roll som kvalitetsdrivande faktor Nina Ahlroos Enheten för studieinformation.
Myndighetsutredningen
Uppdrag att kartlägga forskningsresultat med relevans för skolväsendet.
Kvinnofridsprogrammet i Malmö Grundvärderingar •Samhället har ansvar för att skydda, hjälpa och stödja våldsutsatta kvinnor.
Hur jobbar DO framöver? Kvalitetsdrivet 2013
Caroline Dyrefors Grufman
ULV-projektet en kompletterande utbildning för utländska lärare
Veronika Wiktorsson, Vetlanda kommun Ronny Örnros, Hultsfreds kommun
Vad är identitet?.
Annika Ghafoori Kvalitetsdrivet 2013 En öppen högskola?
Försöksverksamhet 2007 Universitetsförvaltningen Uppdragets bakgrund, syfte och mål Avidentifierade ansökningshandlingar.
Sv Målgruppen i fokus Kvalitetsdrivet Kristian Dahlander Systemförvaltare.
Uppdrag att kartlägga forskningsresultat med relevans för skolväsendet.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Jämställdhetspolitiken Tillväxtverket 26 september
DO:s erfarenheter från högskolan Mittuniversitetet 20 november
Och samverkansmodellen Dalarnas regionala kulturplan
Regleringsbrevet Regleringsbrev är benämningen på det regeringsbeslut som årligen utfärdas i syfte att styra en myndighets verksamhet, avser ett.
Jämlika och Jämställda beslut " Jämställdhet betyder att mamman och pappan producerar barnen tillsammans. Förr i tiden var det bara mamman som födde upp.
Nya tider och nya behov – men har vi nya lösningar?
Ny diskrimineringslag
Lagar och överenskommelser
Sv Kvalitetsdrivet 2013 Europeiska program för internationellt samarbete Sigrid Fogelberg.
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Vägar till en jämlik hälsa
Total Rapport StudentBarometern 2013
Uppdrag att stödja arbetet med jämställdhetsintegrering i statliga myndigheter.
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Sv Kvalitetsdrivet 2013 Högre kvalitet i högre utbildning eller breddad rekrytering? Eller både och? Aleksandra Sjöstrand.
Jämställdhetskonferens
Kön Könsidentitet Etnisk tillhörighet Religion eller annan trosuppfattning, Funktionshinder Sexuell läggning Ålder Föreslagna diskrimineringsgrunder i.
Biblioteksstämma 2007 Viktiga frågor ur KB:s perspektiv 23 november 2007 Gunilla Herdenberg och Gunnar Sahlin.
Diskrimineringslagen
INTRODUKTION TILL JÄMSTÄLLDHETS- OCH LIKABEHANDLINGSARBETET VID GÖTEBORGS UNIVERSITET FRAMTAGEN AV PERSONALENHETEN, SEKTIONEN FÖR ARBETSMILJÖ OCH LIKABEHANDLING.
Kvalitetsarbetet vid BTH
Vi arbetar för lika rättigheter och möjligheter Diskrimineringsombudsmannen
Myh.se Kvalitetsarbete konst-och kulturutbildningar Utvecklingsarbete Steg 1 utarbeta en strategi för kvalitetsarbetet Arbetsmetod: diskussion med konstnärliga.
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering
Umeå universitet och flyktingfrågan pågående aktiviteter Internationellt Scholars at Risk (SAR) Är ett internationellt nätverk av universitet och högskolor.
En översikt Jan-Åke Sandell Diskrimineringslagstiftning 1.
Likarätt JONAS ÅLEBRING ST-LÄKARE. Likarätt – alla människor har ett lika värde och lika rättigheter Likabehandling – alla ska behandlas efter sina förutsättningar.
Konflikthantering på arbetsplatsen. Konflikt Önskemål man inte vill släppa + Blockering av annan = Frustration Agerande.
DigIT Workshop 3 De “horisontella principerna”  Jämställdhet  Tillgänglighet  Likabehandling.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
HEJ FÖRÄLDRAR! Välkomna till föräldramöte. Madelene Löfgren ◦ Grundskolelärare F-3 ◦ 35 år ◦ Sambo och två barn ◦ Bor på Bokenäset utanför Uddevalla.
Kvalitetssäkring av högre utbildning – en framtida försäkring
Funded by the Erasmus+ Programme of the European Union
Kompetensförsörjning Anställningstrygghet
Välkommen till studentdagen 2016
Kulturkrockar och kulturella skillnader
Universitet och högskolors framtida roll – samspel med UKÄ
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Samverkan kring tre regeringsuppdrag
Studeranderätt och diskriminering
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Styr- och resursutredningen - STRUTEN
Horisontella principer
Att arbeta med fördomar i skolan
Alumnrelationer vid LNU
Göteborgs stads likabehandlings-arbete
NSHU – ny myndighet för främjande av högre utbildning
Uppstart Status quo september 2018
Presentationens avskrift:

Sv Universitets- och högskolerådets arbete mot diskriminering och för lika rättigheter Motstånd och möjligheter - En nationell konferens om jämställdhet och likabehandling Aleksandra Sjöstrand

Sv Högskolelagen (5§) – ”främjandeparagrafen” • I högskolornas verksamhet skall jämställdhet mellan kvinnor och män alltid iakttas och främjas. • Högskolorna bör vidare i sin verksamhet främja förståelsen för andra länder och för internationella förhållanden. • Högskolorna skall också aktivt främja och bredda rekryteringen till högskolan.

Sv UHR:s främjandeuppdrag Instruktion för UHR (1 § ) Universitets- och högskolerådet ansvarar för uppgifter i fråga om service, samordning, främjande och utvecklande verksamhet samt internationellt samarbete och mobilitet inom utbildningsområdet.

Sv UHR:s främjande uppgifter UHR:s instruktion (12 §) Myndigheten ska 1. stimulera intresset för högskoleutbildning, och 2. främja breddad rekrytering till högskolan.

Sv UHR:s främjande uppgifter - forts UHR:s instruktion (13 §) Myndigheten ska inom högskolan motverka diskriminering och på andra sätt främja lika rättigheter och möjligheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder.

Sv UHR:s främjande uppgifter – arbetets bedrivande UHR:s instruktion (14 §) Myndigheten ska integrera ett jämställdhetsperspektiv i sin verksamhet.

Sv Regleringsbrev för 2013 Flera uppdrag med stark/direkt eller viss/indirekt koppling till främjandeuppdraget, inklusive internationalisering och internationellt utbyte

Sv • stimulera intresset för högskoleutbildning • främja breddad rekrytering till högskolan • motverka diskriminering och främja lika rättigheter och möjligheter inom högskolan oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder • främja internationalisering och utbyte inom hela utbildningsområdet Universitets- och högskolerådets främjandeuppdrag innebär sammanfattningsvis att myndigheten ska

Sv UHR:s arbete med främjandeuppdraget • Främjande av breddad rekrytering till högskolan och motverkande av diskriminering inom högskolan – ett av de områden som är särskilt viktiga att arbeta med för UHR år 2013 (styrelsens beslut)

Sv ”Kvalitetsdrivet2013” - endagskonferens (13 nov 2013) - Utgångspunkten - UHR:s främjandeuppdrag - Syftet - att spegla den svenska och den europeiska diskussionen kring de kvalitetsdrivande faktorer som ryms inom Universitets- och högskolerådets ansvarsområde UHR:s arbete med främjandeuppdraget - forts

Sv Uppdrag om jämställdhet i högskolan Regleringsbrev för 2013 Universitets- och högskolerådet ska ta emot slutredovisningar av projekt som har bedrivits med stöd från Delegationen för jämställdhet i högskolan. I uppdraget ingår att sammanställa, analysera och sprida erfarenheterna av den samlade projektverksamheten. Uppdraget ska redovisas i form av en rapport som ska lämnas till regeringen senast den 1 april 2014 Utöver det kommer UHR att anordna en konferens (OBS inte den 9 maj)

Sv UHR:s arbete med uppdraget En extern referensgrupp - Experter inom jämställdhetsområdet i Sverige, Norge och Finland - Syfte - att kvalitetssäkra bedömningen av projektrapporterna - Gro Hanne Aas (NOKUT), Fredrik Bondestam (Nationella sekretariatet för genusforskning), Olle Brynja (DO), Stina Backman (Linköpings universitet), Petra Angervall (Göteborgs universitet), Liisa Husu (Örebro universitet)

Sv UHR:s utgångspunkter för bedömning av projekten De projekt ska lyftas fram som bedöms - ge konkreta och långsiktiga resultat när det gäller utveckling av jämställdhet vid det egna lärosätet och/eller allmänt inom högskolesektorn, och - ha tydlig referens till och förankring i, för insatsen, relevant forskning och/eller erfarenhet

Sv Dessutom ska minst ett av följande kriterier vara uppfyllt. Insatsen ska • ge nya kunskaper om hur jämställdhet i högskolan kan främjas, • kännetecknas av nytänkande och originalitet, • syfta till strukturell förändring, • ha långsiktig verkan, • innebära samverkan eller erfarenhetsutbyte mellan lärosäten och/eller organisationer, • avse utbildningsområden eller verksamheter som präglas av en kraftig obalans när det gäller antal kvinnor och män.

Sv Ett möte mellan DO och UHR (12 dec 2013) • Båda generaldirektörerna deltar • Diskussion om skärningspunkterna mellan myndigheternas främjandeuppdrag, vad gör UHR och vad gör DO?, när och hur kan myndigheterna arbeta tillsammans i framtiden? • Ambition att ta fram ett gemensamt program

Sv • Karläggning av lärosätenas arbete med breddad rekrytering/breddat deltagande och likabehandling (hösten 2014) • ”Kvalitetsdrivet 2014” • Genomföra en utbildningsinsats för SyV inom hela utbildningsområdet med fokus på jämställdhet och breddad rekrytering • Utreda och analysera förutsättningarna för funktionshindrade studenters möjligheter att delta i internationella utbyten och samarbeten • Genomföra en studie hur andra europeiska länder arbetar med främjandefrågor, likabehandlingsfrågor, breddad rekrytering och jämställdhet (i samarbete med Eurydikenätverket) Vad händer 2014? UHR:s VP